{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
938 visninger | Oprettet:

Løfte hove, hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej

Kender I nogen som er virkelig gode til at afhjælpe problemer med hov træning?

Jeg, og min smed for den sags skyld, er ved at blive idioter af min hingst. Det er en evig kamp, og halv farligt, med ham hver evig eneste gang, de hove skal løftes, beskæres eller renses. Han har så meget vilje mht lige det, men er ellers verdens dejligste og roligste pusse nusse dreng.
I dag da smeden skulle ordne hans hove ende det med at han fik næse vrider på. Jeg er min smed utrolig taknemmelig for at han gider blive ved med at komme her og tage kampen med ham hver gang.

Kender I nogen som er dygtige til at træne det eller på anden vis kan hjælpe os??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løfte hove, hjælp
  • #1   21. jul 2010 der er vist ikke nogen "måder" at du kan få hjælp fra andre, de kan jo gøre det samme som du kan..
    da jeg skulle øve løfte ben med min så var jeg bare ekstremt stædig og holdte fast også når hun slappet mere af slap jeg benet og gav en godbid.
    men det skal gøre igen igen igen igen og igen igen osv før det funker smiley

• #2   21. jul 2010 Hvad med at gøre det selv?

Nu ved jeg jo ikke hvor "bange" han er for at få løftet/renset hove, men starter fra starten smiley

Hav en medhjælper med (til godbidder/ros), så starter du oppe ved den øverste del af benet.. Når han finder sig at bliver rørt der uden at flytte sig, får han ros evt godbid, hvis han flytter sig, ingenting der skal i bare ignorer ham, evt bede ham stille og roligt om at stå stille..

Så arbejder i jer bare ned af, han skal have ros nu længere ned i kan rører ham og i skal kræve at i skal kunne rører ham længere tid af gangen, det kan godt være dette tager flere dage, eller det tager et par timer, det kommer an på hvor gode i er som trænere og hor modtaglig hesten er smiley

Til sidst kommer i til hvor i skal kunne rører hoven og løfte den, det er den samme fremgangs måde hele tiden, ros og rolig.. Når i så har gjort ham tryg ved at løfte hove, så kan i gå videre med at holde hoven fast, og videre udvikle derfra med at hamre på hoven med en hammer ( ja altså uden at ødelægge den selvfølgelig) osv osv...

• #3   21. jul 2010 Hold da op en dejlig smed du har der gider blive ved med at komme smiley
    Det er ikke alle der gider det.
    Hmm jeg tror heller ikke der er andet at gøre end at træne og træne smiley

• #4   21. jul 2010 Han er ikke bange, han vil bare ikke have løftet ben. Jeg kan stå og strigle hans faner uden problemer og røre ham over det hele. Nogle gange kan jeg få lov at løfte det ene ben og rense den og så vil han ikke de tre andre og bliver en strid satan.

MLC tak for råd, men jeg ved godt hvordan man skal gøre, men det hjælper bare ingenting.

• #5   21. jul 2010 Det med at holde fast, ja selvf gør jeg da det. Men prøv lige at hold et ben fast når hesten rejser sig på bagben og kaster sig frem og smider sig eller på anden vis er umulig. Så kan man altså være supermand her fra og til månen.

Jeg ville bestemt ikke spørge til råd, hvis jeg ikke var derude hvor jeg ikke selv eller min mand kunne takle dette.

• #6   21. jul 2010 Karina .

Nå for søren, ja så er den heller ikke nem...

Ja, så er det desværre svært at sige når man ikke har set hesten smiley
    Og kender heller ikke nogen der lige kan tage ud og hjælpe med sådan noget, æv smiley

• #7   21. jul 2010 Har i prøvet at stille ham med siden til væggen, og så løfte benet?
    Hmm.. Det lyder til I har prøvet det hele.. Torben Andersen kan du jo altid ringe til og spørger til råds smiley

• #8   21. jul 2010 Smeden har kæmpet med ham i to år nu og der er bare ingenting at gøre. Vi selv har kæmpet og prøvet alle mulige ting. Han er bare enorm viljestærk mht det. Det er bare ja suuuk, synes jo også det er synd hvis han skal have vrider på. suk.

• #9   21. jul 2010 jeps væggen er også prøvet smiley

• #10   21. jul 2010 Hmm.. Jeg ville helt klart ringe til Torben Andersen, hans speciele er godt nok trailer, men han har hjulpet mig med andre ting også. Han er klart et forsøg værd smiley

• #11   21. jul 2010 Kan du fortælle lidt om hvem han er og hvor han kommer fra, priser osv?

• #12   21. jul 2010 Han kommer fra Sjælland, men han laver også ture til Jylland, ejg gav 1850, og han stoppede ikke før han var færdig. (havde bøvlet med min gamle fjordhest med at komme op i traileren, jeg ahvde brugt næsten 6 timer på at få ham op, hvor han ødelagde grime osv. Torben brugte omkring 7 min.)
    Han går ind for horsemanship. Bruger kun det, han er meget stille og rolig, læser hesten hvordan den er fra naturens side af.
    Det var de bedste penge jeg har givet ud til min pony smiley

• #13   21. jul 2010 Okay, kunne være det skulle overvejes.

• #14   21. jul 2010 Han var den første jeg lige tænkte på. Mange herinde fra vil med garanti også anbefale ham smiley

• #15   21. jul 2010 Jeg har brugt en der hedder joel han arbejder meget med problem heste. men har ikke lige styr på om du var fra sjælland?
    For ja pusse nusse og sød og dejlig, kender det godt, det er de fleste heste, når der ikke kræves noget. Problemet er rent styre mæssigt at dette skal de også være når man kræver noget af dem. så mon det kun er når han skal løfte hove, at i har problemerne? for lyder til han selv lidt bestemmer hvad han mener.

Lyder fornuftigt i får friske øjne på sagen, for jo ikke holdbart for jer eller smeden at det er med livet som indsats. Og naturligvis skal hesten jo kunne rense hove!
    Joels hjemmeside er du fra sjælland, så giv ham et kald.
    (link fjernet)

• #16   21. jul 2010 Nope er ikke fra sjælland og det er KUN når han skal have ordnet hove det er et problem. Han er som jeg også skrev sød og rar m.v. også når han ellers håndteres og kræver noget af ham.

• #18   21. jul 2010 Når han får løftet ben, uanset om det er smeden eller os der gør det.

• #20   21. jul 2010 Jeg har ikke direkte erfaring med benløftproblemer i al almindelighed, men min hest får klippet sine ben et par gange årligt, og det var i laaang tid også en kamp at holde benet mens der blev klippet i koden. Tro mig, han er blevet presset mod væggen, holdt i grimen af en anden og mange andre ting - vi er blevet enige om at han får gjort det efter tandraspning, mens bedøvelsen stadig virker fremover. Det var for meget en kamp, til at det var rimeligt og forsvarligt.
    Min hest er bange for klipperen, men ellers er der ingen problemer med noget som helst. Hverken benløft eller andet. Tænker lidt på om din hest's "frygt" er at få løftet benet, eller at få holdt det fast. For i kunne måske gå en lidt alternativ vej, og træne ham i at løfte bene selv ved at berøre ham med pisken og evt. trække ham et skridt frem samtidig (samme metode som indlæring af spanske skridt). Når han kan det, kan der stå en hjælper foran og prikke med pisken, mens en anden rører benet samtidig. Til sidst burde i kunne kombinere det, så man kan få hesten til SELV at løfte benet, så den ikke har følelsen af at "få en skulder", som man jo oftest gør ved heste, der står tungt på det ben man vil have. Jeg tror i skal prøve at undgå at holde hans ben fikseret, for så længe han tror det er det i vil, så kan jeg godt forstå han er svær at overbevise om at gi jer benet smiley

Jeg tror ikke rigtig på de der magtkampe-metoder, med at holde fast på benet, binde hesten eller holde den fast. Den er alligevel altid stærkere, så hvis den er ved at gå i luften eller lægge sig synes jeg det er direkte dumt ikke at sætte benet - i øvrigt tror jeg ikke på at nogen heste stejler eller lægger sig, hvis ikke det er fordi de føler sig så pressede at de ikke ser andre muligheder (det er jo ikke ligefrem rationelt for et flugtdyr at lægge sig ned på maven eller blotte bugen ved at stejle..).

Hov, det blev sørme lidt langt smiley

• #21   21. jul 2010 Har lige sat og læst det hele igennem og kom til at tænke på om din smed ingen beskærings boks har?

For vores smed bruger altid boks for ikke at ødelække sin ryg

• #22   21. jul 2010 Nej det har han ikke, har spurgt ham i forbindelse med noget andet. Min gamle smed havde, men han beskar også næsten kun jyder og andre heste i den størrelses gruppe.

• #23   3. okt 2010 Det er desværre ikke løst endnu. Sidste gang måtte smeden komme en næseklemme på ham, da han blev rigtig utidig. Sidst jeg tog ben på ham, stod han inde i boksen og spiste hø, fik lov at rense alle 4 uden problemer og protester.

Overvejer at få smeden til at vise mig hvordan man skal gøre, så jeg selv kan gøre det fremover og så bare lade ham tjekke op på det.

• #24   4. okt 2010 Har du prøvet at træne ham til at løfte benet selv?

• #25   4. okt 2010 Nope.

• #26   4. okt 2010 Nå. Det var måske en ide.

Kommentér på:
Løfte hove, hjælp

Annonce