At samle hesten... {{forumTopicSubject}}
Nu lyder dette her sikkert som et mystisk spørgsmål... især, fordi det kommer fra en som mig, der faktisk har redet i en del år... men efter en pause på 10 år føler jeg mig altså lidt som nybegynder igen på mange måder... <i>*rødmer*</i>
I "gamle dage" havde jeg ingen problemer med at samle hesten; få den til at runde sig og løfte ryggen. Men nu om dage synes jeg, det er rigtig svært... især, når jeg forsøger på ikke at tage for meget i tøjlerne...
Jeg får undervisning og har forsøgt at tale med min underviser om det, men han snakker om "musik i kroppen" og "musik i hænderne", og jeg forstår ikke, hvad det er, han konkret vil have mig til. Og han kan tilsyneladende ikke forklare mig det... siger bare, det er noget, jeg skal fornemme...
Derfor prøver jeg nu at søge råd herinde... er der nogen af jer, der kan forklare mig, hvad jeg helt konkret skal gøre med mit sæde og mine ben for at få hesten til at samle sig UDEN at sidde og "save" i biddet samtidig? Altså ud over at læne mig tilbage, så jeg rider bag lod? Det irriterer mig virkelig, at jeg ikke kan det... så jeg håber, I kan hjælpe.
sep 2005
Følger: 94 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 73 Svar: 1.534
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Men altså jeg rider ved brug af ben/lår og sædet.. hvor jeg forsøger at få rundet hesten.. jeg støtter på udvendige tøjle og stiller hesten for indvendig, ved at tage stille igennem, uden at save naturligvis..
Men ja det er svært.. men det er bare at træne og træne..
nov 2004
Følger: 70 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 374 Svar: 2.788
Når jeg samler min hest, sætter jeg mig rigtig tungt ned i sadlen ( lader som om jeg spiser is og bliver tungere og tungere) og samler mig selv, holder lænd stille dog uden at blive stiv, dernæst støtter jeg op på udvendige tøjle (Jeg antager at det er en volte jeg rider på) driver med indvendige schenkel og støtter op med den udvendige schenkel, så den ligger tilbage dog uden at klemme. Hvis hesten så spænder op stiller jeg hende til udvendige side langsomt, for så dernæst, at beholde den energi hun får opsamlt når man stiller eller retter hende lige ud igen. Samtidig har jeg altid i hovedet : Schenkel før tøjle.
Man skal passe meget på med ikke at blive for passiv, hvilket også er det jeg tror din træner mener med musikken. Man skal bevare rytmen og takten, mens man samler hesten - altså bevare flowet, hvilket jo er det der tager tid ; )
jul 2005
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 743
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 155
sådan gør jeg ud fra Bent Branderups akademisk ridekunst.
håber det kunne give lidt
Venligst tina
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det du kan mærke i hånden er det du mangler bagved.
Derfor, hænger hesten i tøjlerne og bære du den og bliver træt i armene - så er røven 100meter bagud.
Maja samler jeg ikke som sådan, hun samler sig selv.
Efter 15min frem og helt ned og 15min i bringe højde er hun klar til at blive samlet mere op. Det gøre jeg via halve parader ( som jeg laver med sædet i modsætning til mange andre ).
Men mere gør jeg ikke, og skide dejlig følelse er det så man får når hesten ikke er til at mærke ude foran, så let som en fjer og bære sig selv :).
Men begynd aldrig og pil, det giver falsk holdning.
nov 2007
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Tina F, den metode, du beskriver, vil den også virke, hvis hesten ikke har lært at blive samlet på den måde?
Den hest, jeg rider på, er skolet indenfor Military, som den går på højt plan, og han har en tendens til at gå på forparten og lægge sig på tøjlen, når jeg forsøger at samle ham ved bl.a. at holde "liv" i fingrene for at aktivere biddet, sådan som jeg har lært, da jeg var barn. Han er faktisk ret svær at få til at samle sig helt... især i galoppen, hvor han meget gerne vil trave på bagparten (han er ½ traver - måske det har indflydelse?).
Vil han "fange", hvad jeg ønsker af ham, hvis jeg gør, som du beskriver? For det lyder umiddelbart let forståeligt, så jeg vil meget gerne prøve det.
nov 2007
jeg tænke jeg ville svare dig i dette forum, så du selv havde mulighed for at "vælge" hvad der lød rigtig for dig.
det er nemlig meget svært at holde en god tone i disse forummer hvis man har en anden mening end den "normale" rytter . og jeg orker ikke at blive savet ned, håber du forstår. men hvis jeg skal til at forklare dig mere detaljeret kommer jeg automatisk til at træde nogen over tæerne og dette er ikke min hensigt. men den ridning du snakker om er nedbrydende for hesten, og for ikke at snakke om dig, det skal ikke være fysisk hårdt at ride, man skal ikke svede af det, og det skal hesten heller ikke. men igen, bare ved at sige dette starte en debat som jeg ikke orker at deltage i
men nej du kan ikke samle en hest som din med min metode, desværre
Venligst Tina
aug 2007
Forstår i øvrigt godt, at du ikke orker at kaste dig ud i en kæmpe debat... synes tit, debatterne løber af sporet herinde.
Det, der er vigtigt for mig, er, at hestens muskler og led skånes mest muligt, når jeg rider, og at hele rideoplevelsen bliver god for både hesten og mig.
Desværre har jeg blot ikke så mange muligheder ud over de "traditionelle" her, hvor jeg bor.
nov 2007
hans bog er guld værd, god fornøjelse med at læse den. og igennem hans metoder skåner du hesten på bedste vis, efter min mening
Venligst Tina
aug 2007
nov 2007
aug 2007
nov 2007
aug 2007
Jeg har igennem den seneste tid øvet mig meget på dette, og det går bedre og bedre... men det er svært, når de heste, jeg rider "til dagligt" er skolet på en helt anderledes måde.
At samle hesten...