{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Jeres reaktion på at hest stikker af? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Min pony har det lidt med at stikke af, både under ridning, men desværre også når man trækker hende, fx. ind fra fold.

Så kom jeg til at tænke på, hvad jeres reaktion ville være hvis jeres hest gentagende gange stak af med jer på vej ind i fold?

Altså ville i blive sur, tage det med ro, andet??

Mvh Mathilde


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres reaktion på at hest stikker af?
  • #1   6. jan 2015 Det nytter intet at blive sur - der er en grund til at hesten gør det, så må man finde den og arbejde på at få den væk. Jeg tager det med ro og snakker beroligende til hesten og roser den når den er nede i tempo eller står pænt.

  • #2   6. jan 2015 Jeg ville blive bange og derefter godt irriteret over at skulle jagte hest.

  • #4   6. jan 2015
    Min reaktion? I første omgang ville jeg forsøge og holde hesten, når det bliver ved med at gentage sig, så er det med at finde årsagen og få den trænet.

    Og dermed ikke nødvendigvis blive sur, men forholde mig roligt - det dutter som regel ikke og blive sur på min, men har modsat virkning :o)


  • #5   6. jan 2015 Jeg tror for det første jeg ville blive rimelig overrasket, da det normal ikke er noget han gør, derudover tror jeg bare jeg ville fange den igen, uden at gøre så meget ved det loge på det tidspunkt. Senere tror jeg jeg ville overveje at træne lidt fra jorden.
    Jeg har aldrig selv brugt hingstekæde ret meget, så jeg ved ikke om det kan være en god løsning, men måske at tage en kæde på et par gange så den finder ud af at den ikke kan løbe. smiley


  • #6   6. jan 2015 Emma: hingstekæde er ikke nødvendigvis en god løsning. En hest der først vil løbe kan sagtens løbe igennem sådan en (-:

  • #9   6. jan 2015 Jeg vil bede hesten om at bakke

  • #10   6. jan 2015 jeg ville sidde af hesten, gå hjem og få min grundtræning i orden,
    gør den det stadig med grundtræningen i orden ville jeg gå ud fra at der lå fysiske problemer til grund for det og få dem løst.
    er der huller i grundtrøningen, så opstår problemerne.


  • #12   6. jan 2015 Det kommer an på årsagen

  • #13   6. jan 2015 Min gamle pony gjorde det, og vi fik hørt hans historik fra en tideligere part. Han havde hængt fast i ledet, hvilket skræmte ham. Det var derfor en lang "kamp" men med tålmodighed og kærlighed, lærte han at tage det roligt smiley

  • #14   6. jan 2015 Kan jeg nå det, planter jeg fødderne godt i jorden og læner mig i modsatte retning af hvad hesten løber (afhængigt af hvordan det hele foregår selvfølgelig, så ikke jeg skader mig selv), så jeg kan få "kringet hovedet rundt" og forhindre hesten i at løbe videre. smiley

    Har det været et gentagende problem, blev trænings grimen fundet frem, som har samme effekt som en kapsun, bare meget mildere. smiley


  • #15   6. jan 2015 Tjalfe rendte fra mig konstant, dengang jeg fik ham, for 10 år siden. Da han først fandt ud af, at han kunne, så gjorde han det HVER gang, bare fordi han kunne. Han blev ikke bange, det havde ikke noget at gøre med tidligere oplevelser, han havde bare fundet ud af, at han kunne.
    I starten gav jeg ham altid hovedtøj på, for så kunne jeg holde ham, men det er jo ikke rigtig nogen løsning, og var da også træt af, at jeg ikke bare kunne gå med ham i grime. Jeg fandt så ud af, at jeg ikke skulle have trækketov på, men bare have fat direkte i grimen, og når han så lagde an til, at ville løbe, så var det modsatte hånd op på næseryggen, og om nødvendigt lukke for næseborene. Så kan man så diskutere hvor human den løsning er, men det virkede!
    Det skal så siges, at Tjalfe var helt ekstremt strid, har aldrig oplevet SÅ træls en hest, og han er den eneste, hvor det har været nødvendigt, at lukke for luften, for at få hesten stoppet. Normalt er det nok, bare at få hånden op på næseryggen, og holde imod.
    Men vil så også kun anbefale den som nødløsning, hvis hesten først ér ved at stikke af, så det enten er dét, eller en løs hest, som man måske ikke sådan lige kan få fat i igen.


  • #16   6. jan 2015 Ville nok først blive forskrækket og derefter hive i torvet, i et forsøg på at holde hesten. Derefter ville jeg arbejde på at lære hesten at gå ordenligt ^^'

  • #17   7. jan 2015 Skete det på grund af en forskrækkelse, så ville jeg forsøge at stoppe hesten. Når den stoppede ville jeg vende den rundt og gå tilbage til det som havde skræmt den så den kunne se at det ikke var farligt.

    Men en hest som er ivrig efter at komme videre og som jeg vidste ofte ville gøre det, så ville jeg have en pisk ved hånden. Jeg lærer altid hesten at stoppe og bakke for tap på bringen. så snart hesten begyndte at gå hurtigere end den var bedt om, så ville jeg stoppe den og derefter fortsætte fremad. Hvis den går videre så snart du slipper stopsignalet så bed den om at bakke et par skridt og så stå stille. HVis det ligger an til at gå fremad uden du beder om det, så bak den igen smiley
    Hvis du så har indlært bakke signalet med pisken på bringen, så behøver du ikke komme om bag ved den hver eneste gang, hvilket kan være en god hjælp


  • #18   7. jan 2015 Min part gør det, og jeg bliver sur og irettesætter hende, fordi jeg ved hun gør det fordi hun er dårligt opdraget.

    Når jeg irettesætter hende, stopper jeg hende og bakker hende.


  • #19   7. jan 2015 Jeg ville stoppe hesten helt, stå stille til den var rolig, og derefter gå videre.
    Dette ville jeg gøre hver gang hesten prøvede at løbe.
    Hvis du har svært ved at holde den når den løber, kan du evt. snurre tovet rundt om mulen, og så er den nemmere at holde - du kan selvfølgelig også bruge hingstekæde eller hente din hest i hovedtøj med bid, men de sidste løsninger er jo kun, hvis du ikke kan holde den når den løber.
    Men stop den hver gang den løber, stå stille og gå videre når den står roligt. Gentag hver gang den løber. smiley


Kommentér på:
Jeres reaktion på at hest stikker af?

Annonce