{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indspændingstøjler - for/imod?
  • #1   10. jul 2008 synes det er okay til at støtte hesten i en holdning... men aldrig spænde den under lod

• #2   10. jul 2008 jeg bruger dem også men ikke stramt kun lige så de kan mærke dem smiley

• #3   10. jul 2008 ALDRIG stramt, men de kan være gode i rigtig anvendelse :0)

• #5   10. jul 2008 Jeg bruger for det meste indspændingstøjler under longering.
    Under longering kan jeg jo ikke hjælpe hesten i holdning, som jeg kan under ridning (;

Indspændingstøjler er altid løse, og mine er med elastik, så de giver efter.
    Kan godt finde på at gøre dem lidt strammere, hvis hesten ikke rigtig vil give efter, men så blir de også løsnet igen så snart hesten har givet efter.
    Og lader altid hestene trave af i 5min. uden indspænding (:

Men bruger også kun indspændingstøjler - Ikke andre hjælpetøjler, og det er kun under longering (:

<i> - Jette

• #6   10. jul 2008 Har et par indspændingstøjler.. har brugt dem max 3 gange.

Når jeg bruger dem er de meget løse.. da de kun er der for at forhindre at hesten tar hovedet op og derved "mister ryggen"

Bruger dem KUN når jeg longerer...

• #7   10. jul 2008 Jeg bruger dem selv ved longering smiley

Synes ikke det er iorden , når man rider med dem

• #8   10. jul 2008 pernille A:

Hvorfor?

• #9   10. jul 2008 indspændnings tøjler er KUN til longering dem rider man da ikke med smiley

• #10   10. jul 2008 Er der virkelig nogen der kan finde på at bruge indspændingstøjler når de rider?????

• #11   10. jul 2008 pernille A:

Du får det til at lyde som om at longering er en forfærdelig ting?

• #12   10. jul 2008 aldrig i livet (:
    for lige meget hvor løst du sætter dem vil hesten blive hakket i munden hvis den forsøger at søge frem og ned, eller slår fra.
    og dermed lære den at hvis den slår fra, gør andet for at gå imod indspændingen får den et hak i munden, så den bliver bare der hvor der er ro i munden men ryggen er 15meter bagud.

Jer der siger de er løse, kan i ikke komme på eksempler på det?

• #13   10. jul 2008 Har disku´teret det her 1000 gange før herinde... nogen er for andre ikke, vi kommer vist ikke meget videre med det... Det er ofte de bidløse ryttere der mener det er en forfærdelig ting

• #14   10. jul 2008 pernille A: det er selvfølgelig i iorden at vi alle har vores meninger... og kan sagtens forstå at du helleres vil tage en tur i skoven med hesten. men f.eks fra min side af. men pony er 2 år nu og alt for lille til mig så jeg kommer aldrig til at ride den i skoven. men jeg brugere longering som en måde til at arbejde sammen med min pony på. men nu bliver hun også kun longere en gang om måneden ca. men jeg bruger det som en slags tillids sag for mig og hende. for mig på at jeg for hende til at lystre på mine ord og mine stillinger overfor hende. og for hende ved at jeg at lige præcis går og tager så kraftig en fører postition og faktisk fratager hende evnen til at vælge en flugt vej selv... selvfølgelig alting med måde.

selv kan jeg ikke bruge indspænding på min egn pony da det ikke findes i den str og hun selv naturligt skal lægge muskler og finde en balance

• #15   10. jul 2008 pernille A: Jeg kan godt forstå hvad du mener (;
    MEN, ikke alle er så heldige at de kan ride tur, og man bruger jo ofte longering som forberedelse til tilridning.

Jeg er for brug af indspændingstøjler , HVIS de bliver brugt korrekt.

• #16   10. jul 2008 Karina J: Min veninde fortalte mig engang at hendes ridelærer havde brugt indspndingstøjler på hendes hest da hun red den - jeg stod som et stort spørgsmålstegn da hun sagde det, og troede vitterligt at hun mente en anden form for hjælpetøjler, men nej :S

• #17   10. jul 2008 Karina N: arg det er da ikek helt rigtigt... jeg rider da bidløst. og jeg synes da ikke det er forfærdeligt

• #18   10. jul 2008 Jeg sagde ikke alle, jeg sagde ofte er det :0)

• #19   10. jul 2008 Karina N: hehe okay... men altså vi kan alle blive enige om at hvis det blive brugt på den rigtige måde kan det hjælpe og hvis det bliver brugt forkert skader det... selvfølgelig er der nogle der bruger hovedet og så er der andre der ødelægger det hele

• #21   10. jul 2008 Kristine F

Det er flot du har din egen mening om tingene, vi andre har vores mening... sådan er det og det bliver aldrig anderledes.

Jeg kører allerhelst min i lange liner :0)

• #23   10. jul 2008 Kristine F

Det har I jo når alt kommer til alt heller ikke, det meste er påstande, noget er bevist ja, men så er det ikke de ting som I gang på gang hiver frem.

Jeg gider ikke diskutere det.

• #25   10. jul 2008 Jeg har ALDRIG sagt de er nødvendige for mig????

Jeg siger bare de ikke skader hvis de bruges rigtigt... det er ikke helt det samme... jeg har altså også redet middelsvær på heste som havde været i longe med indspænding under tilridning som absolut ikke har taget skade

• #26   10. jul 2008 Kristine F: jeg har flere gange set heste som bare går med snotten i vejret selvom de har indspænding på.

Og nej, tror faktisk de færreste bruger det til longering fordi de er dovne? :s
    Hvis hesten ikke selv søger frem og ned har de brug for lidt støtte.
    Man kan jo ikke hjælpe hestene på samme måde som under ridning.
    Altså, de fleste af mine ville bare tulle rundt med sunket ryg uden støtten.
    Og ja, det er afprøvet uden indspændingstøjler (:

<i> - Jette

• #27   10. jul 2008 Kristine F: Men det er selvfølgelig fint at det fungere for dig og din hest (:

• #28   10. jul 2008 Jeg kører min i lange liner som afveksling fra ridningen, det er jeg også stor fan af.
    Men det er jo kun bedre hvis det ikke er en, som står på jorden og hiver og slider i det stakkels dyr

• #30   10. jul 2008 jeg er imod dem, jeg longerer aldrig med dem, for du kan få hesten til at gå lige så pænt med en kapsun.

• #31   10. jul 2008 Kristine F: Nej, for da var det bare for løse (:
    Der var støtten ikke god nok.
    Feks. min pony smider ryggen fuldstænding hvis støtten ikke er der - Både under rytter og uden rytter .

MEN det er jo selvfølgelig også meget forskelligt fra hest til hest.
    Jeg bruger meget longering ved heste som mangler balance - Og det giver rigtig gode resultater.

Karina: Eftersom jeg aldrig har set træning med lange liner irl, kunne du så måske fortælle mig om det? Synes det lyder ret spændene (: Men er det ikke lidt svært med unge heste der skal igang med tilridning, eller? Og heste som ikke er vant til det?

<i> - Jette

• #33   11. jul 2008 Stald Jessen:

Ved lange liner forståes, at du faktisk står på jorden og rider din hest...

Du har en longerings gjord på hesten med ringe, hvor du lader 2 evt. longetove gå igennem ned til biddet.

Du har så et longetov i hver hånd og kan på samme måde som når du rider træne din hest :0) Skifte volte, lave traverser, halve parader osv osv, der er ingen grænser.

Min gamle vallak var ikke vant til det, men han fangede lynhurtigt pointen og lærte i linerne at piaffere, før vi satte os op.

Min daværende træner, som er berider bruger det jævnligt i hendes daglige træning og det var hende som hjalp mig igang med det.

• #34   11. jul 2008 Uhh, spændende diskution smiley

Jeg er imod. Meget kraftigt imod. Jeg rider efter Andrew McLean. Tøjlen er mit primære hjælpemiddel. Hesten viger for et ganske let pres i dens mundvige - dette ville jo være ødelagt hvis jeg havde sådan to monstre hængende på hver side af hesten.

- Indspændingstøjler ødelægger hestens stopsignal. Og dem der nu siger; "Min hest kan stoppe for benene" - hvad gør du den dag din hest løber fra dig i skoven og styrter ud mod en vej? Tænker du; "Jeg må nok hellere sætte mig ned og ride"? Nej, du tager i tøjlerne. Har hesten så lært at tøjlen = buk nakken, ja, så har du et kæmpe problem.

- Nu bruger jeg slet ikke tøjlen til at bukke nakken med, så min hest ville ikke forstå det.

- Indspændingstøjler får ikke hesten til at gå frem og ned, eller "i holdning". Jeg gentager mig selv fra foregående diskutioner; Hovedet ned er ikke lig med at hesten bruger sig korrekt. Men at hesten bruger sig korrekt og er afslappet er lig med at hovedet falder på plads.
    Når indspændingstøjler får hesten til at gå ned og ind, og knække forkert i nakken, så kommer hesten op og bære sin ryg forkert, nemlig ved hjælp af ligamenterne i nakken. Dette er ikke ønskeligt, hverken for os eller for hesten. Men det "føles jo godt" når man sidder på hesten.

Dertil har samtlige heste jeg har set med sådanne på, puttet sig bag lod under rytter + har været bange for tøjlen.

• #35   11. jul 2008 Karina N: Okay, det lyder spændene.
    Det tror jeg, jeg vil prøve på min pony. Men tror ikke lige det er noget jeg går i kast med på de unge heste. Hehe.

Brug af indspændingstøjler under longering tvivler jeg meget på at nogen af os bliver enige om.
    Det er jo det samme med bidløs ridning og ridning med bid.

Jeg respektere jeres måde at træne jeres heste på - Men jeg jeg fortsætter skam med burg af indspændingstøjler.
    For jeg mener de er så løse at det ikke er tvang, bare en hjælp (:

<i> Jette

• #36   11. jul 2008 http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=74033
    Her er en lille video hvor jeg bruger indspændingstøjler under longering.
    Desværre dårlig kvalitet.

Jeg er faktisk imod hjælpetøjler - Under ridning.
    Indspændingstøjler er det eneste jeg bruger, og det er kun under longering. Ellers ville jeg ti. nød bruger en martingal da jeg 100% ved hvordan sådan en skal bruges.
    Men mine heste har aldrig set en glidetøjle eller en chambon.
    Jeg mener ikke indspændingstøjler er tvang når de er løse, og mine heste fungere udemærket med det (:
    - Bare lige for at slå mit synspunkt fast.

• #37   11. jul 2008 Stald Jessen; Hvis du kigger på videoen, dykker hesten ind bag lod fordi indspændingstøjlerne ikke giver dem mulighed for at komme frem med næsen.
    Den søger også tydeligt frem og ned, men igen tillader indspændingstøjlen det ikke og den må dykke ind bag lod.
    Så ser det ud som om hesten finder ud af at den ikke kan komme ned og slappe af, for den bliver bare trukket i munden hvis den prøver også går den så længere op med hovedet.

• #38   11. jul 2008 Kan godt se det, men Felix gør altså det samme under rytter.
    Under opvarmning går han frem og ned, men pludselig tager han hovedet op og smider ryggen.
    Han kan gå sådan her: (link fjernet)
    Og pludselig gør han sådan her:
    (link fjernet)
    Og han har desværre en tendens for at gå ind under lod - Prøv evt. at se min video fra undervisning.
    Det er desværre en rytterfejl jeg har lavet for mange år siden, som er utrolig svær at rette op på.
    Videoen er absolut ikke optimal og Felix går faktisk ikke særlig tit i longe.

Sådan her vil jeg gerne ha' de går i longen mens de er igang:
    (link fjernet) 10:45:55
    Og når de varmer op og traver af skal de strækker halsen & få ryggen op.

Altså, det er endnu ikke lykkedes mig at få Felix til at gå bedre i longen uden indspænding, som med indspændingstøjler.
    Så laller han bare rundt med næsen i sky - Desværre

Men som sagt , er det jo noge vi aldrig bliver enige om (:

<i> - Jette

• #39   11. jul 2008 Skal også lige siges jeg kun har fået godt ud af at longere mine heste - Med indpænding.

Og bruger det skam heller ikke hvis det ikke er nødvendigt. (:

• #41   11. jul 2008 Husk nu på Kristine F, at der heller ikke er et eneste af dine billeder, hvor din hest strækker sig ned og frem korrekt, selvom du ikke bruger det ene eller det andet "tortur instrument" son visse personer ynder at kalde det.?????????

• #42   11. jul 2008 Jeg er smuttet fra denne debat (;
    Jeg svarede udelukkende på trådstarters spørgsmål, og ikke for at få kritik af mine træningsmetoder (:

Kristine F: Mine heste tager skam ikke skade af det.
    De bliver longeret i 10 min. MAX. 15min.
    Jeg mener det er fint at longere med indspænding, og det gør du og andre ikke - Sådan er det jo. Meninger er jo ligeså forskellige sig mennesker .
    Og kan se du rider bidløs, så der er nok rigtig mange ting vi er uenige om. (:
    Men kan ikke rigtig se at din hest søger frem og ned og slapper af, som du siger de skal?

<i> - Jette

• #46   12. dec 2008 så længe de bliver brugt rigtigt og alså ikk for STRAMT så synes jeg det er okay

• #47   12. dec 2008 men synes kun man ska bruge det til longering det gør jeg i hvertfald kun

• #48   14. dec 2008 Jeg synes det er Okay at bruge dem..Feks. Min når han er i longere så kan jeg godt sige så er han meget vild og stomer derud af og kan næsten ikke holde ham så efter ca. et kvarter sætter jeg indspænnig på ham sådan han slapper af og så har en brugt noget krudt og når han løber så hurtigt så har han slet ikke balance og det samme med min mors hest

• #49   3. jan 2010 Maria N : ikk hvis man strammer den for meget eller lign. indspæning er der vel en grund til navnet, den giver ikk nok efter hvis man spænder den bare en smule for stramt, også vil jeg sige at dem med elastik synes jeg giver bedst efter, men jeg vil stadig kun sige til longering, at der ska men kun bruge dem og kun hvis det er nødvendigt. smiley

Kommentér på:
Indspændingstøjler - for/imod?

Annonce