{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Pris på part? {{forumTopicSubject}}

Hej

Hvad giver/tager I for jeres part pr månede og hvilke "rettigheder" har I så aftalt (antal dage, må man stille stævner, er der staldarbejde mm)?

Min veninde og jeg har snakket om at hun måske gerne vil have part på min araberhoppe, som hun i forvejen kender..men sidder lidt og tænker hvad der er et fair beløb at tage...

Hoppen står privat og der er mulighed for bane og ture, hun er pt klar til LC klasser. Hun vil kunne ride hende 3-4 gange om ugen (dressur, spring, ture mm) og må starte stævner. Dog hjælpe med at ordne bokse i vinterperioden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pris på part?
  • #1   17. maj 2010 Jeg har aldrig betalt for at have part smiley

Hvis det er en veninde du kender godt, så kan jeg ikke se hvorofr penge skal indblandes smiley

Min venindes heste må jeg gøre ved som jeg gør ved mine egne.. Og der er ingen penge imellem

• #2   17. maj 2010 jeg har sat part til min hest på 500 kr, så må man også bruge den så meget man vil starte stævner osv, + jeg selv ordner stortset alt det staldarbejde der er osv

• #3   17. maj 2010 Jeg rider min hyppe-part 4-5 gange om ugen, han står i en stald med gode turmuligheder og ridehus + ridebane 1 minut skridt fra stalden (: Staldarbejde har jeg ikke meget af (i starten havde jeg, men nu har Maria taget over.. selvom jeg har sagt at jeg har intet imod det), og jeg vil stortset hvad jeg vil med ham.

Jeg betaler 715 kroner om måneden, og det er kun så dyrt fordi jeg også får undervisning 1 gang om ugen og de penge går også til ridehuskort til mig (:

Synes det kommer an på meget.. min gamle part var gratis (undtagen undervisningen, den skulle jeg self selv betale) fordi jeg gjorde ejeren en 'tjeneste' ved at motionere hendes hest. Maria (ejer til min nuværende part) kan sagtens ride, men jeg betaler også for at ride, derved gør hun mig en tjeneste. Jeg lærer en hel masse af hende og Nande, og derfor er det fair at jeg skal betale da jeg hele tiden lærer noget nyt (:

Synes ikke at prisen skal stige hvis man skal starte stævner - bare man self. selv betaler for deltagergebyret.

• #4   17. maj 2010 da jeg havde part på min sidste hest, betalte hun mellem 500 og 900 om måneden, det var inklusiv et times undervisning v. berider om ugen, prisen svingede lidt pga smed og det udstyr hun valgte selv at købe til hesten, så de penge er også regnet med. derudover havde hun hesten som sin egen de dag der var hendes, og hun red alle de stævner hun havde lyst til. stævner iger mig ikke noget,, så det var dejligt at den kunne få stævne erfaring på en anden måde...

der hvor den var opstaldet, og der hvor min nye hest skal stå er det eneste man skal sørge for selv er ud og indlukning fra fold. så hun skulle sådan set bare komme og hygge om heste og ride den smiley

• #5   17. maj 2010 Jeg betaler 250 kr pr måned.
    Jeg må ride mere eller mindre det jeg vil men det er ca 1-3 gange om ugen jeg når det.
    Der er ingen bane eller ridehus.
    Jeg skal ikke lave noget staldarbejde.
    Jeg må gerne modtage undervisning (af egen lomme)

• #6   17. maj 2010 omkring 500 syntes jeg lyder rigtig fair. men kommer jo også an på hvor dyrt opstaldingen er. men snak med hende om det, for hvis i rigtig gode venner så skal man jo passe på ikke at lade økonomi ødelægge venskabet.

• #7   17. maj 2010 Jeg har en dejlig part til min basse... Hun giver 500kr i måneden, og har ham ca 3 dage i ugen... Hun må gøre stort set hvad hun vil med, bare jeg er informeret om dette... Hun har ingen arbejde, da jeg selv arbejder hvor han står opstaldet... (på rideskole), så alt er ordnet... Hun betaler derudover selv sin undervisning...

• #8   17. maj 2010 Jeg betaler 450,-kr.
    Hvor jeg må ride alle dagene udover Lørdag.
    Men jeg må bruge "alt" f.eks. Ridehus ovs.
    Jeg skal ikke hjælpe med at muge ud, men jeg syntes det er hyggeligt xD

• #9   17. maj 2010 Axel har haft flere parter.

Da han stod opstaldet på ridecenter med dertilhørende faciliteter, gav parten så vidt jeg husker 300kr/mdr for 3 gange ugentligt.
    Hun red undervisning 1 gang om ugen, og tur/dressur de andre dage.
    Hun måtte i princippet "alt" med ham, osse melde til stævne hvis hun havde haft lydt.
    Dog måtte han ikke udlånes til andre og self skulle han behandles ordentligt.
    Der har ikke været fodring/udmugning e.l. men hun skulle hente ham ind fra fold og give hø når hun gik.

Mens han har stået hjemme hos os selv, har jeg ikke taget noget. Vi har bane med lys, men ingen ridehal.
    Parten har kunnet ride på banen, og efter aftale har jeg osse kørt hende til undervisning (osse spring), men det har ikke været fast.
    Hun måtte gerne ride tur, men Axel er ikke god til at gå ud alene, så det har skulle aftales, sådan at endten jeg eller min far var med på en af de andre heste.
    Hun har osse været til stævne med ham.
    Ingen udmugning, fodring e.l.
    Udstyr har hun selv kastet sig over at pudse indimellem. Det har kke været et krav, men jeg har self været glad for det:o)

• #10   17. maj 2010 Jeg betaler omkring de 700 kr. om måneden, men det er også rideskolepart! (-: . Jeg får undervisning 2 gange om ugen, i dressur & spring, og rider selv søndag så 3xridning, samt der er 2 på parten! (: . Angåeden stævner må vi tage til dem på klubben (VRCL) selvfølgelig, og dem som ponyen nu kan ride :b. Ude stævner må vi sommetider (:.

- Staldarbejde er ikke noget man snakker om, det skal man bare gøre! Muge, feje, ordne boksen, og hjælpe når der er brug for hjælp! Man skal passe hesten jo (:

• #11   17. maj 2010 Tak for alle jeres svar smiley

Ja det er lidt svært at finde ud af for parten gør jo ejeren den tjeneste at motionere hesten når man ikke selv har tid, men omvendt får de også en hest stillet til rådighed som ikke skal deles med alle mulige (som hvis de fik alm undervisning på rideskoleheste), samt ikke selv skal betale alt foder, smed, dyrlæge, hø/halm osv.

Nu er det mest på hyggeplan og småstævner, men der er så 2 gange undervisning med i prisen.

Det er heller slet ikke fordi det skal være pengene som er det afgørende (heller ikk for venskabet), men mere fordi man vil have hesten så meget og det er jo fair med et tilskud til foder, smed, dyrlæge osv osv :o)

• #12   17. maj 2010 Jeg har haft en part jeg betalte 300 kr om måneden for.
    Den havde jeg som min egen i 1.5 år.

De andre parter jeg har haft eller snakket om mulig part, har været gratis.
    Men det synes jeg også er rimeligt, for man hjælper jo sådan set ejeren ? smiley

• #13   17. maj 2010 Marlene -hjælper ejeren ikke dig? Uden parten, havde du vel ikke noget at ride på;o)

Jeg synes den debat om hvem der hjælper hvem er lidt omsonst (hvis vi da ikke snakker om at parten mere er der for at muge, fodre mm, end for at hygge med hesten, ride og den slags)
    Det koster penge at ride -uanset om man gør det på egen hest, en elevhest eller noget helt 3.
    Så er der nogen der ikke tager noget for parten, og det er super. Men det gør det absolut ikke forkert eller grådigt når andre tager noget for det.

• #14   18. maj 2010 Hvis I mere eller mindre deles om hesten ville jeg sige at din veninde skal betale halv opstaldning og halv smed.

• #15   18. maj 2010 Jeg giver 350 i måneden. Jeg har 3 faste dage i ugen, men må gerne komme flere gange, hvis jeg vil og har tid... det skal dog bare lige aftales med hestens ejer. Hvis jeg vil må jeg også starte stævne, men det er ikke min interesse.

De dage, hvor jeg har hesten skal jeg fjerne klatter og strø.

Jeg er part på hygge niveau og rider en del ture i naturen, men rider også på banen. Ejeren af hesten giver mig undervisning når jeg "har lyst" til det.... ellers bestemmer jeg selv hvad jeg laver.... bare hesten bliver behandlet godt og det gør den selvfølgelig!

• #16   18. maj 2010
    Lyder lidt som Maja smiley
    Maja står privat og der er egen bane som kun jeg bruger. Hun kan alle ponyøvelser, hvis hun kommer i træning men det ikke noget vi lige føler for. Må ride så meget jeg vil, om det er 5 gange om ugen eller 1 gang hver anden uge.
    Skal ikke hjælpe med noget, rydder bare op efter mig selv i stalden.

Alt dette er gratis, men jeg må så gerne slæbe hende med til diverse ting bare jeg selv betaler smiley

Parten er ret fleksibel da vi kender hinanden godt efter 4år, så der er ikke så mange må ditten og må ikke datten..

• #17   18. maj 2010
    Michelle W
    Nej, hun kom i gang imellem når hun havde tid, jeg stod også for dyrlæge og smed, hu betalte.

Men kan godt se hvad i mener. Men jeg mener bare at hvis man hjælper til med staldarbejde og sådan nogen ting må det gå op i det "sjove arbejde" som passer. Det er jo ejerens hest, og de søger jo kun part hvis de har har tid, kan overskue det eller ligene. De søger en hjælp.

• #18   18. maj 2010 Marlene -det er jeg så ikke helt enig i. Axel kan fint overleve at gå på folden de dage hvor jeg ikke kan ride. En part er derfor "bare" en bonus, og ikke en nødvendighed:o)

Jeg har så valgt ikke at tage noget for det, nu hvor han står hjemme, fordi vi jo ikke har hal osv, og der derfor vil være dage hvor ridning ikke er muligt, særligt i vinterhalvåret.
    Og så valgte jeg at sige til parten at istedet for at give mig x antal kr, syntes jeg det var bedre hun sparede de penge, og så brugte dem til undervisning engang imellem.
    -det mener jeg både hest og part får mere ud af.

Men derfor mener jeg stadig ikke der er tale om at den parten hjælper ejer mere end omvendt.
    Så står hesten opstaldet et sted med fasciliteterne i orden, og hvor det at have part ikke er "slavearbejde", så synesjeg det er helt ok at tage noget for det.

Dog synes jeg det er helt hen i vejret at forlange ½-delen af de månedlige udgifter. Som part ejer man jo trods alt ikke halvdelen af hesten.

• #19   18. maj 2010 Michelle W

Jeg kan delvist gå med på hvad du siger.
    Men jeg mener stadig at parten hjælper ejeren meget, hvert fald så længe at det er ejeren der søger en part til sin hest.

Men tror det kommer an på, hvor i landet det er, i de enkle til fælde ! smiley

• #20   18. maj 2010 altså med min part ude på GRRK skal man ikke gøre noget specielt bort set fra man skal holde hestens strigle kasse ren og 4 gange om året pudse sadel og så mener jeg ikke man skal gøre mere smiley men det koster 550 kr om måneden hvor man for 2 gange hold undervisning og 1 gang fri ridning og så må man græsse med hesten og nusse om hesten hvis den ikke skal bruges ved mindre det er en selv smiley men der er det jo med undervisning og ved dig er det vel friridning hele tiden??? men ved et andet sted er det hvis noget lignende det samme under visningen koster bare 300 kr og så er parten gratis og der må man ride både lørdag og søndag men hvis hun nu skal hjælpe til vil jeg gætte på at du skal tag omkring 250 kr om måneden (men det er mig og er ikke god til at bedømme men prøver smiley )

• #21   18. maj 2010 Tak alle sammen ..det gir os lidt at arbejde ud fra :o)

Har nemlig tidligere haft et par parter (gratis mod de hjalp lidt med strø osv de dage de brugte hesten), men synes ikke de var så seriøse. Så det er mere os derfor at tage et symbolsk beløb, for vil man betale lidt, er man ofte mere seriøs.

Men idet at hun har hesten mere eller mindre som sin egen 3-4 gange om ugen og kan få undervisning 2-3 gange pr månede inkl, synes jeg at ca 400kr vil være meget fair.. :o)

• #22   18. maj 2010
    Jeg er så derimod mere "seriøs" fordi jeg er gratis x) Føler jeg skal gøre mig mere fortjent til det, vise jeg gerne vil osv. fordi ejer er så venlig at jeg ikek skal give noget :).

Derfor så tilbyder jeg også gerne min hjælp når ejer skal nogle steder så hun ikke kan lukke ind, fodre osv. eller hvis hun fx. en overgang skulle have hjælp med en hest der skulle sælges osv.

• #23   19. maj 2010 Jeg har part på en fjordhest, som står på en privatgård smiley
    Jeg betaler 350 om måneden, og har ham 3 gange om ugen, men hvis ejer skal noget, har jeg ham nogle gange ekstra dage uden at betale mere for det smiley
    - Af pligter, er der vel bare det normale; Jeg skal i vinterperioden muge de dage der er mine, blande foder til morgen og aften + krybben, og lige give ham en strigle inden jeg går. Jeg må ride i skoven, på banen, eller i plantagen, og jeg ved egtenlig ikke med stævner? Vi rider primært i skoven, og så er han 20 år.. Men tror da godt at hvis jeg ville stille op i et stævne, så måtte jeg vel godt det smiley
    Så skal jeg self. også sørger for at feje efter mig, ligge striglerne ordtenligt i striglekassen og sådan smiley

Her i sommerperioden skal vi græsse hestene til indtil de skal på døgnfold, så efter de har været på græs skal jeg enten longere ham på banen, gå en lille tur i plantagen med ham, eller ride en tur smiley
    I sommerperioden er der bare et krav om at jeg kommer op og giver ham mad sådan nogenlunde midt på dagen smiley

Det er sådan den frihed jeg har med min part, dagene og prisen xD

• #25   20. maj 2010 Jeg har lige fået part på min hest.. hun skal ikke give noget og der er intet staldarbejde (selv om det er på sjælland med alle fasciliteter) men tilgengæld har hun ikke faste dage og foreløbigt er det mest ture (pga hestens alder) .. havde hesten været ældre og hun havde faste dage ? måtte alt ville jeg nok tage lidt..

Hvem der gør hvem en tjeneste afhænger af situationen, er ejeren afhængig af parten til fx at stille mad frem eller holde hesten i form ?? eller kunne den lige så godt få fri de dage (kunne min i princippet) men ejeren synes hun lige så godt kan hjælpe en der mangler en hest ??
    Hvis ejeren har brug for parten mener jeg det er ca 50-50, begge får det de gerne vil have.. har ejeren ikke brug for parten, men bare vil hjælpe en der mangler hest, så er det vel parten der får mest ud af det.. parten får jo altid noget ud af det, idet de får en hest at ride uden at skulle gå på rideskolehold..

Kommentér på:
Pris på part?

Annonce