{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.313 visninger | Oprettet:

Maskefald på messen(Andreas & Andreas) {{forumTopicSubject}}

Synes lige i bør læse denne nyhed på epona. Der kommer en tilhørende videoraport senere på siden.


Toprytter Andreas Helgstrand indrømmer nu, at han ikke kan finde ud af at ride efter FEIs reglement og fordringer. ”Gammeldags tyskerridning” er yt. Moderne McTræning er in. Det er nemlig for svært at ride foran lod, og desuden skal hesten ned med nakken i piaffe, så den kan få bagbenene op. Sådan lød falliterklæringen fra Danmarks angiveligt dygtigste dressurrytter torsdag aften i Messecenter Herning.


Det var med julelys i øjnene at EPONA.tvs udsendte i aftes ankom til LDR-clinic med Andreas Schou og Andreas Helgstrand i Hal B. Ligesom mange andre har vi nemlig længe ønsket os en forklaring på, hvad i alverden al den bag lod ridning skal gøre godt for. Hvor meget kan man krølle hesten sammen ved hjælp af biddet, før det er synd og modproduktivt for samling? Hvorfor insisterer topryttere som Andreas og Andreas på at ride på en måde, som får hesten til at hule lænden, og skubbe bagbenene ud bag sig? Hvordan gavner det hestens uddannelse?


Svarene kom overraskende ærligt fra Andreas Helgstrand i løbet af aftenens anden halvdel, hvor der ikke blev lagt skjul på, hvad der vægtes i dressurhestens såkaldte uddannelse i dag. Og det er tilsyneladende ikke samling.


”Hvis denne her hest skal kunne gå piaffe, skal den have lov at få hovedet ned, så den kan få bagbenene op,” forklarede Andreas et begejstret, tusindtalligt publikum, om den øvelse, der ellers traditionelt fordrer det omvendte – samling og en deraf rejst forpart. Han holdt godt fat fortil i den aldrende lånehest, der var bragt ind som lysende bevis for, at en hest godt kan blive 17 år på trods af LDR. Det vides ikke, om det var forsøgt at fremskaffe en hest på 17 år, som Andreas Helgstrand selv havde trænet, men for god ordens skyld skal det nævnes, at Lotte Vagners Grand Prix-veteran, Tannenhof’s Solero, er indkøbt for et års tid siden i en alder af 16 år. Andreas Helgstrand mente, det var den fineste, blødeste hest, han nogensinde havde siddet på.


For at få den faglige debat til rigtigt at sprudle, havde arrangørerne indkaldt to eksterne fagfolk, som på forhånd havde erklæret sig enige med Andreas Helgstrand i, at Low, Deep and Round lige er sagen for en dressurhest. Berider Bjarne Nielsen skulle angiveligt være en autoritet inden for dansk dressursport, så det var overraskende at høre ham sige, at hesten smider ryggen, når den rejser halsen, og går i dressurholdning, og at den kun kan bruge ryggen, når næseryggen er bag lodret. I det hele taget var det en rød tråd igennem aftenen, at ingen af foredragsholderne skelnede mellem en hest, som er rejst fortil, fordi den er korrekt samlet bagfra og en hest, der bare går med hovedet oppe i luften.


Andreas Helgstrands opfattelse af samling er tilsyneladende, at ”…den skal op fortil, så bagbenene kan komme ind under den.” Den gængse definition på samling, hvorved hesten sætter sig bagtil, og derved rejser forparten, hvælver halsen, og strækker sig frem og op, blev der ikke talt om. ”når jeg samler hende her, tager hun automatisk hovedet derned,” demonstrerede Andreas veloplagt, mens hesten skubbede sig rundt i en cirkel med høj bagpart. Og ganske rigtigt dykkede Polka Hit Nexen kraftigt bag lod, når hun blev bedt om at udføre ”samlede” øvelser. Dermed var det bevist, at hesten har brug for at gå bag lod for at kunne samle sig rigtigt, syntes rationalet at være. Ingen spurgte om det kunne betyde, at Polka Hit Nexen bare ikke kan samles, fordi den er trænet forkert. Eller om, hvorfor Andreas Helgstrand både mener, at hesten skal op med hovedet for at kunne samles, men samtidig siger, at den er nødt til at gå bag lod i en galoppiruette.


I det hele taget var det interessant at opleve, hvordan Andreas Helgstrand forsøgte at skabe en illusion om, hvorfor alle hans heste går bag lod. Det handler slet ikke om, at de unddrager sig ubehag fra biddet, men om, at de selv søger derned. Hans største udfordring er åbenbart at få hestene til at lade være med at gøre det af sig selv. Et hidtil ubeskrevet problem i dressurhistorien.


For at publikum kunne se, med hvilken frivillighed, femårshoppen Tørveslettens Stamina søgte ned i LDR, demonstrerede Andreas gentagne gange, hvordan en kortvarig afbrydelse af støtten på tøjlen fik hoppen til at slippe biddet helt, og vælte frem på forparten. Han gjorde sig også stor umage for at anskueliggøre, hvor svært han har ved at få Polka Hit Nexen til at række halsen frem. ”Grunden til at det står i alle programmer og bøger, hvordan det skal være, at hesten skal være foran lod - ja det er vi med på alle sammen, men det er det, der er så pokkers, pokkers svært at få det der hoved hen der på plads,” mente han. Og Andreas Helgstrand lader ganske rigtigt til at have meget svært ved det, som en hver L-rytter forventes at have mestret, når der mødes til det allerførste ridestævne. På intet tidspunkt i løbet af clinicen lykkedes det ham at vise en hest, der rakte halsen frem, og søgte efter biddet. På intet tidspunkt i løbet af clinicen lykkedes det ham at ride en hest med naturligt rejst hals. Et par gange blev det forsøgt – hver gang ved, at hestens hoved blev hejst op med hiv og sving, og ikke overraskende var resultatet en uskøn karikatur af den samling, som dressurreglementerne foreskriver.


Ikke alene kunne Andreas Helgstrand ikke finde ud af at samle en hest. Han vidste ikke engang, hvordan man gør, og han kunne tilsyneladende ikke hente hjælp fra Bjarne Nielsen eller den håndplukkede, LDR-positive dyrlæge, Svend Kold. Der var heller ikke nogen af dem, der kunne huske, hvad samling gik ud på. De mente tilsyneladende begge, at det eneste alternativ til ”konkurrenceholdning”, hvor de mener, at det er uundgåeligt at ryggen sænkes, er LDR. Og pinligt var det, for den ganske forsamling, at det fremgik af Bjarne Nielsens ”faglige” oplæg, at det er forpiben, og ikke underarmen, der skal være parallel med bagpiben i trav. Man fik i det hele taget lyst til at gemme sig i et musehul på vegne af Bjarne Nielsen, som i den grad udstillede sin uvidenhed, så man ikke engang har hørt mage, når han kommenterer ridesport på TV.


Antallet af eksempler på arrangementets usaglighed og selvmodsigelser er for overvældende til at inkludere her, men vi tør godt love, at EPONA-brugere med sans for det absurde kan glæde sig til et sjældent muntert reportageindslag.


Det var ikke kun den teoretiske basisviden, fremadsøgningen, lydigheden og bæringen, det kneb med i Hal B. Selv Andreas Helgstrands bedste heste kan ikke spore lige på buet spor – hvis de overhovedet formåede at træde op i forhovens spor, gik de stadig skævt i hjørnerne. De mimrede med læberne, slingrede og havde fået lukket munden grundigt med næsebånd så stramme, at det ville have været svært at få en tandstik ind under. Med andre ord så det ud, som det plejer. Bare lidt pænere. Der sad jo hestevenner på tilskuerpladserne.


Både Andreas Helgstrand og Bjarne Nielsen udtrykte stor indignation over, at der kan være nogen, der synes, at deres form for ridning er forkert. ”Det er folk, der ikke har forstand på heste,” gentog Bjarne Nielsen flere gange, og Andreas Helgstrand sagde, at han var ked af at være blevet kaldt en dyrplager i fjernsynet, fordi der var nogen, der havde taget et billede eller ét sekund video af, at han lige så forsigtigt havde taget blidt i tøjlerne, så hesten kunne få hjælp til at skridte mere taktfast. Så fik publikum at se, hvordan det går til, når Andreas lige så forsigtigt tager blødt i tøjlerne, så hesten bukker nakken. Den voldsomt uskønne form for LDR, hvor Andreas Helgstrand saver hesten i munden, og tvinger den ned med nakken i stramme glidetøjler, var der ikke afsat tid til at demonstrere, ligesom der heller ikke var mulighed for at publikum eller pressen kunne stille spørgsmål.


I det hele taget var der ikke gjort de store forsøg på at skjule, at clinicen var ét stort propagandashow for LDR, bortset fra de første 45 minutter, som var et reklameindslag for Schou og Skouboe. Tonen var en blanding af vækkelsesmøde og TV-shop. ”Svend Kold, vil det sige, at du står og siger, at hvis vi træner vores heste på den måde, som vi gerne vil, er det ikke synd?” spurgte Bjarne Nielsen langsomt og velartikuleret. Det fik Svend Kold aldrig helt svaret på, men han fik da sagt, at rollkurdebatten er triviel. Og så klappede publikum. Et bifald, der ifølge den forsmåede Andreas Helgstrand var ”det hele værd.” Ikke et øje tørt.


”Hestene skal trænes i den form, som de har behov for,” messede foredragsholderne, uden på noget tidspunkt at komme med en eneste faglig begrundelse for, hvorfor den form nogle gange skulle være LDR. Og hvem kan sige sig uenig i, at en hest skal trænes, som den har behov for? Publikum var ikke kommet for at blive klogere på effekten af LDR på hestens velfærd. De snakkede indbyrdes under Bjarne Nielsens oplæg, og mange forlod hallen, da Svend Kold begyndte at fortælle om kissing spines. Folk var kommet for at tiljuble idolerne, og idolerne var kommet for at blive tiljublet.


Desværre for den vidt publicerede og længe efterspurgte faglighed, som arrangementet skulle byde på, kunne selv ikke dyrlæge Svend Kold forklare EPONA.tv, hvad der er så godt ved LDR. Alle hans anatomiske illustrationer af ”den sunde holdning” forestillede heste foran lodret – flere af dem var paradoksalt nok identiske med de illlustrationer, man finder i Dr. Gerd Heuschmanns dressurkritiske bog. Svend Kold havde ikke nogen fyldestgørende forklaring på, hvad man får ud af LDR, som man ikke kan få ud af almindelig, klassisk frem og ned-ridning. Han mener, at bag lod er bedre end foran lod, når man skal have løftet forreste del af ryggen. Men hvorfor står stadig hen i det uvisse. Han er ikke dressurkyndig, siger han selv. Og træning er ikke hans fagområde. Han synes, at pessoaliner og LDR er sagen til kissing spines-heste, fordi torntappene bliver skilt ad. Men han erkender, at man har den samme fordel ved at træne hesten i en naturlig, afspændt holdning. Han tror bare, det er endnu bedre, hvis hesten går bag lodret, selv om han godt ved, at lænden derved hules. Han kan ikke forklare, hvorfor den ekstra dybe holdning er den blokerede lænd og de småt gående bagben værd. Han synes, hestene i hal B så meget tilfredse ud, men han har ikke nogen professionel eller faglig baggrund inden for stressbiologi, adfærd eller hestevelfærd, siger han selv.


´Julelysene var ikke slukkede, da EPONA.tvs udsendte forlod hal B i Messesenter Herning igen sent torsdag aften. Nu havde vi fundet ud af, hvorfor topryttere som Andreas Helgstrand bruger en teknik som LDR, der ødelægger hestens gangarter, og umuliggør samling. Det er fordi samling ikke er målet. Målet er præmier, og præmier får man for at benene kan løftes højt. Derfor skal nakken ned for enhver pris, og for at man kan leve med sig selv, taler man om det, man gør, i dressurjargon. Man siger, at man løsgør, når man krøller hesten sammen som en søndagskringle. Man siger, at man samler, når man hiver nakken op med kandaren. Man siger, at man vil sin hest det godt, men man spænder næsebåndet, til dens øjne er ved at poppe ud. Man smiler sit drengede smil til damerne på rækkerne, som alle sammen er medlemmer af Hestens Værn, og så holder man vejret hele vejen til banken, og håber på, at man når pensionsalderen, inden ridesport bliver forbudt ved lov.

EPONA arbejder på højtryk med at færdigredigere optagelserne fra Herning.



-Hvad synes i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maskefald på messen(Andreas & Andreas)
  • #1   12. mar 2010 Jeg er ved at brække mig over alt det her!!

    Jeg er SÅ træt af at høre beskydlninger, nedgørelser, anklager, bedreviden osv osv....

    FØJ !

    Ja, undskyld mig....


  • #2   12. mar 2010 Fuldstændig enig med k A!!! Det er til at kaste op over.

  • #3   12. mar 2010 synes godt det er lavt af epona at angribe på den måde. undskyld men sådan nogle person angreb fortjener ikke min respekt.
    Nu har jeg mødt Andreas i virkeligheden må faktisk stille mig op og sige at han er en ydderst sympatisk mand og han er en henrivene lærermester.. hvis han virkelig er en sådan forfærdelig hesteholder hvordan kan det så være at det fra nogle af hans elever at jeg har lært mest om jord arbejde og korekttrænning af hesten ?


  • #4   12. mar 2010 Det er da i lige så høj grad til at brække sig over, at det er det eneste i har at kommentere.
    Bedrevidende burde Andreas x2 være, og beskyldninger burde ikke være nødvendige, men det ER de! De kan jo ikke argumentere, og det de fortæller om hænger ikke sammen.

    Når de står og lukker så meget ufagligt l'rt ud til publikum som tilsyneladende æder det råt, så skal de da ikke klappes af.
    Ting i samfundet udvikles når nogen gør oprør. Det ville da være til at brække sig over, hvis alle sad og nikkede forstående, uden at stille spørgsmål til, at de ikke er i stand til at argumenterer for noget som helst.

    Hvis de var så korrekt på den, så burde DRF da bare lave deres reglement om?


  • #5   12. mar 2010 synes egentligt bare at epona har udviklet sig fra at være en debat sted, til at være en forfølgese af de "berømte" ryttere, de virker ærlig talt som om der sidder en masse mavesurer tøsser der aldrig har kunne ride deres heste til et stævne og så kan de sidde og klappe hinanden på ryggen og pege fingere af andre

  • #8   12. mar 2010 epona-lort

  • #9   12. mar 2010 jeg synes alt bliver understreget så fornemt i denne sætning: "Målet er præmier, og præmier får man for at benene kan løftes højt."

    Det mange topryttere mener er dressur, er det overhovedet ikke. Synes det er godt at der er fokus på det for hvis vi skal have dressuren tilbage, så skal folk indse at det ikke er korrekt ridning at save hesten ned til bringen, så den smider ryggen.


  • #10   12. mar 2010 er helt enig med epona.tv og vil bare sige at jeg elsker dem, da de er de eneste personer her i ridesporten som kan tage en seriøs debat og sætte fokus på problemerne istedet for at lukke øjnene for dem!! smiley

  • #13   12. mar 2010 nu har jeg jo været nødt til at anvende rollkur/ ldr til min hest efter dyrlægens anvisninger, og ellers forbander jeg langt væk jeg har sagt min ærlige mening til både andreas og min gamle træner, og som de begge sagde til mig, bare fordi jeg lytter til dem behøver jeg ikke at ride som dem, det er det ved ridning at de gode ryttere for undervisning og samtidig danner sin egn gode stil. den tolerance har ikke mødt fra eponas side, der er kun en måde og det er deres og synes faktisk de fordrejer sandheden, derfor har jeg så meget imod dem som internet medie

  • #14   12. mar 2010 Det er fantastisk at rollkur er blevet forbudt, men at LDR stadig får lov til at blive, har jeg lyst til at brække mig over. Hesten frem og ned og trækkes ind, det kan da være lige så slemt som rollkur!
    Og min mening om det står fast!

    Og så hader jeg den sætning med at Andreas ikke kunne finde ud af at samle en hest, nu er det jo sådan at det skal efter min mening være sådan at det er hesten der samler sig naturligt, med kun en meget let støtte. Det skal jo komme bagfra, hvor hesten løfter ryggen, og kommer frem i en fin holdning..


  • #16   12. mar 2010 Ved at læse teksten får du eponas konklusion af hvad der er blev vist og sagt og hvad det betyder. så jo du bliver jo manipuleret

  • #18   12. mar 2010 ja self vælger du det, men den overstående tekst er MEGET manipulerende

  • #21   12. mar 2010 Om en tekst er manipulerende er jo ikke forskelligt for individer? Det er ´jo bare om det virker?

  • #22   12. mar 2010 Epona kan smutte et vist sted hen med alle deres personangreb!
    Føj, føj og atter føj!

    Jeg kan undre mig over dem der sluger alt hvad epona skriver,
    for det meste er efter min mening bare personlige holdninger.


  • #23   12. mar 2010 altså du kan da se at det er ret mærkeligt at andre deltagere fra den clinic overhovedet fik det ud af det, som epona troner frem med ?

  • #24   12. mar 2010 Imponerende - det må jeg virkelig sige!! Denne tolkning af gårsdagens arrangement kræver virkelig fantasi og journalistisk på niveau med Ekstra Bladet m.fl. Ærgeligt at det er niveauet for et medie, der af mange betragtes som seriøst...

  • #25   12. mar 2010 Citater taget ud af sammenhæng, og farvet så de passer i Eponas rævekage. Det er nu min mening...

  • #26   12. mar 2010 Tænk at gøre sig elv så meget til grin overfor offentligheden. Jeg må indrømme at jeg selv fryder mig lidt over dette indslag. Forhåbentlig vil dette betyde at flere mennesker får øjnene op for hvor forkert topsporten egentlig er gået hen og blevet. OG DET ER GODT NOK PÅ TIDE.
    Andreas er total uforstående overfor korrekt ridning, og det er vi nogle der har vidst i et stykke tid, men det er dejligt at HELE hesteverdenen nu vil få det at se smiley Så kan det være vi endelig får den revidering af ridelementet som vi har gået og ventet på smiley


  • #27   12. mar 2010 Ja, nu har jeg slettet min bruger på epona. Jeg gider simpelthen ikke høre på dem mere. Synes det de skriver er så respektløs overfor vores store toprytter. Jeg har hørt andre der synes at dette kursus er rigtig godt. Jeg ville aldrig selv ride sådan. Men Epona er simpelthen ikke for kloge.

  • #29   12. mar 2010 Epona har aldrig haft min støtte & det får det i hvert fald heller aldrig smiley

    Som om de overhovede selv har en dyt forstand på korrekt dressur,
    det synes jeg i hvert fald dette indslag er et helt klart bevis på at de IKKE har smiley


  • #31   12. mar 2010 antihero - toprytterne er ikke helgener, og det er de almene ryttere heller ikke.
    men derfor er der ingen grund til at skrive nedværdigende og pynte sandheden.
    Og det er tydeligt at de ikke fortæller hele sandheden!


  • #32   12. mar 2010 antihero - jeg vil ikke synke ned på samme lave plan som epona og mene at jeg er total bedrevidende end alle andre, for det er jeg ikke. Jeg har ikke nær så meget erfaring som toprytterne og vil derfor ikke udtale mig om korrekt og ukorrekt dressur, men jeg har da mine meninger om det.

  • #34   12. mar 2010 Læs det en gang til, så giver det måske mening smiley

  • #35   12. mar 2010 hehe ja..

    Jeg ser lidt Epona som nogle der rigtig kan muddekaste, og som ikke viser tingene fra begge sider, men kun den de mener er rigtig...
    og det er utrolig dårlig journalistik


  • #36   12. mar 2010 I ser bort fra det faktum at de ridder grimt -_- Sagens kerne er ligsom at topryttere bruger ufine metoder....

  • #37   12. mar 2010 nu er jeg en af de heldige der har været inde hos forskerne i DK, og tro mig, epona er deres talevej, alle forskerne sidder også og griner af helgstrand, anky og derud af.

    epona er great, og alle dem der hater, tjah, i har en anden mening, og holder " de store ryttere" for kært, må jeg minde jer om at vores ægte ride mestre er de akademiske, der rent faktisk rider korrekt? som fx branderup og phillippe karl?
    Dressur er noget værre lort idag, lige til at lukke op og skide i.


  • #38   12. mar 2010 hmm..undre mig over at svarene i tråden handler om EPONA og ikke LDR som jo er hovedfokus....
    Jeg er ikke dressurrytter og har ingen ide om de fysiske indvirkninger af LDR og Rollkur... men jeg kan med mine øjne se at næsebåndet er strammet så ..hvad var det der stod? så øjnene næsten popper ud..., at halsen er bukket så meget at var det mig, ville jeg få ondt.... så derfor fravælger jeg Rollkur. Og derfor er jeg ikke i Herning, jeg kan ikke holde ud at se på det, og vil ikke støtte det ved at betale entre...
    Hvis det er så fantastisk, så må dressurreglerne laves om.....hvorfor mon de ikke er det endnu? hmm og hvor tit ser man lige en hest på folden bære sig således??? jeg har aldrig set det...

    Og kan kun være enig med antihero, vi kan godt tænke selv og vælger selv hvad vi vil tro på og være med til.... og jeg tror at al oplysning er farvet af organisationen bag, det er op til en selv at sortere.


  • #39   12. mar 2010 jeg er heller ikke tilhænger af deres måde at træne hestene på, men derfor mener jeg dog stadig ikke ar Epona laver deres ting ordenligt.



  • #40   12. mar 2010 jeg er heller ikek for deres trænning eller ridestil men jeg er heller for dårlig journalistik og fordrejet sandheder

  • #41   12. mar 2010 Gitte - hvorfor tror du at det er at støtte rollkur hvis man tager tik Herning ? smiley

  • #42   12. mar 2010 hmm.. dårlig journalistik? eller satirisk MUMS artikel smiley jeg synes det er übernice udkom fra epona, de er voldsomt gode og slagstærke. Hvis de lyver sådan, hvad er så den ægte historie, kom med den.

    Hvad end man læser en artikel, om den samme historie, fra “BT” eller “Hendes verden”, vil udkommet være en håndplukket vinkel, der passer til størstedelen af læsernes mening. Vinklen af historien er ændret en kun en smule, indholdet er den samme, men måden journalisten vælger at vise historien på, giver historien en anden virkelighed, som læserne kan være tilfredse med, altså at skabe en fiktion som læserne kan boltre sig i.

    “Forskellen på en journalist og en forfatter er, at forfatteren tager en fiktiv person og gør ham virkelig, mens en journalist tager en virkelig person og gør ham til en fiktion.” William Burroughs (1914 - 1997).

    journalisme er fiktion til funktion.


  • #45   12. mar 2010 YES YES YES.....endelig har en af de største mishandlere på hesteryg endelig erkendt, at det han gør er skrupforkert for hesten!!!

    Ærgerligt, at så mange har set denne "fantastiske" måde at ride på, at den desværre ses overalt - med hesten som offer.


  • #46   12. mar 2010 Jeg holder helt klart med Jønck, Antihero og Fleur ..

    Moderne dressur (LDR) er en skændsel for menneskeheden og ligeså er rytterne der rider det.


  • #47   12. mar 2010 Helt enig med Antihero, TteamTullamore, Because I'm different og Naja J.. Vel talt ! smiley

  • #48   12. mar 2010
    Jeg kan klart erklære mig enig i de folk der siger at artikelen er en grad for meget, ja det skal nok opleves som overdrivelse fremmer forståelse men det er for meget.
    De er ellers så gode til at skrive fakta og sagligt, men det her er for meget.

    Men der udover syntes jeg egentligt de citater der skræmmende, nu man ser bort fra hvad jounalisten har skrevet - men kigger på citaterne fra Andreas og de tilhørene på clinicen, det er decideret skræmmende at de ikke mener at de kan ride en hest foran lod. Virkelig skræmmende. En rytter på LC niveau, ja flere ryttere herinde der ikke er nået længere end LA kan formå at ride hesten foran lod og med god takt og bæring - hvorfor skulle han så ikke kunne? Se det syntes jeg er en falit erklæering.


  • #50   12. mar 2010 Jeg går heller ikke ind for LDR, men jeg synes stadig godt Epona kunne have holdt den artikel mere saglig, men jeg er da stadig bruger derinde, de har nogle gode videoklip liggende til inspiration.
    Men jeg glæder mig til at se videorapportagen.


  • #51   12. mar 2010 Jønck.................. (orkede ikke at læse det hele, MEN ved ikke hvor du har været Torsdagaften?????????????
    Men det er ikke i den samme hal som jeg, inde at se 2 x Andreas, det er helt sikkert!!
    Ellers kunne du bestemt ikke have skrevet som du gør..
    ER LANGT FRA ENIG MED DIG.
    Kan kun sige, STORT hurra, til Andreas x 2 for deres meget sympatiske måde at ride og behandle hestene på. At respektere deres heste og deres forskelligheder. Dejligt at se en 17 års hest der har været med i kampen, og som er mere smidig, end vi andre næsten tør drømme om at vores heste bliver.
    Nej, alle os kloge amatører, bør nok vende blikket mod oss selv. Og overveje hvad vi indimellem udsætter vores heste for (ofte i den bedste mening)..
    Syntes det var en super aften, og dejligt smidige heste, der på <INGEN måde blev tvunget ned!!


  • #52   12. mar 2010
    glennie J - Artikelens skrivemåde er ikke iorden, nej men syntes du ikke det er en falit erklæring at han indrømmer ikke at kunne ride en hest foran lod? Mens man for 10år siden ingen problemer havde med dette.

    Ryttere på LC-LA niveau har intet problem med at være foran lod, samlet og taktfast men Andreas har store problemer med det og indrømmer det gerne. Samt der alligevel findes heste der sagtens kan gå et GP program uden at komme bag lod og ud af takt, samt sætte sig i piaffen og være foran lod - men Andreas kan ikke?


  • #53   12. mar 2010 Anky og LDR (og RK)
    Såvidt jeg ved er hendes tidligere tophest Bonfire stadigt i live og rides dagligt, 25 år gammel.
    Hendes nuværende tophest, Salinero er vist nu efterhånden 16-18 år gammel?
    Og ingen af dem er nogen sinde blevet trukket fra et stævne på grund af skader eller andet. Derimod har de nok haft et mere hårdt liv end hestene på de lokale danske rideskoler, i og med de har rejst verden rundt weekend efter weekend og gået stævner. Og ydermere til toppræstatioiner hver gang.
    Så komme med en udtalelse om at hestene er ødelagte er godt nok tæt på injurier. Med mindre det kan bevises, og det tror jeg bestemt ikke er tilfældet at du kan med hendes heste?

    Jeg er bange for at Epona har misset en genial chance for at tale deres sag på en ordentlig måde. Jeg har faktisk mistet interessen for debatten omkring LDR, for når man synker så dybt at man begynder at drive hekse-jagt på folk der ridder LDR, så står jeg af. Man burde kunne vinde denne ”kamp” ved hjælp af videnskab, fakta og argumenter.


    Hvis man ikke må vinde med LDR, så kom da for pokker med en metode som de ellers kan bruge. Folk tænker KUN begrænsninger, ikke løsninger.
    Vi kan ikke vinde ved at ridestøvsugeridning resten af vores liv.

    Epona burde stå så stærkt i deres sag, at de uden personlig mening kunne skriv en lærerig artikel, og oplyse os omkring hvordan AH talte for LDR og ikke en masse ubrugeligt sludder, som man kun kan vurdere med eget øje.


    Hvis vi skal skabe en bedre verden for heste, så burde vi nok afskaffe rideskoler, for jeg har aldrig set nogen hoppe så meget i sadlen som en nybegynder, og tøjlen bruges til at dreje med.


    Fleur; Phillippe Karl?? http://www.youtube.com/watch?v=QyGn5tldFag&feature=related



  • #54   12. mar 2010 undskyld men fælendulen lave ham phillip karl ? den der teknik kan jeg absolut ikke meningen med ?

  • #55   12. mar 2010
    (Team Rerun) M - Hvem siger man skal ride støvsugerriding resten af ens liv? Støvsugerridning ( der egentligt er et øgenavn ) og egentligt hedder remonte og frem og ned. Dette er noget der bruges til at opbygge muskler, dvs. på en hest der har stået stille eller skal tilrides. Hesten løftes så længere op i halsen jo flere muskler den får og jo mere man kan flytte den på bagparten.

    Udover det, er helt enig med at artikelen er dårligt jounalistisk skrevet og alt for farvet skrevet. Men hvis man ser bort fra hvad jounalisten selv har skrevet og hvad der bliver citeret - så syntes jeg AH har falit erklæret sig selv når han fortæller at han ikke kan ride en hest foran lod og efter fordringerne når ryttere på LC-LA niveau gør det uden problemer, samt mens hesten takter godt og det er endda under hans niveau. Samtidig kan en masse andre ryttere på GP niveau nemt gennemføre et ridt foran lod og i godt takt - hvorfor ikke ham? Hvorfor må han gerne?


  • #56   12. mar 2010 krikken: han startede jo også som springrytter smiley ej det er ikke nogen undskyldning. hvis han virkelig har det problem er det jo svært at være ham og endnu mere hans hest, man kan jo håbe at han måske overvejer at finpusse sin stil lidt mere så

  • #57   12. mar 2010
    fæhesten nu med billeder af sin søn - Haha, at være springrytter er nærmest verdens dårligste undskyldning ;). for ikke at kunne ride dressur, da springning kræver virkelig meget dressur, det kræver at hesten kan sit stop signal 100% og er under hjælperne.
    Well... Tror nu ikke han har tænkt sig at ligge stilen om - manden vinder jo og har massere af fans, så køre det jo (;


  • #58   12. mar 2010 Krikken: Det var bare er eksempel (for at samligne modsætning smiley )
    Men ja skuffende at hesten ikke kan komme foran lod, og ville også være en af de ting jeg ville studse over, hvis artiklen ikke var så farvet.

    Er heller ikke fan er noget for tiden, det var bare for at få andre til lige at vende den oppe i hovedet.

    Kunne nemt være vi om 1 mdr diskutere parellis måde at træne på for har lige set en knap så harmonisk video med hende.


  • #59   12. mar 2010 Denne debat er efterhånden så styret af enkelte fanatiske personer (jeg hentyder IKKE til nogen bestemte), at rigtig mange "almindelige" ryttere er ved at være SÅ trætte af at høre på det samme og det samme igen og igen og igen og igen....GAAAAABB! Jeg forsvarer ikke AH eller andre fra Herning, men prøver bare at give udtryk for at "Ulven kommer"-effekten efterhånden er nået, og det er ærgerligt, for det er absolut aktuelt at se på området - det skal bare være med respekt, faglighed, viden og forståelse!

    Jounalistikken er mildest talt elendig, farvet og ensporet. Nogle af de personer, der kritiserer, nedgører og tilsviner er kendetegnet ved ikke selv at kunne ride overhovedet - mange har endnu aldrig siddet på en hest. De aner intet - men rider bare med på bølgen.

    Det er så ærgerligt.....


  • #60   12. mar 2010
    (Team Rerun) M - Den har jeg også set :o). Men tror at alle der kan blive enige om at det ikke giver mening fordi det er fysisk vold, da hun jo slår hesten - men her er det jo ridning og ikke deciderede kejetræk ( ved jeg do ikke, har ikke set clinicen ), har kun set billeder på ridehesten.com og syntes sådan set de understøttede det Andreas sagde meget godt, ingen heste foran lod - dog kan jeg ikke læse noget om at Andreas snakker om takt, men hestene han rider ejer det ihvertfald ikke.

    Ved ridning er der netop det at der er forskellige måder at ride på og folk er "opdraget" på to måder - der er de der ikke ser noget galt i at sidde og tage og give, samt de der mener tøjlen ikke skal pilles med.
    Ridning er derfor svært at diskutere da man ikke kan se nogle "voldsomme" overfald på hesten, med mindre den piskes eller helt klart bliver savet meget i hele tiden - hvis den ikke gør, kan nogle mene det blot er "korrektion".


  • #61   12. mar 2010
    k A - Kan give dig ret i at det er ærgeligt. Har ellers godt kunne lide eponas artikler fordi de formåede at forholde sig til facts.
    Men når man ser bort fra hvad jounalisten har skrevet - syntes du så ikke de udtalelser Andreas er kommet med, er en faliterklæering? At han ikke formår at ride hesten forn lod, men en rytter på Lc- LA sagtens kan? Eller at andre GP ryttere godt kan?


  • #62   12. mar 2010 Krikken: Jeg er så mættet af denne debat, at jeg fuldstændig tager afstand fra det. Jeg har ikke - for første gang i 20 år - billet til herning, jeg gider ikke engang se TV live derfra, fordi jeg er SÅ fyldt op af al den her neative debat, hvor små detaljer, enkelte sætninger eller ord og bitte små sekvenser af videoklip, danner grundlag for fanatiske personers forvrængede bedømmelse og efterfølgende enorm personlig kritik.

    Jeg var der ikke til AHs clinic og har kun HGs debatforum som grundlag for at skulle udtale mig - og det synes jeg ville være virkelig usagligt af mig at tage stilling på det grundlag.


  • #63   12. mar 2010
    k A - Spørger ikke om at du skal udtale sig fra HGs debatforum men udfra hvad han er citeret for i artikelen, da jeg selv som du også vælger at springe let og elegant hen over det jounalisten selv har skrevet. Men læser gerne hvad Andreas og de andre er citeret for, da det er det jeg finder interesssant - især nu fordi det ikke kun er ting som folk skriver om ham, men nu har han rent faktisk selv udtalt sig om dette og det gør at jeg syntes man kan få mere ud af debatten.


  • #64   12. mar 2010 KA

    i stedet for at diskutere med rent ud galde.. kunne du så ikke bare se den anden vej, istedet for at kaste med grimme sætninger og lige frem snakke grimt om andre? det er slet ikke det, emnet handler om.

    Jeg er DYBT chokeret over det klip med phillipe karl !


  • #65   12. mar 2010 Fleur: samme her, havde faktisk regnet med at hoppe over til hans metoder. Men efter det klip ved jeg ikke lige

  • #66   12. mar 2010 Krikken: Hvordan kan du være sikker på, at citatet er korrekt, sammenhængende og alt sigende?

    Citater kan blot være dele af sætninger, dele af en forklaring og selvom det er direkte afskrift, så kan man manipulere meget kraftigt med meningen ved at udvælge præcis den del af en forklaring, der passer ind i ens egen farvede verden.

    Jeg har de seneste år ofte været deltager i interview udført af større medier såsom JV og Ekstra Bladet og ved sammenligning mellem interviewet og respondentens svar i forhold til outcommets citater og derigennem givne meninger - ja, der måtte min naive forestilling af citater som værende direkte gengivelse af virkeligheden desværre lide en stille men sikker død.

    Derfor forholder jeg mig kritisk til såvel alm jounalistik OG citater.

    Jeg har ikke grundlag for at debatere AH i Herning - jeg var der ikke, og vil ikke debatere en konkret situation udfra andres gengivelse.


  • #67   12. mar 2010 Tulle: Jeg taler vist ikke mere grimt om andre end gennemsnittet herinde .... Og jeg gør det i det mindste ikke personligt. Der blev fra trådstarter bedt om en mening - og jeg kom med min.

  • #68   12. mar 2010 ~Kathrine Lundqvist Olesen ~
    Jeg tror ikke man støtter rollkur ved at tage til Herning...synes bare
    ikke jeg orker at se flere heste blive krøllet og mast sammen af enten tøjle eller næsebånd... jeg ved godt dressur er en sportsgren, er bare træt af at mange udøvere behandler deres hest som et dødt redskab...
    og som skrevet før jeg har ikke forstand på om det er godt eller skadeligt..men det jeg ser synes jeg ikke ser godt/sundt ud og det er det jeg forholder mig til.....


  • #69   12. mar 2010
    k A - Jeg kan ikke være sikker nej, men de bliver nok gevaldigt upopulære hvis citaterne ikke hænger sammen med hvad der senere bliver vist på video ;).

    Derfor glæder jeg mig også til videoerne kommer, så man kan få en større sammenhæng evt. med at Andreas snakker imens han viser hvad han forsøger at forklare.

    Citater kan være misvisende ja, men visse af citaterne mener jeg ikke kan misforstås da de er pænt ud af posen og kan ikke se dem blive drejet.


  • #70   12. mar 2010 Ja din mening, om andre og ikke emnet... hmm...


    Er der nogen der sidder inde med flere videoer af phillipe karl ?? eller andre akademikere? nu er mit fundament helt røstet !


  • #71   12. mar 2010 Krikken: Det er muligt du har ret.....AHs ridning siger bare ikke mig ret meget - derfor koncentrerer jeg mig ikke ret meget om det. Jeg bruger mine kræfter på at studerer dem, der efter min overbevisning laver et godt arbejde.

    De videoer du omtaler - hvem optager, redigerer, klipper og publicerer dem? Er det epona?

    Min indblanden er såmænd heller ikke lige ift denne enkelte konkrete sag - det er mere de sidste mange måneders ensformede og oftest usaglige kritik og personangreb, der hænger mig langt ud af halsen.

    Denne tråd er jo bare èn ud af hundred om det samme emne.



  • #72   12. mar 2010 Tulle: Hvem (nævn et NAVN) har jeg tilkendegvet min mening om? Jeg har skrevet, hvordan jeg har det med emnet.....

  • #73   12. mar 2010
    TteamTullamore - Fleur Penter F - Derfor udspionere man sine idoler før man syntes de er 100% at stå inde for ;). Finder jeg en jeg syntes er interessant og ser ud til at ride fornuftigt så får vedkomne lige en googeling og youtube søgning.
    Men søg på youtube.

    k A - AH's ridning siger heller ikke mig meget. Men det siger mig meget måden man generalt rider på, på hans niveau idag - derfor syntes jeg de udtalelser han kommer med er yderst interessante og kan undersøtte det jeg har tænkt. Jeg bruger samtidig også min energi på at rose de jeg syntes gør det godt, for de skal da have ros - også vil jeg mene at man, hvis man kritisere noget, skal kunne vise hvad man selv syntes ser godt ud - ikke kun snakke om det, ikke nødvendigvis at det er en selv der er på klippet men at klippet viser hvad man går ind for.

    Ja, det er Epona der laver klippene. Så ja, de kan være farvede - dog syntes jeg deres videoer har formået at holde en vis faglighed, selvom de ikke har syntes om hvad de har snakket om men generalt på alle klip. Dog vil jeg også bare i det hele taget være interesseret i at se klippene fordi der ingen andre findes, tror heller ikke andre klip bliver offentliggjort andre end private og der er kvaliteten ikke så god.

    Om denne tråd kun er en ud af hundrede, det betyder for mig ikke noget - jeg snakker gerne fra nu og til jeg bliver 80år da jeg syntes det er godt at rideverdenen endelig er vågnet og og beyndt at snakke om tingene, istedet for bare at sige " yes sir! " og ikke kigge nærmere på det.
    Samtidig syntes jeg agumenter fra forskellige folk også er interessante, da jeg gerne vil forstå måden andre mener og træner på for ikke blot at være ensporet.



  • #74   12. mar 2010 Krikken: Jeg synes også, det er super fint at snakke om tingene....men med alderen og uddannelse, har jeg lært en del om pålidelig, veldokumenteret og ikke mindst objektiv publicering, og jeg må sige, at netop her kniber det gevaldigt ift ridesporten.

    Som jeg skrev tidligere, så er der absolut grundlag for at på emnet frem i lyset - problemet er måden hvorpå det gøres. Jeg har opsagt mine abonnementer netmedier, der behandler hesteverdenen, da jeg flere gange har oplevet en meget subjektiv og fordrejet journalistik - desværre.

    Videoer samt artikler om dette emne kan ikke være et diskussionsgrundlag for mig. Medier optager jo fra start til slut i flere timer, men selve klippet der publiceres varer tit kun få minutter eller max 15-20 minutter. Og hvad klipper man fra? Alt det, der ikke passer til den subjektive holdning og alt det, der går imod den historie, der forsøges udbragt. Sådan har jeg oplavet det MANGE gange, og derfor har jeg mistet min tro på disse typer medier.

    Brugbart er kun ucensoreret og uklippet videooptagelser med original uklippet lyd eller endnu bedre - selv at være tilstedet.

    Alt andet kan manipulere indholdet i en helt utænkelig grad....


  • #75   12. mar 2010
    k A - Nu havde jeg ikke selv mulig for at være på stedet, længe leve at bo på fyn og at arbejde fra 4-8 og være en fattig studerende uden SU :o) Ville ellers gerne have set det, men nu jeg ikke havde muligheden for dette tyr' jeg til hvad end der ellers findes af video da jeg vældig gerne vil se video m. andreas' udtalelser på, hvor han evt. rider imens ( faktisk helst, så der ikke bare er lagt lyd ind over. ).

    Ja, selvfølgelig er uklippet film bedst - dette fremlagde de også i forbindelse med den blå tunge da nogle mente der var blevet klippet i det så kom der en uredigeret udgave.

    Alt kan manipuleres, derfor er det vidunderligt eje en hjerne selv. Nej, jeg billiger ikke Andreas' ridning, men jeg flipper heller ikke udover en hest let bag lod der går afslappet. Nej jeg billiger ikke hvad epona har skrevet, men vælger at tage de "brugbare" dele af det.

    Vi kan sagtens blive enige om at der er mangel på subjektiv publicering inden for rideverdenen, især i rideverdenen. Men her er det også så svært for folk at forblive subjektive da de sværger til det ene eller andet og altid har lært at sådan er det bare.
    Verdenen er i det hele taget meget farvet og censuretet, selv den lokale avis vi læser, har jeg lige fundet ud af er fuld af censur.

    Derfor som nævnt foretrækker jeg at få alt fra 117 vinkler.




  • #76   12. mar 2010 Præcis - den lokale avis er fuld af censur !! Det opdagede jeg så bare først, da jeg var 20 år.....

    Men desværre må jeg nok skuffe dig. Du vil opdage at mange mange flere informationskilder er fulde af censur, manipulation og subjektive prægninger...desværre.

    Men det tager nogle år, før man forstår at forholde sig kritisk - specielt til de artiklerog indslag, der fremhæver ens egen overbevisning og hælder vand på egen mølle.

    Vi blir så kloge med tiden...he he. Godnat smiley


  • #77   12. mar 2010
    k A - Hvorfor snakke til mig som om jeg ikke ved hvad kildekritik er? smiley " Men det tager nogle år, før man forstår at forholde sig kritisk - specielt til artikler og indslag der fremhæver ens egen overbevisning og hælder vand på mølle ".

    Jo, jeg kan skam sagtens være kildekritisk.. Det lære man i 7klasse... Så kan sagtens sidde og slå hovedet ned i bordet over eponas artikel og vælge at springe hvad jounalisten skriver over og have fokus på det Andreas er citeret for, som jeg senere vil sammeligne m. det video der kommer.. For igen at være kildekritisk over for det.

    Kildekritisk er noget man er nød til at være. Da man desværre ikke kan være over alt. Så hvis man kun måtte udtale sig om noget man selv havde set med sine egne øjne "live", er der mange ting vi ikke måtte udtale os om - en massere andre ting end rideverdenen.
    Derfor er det så vigtigt at være kildekritisk over for alt, også selvom det er ude og hjemmes strikkeartikel...



  • #78   12. mar 2010 Jeg kan kun være enig...kritisk holdning og reflektion er absolut nødvendigt - men desværre en stor mangelvare.

    Der er dog en smule forskel på den kildekritik man lærer i 7. klasse i folkeren og så på den man lærer på universitet....siger jeg, der er ved at skrive min kandidatafhandling smiley

    Nå, tak for debatten denne gang Krikken - det er altid en god og ordentlig debat, man får med dig - tak for det smiley Godnat


  • #79   12. mar 2010 Hmm... Den clinic var ganske rigtig lidt af et show. Men interessant af flere grunde. Dels blev jeg da klogere på mange ting, dels, er det jo altid spændende at se hvordan de andre børn leger. Skal man have en mening om noget fra den ene lejr, skal man kende den anden. Jeg må indrømme, at tager jeg de rigtige briller på, så er Epona's repportage da egentlig meget rammende for det show - i hvertfald for DELE AF DET. Det er dog taget ud af kontekst, ligesom jeg er er sikekr på, at megen af den hetz der har kørt, også er taget ud af kontekst. Man kan aldrig ahve andet end en mening om sådan noget - så længe man ikke kender alle aspakter er det blot 'synsninger'.
    Anyways, så hørte jeg nogle helt andre ting til den clinic: Pas på jeres ungheste og giv dem tid (så er jeg lige glad med hvad Andreas ellers gør, men budskabet var godt), Lad ungheste fejle og lad dem lære på en ordentlig måde, giv unghestene tid - lad vær at presse dem - de har tid nok, træn hver hest individuelt og sørg for at hold din hest i form og smidig... tjaaa... man kan have meninger om, hvorvidt Andreas og Andreas lever op til det, men budskabet fejler jo ikke noget. Jeg er egentlig ligeglad med LDR/Roll-debatten... Er man dygtig til at læse sin hest og ved man noget om hestens anatomi, så er jeg sikker på, at man nok skal vælge den rigtige træningsform, om den er Roll, LDR, BCE, OJH OMG CUL8R... Det budskab jeg gik hjem med var, pas på unghesten, læs den og træn den rigtigt... Og det budskab er jo ikke verdensklasse, for det er logik for mig... men jeg syns det er et fint budskab til mange små konkurrenceryttere, der ikke kan vente med at få lov til at springe over hvor gærdet er lavets...


  • #80   12. mar 2010 Jeg tror det bliver for kompliceret for mange af os, når snakken kommer ind på biomekanik og lignende, og deraf vælger en del at ignorere problemet eller give det fingeren.
    Desværre vælger mange så den nemme løsning, og "det der er til at forstå" på trods af at "det der er til at forstå" ikke er fuldbyrdet forklaret.

    De fleste af os lærer at ride mens vi er børn, og inden vi er voksne nok til at tænke over, om det nu også er rigtigt at bahandle hestene på de måde vi ser ude på rideskolerne. Så vi lærer som børn at heste skal (mod)arbejdes på en vis måde, for at opnå en bestemt form, der ikke svarer til det vi kan læse os til i teoribøgerne eller rideforbundets regelsæt.
    Tror da fanden at rytterne smider håndklædet i ringen og vælger tvangsmetoderne, når de fyldes med modsigelser der giver frusttration.


  • #81   13. mar 2010 Er normalr glad for epona.. men synes dog deres sprog er lidt for farvet i denne artikel.. det er sandsynligvis gjort for at få folk til at vågne op.. men det vil nok desværre få mange til at lukke ned som i denne tråd..
    Men i mine øjne er flere af de udtalelser ryttere samt dyrelæge er kommet med temmeligt chokerende næsten lige meget hvilken sammehæng de er taget ud af..
    Selvfølgelig kan epona ikke vise en 3 timer film de har optaget.. men de kan nu engang ikke ændre på hvad folk gør og der er godt nok en del ting jeg mener bare ikke kan accepteres selv om det kun er et klip på ½ min..
    Og dem der mener epona kun mener en ting er korrekt, har nok aldrig været inde og se alle træning videoerne derinde.. der er alt muligt fra McLean og Kirsten Hansen, til kendte spring ryttere, handicaprytter der klikkertræner, akedemisk dressur og en uddannet berider.. og intet af det er fremsat som mere rigtig eller mere forkert end det andet..
    Nogle mennesker er trætte af debatten.. men forstår simpelthen ikke man bare kan lukke øjnene og mene at de kendte ryttere nok ved bedst.. så synes det er god epona prøver at få gang i debatten selv om de er blevet lige ensporet nok her..


  • #82   13. mar 2010 Jeg tror, at dem der er imod Epona er, fordi de selv rider efter samme principper: bøj nakken for enhver pris - selvfølgelig helt med overbelastning af 3. nakkevirvel, ligegyldigt om bagpart og ryg er med, bare det ser godt ud osv osv osv - det er i hvert fald det jeg kan se udfra deres billeder.......

    Heste skal IKKE gå under lod og hesten skal ikke rides med tøjler - de er kun til støtte.


  • #83   13. mar 2010 Naja J:
    Sikke noget fis at lukke ud!

    Nej jeg er skam træt af det fordi ALT efterhånden skal være så meget ligesom i USA f.eks.

    Alle vil ses og høres. Folk skyder hinanden. Ja og ALLE de kendte skal åbenbart svines til, for de er jo ikke mennesker som kan lave fejl. De er åbenbart en maskine, som skal gøre ALT korrekt. FØJ at have sådan en indstilling til livet.

    Og desuden kan du ikke ud fra mine billeder se om jeg rider på den måde. Den ene hest rider jeg slet ikke på! Og den anden er nytilredet og der er ET billede hvor du ser mig ride den fra siden- og det er anden gang jeg rider den- vel og mærke med løse tøjler, men han søger selv ned og har ikke fundet balancen. Kom igen... DÅRLIG udtalelse må jeg sige!

    Og hvis man bare har LIDT forstand på jounalistik, så skal sådanne medier være neutrale- og det synes jeg bestemt ikke denne artikel er.



  • #84   13. mar 2010 Ang phillipe karl. og det med at hiver op.
    Vidste i godt at ved at hive biddet fx i et stop giver det et tryk på kindtænderne og ikke på laderne hvilket ikke gør ondt på hesten som hvis man hive bagud mod sin mave som man normalt vil gøre smiley
    Bare lige så i vidste der smiley


  • #85   13. mar 2010 Mylady <: Jeg er så ikke enig i at medier altid skal være helt neutrale.. epona mener at den er helt galt med top ridningen nu om dage og det prøver de at vise i håb om at få gang i diskusionen og at folk får øjnene op for det.. så de kan ikke være 100 % neutrale (men lige i denne artikel er tonen blevet lidt for indspist)..
    Men alle kendte skal ikke svines til.. men de skal heller ikke være uden for kritik fordi de er kendte og derfor i nogles øjne ikke kan gøre fejl.. og jo alle kan lave en fejl.. men at sige at man ikke kan ride hesten foran lod er jo ikke bare en fejl det er jo modsat hele grundideen i dressur.. kan man ikke ride en hest foran lod så kan man da ikke leve af at ride dressur.. Det handler jo ikke om enkelte fejl, men om at have en helt forkert indstilling til hesten og ridning..

    •Team Kærslund - du altid savnet Chanel! •: Netop.. jeg løfter netop også tøjlen (let selvfølgelig) ved stop og bak i stedet for at trække bagud...


  • #86   13. mar 2010 Ja, teksten er godt nok farvet! Men når jeg sidder og ser clinicen, syntes jeg godt nok ikke meget af det er langt fra virkeligheden.
    Det A. Helgstrand siger, den måde han argumentere på og ikke mindst det han viser er jo fuldstændig katastrofalt!


  • #87   13. mar 2010
    Hvis folk gerne vil se clinicen uden den er redigeret kan den ses her:
    http://www.ridehesten.com/Heste-webTV/


  • #88   13. mar 2010 Krikken: Tak for linket.. tror jeg vil se det.. nogle herinde mener jo man kun må have en mening hvis man har set det og ikke ud fra hvad manden selv siger..

  • #89   13. mar 2010 Ok bliver så ikke idag jeg ser det hele.. er nemlig syg og har det dårligt nok i forvejen.. måtte simpelthen slukke efter 3 min.. manden aner ved Gud da ikke hvad han snakker om smiley
    "Hvis jeg red hesten herop hele tiden" siger han og hiver hestens hoved op ved hjælp af tøjlen.. ja ved gud hesten smider ryggen hvis dens hoved hives op med tøjlen (eller ned med tøjlen for den sags skyl)..
    "Og i kender jo alle sammen det at komme op på en kold hest og man ikke ved om den skridter eller traver indtil man får arbejdet med den".. øh nej, men hest skridter sjovt nok afslappet afsted når jeg kommer op...
    "Det er jo ikke synd for den at komme her ned".. og så trækkes mulen ellers næsten ind til brigen ved at føre tøjlerne helt tilbage på hans eget lår.. øh jo det er sku og især når det foregår ved at trække i en kandar tøjle.. og der orkede jeg så ikke mere og slukkede smiley


  • #90   13. mar 2010 Godt nok lidt af en brandtale, men jeg synes at det er en rigtig god artikkel!

Kommentér på:
Maskefald på messen(Andreas & Andreas)

Annonce