Hingst til stævner? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Skriv venligst KUN hvis I ved noget om emnet!
Jeg er igang med at tilride en ung hingst på 4 år. Min plan er at han skal ud og starte stævner til foråret.
Men han er meget glad for damer. Han kan sagtens trækkes forbi damer (hopper) men jeg tror det vil blive svært at skulle være på en opvarmningsbane hvor folk rider MEGET tæt.
Så hvad gør I andre som har hingste og som starter stævner?
Kan man få lov at ride på anden bane?
Må man overhovedet have en hingst med til klubstævner?
Hvordan er reglerne?
Jeg arbejder STÆRKT på at han skal blive mere rolig sammen med andre heste. Han går på fold sammen med en vallak og de er bare de bedste venner. Men nye heste er han meget på "vagt" overfor.
Og puster sig op og vrinsker.
Det kan godt virke voldsomt men jeg har fuld kontrol på ham.
Han må gerne være "hingstet" på folden, men når han arbejder forlanger jeg af ham at han skal være rolig.
Det er han også. nogle gange virker han præcis som en vallak. Men når han ser andre heste, så "brøler" han højt og bliver ukoncentreret.
hvordan ændrer jeg denne adfærd?
Jeg gider ikke have "råd" af folk som IKKE er hingsteholder og har forstand på emnet!
jul 2009
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 192
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 279 Svar: 2.059
Men ville i første omgang vænner ham til a ride med hopper og andre, min venindes store oldenborg hingst buster sig også op når der kommer og går heste i ridehallen, men han bliver 100 % ved sin rytter, og efter han har vist han er der, er der ikke mere...
Den røde sjøljfe er for heste der sparker, men hvis de gerne vil undgå andre rider for tæt på dig kan den godt bruges, så er du sikker...
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
Udover det, smide en rød sløjfe i halen og lige fortælle folk der rider tæt på, at de skal respektere at han er hingst og holde afstand.
Den røde sløjfe betyder jo: HOLD AFSTAND.
Om grunden så er at hesten sparker, er bange for andre heste eller hingst, er jo underordnet
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
Du må gerne havde den med på stævnepladsen.
Men jeg ville træne derhjemme med at vænne ham til hopper, og hvis han ikke kan styres til stævner er det dig der må blive hjemme til at han kan
Ud over det hjælper sløjfen ikke, folk rider tæt alligevel.
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.869
Men ja det er jo en hingst og nolge hingste er HINGSTE. Man kan selvfølgelig altid prøve at ændre deres adfærd, men nogle gange tror jeg ikke helt den kan ændres sådan lige. Men så kan kuglerne jo heldigvis kappes og så bliver de mere medgørlige, medmindre man vil bruge den til avl osv.
Men held og lykke med det
okt 2005
Følger: 136 Følgere: 158 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 205
Var bare til et pony springstævne (for at hjælpe til) og jeg må sige at jeg var chokeret over hvor tæt folk de rider. Der var mindst 16-17 ryttere på opvarmningsbanen, mens de var 3 spring. De rred simpelthen oveni hinanden.
DET ville min hingstebasse ikke kunne klare. Men jeg bor 10 min skridt fra rideskolen, så hvis han skulle starte ville vi varme op der hjemme de første par gange.
feb 2008
Følger: 81 Følgere: 74 Heste: 9 Emner: 216 Svar: 772
Man plejer som regel ikke at måtte opvarme på andre baner, men du kan jo altid spørge! (:
Ellers hold afstand til de andre heste
dec 2005
Følger: 361 Følgere: 355 Heste: 37 Emner: 15 Svar: 56
jul 2007
Følger: 99 Følgere: 99 Heste: 16 Emner: 63 Svar: 376
Ellers, gør det til en vane ALTID at ride sammen med andre, til hverdag.
Du får ikke særbehandling til stævner, da du jo selv vælger at komme med en hingst.
Udover det, vil jeg sige at du har et ekstra ansvar, når du tager hingst med til stævne - tænk over det.
Siger ikke det sker, men bliver du smidt af, på den ene eller anden måde, kan du risikere at den springer på en anden hest, med en rytter på nakken eller skader andre grundet dens naturlige interesse for hopper.
Så, vil sige, tag kun hingst med hvis du er rimelig sikker på at den arter sig
Held og lykke med ham
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
Selvfølgelig skal man holde afstand, men det gælder alle, hingste som hopper
nov 2005
Følger: 40 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 446
Jeg har før bedt en anden rytter vise hensyn.. Godt nok var det en vallak, men hun kunne simpelthen ikke styre den i galoppen og var flere gange ved at ride ind i mig.. som om det er det ene eller det andet.. Så beder jeg folk der ikke kan styre deres hest om at vise hensyn til andre.. Det lyder måske lidt hårdt, men jeg kommer for at få en god oplevelse med min hest og vil ikke blevet redet end af en der ikke kan styre den.. Men hvis folk rider meget tæt på dig kan man godt bede dem vise hensyn.. Om du har styr på den eller ej.. Så viser man hensyn til andre som man selv viser hensyn til dem..
okt 2010
Følger: 53 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 48 Svar: 194
okt 2005
Følger: 136 Følgere: 158 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 205
Og jeg HAR styr på min hingst og vil selvfølgelig ikke tage ham med ud før han kan opføre sig pænt på en træningsbane.
Men der må være andre som har haft samme problem. Det er DEM jeg gerne vil høre fra. Hvilke erfaringer de har. OSV.
Ikke folk der klager sig over at der ikke vil blive plads på en opvarmningsbane hvis alle heste skulle tages ekstra hensyn til.
Det er irrelevant
Hingst til stævner?