{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.268 visninger | Oprettet:

Tilridning af 2 års heste.. {{forumTopicSubject}}

Min personlige mening har altid været at man først kan begynde at tilride sin hest/pony når den min. er 3 år..

Men så her den anden dag kom min ridelære Iben og jeg til at snakke om det med at tilride heste/ponyer. Hun fortalte at hun havde været til et fordrag med en dyrlæge, og han havde sagt at når hesten var 2 år, måtte man gerne beynde at ride den en lille smugle. ikkke mere en omkring 15 - 20 min.. 2 - 3 gange i ugen, ind til hesten er styrbar til skridt og trav. Så skal den have pause i et godt stykke tid.

Det er for hestens senere osv. kan vænne sig lidt til at blive belastet lidt..

Det skal self. være med måde det bliver gjort, og man skal kun gøre det hvis det er en der ved hvad de gør, for ellers kan man altså ødelægge hesten af..

I starten tænkte jeg, at var det min hest, ville jeg ikk gøre det, men efter vi snakkede om det og hun fortalte hvad han havde sagt, så tror jeg da godt det kunne være til gavn for nole heste..

Hvad synes I om det?
Og vidste I det?

DET ER IKKE NOGET I MÅ BEGYNDE MED HVIS IKKE I KAN STYRE DET!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning af 2 års heste..
  • #1   1. jul 2008 jeg vil personligt ikke gøre det, men jeg leger meget med dem omkring det med sadel og longe og trense så de vænner sig til det hele... men sætter mig først på ryggen nå¨r de er tre for at undgå skader

• #3   1. jul 2008 min blev tilredet som 4 års... smiley

• #4   1. jul 2008 Ville aldrig begynde og tilride før hesten var godt udviklet og var 3-4 år! Alt elfter hvor meget den er udviklet både i hovdet og bygningen! Syntes heste indtil de er 3 og måske skal begynde tilridning, skal man tage det stille med dem, de kan godt se en sadle og sådan noget. Måske begyne og longere dem! smiley

• #5   1. jul 2008 Jeg har også været til et foredrag hvor jeg har hørt det samme (mon det var den samme dyrlæge)

Jeg mener at han sagde noget om at starte dem i efteråret hvor det var to, men kun en gang i ugen 15-10 min, og så pause over vinteren. Til mente han at kørslen skulle bruges noget mere blandt rideheste. Hvis de blev tilkørt i foråret hvor de var to, og brugt for vogn, kunne deres sener meget bedre holde til det når man begyndte på tilridningen. Og så var de allerede vant til at blive styret, så der ikke kom så mange ting på en gang.

Jeg tror selv jeg begynder med Jimbalaya i efteråret hvor hun bliver to i foråret, men der er jo lang tid til endnu, så jeg kan nå at ombestemme mig mange gange.
    For Charlies vedkommende kom han først igang da han var tre, da jeg først fik ham der, det var skridt og lidt trav på tur, har så holdt pause over vinteren, og kommer først rigtig i gang nu.

• #6   1. jul 2008 Okya, kan hører I havde den samme mening som mig, Og tror heller ikke jeg viller gøre det, men kan da godt forstå det han mener med det, for det er jo ikke noget vilt man sal med den , den skal bare kan dreje og stoppe i skrit og let trav. Men tror tilgengæld også der er nogle der ikke vil kunne styre den lille tur man må tage,især hvis hesten så går så pænt.

• #7   1. jul 2008 Labaniet
    Det kan da godt være det var smiley
    Ander det ikk for som sagt var det min ridelære det fortalte det, men hun nævnte ikke noget om at kører med den.. Og det var længe sidn hun havde været til det. Hvornår var du til det ?

• #8   1. jul 2008 Det var med Jørgen Falk-Rønne, jeg mener at det var 2-3 år siden i Viborg

• #9   1. jul 2008 Oklay, kan li prøve at spørge hende smiley
    Ved ikk hvad han hed og hvor det var, vi bor oppe ved pandrup i nordjylland, så ved ikk om det er der hun var nede smiley
    hun har noget familie der så det kan godt være

• #10   1. jul 2008 Mit føl skal ik bære over 50kg før hun er min. 4år gammel.

Men hun skal tilkøres som 2års regner jeg med.

• #11   1. jul 2008 Jørgen Falk-Rønne

• #12   1. jul 2008 Vi tilred Swoop, da han var 2,5... Eller... Gjorde ham ryttervant, og lære ham simple ting, for han skulle ridetestet til kåring som 3års. Og Irish Cobs er endda lang tid om at vokse færdig, men han bliver stadig også kun redet 20 min. et par gange om ugen.

• #13   1. jul 2008 der er godt nok nogle der siger det skulle være godt, og det bliver faktisk gjort i mange andre lande, men er ikke kommet hertil endnu, hvis det er videnskabeligt bevist, så synes jeg det er fint nok, hvis bare hesten er mentalt klar.

• #14   1. jul 2008 Min bliver når hun er 4 færdig punktum. Eller dvs. Min søster på 5 har fået trækketure på hende i skridt og jeg læner mig ind over hende for at vænne hende til vægt.. Hun er ved at blive tilkørt nu, men vi er også et år bagud. (hun er 3) udviklingsmæssigt er hun klar for hun har ikke vokset siden hun blev 2, så på det punkt er der ikke noget galt, men vi venter for en sikkerheds skyld..

• #15   1. jul 2008 Synes det er okay at begynde med dem som 2års med sadel, trense, longe og lille rytter (20kg) osv, men jeg tror at rider en voksen på hesten før den er 3-4år så kan det godt være det gavner på kort sigt, men skader på langt sigt..

• #16   1. jul 2008 min søster på 6 år vejer næsten 30 kg!!!

• #18   1. jul 2008 Katja. Sådan ville jeg nok også gøre det nogle gange, men kommer meget an på om hesten er klar eller!!

• #20   1. jul 2008 Tror Katja har ret i at folk forbinder det med hårdt arbejde for hesten..
    Spørger man eksperterne siger langt de fleste at moderat arbejde fra 2-2½ års alderen kun er sundt for led og knogler.. de bliver stærkere og mere smidige.. lidt lige som når børn skal lære ballet eller gymnastik.. så bliver de også mere smidige når de starter tidligt..
    Men men.. vi snakker grund træning.. kun kort og sjældent altså 10-15 min 1-2 gange om ugen.. kun lige ud(eller helt hovslag) ingen volter eller andet dreje arbejde og helst kun skridt..
    Kunn sagtens finde på at hoppe på min (hvis jeg følte den var klar i hoved og ikke var vokset helt fra hinanden) til vinter eller foråret og hun fylder 3 til næste sommer.. men som sagt ville det kun blive skridt og meget lidt..
    Og det er noget pjat når folk skriver de vil vente til den er 3-4 år og færdig vokset.. det er hesten ikke før den er 6-7 år og venter man til den er færdig vokset jamen så er dens knogler og sener ikke blevet styrket under væksten som er det sundeste..
    Tilgengæld går jeg ikke ind for at galopheste bliver redet som 1½ års af voksne og går løb som 2 års.. det er hårdt arbejde..

• #21   1. jul 2008 er ved at tilride min 2 års quarter ( billeder på præs )
    har været på ham 2 gange nu, og han er helt lige glad ( : han er bare super cool!
    Han vil blive redet til i skridt trav.. måske gallop. og lære at bakke og stoppe samt vensre og højre smiley

• #22   2. jul 2008 vi begynder også med Jupiters føl her til efteråret.. den skal have føl til foråret og til kårring om 1 år til august.. så tror vi gør den ryttervant en gang til september lader den gå i 7-8 måneder og så starter vi igen til 1 maj.. så den får lov til at gå vinteren over og vokse færdig..

men som signe siger så er det noget pjat at vente til de er 4 år.. så er de jo næsten for gamle til at lære noget hurtigt.. unge heste lære meget hurtigere end heste der er gamle.. altså med gamle mener jeg ældre end 3 smiley

så det er bare om at vende dem til saddel så hurtigt som muligt så de kan få ind i hovedet at de ikke skal have nykker og så lade dem få en god lang pause og starte op igen efter ½ års tid smiley

• #23   2. jul 2008 Det tager over 7 år for at uddanne en hest ordenligt! kan godt være at der er heste der M i dressur når de er 6 år men de er også presset hårdt for at komme så langt på ingen tid! det er syndt for hesten det kan godt være at den måske er lærenem, men en hest lære kun de føreste 20 min af en time!

• #24   2. jul 2008 Charlotte Mai Madsen M: Ja det er netop det der er problemet.. mange presser alt for hårdt på.. og det er skadeligt selv om man først starter når den er 4 år..

• #25   2. jul 2008 en hest er først fuldt udvokset når den er mellem 7-9 år!!!!!! mange siger bare at når den er 4 år så er der ikke så meget mere at komme efter! det så syndt for alle de heste det bliver ødelagt når de er 6 år!

• #26   2. jul 2008 Charlotte prøv lige at læs hvad det er vi skriver.. vi skriver nemlig ikke at hesten skal lære piaff og passage inden for 3 måneder fra første gang med rytter.. det vi siger er at det er godt for hesten både fysisk og phsykisk at få en saddel og et hovedtøj på når den er 2 år og så lade den stå.. vi snakker ikke om at at begynde at ride den hver dag en time når den er to år..

og ja det er rigtigt nok at en hest først er fuldt udvokset når den er 7-9 år.. men mennesker er også først helt udviklet fysisk når de er 15-20 år og vi holder jo heller ikke små børn og teenagere fra at dyrke motion og lære noget hver dag fordi de ikke er fuldt udvokset..

• #28   2. jul 2008 glemte vidst at skrive at Jupiters føl er 2.5 år smiley

• #29   5. jul 2008 hmm.-jeg ville gøre trense/sadel vandt i 2,5 ård alderen,longere meget let,først rytter på når den var 3 og er den sent udviklet ville jeg vente.

• #30   8. jul 2008 Jeg mener man ikk rigtigt sætte alder på, hvornår en hest skal tilrides.
    For Lynet (min pony) var 2½ år da han blev tilredet og hvis jeg skulle gøre det i dag, ville jeg have ventet til han var 3-4 år, fordi han var ikke klar nok i hovedet - det har givet os mange problemer og gør det stadig. At han blev presset for hurtigt.

Men så kender jeg også en pony (min storebrors kærestes), som var 2½ da hun bare satte sig op og red den efter lyn og det kunne den nemt klare og er en glad pony i dag.

Men det er altid godt at lege og træne sin pony/hest selvom den ikke er tilredet , bare ikke for meget.

• #31   8. jul 2008 Nu kan vi jo tage et godt eksemple på at presse ens hest for hårdt. Andreas Helstrang lære allerede hans heste piaff, passage og chamcementer ( sorry hvis det ikke er stavet rigtigt) som 3 og 4års.. self. vinder han en masse på det i de´t korte løb,, men ingen af hans heste kan holde til det i længden,, lige nu står ALLE hans topheste stille hvorfor de har skader i benene.
    Derfor sys jeg ikke det kan betale sig at starte for hårdt op. Men hvis man kan styre det kan man godt begynde STILLE og roligt med dem når de er 2,5 år smiley

Louise

Kommentér på:
Tilridning af 2 års heste..

Annonce