{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.690 visninger | Oprettet:

Øvelser under ridning af unghest {{forumTopicSubject}}

Min unghest har været redet i 1 måned nu og fik hende hjem for 1½ uge siden, og har redet snart 4 dage i træk i skridt og trav uden problemer.

når jeg rider rider jeg volter, slange gange, skråt igennem i skridt, skifter volte i trav, har øvet parader 2 gange men kun en enkelt gang når jeg har redet.

nogle der har ideer til hvad der ellers er godt at øve med sin unghest når de har været redet i 1 måned og er stabile i skridt og trav?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Øvelser under ridning af unghest
  • #3   28. jan 2009 camilla skov

okay så det jeg gør er enlig fint nok men jeg først kan variere når hun er stabil fortil og i volter osv.? der er ihvertfald en del slinger endnu

• #4   28. jan 2009 når mine heste er redet i en måned r de også redet i galop, går stabilt med hovedet. Kan lave volter, stoppe, bøje sig og ride tur(:

• #5   28. jan 2009 Prøv at ride på en volte. hvorefter du forsigtigt fører indvendige tøjle indad (ikke nedad!) og støt godt op på udvendige. Du vil mærke at hesten giver efter og hovedet bliver sænket en smule:) Det er en super øvelse for ungheste.

• #6   28. jan 2009 Jeg ville heller ikke gøre andet end det du gør, et stykke tid endnu. Der er ikke nogen grund til at begynde at runde af, selvom den er fint ligeudrettet - du risikerer bare at ødelægge dens gang...

Men det lyder som om du har dig en god hest dér. smiley

• #7   28. jan 2009 Men ved jo heller ikke hvordan den er muskelmæssigt eller hvor gammel den er.... Og jeg er heller slet ikke ekspert. smiley

• #8   28. jan 2009 Jegm heller ikke at hesten skal gå bøjet hele tiden, men at hesten lære hvad det vil sige at bøje sig. ligeudretning er den bedste øvelse-

• #9   28. jan 2009 jamen en normal dag hvor vi skal ride loncer jeg hende 15 - 20 minutter for hun kan godt li at bukke og det stød kan min ryg ikk klare :S;)

så er hun krudtet af og jeg skridtede den første dag 10 minutter på begge volter, lavede slange gange og skråt igennem, og så en volte hver vej i trav og så slut

nu skridter jeg 5 minutter og traver ca. 10 og så slut, hun har ingen kondi til mer endnu og hun giver selv besked når hun er træt ved at blive utrolig fortil, så for hver dag kan jeg forlange lidt mere af hende

• #10   28. jan 2009 Hej Annie, havde heller ikke set din besked før jeg havde posted min, tror vi skrev samtidig. smiley Men ja, ligeudretning er nemlig rigtig godt. Men jeg gør også som du skriver, da det ikke samler hesten på en overbelastende måde. Den skal jo lære det langsomt. smiley

• #11   28. jan 2009 Kirsten

li lidt hurtigt om min hest smiley

hun er 3½ år, har ingen muskler så hun har været øm i bagparten hvor jeg holdt en pause hvor jeg kun loncerede hende.

så er jeg begyndt at ride hende og hun er afslappet osv. spænder self op for hun har været på rideskolen i 1½ uge.

men hun har heller ingen mukler langs rygsøjlen, så det er en fuldstændig utrænet hoppe jeg har gang i.

• #12   28. jan 2009 En unghest skal da bestemt ikke vide hvad det vil sige at bøje sig når den lige er blevet redet til. Det skal strække sig FREM og ned, altså halsen ud af kroppen, så vil der komme et stræk i torntappene ved sadellejet, og det vil hvælve ryggen. Den skal lære at gå afslappet. Tøjler skal ikke bruges til at bøje hestens hals med!

• #13   28. jan 2009 Vil råde dig til at få abbonnement på Epona tv. Der er en laang serie om hvordan man træner den unge hest optimalt, så den kan opbygge muskler.

www.eponatv.dk

• #14   28. jan 2009 enig med jønck jeg er ikke kommet videre med min unghest selvom jeg var oppe på ham i juni sidste år vi tager det roligt ingen stress;)

• #15   28. jan 2009 tina

sådan vil jeg bestemt også gøre, jeg vil ikke presse hende, vi tager det stille og rolig ..

• #16   28. jan 2009 man behøves ikke at stresse hesten bare fordi man lærer den nye ting.. fx at bøje sig, flytte sig for benene, schenkelvigninger osv, da var da en underlig ide..

• #17   28. jan 2009 siger det samme som Jønck. Det et r vigtigt at den lære at søge frem og ned, og generelt sørg for at den kommer godt frem ad (uden at presse den til det selvfølgelig) Ellers kan den blive svær at ride frem senere. Den skal oss lære at bære sig selv i hjørnerne, så bare lad den finde balancen stille og roligt, og ikke tage i tøjlen hvis du føler den er ved at vælte, foe det gør den typisk ikke smiley Og så kan du oss begynde med noget galop, hvor det er en god idé at sidde i letsæde i begyndelsen og ride den frem på langsiderne.. du må godt sidde ned i hjørnerne, så du kan hjælpe den lidt med sædet der.

Det er i hvert fal det jeg har lært og gjort med ungheste.

• #18   28. jan 2009 Her er nogle videoer hvor jeg ridder på to ungheste som lige er redet til.

Zafina:
    http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=89748

Angel:
    http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=92729
    (ved godt hun er i forkert galop i klippet med galop smiley men var oss kun 2. gang jeg red hende)

• #21   29. jan 2009 J B - Hvordan kommer din hest til at hænge på tøjlen? Du bruger vel ikke tøjlerne til at bukke nakken med?

• #22   1. feb 2009 Jeg er enig med Jønck. Hvis hesten er 3 ½, og kun lige er redet i 1½ måned bør den rides i remonte holdning. Den skal jo først til at opbygge de muskelr den skal bruge til at bære sig selv. Den behøver ikke at skulle gå alverdens fine øvelser. Det den skal nu er at bygge muskler. Evt. brug bomarbejde eller arbejde fra jorden som afveksling fra træningen. Bomarbejde sætter også muskler i bagparten så den bliver styrket til at kan bære den vægt som bliver lagt over på den når hesten skal bære sig selv. Samtidig med det vil dens ryg og overlinje blive styrket, så den kan holde ryggen oppe og næsen foran eller i lod, og ikke bag.

. line :O)

Kommentér på:
Øvelser under ridning af unghest

Annonce