Løfte hove, hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej
Kender I nogen som er virkelig gode til at afhjælpe problemer med hov træning?
Jeg, og min smed for den sags skyld, er ved at blive idioter af min hingst. Det er en evig kamp, og halv farligt, med ham hver evig eneste gang, de hove skal løftes, beskæres eller renses. Han har så meget vilje mht lige det, men er ellers verdens dejligste og roligste pusse nusse dreng.
I dag da smeden skulle ordne hans hove ende det med at han fik næse vrider på. Jeg er min smed utrolig taknemmelig for at han gider blive ved med at komme her og tage kampen med ham hver gang.
Kender I nogen som er dygtige til at træne det eller på anden vis kan hjælpe os??
feb 2008
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 643
da jeg skulle øve løfte ben med min så var jeg bare ekstremt stædig og holdte fast også når hun slappet mere af slap jeg benet og gav en godbid.
men det skal gøre igen igen igen igen og igen igen osv før det funker
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Nu ved jeg jo ikke hvor "bange" han er for at få løftet/renset hove, men starter fra starten
Hav en medhjælper med (til godbidder/ros), så starter du oppe ved den øverste del af benet.. Når han finder sig at bliver rørt der uden at flytte sig, får han ros evt godbid, hvis han flytter sig, ingenting der skal i bare ignorer ham, evt bede ham stille og roligt om at stå stille..
Så arbejder i jer bare ned af, han skal have ros nu længere ned i kan rører ham og i skal kræve at i skal kunne rører ham længere tid af gangen, det kan godt være dette tager flere dage, eller det tager et par timer, det kommer an på hvor gode i er som trænere og hor modtaglig hesten er
Til sidst kommer i til hvor i skal kunne rører hoven og løfte den, det er den samme fremgangs måde hele tiden, ros og rolig.. Når i så har gjort ham tryg ved at løfte hove, så kan i gå videre med at holde hoven fast, og videre udvikle derfra med at hamre på hoven med en hammer ( ja altså uden at ødelægge den selvfølgelig) osv osv...
jan 2007
Følger: 90 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 316 Svar: 2.119
Det er ikke alle der gider det.
Hmm jeg tror heller ikke der er andet at gøre end at træne og træne
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.358
MLC tak for råd, men jeg ved godt hvordan man skal gøre, men det hjælper bare ingenting.
feb 2008
Jeg ville bestemt ikke spørge til råd, hvis jeg ikke var derude hvor jeg ikke selv eller min mand kunne takle dette.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Nå for søren, ja så er den heller ikke nem...
Ja, så er det desværre svært at sige når man ikke har set hesten
Og kender heller ikke nogen der lige kan tage ud og hjælpe med sådan noget, æv
jan 2007
Hmm.. Det lyder til I har prøvet det hele.. Torben Andersen kan du jo altid ringe til og spørger til råds
feb 2008
feb 2008
jan 2007
feb 2008
jan 2007
Han går ind for horsemanship. Bruger kun det, han er meget stille og rolig, læser hesten hvordan den er fra naturens side af.
Det var de bedste penge jeg har givet ud til min pony
feb 2008
jan 2007
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
For ja pusse nusse og sød og dejlig, kender det godt, det er de fleste heste, når der ikke kræves noget. Problemet er rent styre mæssigt at dette skal de også være når man kræver noget af dem. så mon det kun er når han skal løfte hove, at i har problemerne? for lyder til han selv lidt bestemmer hvad han mener.
Lyder fornuftigt i får friske øjne på sagen, for jo ikke holdbart for jer eller smeden at det er med livet som indsats. Og naturligvis skal hesten jo kunne rense hove!
Joels hjemmeside er du fra sjælland, så giv ham et kald.
(link fjernet)
feb 2008
feb 2008
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 666
Min hest er bange for klipperen, men ellers er der ingen problemer med noget som helst. Hverken benløft eller andet. Tænker lidt på om din hest's "frygt" er at få løftet benet, eller at få holdt det fast. For i kunne måske gå en lidt alternativ vej, og træne ham i at løfte bene selv ved at berøre ham med pisken og evt. trække ham et skridt frem samtidig (samme metode som indlæring af spanske skridt). Når han kan det, kan der stå en hjælper foran og prikke med pisken, mens en anden rører benet samtidig. Til sidst burde i kunne kombinere det, så man kan få hesten til SELV at løfte benet, så den ikke har følelsen af at "få en skulder", som man jo oftest gør ved heste, der står tungt på det ben man vil have. Jeg tror i skal prøve at undgå at holde hans ben fikseret, for så længe han tror det er det i vil, så kan jeg godt forstå han er svær at overbevise om at gi jer benet
Jeg tror ikke rigtig på de der magtkampe-metoder, med at holde fast på benet, binde hesten eller holde den fast. Den er alligevel altid stærkere, så hvis den er ved at gå i luften eller lægge sig synes jeg det er direkte dumt ikke at sætte benet - i øvrigt tror jeg ikke på at nogen heste stejler eller lægger sig, hvis ikke det er fordi de føler sig så pressede at de ikke ser andre muligheder (det er jo ikke ligefrem rationelt for et flugtdyr at lægge sig ned på maven eller blotte bugen ved at stejle..).
Hov, det blev sørme lidt langt
dec 2008
Følger: 38 Følgere: 27 Heste: 17 Emner: 30 Svar: 707
For vores smed bruger altid boks for ikke at ødelække sin ryg
feb 2008
feb 2008
Overvejer at få smeden til at vise mig hvordan man skal gøre, så jeg selv kan gøre det fremover og så bare lade ham tjekke op på det.
okt 2006
feb 2008
okt 2006
Løfte hove, hjælp