{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

Gitte D
Gitte D
Tilmeldt:
29. feb 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10

Stikker af når trækkes på fold {{forumTopicSubject}}

Jeg har et stort problem: når jeg skal trække min hest på fold stikker han af.
Han går stille og roligt indtil vi er 20-50 meter fra folden (lidt forskelligt), så lige pludseligt uden varsel springer han frem i galop, og han er umulig at holde.
Jeg har prøvet med kæde og hingstebid, uden succes. han "tager skraldet" og fortsætter.
Har også prøvet at øve stop på vej derud, og han stopper villigt, men stikker stadig af når han har lyst.

Ganske få dage kan man trække ham helt ud på folden (man kan ikke mærke forskel på ham), men så kan man ikke tage torvet af ham, så snart man fører hånden op mod grimen er han smuttet.

Er der nogen der har et råd til hvad jeg skal gøre, når jeg trækker ham i ridehuset, til stævner osv. er han som et lam.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stikker af når trækkes på fold
  • #1   29. feb 2008 mangel på respekt... træn ham med at gå i snor...

  • #2   29. feb 2008 Har han fået stød før?

  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #4   29. feb 2008 Sabrina: Er godt klar over at det er mangel på respekt, problemet er jo kun når kan skal på fold, så kan ikke træne det andre steder og på vej til folden kan jeg jo netop ikke holde 600 kg hest...

    T.J.Nej, og han er bestemt ikke bange..

    Sanne T. Det er præsis det han er. ådan gjorde de hvor han blev avlet. Har prøvet på at dreje han rundt, men han er snu og skyder skulderen mod mig så jeg ikke kan dreje ham...


  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #5   29. feb 2008 Camilla skov. som sagt løber han selvom noget strammer eller gør ondt når han sætter af.

  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #6   29. feb 2008 glemte lige, han gider ikke godbidder når han ser folden...

  • #7   29. feb 2008 har du prøvet når du trækker ham at have din venstre hånd i grimen og højre på hans hals så kan man nemmere svinge dem rundt når de løber. jeg trækker altid ham af min helt ud på folden og inden jeg slipper ham skal han stå stille så klapper jeg ham og så slipper jeg ham. ved godt det er nemmere sagt end gjort for de er sku stærke de heste

  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #8   29. feb 2008 Tina s. Det er ikke en dårlig idé, det vil jeg da prøve og se om kan lade sig gøre.. Ja de er vildt stærke også hælper det ikke at dyret næsten er 180 i stg. det hele bliver så voldsomt når de er så store...

  • #9   29. feb 2008 nej det er jo det der står også 3 haflinge hopper der hvor min står og de vil også stikker af så jeg gør det med højre hånd på halsen og så skal man huske at rose dem når de står stille så de ved at det er det de skal gøre istedet for. håber det lykkesdes for dig, glæder mig til at høre om det .)

  • #10   29. feb 2008 hvor længe er han på fold om dagen?

    Du skulle prøve at gå med ham ned mod folden, og det sted han plejer at løbe der laver du lige en volte eller 2 hviis han køre op, så går du til bage af mod stalden, bare nogen få m til han er rolig, evt stoppe og gå igen så han lære at lytte og ikke bare lukke af


  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #11   29. feb 2008 Sanne T.Heller ikke gulerødder, han vil bare ud NU.. hygge? det er noget vi gør når jeg går gasblå i hovet rundt på omkringliggende marker i en halv time for at fange dyret igen. Det er hygge for ham!

  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #12   29. feb 2008 Sabrina. Han er ikke meget på fold her om vinteren, men om sommeren er han ude mindst en 5 timer (der vil hangerne ind igen, kommer selv)..

    Det er ikke et bestemt sted han løber, det er hvor ahn lige synes det er passende den dag. Han hidser sig ALDRIG op når han trækkes derud, lige pludeselig er han bare væk...


  • #13   29. feb 2008 Træk ham ud i trense i et stykke tid. Det skal nok hjælpe. Og hvis ikke du er stærk nok til at holde ham, så få en anden til at hjælpe.
    Min hoppe var engang så styg at trække ud med, og det krævede kun et par gange i trense før den fattede at den altså skulle vente.. Det er ALT for farligt når de bare stikker af..


  • #14   29. feb 2008 Træk ham ned til folden og tilbage. Ned og tilbage. ned og tilbage. Ros hver gang den stopper og falder til ro.

  • #15   29. feb 2008 Måske han skulle være ude i længere tid, så tror jeg problemet går væk af sig selv. han har nok bare så meget energi han ikke kan rumme det...

  • #16   29. feb 2008 har haft samme problem med min gamle pony. Jeg havde tovet i venstre hånd, så havde jeg højre hånd i grimen, og højre albue på halsen..
    nå når han løb bukkede jeg albuen så hans hoved kom ind mod mig og det gjorde ondt på hans hals (fordi albuen blev presset ind)

    det hjalp


  • #17   29. feb 2008 og det var højre hånd i gribe og på hals fordi det er den jeg er stærkest i hehe

  • #19   29. feb 2008 jeg har et godt råd og det er prøvet med min jyde anton da han også er hel vild når han kommer ud
    jeg købte en monty robert grime hvor du får en dvd med i købet der sidder ent reb over næse båndet og der sætter du træk torv i den ene ring derer i siden og ligeså snart han vil lave nummer så ryk i den så skulle han stoppe det har hjulpet på min jyde han laver ikke de nummer mere


  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #20   29. feb 2008 Mette. har prøvet hingstebid, kæde og trense, som sagt løber han alligevel

    Izhæzt. Kan jo netop ikke trække ham ned til folden...

    Sabrina. Har tænkt det samme, men selv når han har gået på døgnfold en uge (jeg var på ferie) løb han næste dag han skulle ud..

    Annaaalborg. Sådan gør jeg også med ponyer, men kan altså ikke nå når han er 180 i stg.

    S B Vender hans bagpart?


  • #21   29. feb 2008 får han evt for meget krudt gennem hans foder?

  • #22   29. feb 2008 Gitte : ååh nej det er nok lidt svært.

  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #23   29. feb 2008 Sabrina. Nej det gør han ikke. Han er jo også stille og rolig at omgås undtagen lige når han skal ud på folden.

    Tror bare det handler om at han et par gange ikke er held i at rykke sig løs.. Har overvejet at bindet at langt tov i grimen også fast i en traktor el. men tør sgu ikke, er bange for han tager skade, men hvor har man lyst til det nogengange!


  • #24   29. feb 2008 Det lyder præcis som min gamle oldenburg vallak.
    Han var 176 høj og gik også bare eller løb. Han var også sød og rar på alle andre tidspunkter end når han skulle ud.
    Han havede gået som hingst indtil han var 6 år.
    En dag talte jeg med en hingsteholder om det.
    Og han gav mig det råd at jeg skulle tage en longetov på ham når jeg trak med ham.Også en hingstekæde på ham. Når han så ville løbe havede jeg stadig mulighed for at holde ham.
    Så sagde han til mig at jeg skulle bruge en pisk når jeg lukkede ud. Pisken skulle jeg have i hånden. OG DEN SKULLE IKKE BRUGES.
    Men hvis han ville løbe skulle jeg ligge pisken ind på bringen af ham. Mange hingsteavler bruger den metode. Og det virkede.


  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #25   29. feb 2008 Anja. som sagt virker en hingstekæde ikke på ham... Har prøvet at tage en pisk (som han normalt er bange for)med både at ligge den mod bringen og op foran hovedet så han kunne se den, men det var han ret ligeglad med...

  • #26   29. feb 2008 prøv at køb den monty robert grime den er jeg meget glad for at jeg har købt kan anbefale´s varmt

  • #27   29. feb 2008 Hvis du lærer ham at reagere på ordet Bak og at bakke ved hjælp af et let tryk i munden + små lette tap på hans forben med en pisk, burde problemet gå over af sig selv, i og med at du hver gang han løber giver kommandoen Bak, samtidig med at du lækker et pres i munden ved hjælp af tøjle + på benene ved hjælp af pisk.

  • #28   29. feb 2008 Og jeg vil IKKE anbefale dig Dually-grimen.

  • #29   29. feb 2008 pauline
    hvad er der galt med dually grimen


  • #30   29. feb 2008 Har oplevet en hest som over 1 uge efter at have haft denne grime på, ikke ville have en ganske almindelig grime på. Synes det er en grum måde at få hesten til at lystre på.

  • #31   29. feb 2008 Jeg forstår ærlig talt ikke helt dit spørgsmål, men hvis jeg har forstået det:

    Jeg har ALTID lært, at når man slipper hesten ude på folden, så vender man den lige rundt, så den står og kigger ind i leddet, man er gået igennem. På den måde, kan du slippe hesten UDEN at blive trampet ned - fordi den først lige skal vende sig rundt.


  • #32   29. feb 2008 pauline
    den skal jo heller ikke ha den på hele tiden så bruger de den forkert
    der er mange andre grumme måder at få hesten til at lystre på
    og den grime har jeg selv en af og jeg har kun haft gode resultater med den


  • Gitte D
    Gitte D Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #33   29. feb 2008 Maria: Det har jeg også, men det hjælper jo ikke noget når hesten er væk inden man når hen til leddet...

  • #34   1. mar 2008 Han trænger vidst til lidt opdragelse.....bandit. En effektiv metode jeg har brugt på min bulderbasse, er at bakke ham det sidste stykke hen til folden, han hader at bakke og det blev så hans straf for at stikke af. Har prøvet at bakke de knap 200 meter fra stalden og ud til folden, og idag er han from som et lam. De andre kan nu slippe deres uden at han læber med, han bliver stående til at jeg siger fri :o) det tog ca en uges tid at vænne ham af med at løbe det sidste stykke, prøv det. Måske er du heldig at det hjælper,

  • #35   30. jan 2014 Fandt du nogensinde en løsning? For står med en hest der stikker af med staldvagten fra fold, men ikke med ejer.

Kommentér på:
Stikker af når trækkes på fold

Annonce