790 visninger
|
Oprettet:
Pris på part? {{forumTopicSubject}}
Hej
Hvad giver/tager I for jeres part pr månede og hvilke "rettigheder" har I så aftalt (antal dage, må man stille stævner, er der staldarbejde mm)?
Min veninde og jeg har snakket om at hun måske gerne vil have part på min araberhoppe, som hun i forvejen kender..men sidder lidt og tænker hvad der er et fair beløb at tage...
Hoppen står privat og der er mulighed for bane og ture, hun er pt klar til LC klasser. Hun vil kunne ride hende 3-4 gange om ugen (dressur, spring, ture mm) og må starte stævner. Dog hjælpe med at ordne bokse i vinterperioden.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Hvis det er en veninde du kender godt, så kan jeg ikke se hvorofr penge skal indblandes
Min venindes heste må jeg gøre ved som jeg gør ved mine egne.. Og der er ingen penge imellem
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Jeg betaler 715 kroner om måneden, og det er kun så dyrt fordi jeg også får undervisning 1 gang om ugen og de penge går også til ridehuskort til mig (:
Synes det kommer an på meget.. min gamle part var gratis (undtagen undervisningen, den skulle jeg self selv betale) fordi jeg gjorde ejeren en 'tjeneste' ved at motionere hendes hest. Maria (ejer til min nuværende part) kan sagtens ride, men jeg betaler også for at ride, derved gør hun mig en tjeneste. Jeg lærer en hel masse af hende og Nande, og derfor er det fair at jeg skal betale da jeg hele tiden lærer noget nyt (:
Synes ikke at prisen skal stige hvis man skal starte stævner - bare man self. selv betaler for deltagergebyret.
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 504
der hvor den var opstaldet, og der hvor min nye hest skal stå er det eneste man skal sørge for selv er ud og indlukning fra fold. så hun skulle sådan set bare komme og hygge om heste og ride den
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Jeg må ride mere eller mindre det jeg vil men det er ca 1-3 gange om ugen jeg når det.
Der er ingen bane eller ridehus.
Jeg skal ikke lave noget staldarbejde.
Jeg må gerne modtage undervisning (af egen lomme)
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
apr 2007
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 313
jul 2009
Følger: 167 Følgere: 241 Heste: 2 Emner: 95 Svar: 343
Hvor jeg må ride alle dagene udover Lørdag.
Men jeg må bruge "alt" f.eks. Ridehus ovs.
Jeg skal ikke hjælpe med at muge ud, men jeg syntes det er hyggeligt xD
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Da han stod opstaldet på ridecenter med dertilhørende faciliteter, gav parten så vidt jeg husker 300kr/mdr for 3 gange ugentligt.
Hun red undervisning 1 gang om ugen, og tur/dressur de andre dage.
Hun måtte i princippet "alt" med ham, osse melde til stævne hvis hun havde haft lydt.
Dog måtte han ikke udlånes til andre og self skulle han behandles ordentligt.
Der har ikke været fodring/udmugning e.l. men hun skulle hente ham ind fra fold og give hø når hun gik.
Mens han har stået hjemme hos os selv, har jeg ikke taget noget. Vi har bane med lys, men ingen ridehal.
Parten har kunnet ride på banen, og efter aftale har jeg osse kørt hende til undervisning (osse spring), men det har ikke været fast.
Hun måtte gerne ride tur, men Axel er ikke god til at gå ud alene, så det har skulle aftales, sådan at endten jeg eller min far var med på en af de andre heste.
Hun har osse været til stævne med ham.
Ingen udmugning, fodring e.l.
Udstyr har hun selv kastet sig over at pudse indimellem. Det har kke været et krav, men jeg har self været glad for det:o)
maj 2008
Følger: 137 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 3.038
- Staldarbejde er ikke noget man snakker om, det skal man bare gøre! Muge, feje, ordne boksen, og hjælpe når der er brug for hjælp! Man skal passe hesten jo (:
nov 2005
Følger: 192 Følgere: 185 Heste: 11 Emner: 61 Svar: 182
Ja det er lidt svært at finde ud af for parten gør jo ejeren den tjeneste at motionere hesten når man ikke selv har tid, men omvendt får de også en hest stillet til rådighed som ikke skal deles med alle mulige (som hvis de fik alm undervisning på rideskoleheste), samt ikke selv skal betale alt foder, smed, dyrlæge, hø/halm osv.
Nu er det mest på hyggeplan og småstævner, men der er så 2 gange undervisning med i prisen.
Det er heller slet ikke fordi det skal være pengene som er det afgørende (heller ikk for venskabet), men mere fordi man vil have hesten så meget og det er jo fair med et tilskud til foder, smed, dyrlæge osv osv :o)
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 20
Den havde jeg som min egen i 1.5 år.
De andre parter jeg har haft eller snakket om mulig part, har været gratis.
Men det synes jeg også er rimeligt, for man hjælper jo sådan set ejeren ?
nov 2007
Jeg synes den debat om hvem der hjælper hvem er lidt omsonst (hvis vi da ikke snakker om at parten mere er der for at muge, fodre mm, end for at hygge med hesten, ride og den slags)
Det koster penge at ride -uanset om man gør det på egen hest, en elevhest eller noget helt 3.
Så er der nogen der ikke tager noget for parten, og det er super. Men det gør det absolut ikke forkert eller grådigt når andre tager noget for det.
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 242
okt 2009
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 14 Svar: 212
De dage, hvor jeg har hesten skal jeg fjerne klatter og strø.
Jeg er part på hygge niveau og rider en del ture i naturen, men rider også på banen. Ejeren af hesten giver mig undervisning når jeg "har lyst" til det.... ellers bestemmer jeg selv hvad jeg laver.... bare hesten bliver behandlet godt og det gør den selvfølgelig!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Lyder lidt som Maja
Maja står privat og der er egen bane som kun jeg bruger. Hun kan alle ponyøvelser, hvis hun kommer i træning men det ikke noget vi lige føler for. Må ride så meget jeg vil, om det er 5 gange om ugen eller 1 gang hver anden uge.
Skal ikke hjælpe med noget, rydder bare op efter mig selv i stalden.
Alt dette er gratis, men jeg må så gerne slæbe hende med til diverse ting bare jeg selv betaler
Parten er ret fleksibel da vi kender hinanden godt efter 4år, så der er ikke så mange må ditten og må ikke datten..
maj 2007
Michelle W
Nej, hun kom i gang imellem når hun havde tid, jeg stod også for dyrlæge og smed, hu betalte.
Men kan godt se hvad i mener. Men jeg mener bare at hvis man hjælper til med staldarbejde og sådan nogen ting må det gå op i det "sjove arbejde" som passer. Det er jo ejerens hest, og de søger jo kun part hvis de har har tid, kan overskue det eller ligene. De søger en hjælp.
nov 2007
Jeg har så valgt ikke at tage noget for det, nu hvor han står hjemme, fordi vi jo ikke har hal osv, og der derfor vil være dage hvor ridning ikke er muligt, særligt i vinterhalvåret.
Og så valgte jeg at sige til parten at istedet for at give mig x antal kr, syntes jeg det var bedre hun sparede de penge, og så brugte dem til undervisning engang imellem.
-det mener jeg både hest og part får mere ud af.
Men derfor mener jeg stadig ikke der er tale om at den parten hjælper ejer mere end omvendt.
Så står hesten opstaldet et sted med fasciliteterne i orden, og hvor det at have part ikke er "slavearbejde", så synesjeg det er helt ok at tage noget for det.
Dog synes jeg det er helt hen i vejret at forlange ½-delen af de månedlige udgifter. Som part ejer man jo trods alt ikke halvdelen af hesten.
maj 2007
Jeg kan delvist gå med på hvad du siger.
Men jeg mener stadig at parten hjælper ejeren meget, hvert fald så længe at det er ejeren der søger en part til sin hest.
Men tror det kommer an på, hvor i landet det er, i de enkle til fælde !
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 107 Svar: 218
nov 2005
Følger: 192 Følgere: 185 Heste: 11 Emner: 61 Svar: 182
Har nemlig tidligere haft et par parter (gratis mod de hjalp lidt med strø osv de dage de brugte hesten), men synes ikke de var så seriøse. Så det er mere os derfor at tage et symbolsk beløb, for vil man betale lidt, er man ofte mere seriøs.
Men idet at hun har hesten mere eller mindre som sin egen 3-4 gange om ugen og kan få undervisning 2-3 gange pr månede inkl, synes jeg at ca 400kr vil være meget fair.. :o)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg er så derimod mere "seriøs" fordi jeg er gratis x) Føler jeg skal gøre mig mere fortjent til det, vise jeg gerne vil osv. fordi ejer er så venlig at jeg ikek skal give noget :).
Derfor så tilbyder jeg også gerne min hjælp når ejer skal nogle steder så hun ikke kan lukke ind, fodre osv. eller hvis hun fx. en overgang skulle have hjælp med en hest der skulle sælges osv.
jun 2008
Følger: 15 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 49
Jeg betaler 350 om måneden, og har ham 3 gange om ugen, men hvis ejer skal noget, har jeg ham nogle gange ekstra dage uden at betale mere for det
- Af pligter, er der vel bare det normale; Jeg skal i vinterperioden muge de dage der er mine, blande foder til morgen og aften + krybben, og lige give ham en strigle inden jeg går. Jeg må ride i skoven, på banen, eller i plantagen, og jeg ved egtenlig ikke med stævner? Vi rider primært i skoven, og så er han 20 år.. Men tror da godt at hvis jeg ville stille op i et stævne, så måtte jeg vel godt det
Så skal jeg self. også sørger for at feje efter mig, ligge striglerne ordtenligt i striglekassen og sådan
Her i sommerperioden skal vi græsse hestene til indtil de skal på døgnfold, så efter de har været på græs skal jeg enten longere ham på banen, gå en lille tur i plantagen med ham, eller ride en tur
I sommerperioden er der bare et krav om at jeg kommer op og giver ham mad sådan nogenlunde midt på dagen
Det er sådan den frihed jeg har med min part, dagene og prisen xD
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Hvem der gør hvem en tjeneste afhænger af situationen, er ejeren afhængig af parten til fx at stille mad frem eller holde hesten i form ?? eller kunne den lige så godt få fri de dage (kunne min i princippet) men ejeren synes hun lige så godt kan hjælpe en der mangler en hest ??
Hvis ejeren har brug for parten mener jeg det er ca 50-50, begge får det de gerne vil have.. har ejeren ikke brug for parten, men bare vil hjælpe en der mangler hest, så er det vel parten der får mest ud af det.. parten får jo altid noget ud af det, idet de får en hest at ride uden at skulle gå på rideskolehold..
Pris på part?