{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.712 visninger | Oprettet:

At samle hesten... {{forumTopicSubject}}

Nu lyder dette her sikkert som et mystisk spørgsmål... især, fordi det kommer fra en som mig, der faktisk har redet i en del år... men efter en pause på 10 år føler jeg mig altså lidt som nybegynder igen på mange måder... <i>*rødmer*</i>

I "gamle dage" havde jeg ingen problemer med at samle hesten; få den til at runde sig og løfte ryggen. Men nu om dage synes jeg, det er rigtig svært... især, når jeg forsøger på ikke at tage for meget i tøjlerne...

Jeg får undervisning og har forsøgt at tale med min underviser om det, men han snakker om "musik i kroppen" og "musik i hænderne", og jeg forstår ikke, hvad det er, han konkret vil have mig til. Og han kan tilsyneladende ikke forklare mig det... siger bare, det er noget, jeg skal fornemme...

Derfor prøver jeg nu at søge råd herinde... er der nogen af jer, der kan forklare mig, hvad jeg helt konkret skal gøre med mit sæde og mine ben for at få hesten til at samle sig UDEN at sidde og "save" i biddet samtidig? Altså ud over at læne mig tilbage, så jeg rider bag lod? Det irriterer mig virkelig, at jeg ikke kan det... så jeg håber, I kan hjælpe. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At samle hesten...
  • #1   13. mar 2009 ville meget gerne hjælpe men da min frieser ikke kan gå dressur kan jeg desværre ikke hjælpe smiley

• #2   13. mar 2009 Hejsa.. hehe kender det godt.. Desværre er der rigtig mange der beder en om at save hesten.. Og det er jeg heller ikke tilhænger af at man skal gøre..

Men altså jeg rider ved brug af ben/lår og sædet.. hvor jeg forsøger at få rundet hesten.. jeg støtter på udvendige tøjle og stiller hesten for indvendig, ved at tage stille igennem, uden at save naturligvis.. smiley og giver efter.. Men jeg rider efter at få en løsgjort hest få den gjort lang, og få den redet ned og frem ved hjælp at ben og støtte på tøjlerne.. så kommer det stille og roligt..

Men ja det er svært.. men det er bare at træne og træne.. smiley

• #3   13. mar 2009 Jeg kan da prøve og så må du se om du kan bruge det til noget ; )

Når jeg samler min hest, sætter jeg mig rigtig tungt ned i sadlen ( lader som om jeg spiser is og bliver tungere og tungere) og samler mig selv, holder lænd stille dog uden at blive stiv, dernæst støtter jeg op på udvendige tøjle (Jeg antager at det er en volte jeg rider på) driver med indvendige schenkel og støtter op med den udvendige schenkel, så den ligger tilbage dog uden at klemme. Hvis hesten så spænder op stiller jeg hende til udvendige side langsomt, for så dernæst, at beholde den energi hun får opsamlt når man stiller eller retter hende lige ud igen. Samtidig har jeg altid i hovedet : Schenkel før tøjle.

Man skal passe meget på med ikke at blive for passiv, hvilket også er det jeg tror din træner mener med musikken. Man skal bevare rytmen og takten, mens man samler hesten - altså bevare flowet, hvilket jo er det der tager tid ; )

• #4   13. mar 2009 jeg vil lige understrege at det er vigtigt, at hesten suger ordentligt på biddet (; altså at du hele tiden kan mærke den i begge tøjler.

• #5   13. mar 2009 nu rider jeg akademisk dressur, så ud fra det svare jeg på dit spørgsmål. da dette "burde" være det samme for alle, ved godt det ikke er det, men.... det har intet med bidet eller tøjlen at gøre. rid en volte, du skal kunne det på en volte først, før du kan på langside. på volten skal du mærke hvornår indvendig bagben løfter sig, og når det løfter sig, skal du med din hofte sænke tempoet, således følges i af. og derved får du en samling, fanger du svævemomentet og beder hesten sætte benet før, altså halv trin, der er piaff, altså halve trin som det også kaldes. men som start, fang hoften med din hofte, og så skal du "styre" tempoet med din hofte. når du så vil ud af samlingen løfter du blot numsen op i aflastningsæde. det kræver så af dig, at du slapper helt af i hele kroppen for at kunne mærke hvornår hvilket ben løfter sig og så huske på ikke at miste dit sæde ved samlingen. da man nemt kan komme til at spænde i kroppen, og derved få en spænding i hesten, som så gør at man mister sin løsgjordthed og sit sving i bagbenet og indvendige hofte, og så kan du ikke fange bagbenet. og det er derfor du starter på en volte.
    sådan gør jeg ud fra Bent Branderups akademisk ridekunst.
    håber det kunne give lidt smiley
    Venligst tina

• #6   13. mar 2009 Bent Branderup ( mener jeg det var ) sagde en gang noget ganske korrekt;
    Det du kan mærke i hånden er det du mangler bagved.

Derfor, hænger hesten i tøjlerne og bære du den og bliver træt i armene - så er røven 100meter bagud.

Maja samler jeg ikke som sådan, hun samler sig selv.
    Efter 15min frem og helt ned og 15min i bringe højde er hun klar til at blive samlet mere op. Det gøre jeg via halve parader ( som jeg laver med sædet i modsætning til mange andre ).
    Men mere gør jeg ikke, og skide dejlig følelse er det så man får når hesten ikke er til at mærke ude foran, så let som en fjer og bære sig selv :).

Men begynd aldrig og pil, det giver falsk holdning.

• #7   13. mar 2009 ja det er en af Bent Branderups talemåder, det du har i hånden mangler bagtil, mere korrekt kan det ikke siges smiley

• #8   13. mar 2009 Tusind tak for jeres svar alle sammen. smiley

Tina F, den metode, du beskriver, vil den også virke, hvis hesten ikke har lært at blive samlet på den måde?

Den hest, jeg rider på, er skolet indenfor Military, som den går på højt plan, og han har en tendens til at gå på forparten og lægge sig på tøjlen, når jeg forsøger at samle ham ved bl.a. at holde "liv" i fingrene for at aktivere biddet, sådan som jeg har lært, da jeg var barn. Han er faktisk ret svær at få til at samle sig helt... især i galoppen, hvor han meget gerne vil trave på bagparten (han er ½ traver - måske det har indflydelse?).

Vil han "fange", hvad jeg ønsker af ham, hvis jeg gør, som du beskriver? For det lyder umiddelbart let forståeligt, så jeg vil meget gerne prøve det. smiley

• #9   13. mar 2009 en hest der går på forparten og lægger sig på tøjlen kan ikke samles, da den er lige så stiv som en pind, så nej, desværre. samling kommer bag fra, fra bagbenet og din hofte. det kan ikke lade sig gøre at samle en hest der går på forparten, dette vil ikke blive en samling men en krampetrækning i adskillige muskler hos hesten. hvilket nedbryder hesten. det du har i hånden mangler du bagtil.

jeg tænke jeg ville svare dig i dette forum, så du selv havde mulighed for at "vælge" hvad der lød rigtig for dig.
    det er nemlig meget svært at holde en god tone i disse forummer hvis man har en anden mening end den "normale" rytter . og jeg orker ikke at blive savet ned, håber du forstår. men hvis jeg skal til at forklare dig mere detaljeret kommer jeg automatisk til at træde nogen over tæerne og dette er ikke min hensigt. men den ridning du snakker om er nedbrydende for hesten, og for ikke at snakke om dig, det skal ikke være fysisk hårdt at ride, man skal ikke svede af det, og det skal hesten heller ikke. men igen, bare ved at sige dette starte en debat som jeg ikke orker at deltage i smiley
    men nej du kan ikke samle en hest som din med min metode, desværre smiley en samling har intet med bidet af gøre, eller det der er forand din navle. derved er det jo ikke en samling, men dig der holder hesten i en spænding smiley

Venligst Tina

• #10   13. mar 2009 Hesten er - heldigvis - ikke min egen. smiley Det er rideskolens. smiley Så på den måde er det ikke så stor en katastrofe for mit vedkommende, det du skriver. Til gengæld giver det mig god mulighed for at være obs på, hvordan jeg skal og bør ride min egen hest, når jeg får sådan en (den jeg har nu, skal jeg desværre af med igen - det vil jeg ikke nærmere ind på her). smiley Så tusind tak. smiley

Forstår i øvrigt godt, at du ikke orker at kaste dig ud i en kæmpe debat... synes tit, debatterne løber af sporet herinde. smiley Har faktisk Bent Branderups bog liggende derhjemme, men er ikke nået til at læse den endnu.... kan være, jeg skulle se at komme igang. smiley

Det, der er vigtigt for mig, er, at hestens muskler og led skånes mest muligt, når jeg rider, og at hele rideoplevelsen bliver god for både hesten og mig. smiley

Desværre har jeg blot ikke så mange muligheder ud over de "traditionelle" her, hvor jeg bor. smiley

• #11   13. mar 2009 tusind tak for din forståelse smiley og ja du har helt ret, debatterne løber nogen gange total af sporet. hvilke gør jeg holder mig væk smiley
    hans bog er guld værd, god fornøjelse med at læse den. og igennem hans metoder skåner du hesten på bedste vis, efter min mening smiley held og lykke med det hele, og håber du finder din drømme hest. og den ride sti du gerne vil på. nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg kommer fra hadsund. og jeg køre gerne ud for at undervise og inspirere, jeg underviser ud fra Bents teorier. se evt www.horsepassion.dk for mere info. mere når du næver at du kun har mulighed for den traditionelle vej.

Venligst Tina

• #12   13. mar 2009 Hadsund??? Jamen så er det jo ikke helt i skoven! smiley Min mor bor i Hadsund.... og jeg bor selv i Bratbjerg ved Brovst, men det kan jo være, jeg kan låne en af min mors muler til lidt undervisning, hvis det skal være. Det er islændere, men det gør vel ikke noget? smiley Det kunne da være rigtig spændende og givtigt at få lidt hjælp. smiley

• #13   13. mar 2009 du er mere end velkommen smiley også med en islænder. du siger bare til smiley

• #14   13. mar 2009 Jeg vender lige tilbage, når jeg ved, om jeg kan låne en mule af min mor. smiley

• #15   13. mar 2009 helt okay smiley

• #16   6. maj 2009 Mit helt store mål er faktisk at kunne ride hesten samlet for løs tøjle; dvs. være i stand til at samle hesten udelukkende igennem fine signaler ved hjælp af mit sæde, min vægt og mine schenkler. Der er lang vej, men det er min drøm. smiley

Jeg har igennem den seneste tid øvet mig meget på dette, og det går bedre og bedre... men det er svært, når de heste, jeg rider "til dagligt" er skolet på en helt anderledes måde.

Kommentér på:
At samle hesten...

Annonce