{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.197 visninger | Oprettet:

Lære hesten at bruge sig korrekt :) {{forumTopicSubject}}

Jeg efterlyser den bedste måde - for hesten - at lære den at bruge sig korrekt. Jeg efterlyser ikke viden om pilleri og nykkeri, for det bruger jeg altså ikke smiley

Indtil videre er jeg kommet frem til, at hesten skal have tøjle og holdes forholdsvist løst samt der skal temposkift, halve parader og overgange til.
Men har jeg forstået det rigtigt? Kom gerne med jeres erfaringer, også meget gerne med billeder, så jeg kan se hvad I mener.

Jeg er typen der tager stilling til tingene omkring mig, og finder ud af, om det er "noget for mig", hvilket alt det der pilleri og halløj aldrig har været. Har altid synes at det ikke kunne være rigtig, at det var sådan man skulle gøre. Har altid fået afvide, at man skulle gøre det, for så hold hesten længere, og ryggen kom op. Men ryggen kom jo ikke op, det kunne jeg jo se på de andre ryttere som red deres heste i holdning. Derfor søger jeg viden om emnet, altså hvordan en hest bedst bær og bruger sig selv korrekt smiley

Desuden har jeg heller aldrig forstået begrebet "at samle hesten", nogen der har lyst til at forklare mig det også? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lære hesten at bruge sig korrekt :)
  • #1   4. jun 2014 Du er helt klart på rette spor mht. temposkift, halveparader og overgange. Det er rigtig godt for hesten. Det skal dog gøres udelukkende med sæde og ikke tøjle, hvilket også lyder til du er med på.

Men vil altså sige, at du bør få en god underviser som kan sætte dig til en masse ting, og se hvordan du gør. For man kan sagtens ligge derhjemme og lave en masse, men bliver det ikke rettet af en der har forstand på det og som kan stå på jorden og se dig, så sker der sjældent forbedringer. Så vil helt klart anbefale at du får dig en underviser (hvis ikke du har en i forvejen, selvfølgelig). Hvor i landet befinder du dig? Kan være jeg kan anbefale en smiley

• #2   4. jun 2014 Lisa-Maria:
    Bruger ikke tøjlerne ret meget, de er - som regel - mere til pynt end noget andet. Bruger dem dog mere end jeg plejer, pt., da jeg har fået ny hest og af ren utryghed får "pillet" lidt mere ved dem end vanligt smiley

Altså... min ridelærer går ind for alt det der pilleri og nykkeri, men ellers er hendes undervisning fornuftig. Så lytter til det andet hun siger, men lukker af for hende, når hun snakker pilleri og nykkeri, for det ved hun efterhånden godt, at hun ikke kan få mig til. Anyway det var lidt udenoms snak, men altså... jeg bor på Bornholm, så det er ikke altid lige let at finde kompetente undervisere, men kender du nogen på Bornholm, så si' endelig til smiley

• #3   4. jun 2014 Uh Bornholm.. Den var værre.. Der kender jeg alligevel ikke nogle undervisere endnu. Men det er med at holde ørene åbne, det er tit gennem bekendte man finder underviser.
    Altså jeg går ind for at der skal være tøjlekontakt i mild grad, og en meget stille hånd. Det vil sige; ingen pilleri, for det skal komme bagfra hesten, så den kan komme op foran og imødekomme i hånden. Så sørg for at få hesten redet frem af så, den får motoren igang og kan imødekomme dig i fronten. Den skal nødvendigvis ikke komme meget mere op i tempo, men dens ben skal arbejde en hel del, og det får du den til ved hjælp af sædet, når du laver diverse øvelser såsom temposkift, overgange osv.. Tilbagetredninger er også rigtig godt for at den får benene ind under sig. smiley

• #4   4. jun 2014 Min erfaring siger mig at der skal være kontakt til tøjlen, så man kan fornæmme hesten, og evt. støtte den(vi taler om let kontakt, kke nogen voldsom), med den optimale træning og balancering af rytteren og hesten i kombi, burde det være muligt at ride hesten samlet udelukkende ud fra det - det er lykkeds mig at få et par lækre skridt med let kontakt til tøjlen, bare ved at jeg fandt mit balancepunkt. At få en konstantholdning er dog en anden side af sagen... Det er mig endnu en gåde, er selv ved at rette op på min krop, er rigtigt dygtig til at ødelægge den, og det går ikke at jeg sidder skævt, når jeg kræver mig pony skal gå lige xD

• #5   4. jun 2014 Jeg er helt enig med dig: let tøjlekontakt, temposkift, overgange og halve parader smiley Det er også hovedbestand-delene i min træning, når jeg rider dressur smiley Jeg lægger altid ud med at lade hesten søge godt frem og ned, hvilket er måden at få den til at bruge sig korrekt bagfra samt korrekt brug af ryggen. I starten lader jeg den gå friskt frem. når den er varmet op, laver jeg mange halve parader, temposkift og overgange.
    Med frem og ned mener jeg sådan her:

profilbillede
  • #8   4. jun 2014 At man springer læringsprocessen over, passer altså på ingen måde. At de smider ryggen, stikker hovedet frem og tøffer rundt, passer heller ikke på nogen måder. Og begynder du at pille min pony i munden, så ligger du på jorden.
    At sidde og nykke giver hesten et ubehageligt pres i munden, og kun derfor går de ned med hovedet.

Amanda - Måden jeg gjorde med Natash var at give hende så løse tøjler som muligt og havde et helt stille grundtempo når vi red rundt. Hun fandt hurtigt ud af at det var rart at gå med hovedet og halsen i en afslappet position, og vi kunne efter et par uger samle tøjlen op og få let tøjlekontakt. Ryggen var oppe, hun trådte godt ind under sig og hun gik enten i lod eller lige foran lod.

• #9   4. jun 2014 Lisa-Maria: Ja den er ikke helt nem smiley
    Jeanne N: Så er jeg vidst på rette vej smiley
    Charlotte A: Under opvarmningen i skridt og trav, så skiftest jeg til at stille hesten på langsiderne og ikke gøre det, sådan at den ikke kun bliver stillet på langsiderne.
    Nathalie B: Du har ret noget af vejen, ja jeg skal have en anden underviser, men det er lidt svært at finde en kompetent en, når man bor på Bornholm.
    Det er lige netop sådan - som du beskriver det - jeg ikke vil ride. Jeg har intet behov for at sidde og pille min hest i munden, da jeg ikke synes det er fair overfor den. Du har dine meninger - om at en hest ikke kan bruge ryggen rigtigt uden at pille og nykke - og du må selv om hvordan du gør det, men lad vær med at fortælle mig hvordan jeg skal gøre med min hest, tak. For jeg tror ikke på pilleri og nykkeri, og beder faktisk om en vej udenom det, da det hverken er sjovt for mig eller hesten.
    Sacha&Natash: Tak Sacha du er en skat. Det vil jeg prøve at gøre, når jeg har vænnet mig til hende min nye pige. Skal bare have lært hende drejesignalet for ben og sæde lidt bedre. Det er faktisk lidt sjovt, når jeg ikke selv tænker over det, så går det meget godt, og jeg kan styre hende for ingenting. Men når jeg så forsøger at koncentrere mig om at styre hende, så går det halvgalt. Det er som om at det er nemmere, når jeg ikke tænker, det ligger naturligt.

• #10   4. jun 2014 Det var så lidt.
    Hehe ja jeg kender den godt, sådan er det også med Natash og jeg d:.

• #11   4. jun 2014 Sacha&Natash:
    Så vi skal lade vær med at træne, bare ride og så går det skiiide godt xD

• #12   4. jun 2014 Ja lige præcis smiley

• #13   4. jun 2014 Kæft hvor er vi dygtige altså, at gøre ting helt naturligt, uden at tænke over det er lidt sejt! xD

• #15   4. jun 2014 Du skal virkelig kigge meget på dig selv! Jeg har altid vidst at rytteren havde stor betydning for hesten, men aldrig så stor som jeg netop har fundet ud af gennem Eva Tirstrup og hendes undervisning i centreret ridning - det er helt vildt, så meget det betyder!
    Slap af i kroppen og forestil dig at du rykker hestens balance punkt (uden egnelig at gør enoget) og vupti - hesten fik flyttet sit tyngdepunkt og begyndte straks at gumle på biddet og træde bedre ind under sig.

Jeg har selv aldrig været til pilleri, og jeg hader at jeg er nødt til at gøre det nu her, da Findus har brug for så meget støtte til at bære sig selv - får han ikke hjælp falder han på snotten.
    Det virker jo og han viser tydeligt (prusten, gumlen m.m.) at det er rart når vi får ham rykket på plads igen, men aller helst ville jeg godt kunne undvære det smiley
    Det er ikke sådan at jeg sidder og piller hele tiden, men jeg er nødt til at have kontakt for at kunne give de små signaler han har brug for smiley

Jeg kan i hvert fald varmt anbefale Evas undervisning - det har virkelig åbnet mine øjne for rigtig mange nye ting!

• #16   4. jun 2014 Det bedste og eneste råd jeg kan give dig er at finde en underviser som kan komme ud til dig og hjælpe dig.

Alle heste er forskellige, du har din måde at ride på, og derfor skal du også finde ud af hvad der er godt for din hest på den måde.
    Selvom man rider på samme måde er det forskelligt hvad der er godt og brugbart for den enkelte hest.

Så find dig en underviser som kan hjælpe dig og forstår den måde du vil ride på. Og er sikker på der også findes en på Bornholm, du må måske bare snakke med andre i rideverden og spørge folk til råds - det var sådan jeg fandt min, og har haft hende i snart 5 år smiley

• #18   4. jun 2014 Carina G. Jensen: Kært barn har mange navne. Det du beskriver er det samme som at pille eller nykke, blot med lidt længere og færre træk. Altså et "langt" træk og så løsne. Netop det jeg ikke vil, men tak alligevel smiley
    Louise H: Hmmm... kommer aldrig til at "pille" min hest "på plads", men det der med at flytte hestens tyngdepunkt lyder fornuftigt. Bliver desværre nød til at gå på kompromi med min træning og mit trænervalg, da jeg bor på Bornholm smiley
    Nathalie: Ja jeg spørg om råd, men jeg spørg om råd ang. en metode, hvor man IKKE sidder og piller/nykker i hesten, og du kommer med præcis det jeg ikke har bedt om...

• #20   4. jun 2014 Carina G. Jensen: Det er skam heller ikke en kritik af dig, du gør det bare som du selv har lyst til. Det er bare ikke sådan jeg har lyst til at gøre det. Men jeg har forsat respekt for din måde at gøre det, ikke fordi jeg er enig med dig, men fordi du har lov til at gøre det på din måde smiley

• #22   4. jun 2014 Det kan jeg godt se er et problem, det der med bornholm. Med hensyn til pilleriet, så piller jeg ikke for at rykke hesten på plads, men Findus har det med at bøje sig den forkerte vej på volter (bøjer ud af) hvilket gør at jeg skal have ham stillet ind, og der blivr jeg nødt til at bruge tøjlen til hjælp, da han simpelthen ikke kan uden signaler - det er ikke meget, men når jeg kan mørke det skal jeg lige lave et let signal til ham om at blive hvor han er - og det virker jo åbenbart smiley

• Kirsten P
    Kirsten P Tilmeldt:
    okt 2009

Følger: 1 Svar: 7
    #23   4. jun 2014 Louise H: hvis hesten "bøjer ud af" i volterne, så er det altså ikke hovedet, der skal drejes på plads med en tøjle - men derimod skulderen og det gøres med udvendig knæ og schenkel smiley

• #25   4. jun 2014 Kirsten, helt korrekt, jeg ligger tøjlen på halsen af ham og fører hænderne 'op og ud', men dette kan kun gøres hvis jeg har kontakt til tøjlen, da jeg ellers vil komme til at ødelægge min egen balance grundet for store bevægelser smiley
    Findus gør det at han roter bugen og derved falder hans sulder ind ad så han bøjer skævt og runder sig den forkerte vej. Min opgave er at få hans bug/ryg på plads og få skulderen ud, så der bruger jeg både tøjle ben og sæde. Han har super svært ved det fordi det er så gamle vaner og det er grunden til at jeg bliver nødt til at bruge tøjlen, da han ellers ikke er i stand til at følge mine anvisninger smiley

• #27   4. jun 2014 Nej, tøjlen skal ikke hive hesten på plads, men nu har Findus i 5-6 år gået og fået indøvet nogen vaner der hedder roter ryg/bug, skyd skulder og rund dig forkert - og dem skal vi rette op på.
    Han er ude af stand til at gøre det selv. Det er det samme som hvis du pludselig skulle sidde med en anden holdning - du ville konstant skulle have en til at minde dig om det, for hver eneste gang du tænkte på noget andet eller udførte en opgave, så ville du falde tilbage til den gamle stilling - og for at rette ham er jeg nødt til at korrigere ham med både sæde, ben og tøjle, da han endnu ikke er så sikker at jeg kan undlade tøjlen (devsærre /: ) smiley

• #28   4. jun 2014 Magter ikke læse det hele. Men frem og nedsøgning er gooodt:)

• #29   4. jun 2014 På min side andet indslag har jeg skrevet og vist billeder af frem og ned.
    https://www.facebook.com/MajogTristan?fref=ts

- ved ikke hvordan jeg kan vedhæfte det ordenligt?

• #31   4. jun 2014 Jeg bruger disse ting:
    - jeg forsøger at ride med 2 g i hænderne hele tiden, dvs. jeg lærer Cæsar at tager jeg hænderne en anelse frem skal han følge med frem for at bevare de 2 g
    - når jeg ønsker han skal søge frem tager jeg hænderne udad
    - når han tager hovedet op og over lod laver jeg halve parader
    - når han "putter sig" og går under lod "løfter" jeg ham ved at hæve mine hænder, evt den ene mere end den anden hvis han ikke lytter

• #32   4. jun 2014 Birkelund: Lige nu fokuserer vi på at ændre hans vaner, og det kan vi kun ved at korrigere ham, det er allerede blevet bedre, men der vil nok gå omkring et halvt års tid før han har fået det nye ind i stedet for det gamle.
    Man kan jo ikke ændre noget uden at gribe ind i det - hvis vi bare gør som altid vil der ikke ske nogen ændring smiley

• #33   4. jun 2014 Evt start fra jorden..

Se hvordan hesten placere sine ben, går den i samme spor, altså er hetsen ligeudrettet..

Se hvordan musklerne arbejder, hvornår er de "gode" muskler aktiveret og hvordan går hesten der..

Hvad er hestens tempo.. Heste har forskellige tempo, men når de går i deres tempo, jamen så arbejder de bare bedre..

Jeg synes faktisk det er meget vigtigt at ens øje, kan se, hvornår og hvad der virker på hesten..

Søg viden...

http://straightnesstraining.com/ med Marijke..
    http://www.scienceofmotion.com/ med Jean Luc

Synes det er gode steder at starte og danne sin egen mening..

• #35   4. jun 2014 Jeg ved ikke om du er til den måde Susan Kjærgård træner på. På hendes side kan jeg i hvert fald se at der er to BBH-instruktører på Bornholm, så hvis den ridning passer til den måde du vil ride på, kunne det måske være en mulighed:
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/find

• #36   4. jun 2014 Vibeke: Den ene af underviserne kender jeg faktisk godt, såå... kunne være jeg skulle skrive til hende og spørge. Det er bare lidt besværligt, for jeg vil skulle ride op til hende og få undervisning, fordi min pruuh ikke kan køre i trailer :3

• #37   4. jun 2014 Birkelund: Jeg læste hvad du skrev, men det kan være jeg har forstået det forkert? Det jeg mener at læse er at du siger man ikke skal bruge ben og tøjle da dette blot indlærer et signal hos hesten om hvordan du skal gå.
    Jeg skriver så tilbage at vi i vores tilfælde bliver nødt til det, da hesten har indøvet noget forkert i en årrække og derfor ikke kan rettes alene med sædet og vi derfor har brug får ben til at rykke ham ud så han ikke falder ind, og tøjlen til at stille halsen (han vender hovedet ud af volten og forstærker derved skævheden).

• #39   4. jun 2014 Problemet er konstant til stede men er værst så snart der kommer rytter på da dette er ekstra vægt. Jeg kan se din logik, men hvordan ville du rette op på problemet? smiley

• #41   4. jun 2014 Birkelund - Bliver nysgerrig nu da det du siger virker meget fornuftig... Hvem udøver en sådan analyse? Hvad analyserer man på? Er hestens eget tempo med i analysen? Hvad koster en sådan analyse og er der en grundt til at analysere på en hest uden problemer? Evt. Hvorfor? smiley
    Mange spørgsmål fra den nysgerrige TT smiley

• #43   4. jun 2014
    Det jeg synes er mest svært er og give videre lige hvordan man gør det, hvordan tingene hænger sammen.

For mig er starten løs tøjler, roligt tempo og når hesten søger stabilt frem og ned her så begynder man at bygge tempovekslinger, overgang og halve parader på hvorfor der kommer mere og mere kontakt, mere op i nakken fordi hesten kommer mere på bagparten.

Men hvordan man får hesten til at slappe af og hvordan man kommer videre, det synes jeg er svært og beskrive da det ofte meget er en følelse. Samt det kommer an på den enkelte hest og de forudsætninger den har; hvordan den har været redet, hvordan den er i personlighed mm.

• #44   4. jun 2014 Birkelund og Louise H: Kan I ikke finde et andet sted at diskutere? smiley

• #45   4. jun 2014 Jo selvfølgelig smiley Bliver bare nysgerrig når folk kommer med ris til mine metoder, for så er der jo noget som kan ændres smiley

• #46   4. jun 2014 Mange tak Louise, for det var jo ikke det jeg ville bruge emnet til. Er dog glad for at du følger min henstilling og respektere den smiley

• #48   4. jun 2014 Birkelund: Fordi jeg pænt beder om det smiley
    Jeg synes ikke det har relevans for emnet, hvis jeg skal være ærlig.

• #50   5. jun 2014 Birkelund: Lad venligst vær med at skrive til mig, som om jeg er dum... og gå ud af mit emne, når jeg beder dig pænt om det smiley

• #51   6. jun 2014 Hej Hippie.

Du kan godt ride din hest samlet, uden at bruge tøjlen, og det tager ikke flere måneder at lære den hvis man ved hvad man laver... Har lagt lidt teori her om hvad samling betyder, og sendt en PB til dig med hvordan man griber det an at samle hesten - med eller uden tøjle. Hvis der er andre der vil have den, så skriv til mig, det er ret langt så synes ikke jeg ville fylde mere i denne tråd smiley

At samle hesten betyder IKKE at hesten bøjer nakken. Det betyder at hesten bærer sin kropsvægt med 25 % vægt på hvert ben, eller at vægten er lagt længere tilbage, så der er mere vægt på bagben end forben. Samtidig skal den spænde sine rygmuskler og hvælve dem opad (konveks form). Når man rider på en hest uden sadel, kan man faktisk mærke at rygmusklerne løfter sig. Og det føles som om man bliver 10 cm højere smiley Når den på denne måde spænder sine muskler, og den samtidig er afslappet, vil hestens nakke løftes og bøje sig. Så bøjningen af nakken er en reaktion på den korrekte bæring. At man bare får hesten til at bøje nakken ved at nulle i tøjlen, får ikke resten af kroppen til at spænde musklerne de rigtige steder.... Et meget godt eksempel på en samlet hest er heste der slås eller leger, og som virkelig puster sig op. Der ser du en rejst nakke, (her vil næseryggen være mere foran lod end ved en afslappet hest), ryggen er løftet og vægten er mere på bagbenene end på forbenene, fordi så er det nemmere at vende rundt eller stejle. Hvis man er meget opmærksom ser man også alle de dyre øvelser, lige fra versader, piruette og piaf, til ter á tere (det der stejle noget) og rigtige levader (stejl). Så dressur er egentlig bare noget hestene kan i forvejen, som vi gerne vil sætte signaler på....

Hilsen Helene

• #54   6. jun 2014
    Nathalie - Dit svar var heller ikke relevant i og med trådstarter specifikt spurgte efter noget UDEN brug af hånd ;o)

• #55   7. jun 2014 I skridten driver jeg godt frem, og holder samtidig imod på tøjlen, så han har noget at gå frem imod. Så samler han sig af sig selv.

I traven, rider jeg tit volter og ottetaller, for at han selv kan lave sin runding, og stiller ham lidt til indvendige, så kommer der også lidt samling på.

Galoppen har vi ikke styr på endnu smiley

Jeg fik ny underviser i April, som lærte mig at stoppe med at nykke, og få hesten frem i stedet. Hun rider ham også en gang om ugen og han er blevet en stjerne.

profilbillede
  • #57   11. jun 2014 Mathilde: TS efterlyser en metode til at få hesten til at bruge sig korrekt. metoden, du bruger, får ikke hesten til at bruge sig korrekt, da den jo rides på tøjlen, og det er det, TS vil undgå smiley Hvis hesten ikke rides bagfra og frem til biddet, får du aldrig en korrekt holdning smiley

• #59   11. jun 2014 Birkelund, jeg har læst dit indlæg, men jeg vil dog ikke kommentere det hele, blot nogen af mine egne tanker.
    Jeg er helt med på ideen om at det abselut ikke er sundt at hesten skal trave rundt med snotten i jorden, men jeg giver altid mine heste muligheden for at strække halsen hvis det er hvad de vil - så længe de ikke falder 'på snotten' (som Findus har det med at gøre).
    Som allerede skrevet syntes jeg ikke hesten bør gå med snuden i jorden - som minimum skal halsen holdes vandret (self. forskelligt fra hest til hest, men tommelfingerregel). Generelt er jeg faktisk lige glad mod hvordan hesten holder hovedet - den må slå knuder på sig selv hvis den vil, så længe den er ligeudrettet og har sit tyngdepunkt (ikke vægten) enten midt eller tilbage - og det kan den oftest kun hvis halsen er lige/rundet korrekt (alt efter situationen) og som minimum er vandret eller over. Det er i hvert fald mine erfaringer smiley

• #60   11. jun 2014 Birkelund:

Det lyder ret klogt hvad du skriver, men jeg forstår ikke det med at der ikke er belæg for at hesten flytter sin vægt bagud. Når du rider med næsen i jorden vil der da være mere vægt på forben end bagben, du siger det selv - man føler man falder frem. Så for at skulle være i ligevægt skal hesten vel mindst have lige vægt på alle 4 ben. Og jo mere den skal samles/kortes eller hvad man nu kalder det, hvor nakken er rejst så meget som muligt, jo mere skal vægten vel bagud, ellers kan den ikke fysisk løfte sin brystkasse og nakke osv. Og skal man lave piaf, piruetter og andre, virkelige samlende, øveser, så er bagparten sænket i forhold til forparten, og der må så også være mere vægt på bagbenene. Det er i hvert fald hvad jeg ser.

Helene

• #63   17. jun 2014 Hmm tja... altså hvis man sætter kraftpile (dem fra fysik) på en hest der dingler rundt på forparten og en hest der er i en piaf med krydset sænket, vil man kunne se at det fysiske tyngdepunkt flytter sig bagud. Men det er selvfølgelig en forudsætning at ikke bare krydset sænkes men at brystkassen løfter sig, og at hovene flytter sig op og væk fra underlaget og ikke bare roder lidt rundt nede ved jorden. Så jeg er vist stadig ikke helt enig, selvom jeg godt kan forstå hvad du mener. Men tak for forklaringen, den var helt fin smiley

Kommentér på:
Lære hesten at bruge sig korrekt :)

Annonce