{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.860 visninger | Oprettet:

Unghest vil ikke gå frem {{forumTopicSubject}}

Jeg rider en 3-års som er rigtig sød og rar. Han gør virkelig intet galt og meget samarbejdsvillig, MEN han virker simpelthen så sløv når jeg rider ham.

Vi arbejder kun i skridt og trav endnu, men i trav slår han ned i skridt hele tiden og virker i det hele taget rigtig doven. Det er altså svært at lære ham noget som helst når slet ikke søger frem og er bare en smule selvgående, og galop virker som noget helt umuligt at opnå, når han ingen fremaddrift har.

Det skal også lige nævnes at han rides alene, og jeg rider uden sporer og pisk.
Er der nogen, der nogen gode råd til at få ham lidt fremad?

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Unghest vil ikke gå frem
  • #1   26. nov 2010
    Overvejet at den er gal med balance og at det hele måske går lidt hurtigt for ham? smiley At han har svært ved at holde sig igang fordi det hele er nyt og uvant og ubehageligt?

Spørg ev.t inde på HN :o)

• #2   26. nov 2010 Nu ved jeg jo ikke om du har mulighed for en "hjælpehest" men det plejer at virke positivt med en stabil hest til at "heppe" og støtte ved usikkerhed.
    Ofte er det usikkerhed der er årsagen til dovenskab.
    held og lykke :O)
    mvh merete

• #3   26. nov 2010 Ungheste der lige er kommet igang bruger meget krudt på bare at have en rytter på..
    Det kommer lige pludselig, men tag at hav en med ved siden af der kan løbe med en longepisk og drive på..

Men vil da mene du burde ride med en pisk der kan nå den bagi.. Det er bedre den reagerer meget ved at mærke pisken, end at blive schenkeldøv allerede som 3 års..

men det er typisk ungheste at gå meget langsomt..

• #4   26. nov 2010 jeg kigger lige lidt med..
    Da jeg har én 5 års som kun er redet i en mående.og vi træner også kun skidt og trav. når vi rider alene vil han også gerne slå ned i skridt, tit hvis jeg snakker til ham og roser ham ...
    når jeg er til ridning vil han gerne ind på midten og snakke med min underviser... og så vil han ikke rigtig på venstre volte(altså den vej hvor man dejer til venstre) for der skal vi ride uden om de andre, så i tirsdags begyndt han og lave ko spark, hvor han sparker ind under sig uden og ramme sig selv, og der hentet min underviser til sidst en pisk for larme med den da han gjorde det, og så lige med et kunne han gå frisk frem...
    så ved ikke det kan være lidt dovne skab, men måske også at de ikek er i så god form endnu.. min ridelærer sagde jeg skulle longe ham... det skal lige siges det er han ikek blevet ved mig før i går da tilridning var bare og hoppe op..

• #5   26. nov 2010 Sådan er det med ungheste smiley

• #6   26. nov 2010 min unghest ræser derud af for fulde gardiner og det en lille gul bolle men vil ikke hvis jeg var dig begynde med hverken pisk eller spore men kan anbefale jordtræning hvor den lære at gå frem for stemmen det har virket på mine ungheste og dem har jeg haft 5 af

• #7   26. nov 2010 Der kan være flere grunde.. hvis de vokser kræver det meget energi, hvis de er usikre er de ikke glade for at gå frem, de har svært ved at bære sig og jo langsommere de går jo nemmere er det for dem at bære sig.. de forstår måske ikke helt schenklen, er stadig lidt utryg ved at have rytter på..

• #8   26. nov 2010 -AR- - -> Ja, kun når jeg rider. I longe og når jeg går ture med ham, går han fint fremad

Sanne * SKF -> Nu sidder jeg jo heller ikke og sparker til ham hele tiden. Han stadig ung, og har ikke været redet ret længe så jeg rider ham meget på stemmen, og lader kun schenkler understøtte stemmen.

Men tak for rådene. Kunne godt forestille mig, det ville være en ide at ride sammen med en anden hest og evt. skridte nogle gode lange ture.

• #9   26. nov 2010 Jeg syns det virker med en ældre hest til at vise vej og støtte til det uvante er på plads.
    mvh merete

• #10   26. nov 2010 Jeg havde også en pony der var lige sådan, han var så godt nok 4 år da jeg fik ham. Han ville slet ikke ride, og det gik også lidt for hurtigt for ham. Men han var også syg, og blev aflivet. Men måske skulle det gå lidt langsommere med din, han er jo ikke så gammel.

• #11   26. nov 2010 ville starte med at træne noget mere fra jorden....

• #12   26. nov 2010 Min 5 års har stadig samme problem, med ikke rigtig selv at have nogen fremad drift. Så snart du slapper lidt af, "går han i stå" - altså søger han ikke selv frem af og går nærmest baglæns.
    Så vi træner kun fremad ridning nærmest. Det kommer ganske enkelt af at han er usikker og ikke rigtig ved hvad han skal og ikke rigtig kan bære det. Det er nemmere for ham at traske ligeså stille afsted og "gemme" sig lidt.

• #13   27. nov 2010 Det er bare rigtig vigtig hvis man har det problem at få trænet at de svare frem for schenklen og ikke forfalde til at sidde og drive konstant, for så lære de det aldrig og bliver bare schenkel døve..
    Og at man ikke jager dem fremad, da de så blot falder på forparten og mister bæringen, så længe de reagere frem for schenklen må de som unge gerne gå lidt langsomt, tempoet kan sagtens rides ind når de bliver stærkere..

• #14   27. nov 2010 Jeg roser hele tiden min med stemmen smiley Så når han går pænt fremad og søger ned, snakker jeg til ham med det samme... Så ved han det er rigtigt det han gør og det opmuntrer ham til at blive ved..

Lav evt. nogle øvelser med at han med det samme du ligger schenklen til, fx i parade, så skal han gå fremad med det.. Og så husk at rose..

• #15   28. nov 2010 Du skriver din unghest er sløv og doven og ikke vil gå frem... Hvad mener du med ikke vil gå frem ??? Betyder det at den ikke vil gå hurtigt eller hvad ??

Har du prøvet at se din hest arbejde fra jorden og følge med i hvordan den sætter sine ben når den er doven og sløv som du siger ??

Det kunne være en god i det idet du her vil kunne se hvordan den sætter bagbenene... om den sætter dem korrekt i forhovens spor ??

Kommentér på:
Unghest vil ikke gå frem

Annonce