{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.631 visninger | Oprettet:

Hingst til stævner? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Skriv venligst KUN hvis I ved noget om emnet!

Jeg er igang med at tilride en ung hingst på 4 år. Min plan er at han skal ud og starte stævner til foråret.
Men han er meget glad for damer. Han kan sagtens trækkes forbi damer (hopper) men jeg tror det vil blive svært at skulle være på en opvarmningsbane hvor folk rider MEGET tæt.
Så hvad gør I andre som har hingste og som starter stævner?

Kan man få lov at ride på anden bane?

Må man overhovedet have en hingst med til klubstævner?

Hvordan er reglerne?

Jeg arbejder STÆRKT på at han skal blive mere rolig sammen med andre heste. Han går på fold sammen med en vallak og de er bare de bedste venner. Men nye heste er han meget på "vagt" overfor.
Og puster sig op og vrinsker.
Det kan godt virke voldsomt men jeg har fuld kontrol på ham.

Han må gerne være "hingstet" på folden, men når han arbejder forlanger jeg af ham at han skal være rolig.
Det er han også. nogle gange virker han præcis som en vallak. Men når han ser andre heste, så "brøler" han højt og bliver ukoncentreret.
hvordan ændrer jeg denne adfærd?

Jeg gider ikke have "råd" af folk som IKKE er hingsteholder og har forstand på emnet!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hingst til stævner?
  • #1   25. okt 2010 Bind en rød sløjfe i halen til stævner smiley Så burde folk holde lidt bedre afstand smiley

• #2   25. okt 2010 jeg er ikke selv hingste holder, men har været med flere veninder til stævner med deres hingste, og hvis folk kom for tæt på, bad de dem i en go tone om ikke a ride så tæt da han er hingst...

Men ville i første omgang vænner ham til a ride med hopper og andre, min venindes store oldenborg hingst buster sig også op når der kommer og går heste i ridehallen, men han bliver 100 % ved sin rytter, og efter han har vist han er der, er der ikke mere...

Den røde sjøljfe er for heste der sparker, men hvis de gerne vil undgå andre rider for tæt på dig kan den godt bruges, så er du sikker...

• #3   25. okt 2010 Jeg ville selvfølgelig træne med hopper og steder med mange heste i hallen på samme tid :).
    Udover det, smide en rød sløjfe i halen og lige fortælle folk der rider tæt på, at de skal respektere at han er hingst og holde afstand.

Den røde sløjfe betyder jo: HOLD AFSTAND.
    Om grunden så er at hesten sparker, er bange for andre heste eller hingst, er jo underordnet smiley

• #4   25. okt 2010 Uanset hvad den betyder er den sløjfen genial, da folk bliver særligt opmærksomme på dig smiley

• #5   25. okt 2010 Du kan ikke få lov at varme op for dig selv, måske til nogle stævner kan du få lov at varme op på en anden barne med få andre hvis klubben altså har facilitererende til få mennesker på opvarmningen, men det er sjældent.
    Du må gerne havde den med på stævnepladsen.
    Men jeg ville træne derhjemme med at vænne ham til hopper, og hvis han ikke kan styres til stævner er det dig der må blive hjemme til at han kan smiley

Ud over det hjælper sløjfen ikke, folk rider tæt alligevel.

• #6   25. okt 2010 Synes bestemt ikke du skal tage ud til stævner før han kan klare at gå på en opvarmningsbane med andre heste. Det kan ødelægge de andres ridt rigtig meget (taler af erfaring!) MEN. Deridmod synes jeg du skulle prøve at aftale med nogen om at I kunne ride samme og ride som man f.eks. gør på en opvarmningsbane. Måske først bare med få stykker og tager han det fint, så prøve med nogle flere. Når du synes han er cool nok, så kan du jo prøve at finde et stævne et sted, og så ringe og høre om der kunne være mulighed for at du kan opvarme et andet sted HVIS det ikke kommer til at gå på opvarmningen. Men du må gerne have hingste med smiley

Men ja det er jo en hingst og nolge hingste er HINGSTE. Man kan selvfølgelig altid prøve at ændre deres adfærd, men nogle gange tror jeg ikke helt den kan ændres sådan lige. Men så kan kuglerne jo heldigvis kappes og så bliver de mere medgørlige, medmindre man vil bruge den til avl osv.

Men held og lykke med det smiley Og husk at en hingst på en opvarmningsbane pludselig også kan gøre både andre vallaker og hopper til nogle "vilde krabater". Så vær helt 100 på at du har kontrol over ham, så hver du, hesten eller andre får en dårlig oplevelse smiley

• #7   25. okt 2010 Tusind tak for de gode råd. Måske skulle man få skrevet "hingst" på underlaget! Jeg har aldrig hørt om den røde sløjfe før... så hos mig havde det ikke virket...

Var bare til et pony springstævne (for at hjælpe til) og jeg må sige at jeg var chokeret over hvor tæt folk de rider. Der var mindst 16-17 ryttere på opvarmningsbanen, mens de var 3 spring. De rred simpelthen oveni hinanden.

DET ville min hingstebasse ikke kunne klare. Men jeg bor 10 min skridt fra rideskolen, så hvis han skulle starte ville vi varme op der hjemme de første par gange.

• #8   25. okt 2010 Man må gerne tage hingste med til stævner, selvom de kan være lidt pyldrede.
    Man plejer som regel ikke at måtte opvarme på andre baner, men du kan jo altid spørge! (:

Ellers hold afstand til de andre heste

• #9   25. okt 2010 jeg har selv en hingst - jeg sætter en rød sløjfe i halen fordi at så holder de afstand og hvis jeg kan mærke han puster sig op siger jeg blot" han er hingst så hold en god aftand .. det hjælper(:

• #10   25. okt 2010 Jeg plejer at putte en sløjfe i halen., så der er en lille chance for at folk tager hensyn.

Ellers, gør det til en vane ALTID at ride sammen med andre, til hverdag.

Du får ikke særbehandling til stævner, da du jo selv vælger at komme med en hingst.

Udover det, vil jeg sige at du har et ekstra ansvar, når du tager hingst med til stævne - tænk over det.

Siger ikke det sker, men bliver du smidt af, på den ene eller anden måde, kan du risikere at den springer på en anden hest, med en rytter på nakken eller skader andre grundet dens naturlige interesse for hopper.

Så, vil sige, tag kun hingst med hvis du er rimelig sikker på at den arter sig smiley

Held og lykke med ham smiley

• #11   25. okt 2010 Er selv i gang med en hingst, men mener ikke at andre skal tage hensyn, bare fordi man vil ud og starte lidt stævner. Jeg synes du skal være helt sikker på at han er medgørlig, før du overvejer at tage ham med.

Selvfølgelig skal man holde afstand, men det gælder alle, hingste som hopper smiley

• #12   25. okt 2010 Altså synes ikke du skal tage afsted til stævne før du har styr på din pony.. smiley
    Jeg har før bedt en anden rytter vise hensyn.. Godt nok var det en vallak, men hun kunne simpelthen ikke styre den i galoppen og var flere gange ved at ride ind i mig.. som om det er det ene eller det andet.. Så beder jeg folk der ikke kan styre deres hest om at vise hensyn til andre.. Det lyder måske lidt hårdt, men jeg kommer for at få en god oplevelse med min hest og vil ikke blevet redet end af en der ikke kan styre den.. Men hvis folk rider meget tæt på dig kan man godt bede dem vise hensyn.. Om du har styr på den eller ej.. Så viser man hensyn til andre som man selv viser hensyn til dem.. smiley Men den med sløjfen kan du også fint bruge og man kan som sagt sige min hest er hingst eller den sparker.. Så burde folk tage hensyn til dette..

• #13   28. okt 2010 - til alle, han er ikke en pony, smiley 158 ..

• #15   28. okt 2010 Nu spurgte jeg om råd fra HINGSTEholdere. Hvordan de havde trænet deres hingste og hvilke forholdregler de tog sig på stævnepladsen.

Og jeg HAR styr på min hingst og vil selvfølgelig ikke tage ham med ud før han kan opføre sig pænt på en træningsbane.

Men der må være andre som har haft samme problem. Det er DEM jeg gerne vil høre fra. Hvilke erfaringer de har. OSV.

Ikke folk der klager sig over at der ikke vil blive plads på en opvarmningsbane hvis alle heste skulle tages ekstra hensyn til.
    Det er irrelevant

Kommentér på:
Hingst til stævner?

Annonce