{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.789 visninger | Oprettet:

Kombinationsbid {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er den heldige ejer af en skøn araberhoppe med en helt masse spring-glæde. Mit problem er egentlig simpelt: Jeg kan simpelthen ikke holde hende!
Lige pt springer jeg med engelsk hackamore på hende, hvilket virker ok. Hun er en veluddannet hest og går kanon i dressuren for tiden, så grundridningen er der ikke noget i vejen med. Jeg har arbejdet med hende fra jorden hvor vi har øvet stopsignal osv., hvilket har virket fint. Generelt er hun velopdragen og har respekt for mig.

MEN! På springbanen bliver hun (som de fleste andre heste) noget mere tændt. Jeg kan galopere stille og roligt rundt på hende mellem springene, men 10-15 meter før springet tager hun bare over. Jeg kan på INGEN måde holde hende tilbage, så jeg har overvejet at prøve et kombinationsbid med hackmore og bid kombineret i én. Man må sige at det er et "luksus-problem" at hesten trækker for meget på springene, men det skal heller ikke være sådan at hun bare glemmer alt om at jeg sidder på ryggen af hende. Resultatet er jo så selvfølgelig at afstanden ikke kommer til at passe, selvom jeg ellers gør mig så umage.
Jeg får springtræning af Søren Vallentin på Vilhelmsborg, og vi springer omkring 1-1.10 i træningen.
Det skal desuden lige nævnes at hun er endnu mere umulig at holde tilbage på et alm. tre-delt.

Mit spørgsmål er så: Er der nogen som har gode/dårlige erfaringer med kombinationsbid?
Gode råd?
Ja, alt er velkommen! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kombinationsbid
  • #1   29. sep 2008 Hvad siger din underviser?

    Hvad med at træne volter foran springet.. Så hun lærer at det ikke bare er lige over i fuld fart, hver gang, men at man bliver nødt til at hører lidt efter hvad rytteren siger smiley


  • #2   29. sep 2008 Han siger oftest: "Rooolig nu", "woooooow", "det er jo ren løsspringning". Haha. Mens jeg svarer med et "jeg kan altså ikke holde hende".
    Mht. kombinationsbiddet siger han at det da er et forsøg værd. Ville bare høre om andre havde prøvet det, eller måske noget lignende.


  • #3   29. sep 2008 Volter har jeg lavet tusindvis af. Men når hun først sætter i spurt, er det næsten lige før hun vælter når jeg drejer hende væk fra retningen mod springet, fordi hun er så opsat.

  • #4   29. sep 2008 Har du prøvet at træne dressur på springbanen, og lære hende at slappe af der ? (:

    " HESTE DER LØBER.

    Som tilskuer til et springstævne, oplever man ofte heste der nærmest spæner af sted banen igennem og i nogle tilfælde skal der mere eller mindre skarpe bid til at holde farten nede. Den gængse opfattelse er at hesten løber fordi den elsker at springe, og nærmest ikke kan vente med at komme over.


    Det er en fejlagtig opfattelse. Hesten løber når den skal springe, fordi der på et eller andet tidspunkt er skabt en association imellem dens flugtinstinkt og springet.


    Det illustreres meget godt ved den type heste, der kaster sig fremad mod springet, men så alligevel refuserer i sidste sekund. Hvis hesten virkelig kastede sig fremad fordi den ikke kunne vente med at få lov til at springe, hvorfor nægter den så alligevel at springe over når den kommer helt derhen?


    FLUGT INSTINKTET

    I naturen er hesten dybt afhængig af dens flugtinstinkt, for at kunne overleve. Hvis den én gang har været i en situation der krævede aktivering af flugtinstinktet, så husker den det til evig tid. Derfor er netop dette instinkt en af de største udfordringer for rytteren at arbejde med i træningen af hesten.

    Man bør, så vidt muligt, forsøge at undgå at sætte hesten i situationer der aktiverer dens flugtinstinkt, da det aldrig kan slettes fra dens ”harddisc” igen. Man kan lægge en masse lag af ny indlært adfærd ovenpå, men flugt reaktionen ligger altid latent i baggrunden.


    Det der sker når hesten løber voldsomt mod springet, er at der, på et tidspunkt, er skabt en kobling mellem springet og flugtinstinktet. Når man vender hesten op mod springet og springet rammer dens synsfelt, så registrerer hjernen ”fare”, sender besked til benene om at få fart på og hesten spurter af sted. Den løber godt nok i retning mod springet, men den løber stadig med alarmberedskabet i højeste omdrejninger og det bevirker at den hverken er særlig lydhør overfor rytterens anvisninger eller specielt tilbøjelig til at passe på sine ben. Det er derfor at heste der løber på en springbane, river oftere ned end heste der galopperer med ro og balance. "

    Taget fra en artikel på Blueberryhill.
    Så ville nok træne noget dressur på springbanen, så den kunne slappe af der - som den kan på dressurbanen (:


  • #5   29. sep 2008 Krikken xD - F.L. L..

    Ikke alle heste løber til sprigne fordi de elsker det..? det er noget mange lære af ren frygt.. for hvis de ikk løber hurtigt nok får de med pisken.. og jo har set små piger ride såden.. både til landstævne for ponyer 07 og også privat.


  • #6   29. sep 2008 Det står der også, at når hesten løber - så er det fordi der er skavt et fulgt instinkt.
    Læs lige teksten smiley - også det øverste.


  • #7   29. sep 2008 Kender godt artiklen.

    Ved ikke om det vil være nogen hjælp at træne dressur på springbanen, da hun altid er fuldstændig cool når det ikke er hende der skal springe. Så skridter og traver jeg rundt med lange tøjler - der er der ikke noget problem. Jeg kan også sagtens ride hende pænt mod springet, men 10 meter før cutter hun lige kontakten til mig.


  • #8   29. sep 2008 Jeg har aldrig brugt hverken pisk eller magt til at få hende over springene, og har altid taget det i hendes eget tempo.

  • #9   29. sep 2008 Så må du træne netop de10meter foran springet.
    Tager hun pludselig overhånd, så stop hende op og bak tilbage til hvor hun begyndte - rid så fremmad igen, og gentag hvis hun bliver ved.

    Du kan også blive ved med at stoppe hende også ride fremmad igen, stoppe og ride fremmad, stoppe osv. indtil hun har en ordentligt fart.


  • #10   29. sep 2008 Krikken: Jeg kan godt se idéen med det du skriver - det er jo den logiske måde at gøre det på, men jeg tror altså ikke helt du forstår. Jeg KAN ikke holde hende, så snart hun tager overhånd. Der er ingen kontakt what so ever, og derfor kan jeg jo heller ikke stoppe hende.
    Men jeg vil da helt klart følge dit råd og prøve om jeg kan få et ord indført.


  • #11   29. sep 2008 Ja, har forstået du ikke kan holde hende - men der er et hårdere bid bare at springe over hvor gæret er lavest smiley
    Det er signalerne der skal på plads, andet er bare en gen vej.


  • #12   29. sep 2008 krikken:
    det gælder ikke alle heste.. du har simpelthen ikke nok erfaring med sådanne heste, når du siger sådan smiley


  • #13   29. sep 2008 Gider ikke mudderkastning som i børnehaven hvor man blærede sig med at man kan " det her og der her, og du kan bare ikke det har og det her har du da slet ikke prøvet " det er at synke for dybt (:.
    Men jeg kommer med nogen råd, jeg siger nogen ting og trådstarter kan så tage dem til sig hvis hun syntes de lyder fornuftige - det kan du da være meget ligeglad med :).


  • #14   29. sep 2008 sys bar det er at prøve ..

  • #15   29. sep 2008 Sådan var Ness' også i starten da jeg lige havde fået hende, hun var total umulig at ride mod et spring på fordi hun bare løb som en sindsyg.

    Jeg gjorde det at jeg henover 2 måneder, varmede hende rigtigt godt op med en masse galopvolter og derefter sprang jeg så, indtil hun skumsvedte (hun fik bare lov at springe alt det hun overhovedet ville, lige så højt som hun ville (ca. 120-130 i standard)). Det gjorde jeg 2-3 gange om ugen, også red jeg ellers dressur for at få kontrol over hende de øvrige dage. Det virkede virkelig godt på hende, hun blev meget mere rolig og fandt pludselig ud af at jeg jo bare blev ved indtil hun stoppede med at løbe. + at jeg altså gav hende noget at lave HELE tiden, ikke bare når hun sprang over springet, nej, jeg fik hende også til at gøre meget mere ud af hendes galop (løftede hende op med sæde og ben så den blev mere kort og rummelig) på vej hen mod springet og efter springet, så hun blev meget mere fokuseret på hvad jeg gjorde ved hende.

    Det hjalp på den måde at hun lærte at høre efter mig, og lærte at spring var rigtig sjovt men også hårdt fordi man hele tiden måtte være mere vågen på rytteren end selve springet. <- derved stoppede løberiget også.


  • #16   29. sep 2008 Krikken: Hvis du læser indlægget igen, har jeg skrevet at signalerne er 100% på plads. Hun bliver trænet intensivt i dressuren, og her fungerer det optimalt.

    Ditte: Okay, mange tak for rådet smiley så det er vel noget med at køre hende træt?


  • #17   29. sep 2008 Jeg må give Krikken ret. Det er altså dit stopsignal den er gal med. Det lyder som et flugtinstinkt.. Eller også stresser hun..

  • #18   29. sep 2008 Geez guys. Læs nu hvad jeg skriver! Når signalerne fungerer fuldstændig optimalt både på dressurbanen, i naturen, fra jorden og på springbanen (bortset fra de berygtede 10 meter før springet), hvordan vil I så have jeg skal træne det mere?!

  • #19   29. sep 2008 Så skal du træne på de 10 meter.

    Start med bomme på jorden indtil hun slapper 100% af der. Så små bitte kryds osv. Lav måske en parade for hver anden meter og husk at slippe presset så snart hun stopper.


  • #20   29. sep 2008 Træningstimerne starter med travbomme i forskellige former, atempo osv. Generel lydighedstræning hvor hun skal vente. Det reagerer hun fint på - her kan jeg sagtens stoppe hende. Det er når der kommer lidt højde på, hun synes det er ekstra sjovt.

  • #21   29. sep 2008 Jeg er fuldstændig enig med Krikken xD - F.L. L!

    Hvis hesten løber før, så må du stoppe den op, eller dreje den væk. Forsøg at gøre det inden heste løber og ros så. Så kan du jo se, om du efterhånden kan komme tættere og tættere på.

    Hvis du godt kan ride dressur på den på banen, må det jo tyde på, er det er lært adfærd at den tonser afsted på springet.



  • #22   30. sep 2008 Ellers må du prøve at skridte lige så stille hen mod springet, hun må ikke få lov til at løbe hen imod det, så drejer du hende rundt på en volte før springet, og så må hun få ros..
    Og så tager du den lige så stille derfra..

    Biddet er den sidste udvej.. For der er problemet der jo stadig..

    Det med at skridte mod springet, hjalp ihvertfald på min... Jeg lod ham dog også springe engang imellem, men kun i trav...


  • #23   30. sep 2008 Taz: Arrrhg.. Det er vidst meget forskelligt.. Min trak bare på springet.. Selv i løsspring.. Han synes bare det er sjovt...

  • #24   30. sep 2008 Zandra og Cassie: Det er helt sikkert en lært adfærd, som hun har fundet ud af virker i og med at jeg ikke kan holde hende tilbage. Jeg må jo bare "op på hesten igen" og blive ved at prøve. Det er bare ikke sjovt at sidde deroppe når man overhovedet ikke har noget at skulle have sagt, når man plejer at have styringen smiley


    Taz: Ej må jeg lige være her. Min hest har altså ikke ondt, og jeg tager ikke hårdt fat. Den har ørerne fremme hver gang den skal springe. Hvis den var i panik eller følte smerte, tror jeg den ville stritte lidt mere imod.


Kommentér på:
Kombinationsbid

Annonce