Ungheste nykker. {{forumTopicSubject}}
Jeg har min super søde unghest Affection. eller søde og søde en hest med en meget speciel vilje. hun er kommet ind i en fase med at bukke når jeg forlanger lidt for meget af hende. jeg er rimelig sikker på hun ikke fejler noget da hun for 2 måneder siden var igennem handelsungersøgelse UDEN ANMÆRKNINGET og sadlen passer perfekt så hun fejler ikke noget.. hun svare især igen med buk når jeg har pisk med men hvis jeg ikke har den med så er hun sløv. hun har sin egen vilje og ville høre om i har nogle gode råd til hvordan man får sin magt tilbage overfor en unghest nogle øvelser eller noget? jeg har underviser på som hjælper men ville jo gerne kunne ride en behaglig tur uden buk
hun bukker når jeg ville ligge ben til og mest højre volte da det er hendes svære side. og når jeg ligger pisken på.
Nogle gode råd,øvelser, ovs til mig
ps hun har meget overskyden energi da hun ikke er på fold. ved godt det er syng men det er ren is og hun skal jo ikke brække benene
Hjælp?
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
Det er hendes måde at sige fra på. Måske kan hun ikke rumme mere og har brug for en pause, og måske ville problemet så være væk når du engang igen sætter dig op.
Hvis jeg var dig ville jeg slet ikke give mig ud i en slåskamp med hende. Jeg ville lade hende gå en måneds tid.
Og så kan man ikke forlange at en hest der ikke kommer på fold, kan arbjede koncenteret under ridning. Men ja foldene er livsfarlige lige nu, men så snart det er bedre skal hun på fold.
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 56 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 16
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.368
sep 2007
Det er da ikke kritik at jeg siger at hun nok siger fra. Det er der rigtig mange unge heste der gør. Det er helt normalt og ofte hjælper en pause fra ridning. I disse dage forlanger vi jo meget af vores unge heste.
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 4
Man kan ikke forvente at en unghest finder sig i alt fra starten, og ud fra hvad du skriver har du kun haft hesten 2 måneder, hvor du ikke har redet meget den første.
Altså må du give hesten lidt tid til at lære dig og dine metoder at kende, formodentlig er den blevet tilredet et sted hvor det har været nogle andre metoder der er anvendt.
Selvfølgelig skal du ikke finde dig i at hun bare bukker når hun ikke gider mere, men tag det en smule af gangen, og varier, så du har dage hvor i kun tager en kort hyggetur hvor hun også kan få lidt selvtillid og ikke synes det er en kedelig pligt når i træner. Lav en masse "leg" med hende, små bomme, øgninger, overgange osv. så du hele tiden tager hendes opmærksomhed, og hun ikke får lov til at gå og få de der ideer med at bukke.
Der er jo ikke ligefrem en opskrift der hedder "sådan stopper din hest med at bukke", og der kan være flere forskellige ting der spiller ind.
Men hun er jo undersøgt, du bruger en god sadel, og at hun ikke kommer på fold er kun fornuftigt at dig lige nu..
Men hav en smule tålmodighed, og så lav lidt sjov med hende i træningen, så du tager opmærksomheden fra det kedelige og den "dumme" pisk du har med, men som hun jo bare skal vænne sig til
Ellers held og lykke med din unghest
Hilsen Louise
sep 2007
aug 2007
Simone: tror du har ret
sep 2007
aug 2007
sep 2007
aug 2007
sep 2007
aug 2007
sep 2007
Lad være med at blive fornærmet over at jeg skriver du forlanger noget af hende. Selvfølgelig gør du det. Vi forlanger alle noget af vores heste.
Min hoppe, stillede sig altid på midten af ridebanen og stampede hårdt i jorden med det ene forben, hvis jeg havde forlangt for meget af hende, selvom jeg måske ikke selv synes det. Men så måtte jeg se indad. Og tænkte over om det kunne være anderledes.
sep 2007
Når jeg tænker pauser, så tænker jeg pauser på op til 3 måneder. Det er bestemt ikke for evigt.
Og igen er deet jo ikke sikkert det er det din hest har brug for. Jeg skriver bare hvad jeg formoder.
sep 2006
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 66 Svar: 639
Mit første indskydelse er, at hesten er forvirret og ikke forstår, hvad du beder den om. Med henblik på du kun har haft hende et par måneder kender i ikke hinanden så godt endnu, og det vil være på sin plads for samarbejde mellem hest og rytter at der er en god tryghed, samt tillid til hinanden. Så mit råd er, tålmodighed- ned på jorden og lav en masse tillidsøvelser med hende, og lad hesten få plads til at forstå tingene i sit eget tempo. Ordet "nykker" er meget brugt, og kan jeg skam også godt bruge om min lille uvorne hingstebasse på 7 mdr., men i bund og grund er min holdning, at hesten ikke kan være "på tværs", og derved have nykker osv, men at hesten simpelthen ikke forstår hvad du vil den, og at den så derved bukker når du forlanger noget af hende, som hun ikke forstår, er hendes måde at sige stop på, og at hun ikke er med. Når du skriver "få magten over hende igen", er dette netop noget du måske skal vende i dit hovedet, da man ingen vejne når med dette- forstår godt at det du sikkert mener er at få hesten "sat i respekt", og at det er dig som bestemmer. Der skal selvfølgelig hel almen opdragelse til, men netop gennem en masse tillidsøvelser opnår man en gensidig respekt og derved ikke en magtkamp.
Åh ja, det her blev lidt langt... Men. Det er ikke for at dvale i hms osv osv, men håber du forstår hvad jeg mener med dette:) Fejlen ligger desværre altid hos rytteren, eller misforståelser mellem hest og rytter:)
Men forstår helt sikkert din frustration, men med de kære ungheste er man bare nødsaget til at tælle til ti igen, igen og igen:) Held og lykke med hende:)
apr 2007
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.729
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.869
Min vallak var også helt åndssvag at ride med pisk førhen, fordi han ganske enkelt frygtede den. Jeg har lavet en masse af disse øvelser og nu reagere han fremad på pisken i stedet for at slå fra. Skal også selv igang med det med min 5 års så hun også kan vænne sig til den.
Held og lykke med det
jun 2008
Følger: 37 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 242
Har du husket og skære i fodret når hun ikke laver noget og derfor kan brænde inde med alt for meget energi, og det kan kun komme ud når du sidder på hende.
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 75 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 225
nov 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
Mærkelige pigebarn :d
Rid dog din hest med dine ben og sæde, hvad skal pisken ind i billedet for??
nov 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 75 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 225
"Rid dog din hest med dine ben og sæde, hvad skal pisken ind i billedet for??"
Grunden til at man rider en unghest er primært for at den ikke bliver sløv for benene, så nytter det ikke noget bare at sidde og skrive "Så rid dog for ben og sæde" Det er altså svært, hvis unghesten er lidt ufølsom og den bliver jo ikke ere følsom af, at hun sidder med benene i siden på den konstant!
nov 2010
Følger: 1 Svar: 5
Her må der helst ikke dukke bukkespring op hvis den laver ting den har let ved. Hvis den alligevel laver anstalter til bukkespring så husk at den
kun kan " bukke rigtigt" når den kan få hovedet ned mellem forbenene -
og hvis du kan forhindre dette ( det er let) ja, så kan den faktisk ikke bukke. Når din hest ikke kan komme ud ca. 2 timer hver dag er grundstenen faktisk lagt til unoder, fordi den simpelthen ikke kan få brugt sin energi ( ledigang er roden til...... ) Hvis du fodrer med ren havre og andet speed har du allerede bedt den om at bukke. Skaf noget lavenergi
foder og skær ned i foderrationen når den ikke bestiller noget. Mange ryttere fodrer sig faktisk til problemer - vidste du det ?
Fortsætter hestens negative opførsel er det 100% vigtigt for dig at du får prof. hjælp ellers kan tingene let gå i selvsving og ikke mindst farligt og det er der jo ikke nogen grund til, vel ? Mit indlæg er ingen kritik -
du kan bruge forslagene - eller la vær. vh. Erhard
nov 2010
Glemte lige at gøre opmærksom på at mange ungheste simpelthen " kører trætte" i et ridehus - det samme igen , igen , igen og igen - det kan en unghest ikke se ideen med ( og øhhh det er den jo heller ikke skabt til)
og så forsvarer den sig .. eks. med at bukke. Derfor rid i skoven et stykke tid - det kan alle heste li - og der forsvarer de sig yderst sjældent fordi denne lektie forekommer dem helt rigtigt - og du kan jo sagtens ride
" lidt dressur" i skoven. Mit indlæg er ingen kritik - bare en mulig hjælp,
brug den eller la vær - God fornøjelse. VH Erhard
nov 2010
Glemte lige at gøre opmærksom på at mange ungheste simpelthen " kører trætte" i et ridehus - det samme igen , igen , igen og igen - det kan en unghest ikke se ideen med ( og øhhh det er den jo heller ikke skabt til)
og så forsvarer den sig .. eks. med at bukke. Derfor rid i skoven et stykke tid - det kan alle heste li - og der forsvarer de sig yderst sjældent fordi denne lektie forekommer dem helt rigtigt - og du kan jo sagtens ride
" lidt dressur" i skoven. Mit indlæg er ingen kritik - bare en mulig hjælp,
brug den eller la vær - God fornøjelse. VH Erhard
dec 2010
Følger: 92 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
Du bør derfor lave nogle øvelser, hvor du styrker hestens selvtillid og jeres samarbejde.
jan 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 18
jeg har ogse en unghest den begynder ogse at bukke og løbe osv når jeg forlanger noget af hende:D men det er nok fordi jeg først nu er begyndt seriøs træning som hun ikke er så vandt til:D men jeg prøver bare at at gå ned lade hende løbe lidt rundt også op igen og hvis hun bliver ved longsere jeg hende også plejer det at virke nogle gange:D ellers må hun bukke så meget hun vil også til sidt stopper hun da hun finder ud af det ikke virker:D
Ungheste nykker.