Jeres reaktion når hesten stikker af? {{forumTopicSubject}}
Hej heeeej!
Jeg har for en af de første gange oplevet i går, at min hest stak af med mig på, fordi hun blev forskrækket... ja, der kom en stor og farlig græsslåmaskine, som larmede lidt...
Hun vendte om og satte i rigtig hurtig galop. Jeg lod hende løbe, fordi jeg tænkte, at hun bare ville blive endnu mere forskrækket, hvis jeg bare sad og forsøgte at stoppe hende.
På tidligere heste jeg har redet, har jeg også altid ladet dem rende med mig på, fordi så tror jeg, at hesten stopper hurtigere.
Men så kom jeg til at tænke på, at hvis hun blev ved med at løbe, var hun løbet ud af skoven (hun løb på en lille skovsti, der er cirka 100 meter lang, og som kommer lige ud til en landevej), og der ville jeg jo ikke bare lade hende løbe?
Så, hvad gør I, når jeres hest bliver forskrækket og løber?
Og er der forskel på, om I rider på en almindelig vej, trafikeret vej eller i en skov?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hiver af al kraft til højre, venstre og stop - dyret skal bare stoppes. Jeg har siddet på en hest der har stukket af lidt for mange gange.
Og af den årsag er jeg ikke blank for at proppe et stærkt bid på, hvis adfærden ikke kan trænes væk fordi det fx kun foregår i galop på tur. Det er en farlig adfærd det skal stoppes.
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
at lade den løbe er i mit hoved at give den lov og så løber den os næste gang eller chancen er i hvert fald for stor..
og så er en løbsk hest bar meget farlig
dec 2011
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 784
Hvis min hest stikker af skal den stoppe om det så betyder jeg må klemme med mine ben alt hvad jeg overhovedet kan og hænge den i munden/hovedet er det det der må til. Men hvis jeg er ude et sted med en laaaang strækning får den lov til at løbe alt det den vild. Den får bare et lille klem og så afsted
Bliver sikkert hakket ned på det jeg skrev, men hellere sige sandheden end bygge op på en løgn og være et englebarn og være hellig. Jeg fortryder det hver gang, men hvis det er det der skal til så er det det jeg må gøre.
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 248 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
Har en veninde der altid når hesten stikker af udnytter chancen til at få en 'sjov galop tur' og så først stopper hesten meget længere grene eller når hesten selv stopper. - rigtigt dårlig idé efter min mening...
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.669
Tror ikke jeg af ren instinkt ville lade hesten løbe, så lære hesten jo også bare det er farligt hvis man ser det fra den side -?
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 410
Når hesten stikker af sættes ALT ind for at få stoppet den så hurtigt som muligt. Den skal lære, at den IKKE PÅ NOGEN MÅDE får lov til at stikke af med mig.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
jun 2012
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 534
dec 2011
maj 2009
sep 2010
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Hvis hesten var fri ville den også kun løbe lidt og så vende sig om for at se om faren stadig var tæt på .
Det mest pisse irriterende af forløbet er hvis kræet vender rundt når den bliver bange, så skal man godt nok sidde fast .
maj 2009
sep 2008
Følger: 293 Følgere: 316 Heste: 20 Emner: 240 Svar: 1.388
okt 2010
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 6 Emner: 6 Svar: 170
Umiddelbart ville jeg sige, at der ikke er nogen forskel, med hvor jeg er henne. Der hvor min part står, må folk køre 60 km/t og vi har både busser og andre store køretøjer kørende. Vores skov er desuden også ret populær hvad både angår gæster til hest, vogn og fod.
Jeg har en enkel gang ladet dyret få lov til at fortsætte i galop, efter hun "stak af" da vi var på en mark, hvor vi ikke var til fare for andre. Dog fik jeg hende stoppet efter kort tid, da jeg red sammen med en veninde, og ikke vidste om hun var faldet af eller hvordan og hvorledes (dyrene lavede 180graders vending ^^)
sep 2007
Det har jeg ikke oplevet. De heste jeg har oplevet stikke af har været så mentalt væk, at de ikke bemærker noget som helst. Og når hesten er på vej ud imod en trafikeret vej så er jeg pænt ligeglad med om det giver en dårlig oplevelse - det kan tages bagefter.
Og derfor har jeg heller ikke oplevet en hest blive hidset op, fordi de er så døde i munden hvis den virkelig er stukket af.
sep 2010
Olivar smutter heldigvis ikke til højre/venstre for noget, som han bliver bange for mere. Men oplevede engang at han blev bange for noget og jorderede til venstre så jeg faldt af og slog min hofte virkelig meget. Hesten forsatte i jorde tempo hele vejen igennem byen og hjem UDEN mig - og løbe ud til siden er noget den hvert fald SLET IKKE skal begynde på, det er simpelthen for farligt.
jun 2012
dec 2011
maj 2009
Det var godt nok mig, der stoppede hende, idet jeg kunne mærke, at hun selv begyndte at sætte farten ned.
Så vendte vi rundt igen og gik samme vej som før i skridt. Da vi kom for tæt på, ville hun ikke gå længere, og så valgte jeg at trække hende i stedet, til vi kom forbi...
sep 2007
Den hest jeg tænker på, stak dog ikke af fordi han var bange men fordi han havde lært han kunne. Og der var munden og halsen mursten - dvs. glem alt om volter.
mar 2008
Min dreng har jeg haft i 6år, han er stukket af 3gange i sit liv og alle 3 gange har jeg trukket bremsen med det samme..
ingen dårlige oplevelser, men han ved at jeg ikke ønsker den adfærd, og det er det vigtigste..
maj 2009
Kan godt se, at man selvfølgelig ikke skal komme til at "rose" hesten for at hoppe eller løbe til siden, for det kommer ofte så pludseligt, at man ikke kan nå at reagere på det....
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
Der var ingen kontakt til ham - overhovedet! Jeg kunne faktisk gøre præcis hvad jeg havde lyst til og jeg blev 110% ignoreret. Det er mange år siden, men jeg startede vidst med at drive på ham (hvilket nok var dumt, når man lige ser tilbage på det
Jeg vil altid lige se situationen an - hvor meget plads har man lige til at få kontrol over dyret igen og hvor farlig er situationen.
Hvad jeg vil gøre den dag i dag, kommer an på situationen, hvor farligt det er osv... Men jeg vil til hver en tid, ikke være i tvivl om, at hvis den eneste mulighed jeg har for at stoppe hesten er at trække dens hoved om til min fod - er det det som skal til, så er det det jeg vil gøre.
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 133
maj 2009
Nååå, ja okay. Jeg tænker egentlig mere hvis hesten bliver forskrækket. Ville heller ikke have ladet hesten løbe, hvis det ikke var fordi, at hun var bange. Altså, en hest der har "lært" sådan en træls ting, skal bare stoppes med det samme!
Maria C
Ja okay, tre gange er heller ikke alverden da. Har haft min halvandet år. Redet hende cirka et år, selv tilredet. Første gang hun stak af var i går. Så det var heller ikke lige helt det, jeg havde regnet med!
Jeg har en enkelt gang oplevet på min gamle rideskole, at jeg skulle stoppe en hest, der begyndte at løbe hurtigere og hurtigere, fordi jeg hev i tøjlen, som jeg fik at vide af min ridelærer. Til sidst bad hun mig ride mod barrieren... hesten løb ind i den..... Men så stoppede den også.
sep 2007
Min hest stikker ikke af hvis hun bliver bange, så er det få skridt hun løber og kan godt stoppes eller holdes tilbage. Så jeg har kun oplevet det når flokinstinkt, tillært adfærd sætter ind - det kalder jeg at stikke af, når hesten bare løber og der ikke er forbindelse ;o)
Når hesten stikker af kan den ikke holdes, reagere ikke på indlærte signaler.
maj 2011
Følger: 174 Følgere: 174 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
Ikke til meget hjælp, jeg ved det....
jan 2014
Følger: 54 Følgere: 41 Emner: 41 Svar: 385
mar 2008
det at den løber hurtigere kan være pga smerte, man skal ikke flå i tøjlen men lige tage fat som man plejer normalt max en smule mere..
løber min skal jeg enten dreje ham eller klemme med lår, læne mig lidt tilbage og tage lidt i tøjlen..
Og skal siges, han er en af de heste der har lært, tager man i tøjlen hedder det galop, men han ved udmærket godt, at tager jeg i tøjlen fordi han bliver skræmt, ja så det fordi han skal stoppe..
Man kan lære en hest meget, men at slippe tøjlen er lige med ros og give den lov, så tror den at den må en anden gang også, så det er vigtigt at lære den at hvis den endelig skal løbe frem, så det max 2meter og så skal den stoppe.. for alt andet bliver for farligt
jul 2010
Men fandt ud af dyret egentlig ikke blev bange for det,men hesten der pludselig galoperede bagved .
Nu er min så nysgerrig anlagt at han vender altid om for at se hvad der egentligt var .
maj 2009
sep 2007
Det oplever jeg aldrig - fordi jeg som sagt kun oplever en hest stikke af, hvor den er ligeglad med stopsignal og al påvirkning i biddet. :o)
Aldrig oplevet dem løbe hurtigere fordi man tager fat.
apr 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
jun 2012
mar 2008
Det krikken siger med at heste der er bange bar løber og ikke reagere på indlærte signaler, tja det kommer for mig meget an på hesten..
Min dreng er vant til uendeligt mange ting og fordi han rides med helt løse tøjler i hverdagen reagere han enormt hurtigt på man tager lidt i tøjlen, og klemmer med benene..
Selv i grime og træktorv hvor han løb hen med en stejl bakke som gik nedad, formåede jeg at få ham drejet og stoppet.. så ja har man sine signaler i orden kan man sagtens overvinde flugt instinktet, det har jeg oplevet en del gange.. har ALDRIG oplevet en hest som ikke har stoppet forholdsvis hurtigt efter jeg er begyndt at ligge an til at stoppe..
dec 2011
jul 2010
mar 2008
Passer ikke de ikke kan løbe stærkt på en volte
sep 2007
Tja, jeg er væltet med en hest fordi jeg hev hans hoved om til siden/forsøgte at dreje ham af. Havde fat helt oppe ved bidringen nærmest, da hesten ikke reagerede på andet. Halsen er jo hestens balance stang og tager man den, vups.
Så væltet hest og hjernerystelse til mig.
Men ville sikkert gøre det igen, fordi man i panik og frygt vil have hesten stoppet promte.
maj 2009
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 52
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 101
på tur skal man sætte sig tungt på numsen og klemme med lår og knæ eller ride volter mindre og mindre til hesten stopper
maj 2009
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Jeg tænker først PIS! Og så kommer det an på situationen og hvorhenne vi er. Normalt ville jeg drive på et stykke, og så begynde at hale den ind. Sidst nåede jeg ikke at reagere før hesten var stoppet igen(det var for kort afstand til hegnet) og gangen før det valgte jeg at dreje hesten da der kom en sving med is. Det der skete der var at hesten hoppet bare videre rundt den vej jeg drejet ham, så jeg mistede balancen og hang ned af siden hans og han stormede videre ned imod den isede sving. Jeg smed mig så af og slog hovedet og mistede pusten.. Men jeg driver normalt på...
Mvh TT
mar 2011
sep 2007
Hiver til højre, venstre og stop. Holder ikke at sidde på en hest der styrter der ud af og muligvis rammer ind i en cykel, gående, hund, anden hest, ud på en vej eller rytteren bliver ramt af 117 grene og træer.
jul 2010
Forstår godt din pointe . Og syntes ikke du skal have det dårligt med din ridning af elev ponyen . Det var dengang ! . Kan du hjælpe fremtidige ponyer/ heste er det fint .
mar 2008
drejer aldrig mine heste medmindre det er som f.eks. da min hest var på vej med en stejl bakke nedad, eller da tøjlen knak lige før et spring midt ude i naturen på en anden hest jeg red (havde stortset ikke fat i tøjlen den var bar godt brugt)
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Det var ikke der jeg lavede volter - jeg tog solidt fat lige nede ved hovedtøjet (hackamore) og så flåede jeg ellers stop - hesten sænkede farten, men fik overbalance, så jeg valgte halvt at falde, halvt at kaste mig til siden inden vi styrtede - Heldigvis var der to ryttere længere oppe af stien som fik stillet sig på tværs så han ikke løb ud på vejen.
Jeg trækker altid bremsen hvis hesten bliver forskrækket for jeg ved at den er godt installeret hos min hest
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 101
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Det nytter ikke noget hvis der er vej, sti e.l lige om lidt og 117 sving evt....
Eller at hesten er pænt ligeglad.
mar 2011
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 248 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
Jeg havde min haflinger på tur for allerførste gang (kun meget få korte ture inden da)
På hele turen (8 km) havde hun stresset rundt og tisset 117 gange. På hjemvejen over en kæmpe stor stupmark sagde jeg til de 2 andre der red at vi skridtede stille og roligt hjem da mine arme snart faldt af af at holde hende tilbage på hele turen.
De andre sætter så afsted i fuuuld galop og jeg når slet ikke og registrere hvad der skete før jeg opdager at hun er på vej i den stik modsatte retning! Ved sket ikke hvad der skete i hendes hoved. Et eller andet sindsygt må der virkeligt være sket for hun fremtryllede seriøst sådan en galop hvor man ikke kan mærke at hun bevæger sig fordi det går så stærkt.... Og jeg sad jo bare der totalt afslappet fordi jeg ville skridte hjem.
Jeg forsøgte med alt hvad jeg kan at stoppe hende, men hun var virkeligt ligesom en racerbil uden bremser.. Efter at have galoperet og galoperet når hun enden af marken og fortsætter bare selvom jeg med ALT hvad jeg havde prøvede at stope hende... Men hun gjorde det alligevel. Sprang DIREKTE i fuld galop udover en Skrent der er mindst 1 m høj... Troede hun ville brække benene!
Få meter derefter fik jeg hende stoppet ved at styre hende ind i en syren hæk ...på ingen måde noget jeg er stolt af.
sep 2007
I det hele taget foretrækker jeg ikke og drive, hesten skal stoppes. Jeg skal ikke pløje en fodgænger, hund, hest e.l ned eller selv falde af fordi hesten render under en lavt hængende gren, ind i hegn e.l
mar 2011
sep 2007
Det tænker jeg netop man gør hvis den ikke stoppes promte - så bliver hesten bekræftet i adfærden den har gang i er rigtigt ;o).
Det er iøvrigt heller ikke rart at fise igennem en jern port med fuld fart i galop, der er ½ meter bred max så begge ens knæ bliver vredet rundt.
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 64
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
men nu til spørgsmålet hvis jeg var på tur og hesten panikkede og begyndte at løbe løbsk så ville jeg tage i tøjlen og dreje (Jeg ved det er forkert men en hest reagere ikke på mine svage ben hvis det først går så galt) så vil jeg se om jeg kunne dreje over på et græs stykke eller mark hvis stien er ud til en vej for hest og jeg skal ikke ende i en forude så hellere hive og flå og så give en ekstra stor gulerod når vi komme sikkert hjem
Hvis det var på banen så ville jeg nok mere lade den løbe og så bare styre hesten så godt som jeg nu kan måske vælge at falde af så hesten ikke skal balancere med mig på ryggen =ikke bliver "bange" for den sæk kartofler som bumper rundt (men det er kun hvis der er tale om at falde af nu eller at man alligevel falder af 5 sekunder senere man kan jo godt forudse det lidt)
har aldrig oplevet at hesten er blevet helt panisk på banen så kan ikke helt sige hvad jeg gør men jeg tror jeg vil gøre det
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
I dag er det meget meget sjældent hvis hende eller min lånehest løber.Dog har min egen formået at finde en pasagtig gangart, hvor hun låser hele kroppen, og så er hun virkelig svær at dreje på, hvis hun først er begyndt at løbe med mig.
Men hvis situationen er der til at hesten bare kan løbe så vil jeg nok gøre det. Jeg er virkelig bange for at hvis jeg tager en lille volte, eller drejer hesten i høj fart at den vil glide, da jeg rider på asfalt med sko. Jeg har før prøvet at skride i trav, så jeg fik min respekt.
Så i min verden hellere løbe, end at falde med hesten.
Men ser jeg muligheden for lige et tage en volte på en mark eller noget ikke asfalt fra vejkanten af, så er der klart det jeg gør for til at stoppe hesten.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
1) farligt for omgivelserne med en hest der er ude af kontrol
2) farligt for hesten selv, da den hverken sanser huller eller trafik når den er i panik
3) farligt for mig, da hesten ikke tager hensyn til omgivelserne
4) der frigives rigtig meget adrenalin når hesten galopperer, og derfor vil jeg have adfærden stoppet hurtigt så den ikke kører sig selv op
Hvordan jeg ville stoppe det? Først et tag i tøjlerne, og gerne hårdt, slip og tag, slip og tag, så hesten ikke bare løber igennem signalet.
Virker det ikke ville jeg forsøge at få hesten til at bevæge sig til siden, og så modsat, så det bliver sværere for den "bare" at løbe. Min sidste løsning ville være at dreje hesten, men der ville underlaget, bredden af stien og farten spille en rolle på om jeg ville turde
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 743
Men hvis den løber væk når jeg trækker, giver jeg slip, og så går jeg hen og henter den. Hvis man løber hen og henter den, flygter den jo
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
Min den gamle, er MEGET bange for kanoer, kajaker og robåde.
Og når hun panikker, løber hun bare, uden at se hvor hun løber.
Den sorte er super stærk, og når hun beslutter sig for at skride, er det meget ude af kontrol.
Så her blir de stoppet med det samme, og voldsomt om nødvendigt.
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 181
Derefter så skal den altså bare stoppes!!!
jul 2012
Følger: 20 Følgere: 36 Emner: 7 Svar: 40
jun 2011
Følger: 76 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 634
tænker selv af hvis jeg var bange ville jeg heller ikke holdes tilbage med smerte, men have en ven der tog mig i hånden og tjekke hvad det var
maj 2009
mar 2014
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 9
maj 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 82
feb 2011
Følger: 47 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 43 Svar: 226
Men hvis det er en dårlig IDE den får, så får den skam lov til at løbe. Så vil jeg sparke til den og bede den løbe til den ikke kan mere, og når den ikke kan mere kan den gå lov at løbe videre!
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 12
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.945
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
maj 2009
Altså vi snakker ikke en fuldstændig vild og løbsk hest. vi snakker en hest, der bliver forskrækket og reagerer ved at vende om og løbe væk...
maj 2009
Altså, havde det været sådan løbsk løbsk som du snakker om, så okay, så ville jeg også forsøge at stoppe!
mar 2011
Npr hesten er stoppet vender jeg ham omkring så vi kan gå hen og undersøge det 'farlige' fra begge sider hvis det er muligt. Ellers forsøger jeg at gå forbi det flere gange så hesten vender sig til det (med mindre det eks. var en fugl som pippede eller lignende)
maj 2009
Altså, det behøver jo ikke nødvendigvis at være fordi hesten bliver bange for et køretøj på vejen. det kan være, at der er nogle, der har smidt en plasticpose ud af bilen, og det ligger i grøften, og krikken så bliver bange for det.
Står "*RHO*" for Rideklubben Hammelev og Omegn? Der har jeg også redet engang!
Louise
Det giver jo sådan set meget god mening! :o)
mar 2011
Ellers syntes jeg generelt de er rigtig cool, og de har også lært at npr man snuser til det farlige , så holder det op med at være farligt - det er super godt hvis hesten bliver bange for en bunke grus eller den slags og så selv går hen ,snuser og går videre
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
For mig kommer det an på hesten faktisk.
Smølf ( tons tung belgier ) skal ikke løbe, overhovedet slet ikke. Han ville blive stoppet, promte.
Heldigvis er hans "ihh-jeg-er-bange" reaktion at plante alle 4 poter solidt i jorden og STÅ
Findus ( lille bitte ismule pony ) kan jeg ikke tage seriøst
Så jeg har ikke et endegyldigt svar
Jeres reaktion når hesten stikker af?