Unghest vil ikke gå frem {{forumTopicSubject}}
Jeg rider en 3-års som er rigtig sød og rar. Han gør virkelig intet galt og meget samarbejdsvillig, MEN han virker simpelthen så sløv når jeg rider ham.
Vi arbejder kun i skridt og trav endnu, men i trav slår han ned i skridt hele tiden og virker i det hele taget rigtig doven. Det er altså svært at lære ham noget som helst når slet ikke søger frem og er bare en smule selvgående, og galop virker som noget helt umuligt at opnå, når han ingen fremaddrift har.
Det skal også lige nævnes at han rides alene, og jeg rider uden sporer og pisk.
Er der nogen, der nogen gode råd til at få ham lidt fremad?
På forhånd tak
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Overvejet at den er gal med balance og at det hele måske går lidt hurtigt for ham?
Spørg ev.t inde på HN :o)
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
Ofte er det usikkerhed der er årsagen til dovenskab.
held og lykke :O)
mvh merete
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Det kommer lige pludselig, men tag at hav en med ved siden af der kan løbe med en longepisk og drive på..
Men vil da mene du burde ride med en pisk der kan nå den bagi.. Det er bedre den reagerer meget ved at mærke pisken, end at blive schenkeldøv allerede som 3 års..
men det er typisk ungheste at gå meget langsomt..
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
Da jeg har én 5 års som kun er redet i en mående.og vi træner også kun skidt og trav. når vi rider alene vil han også gerne slå ned i skridt, tit hvis jeg snakker til ham og roser ham ...
når jeg er til ridning vil han gerne ind på midten og snakke med min underviser... og så vil han ikke rigtig på venstre volte(altså den vej hvor man dejer til venstre) for der skal vi ride uden om de andre, så i tirsdags begyndt han og lave ko spark, hvor han sparker ind under sig uden og ramme sig selv, og der hentet min underviser til sidst en pisk for larme med den da han gjorde det, og så lige med et kunne han gå frisk frem...
så ved ikke det kan være lidt dovne skab, men måske også at de ikek er i så god form endnu.. min ridelærer sagde jeg skulle longe ham... det skal lige siges det er han ikek blevet ved mig før i går da tilridning var bare og hoppe op..
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 56 Svar: 644
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 918
Sanne * SKF -> Nu sidder jeg jo heller ikke og sparker til ham hele tiden. Han stadig ung, og har ikke været redet ret længe så jeg rider ham meget på stemmen, og lader kun schenkler understøtte stemmen.
Men tak for rådene. Kunne godt forestille mig, det ville være en ide at ride sammen med en anden hest og evt. skridte nogle gode lange ture.
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
mvh merete
sep 2010
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 3 Svar: 1
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.820
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Så vi træner kun fremad ridning nærmest. Det kommer ganske enkelt af at han er usikker og ikke rigtig ved hvad han skal og ikke rigtig kan bære det. Det er nemmere for ham at traske ligeså stille afsted og "gemme" sig lidt.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Og at man ikke jager dem fremad, da de så blot falder på forparten og mister bæringen, så længe de reagere frem for schenklen må de som unge gerne gå lidt langsomt, tempoet kan sagtens rides ind når de bliver stærkere..
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.368
Lav evt. nogle øvelser med at han med det samme du ligger schenklen til, fx i parade, så skal han gå fremad med det.. Og så husk at rose..
jun 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Svar: 29
Har du prøvet at se din hest arbejde fra jorden og følge med i hvordan den sætter sine ben når den er doven og sløv som du siger ??
Det kunne være en god i det idet du her vil kunne se hvordan den sætter bagbenene... om den sætter dem korrekt i forhovens spor ??
Unghest vil ikke gå frem