Træning af løfte hove... {{forumTopicSubject}}
Er der nogen af Jer der ved om der er en god grund til IKKE at lære hesten at løfte hove ved hjælp af et tau?
Sagen er den at en hest i stalden ikke har lært at løfte hove og hun fleinet fuldstændig ud da hun skulle have smed. Hesten kom til skade og smeden slap heldigvis billig. Ejerne af denne hest prøver at lære hende at løfte hove men hun er ikke meget for det.
Da jeg har hørt fra div her inde at man kunne starte med at øve med et tau (har aldrig selv haft brug for det da mine har accepteret hånden) foreslog jeg det for de men blev mødt med et surt: "Sådan gør vi det ikke her!"
Derfor undrer det mig om der er en grund til at IKKE gøre det eller om det bare er de der er kunstige.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.143
Jeg har aldrig hørt om at bruge et tov til at lære hesten at løfte ben.
Jeg kunne være bange for at gøre hesten mere utryg ved det, men det er bare min mening
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
Derfor skal man bruge tid på at skabe tillid og respekt mellem hest og handler.
Når den er på plads, så begynder arbejdet, hvor man stille og roligt lære hesten at løfte og sætte benet ned.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
feb 2008
apr 2010
Jeg følger lige lidt med her, da jeg har en pony som heller ikke vil løfte hove.
Det foregår sådan, at jeg har striglet og nusset ham i et godt stykke tid, kontrollere min vejrtrækning så jeg er meget rolig når jeg begynder at ville løfte hove. Men så snart jeg har fat i hoven, og han løfter benet lidt, og jeg har fat i det i mere end 1 sekund, sparker han voldsomt ud med hoven. Det har Bla. resulteret i at han sparkede så voldsomt ud med forbenet, at han væltede over i mig. Så jeg er lidt bekymret for min egen sikkerhed (Jeg har dårlig ryg pga et meget slemt styrt) når han gør det. Han kan se fuldstændig rolig og fattet ud, vender hovedet hen og snuser, og så BANG! Så sparker/river han hoven til sig. har haft en smed med ud (Når vi har smed til ham bruger vi bremsen, meget mod min vilje og selv der kæmper han MEGET imod..) og han siger at man IKKE kan se når han pludselig trækker hoven til sig. Det kommer ud af den blå luft.
Det kan være efter 1 sekund, eller efter 10 sekunder. Selv når jeg altid tilbyder ham at bruge mig som støtte pind, og sørger for at han har en væg at stå op af. Der er perioder hvor jeg GODT kan løfte og rense alle hovene, og han får tonsvis af ros, og pauser mellem løftningen af hoven igen. Altså VIRKELIG meget ros når han løfter. Men det lader til at smutte ind af det ene øre, og ud af det andet, for han har 'glemt' det den næste dag.
Hvad vil du gøre i min situation? Har både haft dyrelæge og smed, samt andre hestekyndige til at se om der er noget galt. Men det er der IKKE. Det ville jeg næsten ønske der var, fordi så er det jo nemmere at finde ud af HVORFOR han gør det.
maj 2010
Følger: 38 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 611
Men det handler om tillid.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Sagen er den at de ikke arbejder nok med sine ungheste og sørger for at skabe tillid. Denne hest er lettere nervøs og sensitiv og skal behandles med blød rolig stemme af en person der ikke er bange for den. Jeg har ALDRIG haft problemer med hende men ejerne farer op og bruger høje stemmer og hård behandling. Når hesten så gør det godt kan man nærmest ikke høre på toneleje at hesten får ros. Og når de klapper hestene er det som om de slår de, så hård foregår det..Jeg kunne sagtens tage nogle minutter hver dag og træne med den for hun stoler nogenlunde på mig da jeg er meget rolig med hende, men så skal de spørge mig. Men de er for stolte til at spørge andre om sådanne ting da de har holdt på med heste i over 40 år, dermed ikke sagt de gør tingene rigtig....
feb 2008
Groft sagt, så skal hesten se følgende: "Her kommer én jeg kan bruge og som jeg stoler på" - altså en leder og en leder diskutere man ikke med, da lederens beslutninger altid er rigtige (sådan er det i heste verdenen.....)
Man ser ofte, at ved nogle personer, der vil hesten ikke stå stille og den er meget uopmærksom. Hvis man så skifter handler, så ændre hesten sig fuldstændig - pludselig står den pænt og har fokus på handleren. Det er ganske simpelt på grund af kropssprog og udstråling. Hesten stoler på den person.
apr 2010
Ak, det er det jeg altid forsøger
nov 2012
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 1.996
Jeg har dog aldrig hørt om at lære hesten at løfte ben med et tau (staves)
Jeg ved heller ikke om det var det du mente:);)
apr 2010
Mener du ikke en stick?
feb 2008
Det er ikke kun at udstråle ro og selvtillid.
Det er mindst lige så vigtigt, hvordan man bevæger sig - hvordan man drejer hen mod eller væk fra hesten. Du kan nemlig nemt selv være rolig men signalere frygt eller være truende.
apr 2010
Ok, tusind tak for svarene
Træning af løfte hove...