{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.430 visninger | Oprettet:

Når hesten stikker af ?? :) {{forumTopicSubject}}

Hej i lørdags stak dagfari af med mig, fordi hende jeg red med kom til at ride op på siden af ham.. Altså VIRKELIG stak af, vi løb ca. 250 meter på 10 sek.
De stoppede af sig selv, da hende jeg red med, overhalede og fik heste sin hest stoppet.. '

Jeg bliver altid så bange og paniker xp og jeg er altid sikker på aat jeg vil ryge af får jeg får ham stoppet.. Så jeg stiller mig op i bøjlerne og tager næsten alt jeg kan i tøjlerne. men

Hvad er det bedste egentlig man kan gøre? det er en smal sti, så man kan ikke dreje hesten. smiley



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten stikker af ?? :)
  • #1   22. jan 2012 altså hvis den bliver bange, så lad den lige løbe lidt og så begynd at stop den, men ikke bare hive da det faktisk ikke virker ret god, prøv bare at få den langsomere og langsomere (: og det beste ville være hvis du kunne få den ind på en volte (:

  • #2   22. jan 2012 Træn din hest så den kender dit stopsignal - en hest der stikker af er til fare for dig - for sig selv og for andre.



  • #3   22. jan 2012 HVis der er plads til det og der ikke er andre på stien end jer, så driv på.. og hvis han begynder at sænke farten, så driv mere på.. og så stop når du vil.. hvis du først begynder at trække, så panikker hesten fordi du prøver at stoppe den når den er på vej væk fra noget.. Men hvis du derimod bare rider med og driver på og ligesom overtager styringen, så viser du hesten at du er lederen og den der bestemmer hvornår den skal stoppe igen..

    Det kan være det kun er en enkelt gang eller to det skal til.. Men det værste du kan gøre er at panikke.. Men hvis det er mod en vej eller sådan noget og selvom stien er smal, så skal du prøve at skabe lidt kontakt igen, ved at arbejde og berolige og bestemt ikke trække og panikke...


  • #4   22. jan 2012 Min part stikker nok af 9 ud af 10 gange i en ride time om vintern

  • #5   22. jan 2012 Jeg har kun en eneste gang prøvet at en hest stak RIGTIG af trods jeg har redet i 10 år. Det var i efteråret. Jeg forsøgte også bare at blive siddende, selvom jeg tabte bøjlerne og slet ikke havde styr på noget som helst. Den stoppede op da den nåede hjem og så var det ellers bare samme tur ud i terrænet igen, med en masse parader, tilbagetrædninger, fremadridninger osv.

    Jeg tror når en hest panikker og "slår hjernen fra" så er der ikke meget andet at gøre end at prøve at blive hængende. Det sidste man skal gøre er at hive i tøjlerne. Find balancen i sadlen, klem med lårene, og bevæg tøjlen ved at prøve at bøje den af skiftevis til den ene og den anden side. Man kan også prøve at dreje den rundt, men man skal være opmærksom på underlaget. Hesten kan ske at glide eller snuble.

    Hovedsagen ved en løbsk hest, er bare at få den stoppet - på enten den ene eller den anden måde!! Som der før er sagt er den til fare for dig, for andre og også for den selv.


  • #6   22. jan 2012 En hest der stikker af, har et dominerende flugtinstinkt, og det er denne type heste der kan være allermest besværlige at have med at gøre. Det handler i bund og grund om, at få trænet hestens kreative hjernehalvdel - altså, den hjernehalvdel der løser opgaver - fremfor at fremprovokere de basale instinkter (flok, foder, flugt) som sidder i den anden hjernehalvdel. Derud over skal man "bygger broer" mellem de to hjernehalvdele (hjernestammen) således at selvom hestens flugtinstinkt aktiveres, at der stadig kontakt. Det gør man ved at lave krydstræning, samt træne hesten fra begge sider !!
    Der er mange grunde til at man som oftest laver ting fra hestens venstre side (trækker, sadler op, stiger op osv. ...) og den rent fysiologiske grund er, at hestens venstre hjernehalvdel er den kreative, mens den højre hjernehalvdel er den logiske/primitive.

    Jeg er ikke helt 100% inde i det, men når en person der ved noget om det forklarer det, lyder det meget logisk smiley
    ... så det helt konkrete trick er, at arbjede med hesten fra jorden af FRA BEGGE SIDER, samt ride hesten i otte-taller på banen. Dette skaber forbindelser mellem de to hjernehalvdele smiley



  • #7   22. jan 2012 Lad være at rejs dig op, så indbyder du den til at fortsætte. Bliv siddende i sadlen, ret i kroppen, prøv at slappe af og få ham ind på en volte. Panikker du, panikker den endnu mere.

  • #8   22. jan 2012 Har læst et sted, at hvis du driver på, så bliver hesten forvirret og sætter automatisk farten ned.

  • #9   22. jan 2012 Jeg red engang en pony som stak af under ridning, den løb og det var ligemeget om der stod en hest i vejen, den var totalt "cuttet" fra omverdenen.
    Jeg sørgede bare for at drive på og drive på, da jeg kunne mærke den begyndte at komme til mig igen, så drev jeg fortsat og stoppede da JEG ville. Den gjorde det kun én gang hvor den var ukontrolleret, den kunne sagtens sætte farten op og gøre "klar" til at stikke af, men det var som om at den havde forstået at man bare blev træt af at stikke af, for han var ikke bange eller havde óndt, den aktiverede bare uvilkårligt flugt instinktet, efter en vinter hvor jeg red den en gang om ugen, har den aldrig gjort det siden.


  • #10   22. jan 2012 jeg ville måske drive heste til at løbe lidt stærker or så tror hesten du har kontrolen og så er det måske muligt at stoppe den (Dette gør jeg ved min hvis han en sjællen gang kunne finnde på det)

  • #11   22. jan 2012 Det der med at drive på, når den stikker af, virker ulogisk for mig - omend nogen måske mener det virker. Jeg ville personligt aldrig opfordre min hest til at stikke af, og det gør man jo sådan set, ved at drive dne videre frem når den bliver bange for noget. Jeg vil hellere have en hest jeg kan stoppe, og få til at konfrontere frygten istedet for at stikke af fra den. Jeg ville ikke betakke mig med, bare at drive hesten videre og på den måde "narre" kontrollen fra den. Det bliver hesten vel ikke modigere af.:?

  • #12   22. jan 2012 Kunne godt nok ikke forestille mig at jeg ville turde drive på hesten, hvis jeg sad på ryggen af Svampebob - han ville da gå helt grassat og bare løbe endnu stærkere i total panik og angst? smiley Virker som en dum idé for mig, hvis man virkelig har at gøre med en hest der er helt panikslagen og flygter fordi den er bange.

    Det Magister siger virker til at give meget god mening. :o)


  • #13   22. jan 2012
    Stikker en hest af, sådan virkelig af fordi den er dybt i panik og flygter, har slået hjernen fra og har ikke tænkt sig at stoppe foreløbigt.

    Så kan man godt glemme at stoppe den :o)

    Bliver den "bare" bange, men ikke panisk, så handler det om at have sit nød stopsignal godt på plads, trænet i lignede situationer.


  • #14   22. jan 2012 Hvis du har en hest der stopper når du falder af, så kan det være en mulighed at rent faktisk øve sig i dette. For somme tider er det bedre selv at hoppe af, også i strakt galop, end at ryge af! smiley Det virker godt, hvis man Haflinger pludselig bliver bange (han kan nemlig heller ikke tåle at blive overhalet). Han stopper prompte, når jeg er hoppet af ham! smiley

    Hvis han bare løber, men jeg stadig kan få ham til at lystre en smule men ikke slå ned fra galoppen så laver jeg halve parader hele tiden indtil han stopper. Jeg savner ham aldrig i munden eller andre ekstremt ubehagelige ting.

    Når han så er stoppet bliver han ROST rigtig meget for at stoppe! smiley


  • #15   23. jan 2012 tak for alle jeres indlæg smiley

    Han stak af fordi en anden hest red op på siden af ham, og så satte flugt instinktet ind - ikke fordi han blev bange for noget:-)

    Jeg træner hjernen ved hele tid at skifte øvelse, fra parade til trav, ned i skridt, og rid versade og der bliver self. trænet fra begge sider elv på tur.. Men det var jo meningen at vi skulle gallopere, bare ikke uden kontrol, men en frisk galop smiley



    Han er desuden ekstremt hård på tøjlen, og jeg red i kapsun, altså uden bid... så ja det var bare ren refleks at jeg tog i tøjlen

    Kunne ikke ride ind på volte da stien var 2 meter bred =)


  • #16   23. jan 2012 Nogle gange må man vel acceptere hestens instinkter, og jeg kan da være glad for at han fik lidt sjov ud af det smiley

  • #17   23. jan 2012
    Har hesten ikke et "nødstop" signal på tøjlen?


  • #18   23. jan 2012 Melisa M:

    Når hesten stikker af, tvivler jeg stærkt på, at den har det "sjovt" :o) Hestens stopsignal skal trænes - ikke blot for din egen og andres skyld, men for din hests skyld - en hest, der løber, er stresset.


  • #19   23. jan 2012 Jo han ved godt at han skal stoppe når man tager i tøjlen, men han slog den logiske sans helt fra, så kunne ikke komme i kontakt med ham...

    Han fik ihvertfald strukket ud, og prustede mange gang med ørene langt fremme da vi havde stoppet dem =)


  • #20   23. jan 2012 Altså jeg har lært min at stoppe op når hun bliver bange og derefter kigge på det hun blev bange for smiley jeg har lært hende at reagere på min stemme og det fungere super smiley
    igår da jeg var ud og ride og skulle sidde af, så får mit ben fast i sædet (som sidder på med velcro), hvilket giver en høj riiiiiisj lyd og ponyen springer et skridt frem hvorefter hun står stille :O) Ellers var jeg røget mig en tur! Elsker den pony

    men vil nu sige at hun i forvejen ikke var en der panikkede voldsomt, har kun oplevet at hun stak af med mig 3 gange inden hun lærte stopsignalet smiley og har trods alt haft hende i 6½ år


  • #21   23. jan 2012 Jeg lærte at jeg skulle side mig TUNGT ned i sadlen. Men jeg har også en nød bremse. Men den er hård og absolut til nødsituation. det er at trække i den ene tøjler hårdt så den skal vende. Dog skal man træne at hesten kan klare dette.

  • #22   23. jan 2012 har ik lige læst de andre svar...:)
    men.. prøv at dreje den så meget du kan selvom stien er smal;) rund den til siden og lav en million halv parader, og bliv ALTID siddende;)


  • #23   23. jan 2012 Det hjælper ikke at tage i tøjlen, gør det bare af ren refleks xp Han tager alligevel hovedet så højt op, at han ikke har kontakt med tøjlen..

    Tror jeg vil prøve at lade ham løbe næste gang, indtil han er faldet ned.. Det bliver jo også sværer at side fast hvis man hiver og drejer imens =)


  • #24   23. jan 2012 Jeg rejser mig kun i bøjlerne fordi, hans hurtige galop er umulig at side i xp

  • #25   23. jan 2012 Du skal drive på den, når den stikker af. På den måde slipper den bidet, og så har du mulighed for at stoppe den (;

  • #26   23. jan 2012 Melisa, det giver slet ingen mening for mig, at du rider på tur i en kapsun, når hesten i forvejen er "hårdt" på tøjlen med et bid. Det er livsfarligt at lægge et bidløst hovedtøj på en hest, der ikke er trænet ordentligt. Det kan godt være det er fedt at kunne ride sin hest med en bidløs trense, men sikkerheden skal ALTID være i første række. Jeg synes det lyder meget tankeløst af dig, at ride udenfor lukket bane på din hest uden et bid. Og i og med du siger, at hesten er "hård" op tøjlen, er det jo også et tegn på, at hesten slet ikke er trænet nok til, at det overhovedet er forsvarligt at fræse afsted i galop. Få styr på dine hjælper på banen inden du prøver dem af i det fri.


  • #27   25. jan 2012 Når han først stikker af reagere han jo overhovedet ikke, ligemeget hvilket udstyr han har på !

Kommentér på:
Når hesten stikker af ?? :)

Annonce