{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.133 visninger | Oprettet:

hovdet i sky {{forumTopicSubject}}

hej alle her på hg

jeg har en trav hest som sætter hovedet i sky når han rides her er mit spørgsmål så er det nogle der ved hvordan jeg får hovedet ned på plads.. jeg kan sige han er 12år og jeg ved ikke om han er tilredet med en med hånd til bidet eller hvad .. jeg er bruger ham kun til hyggebrug så det er ikke hest i holdning jeg søger hjælp til.. han tag ikke bidet fra mig eller noget.. men jeg tænker bare det kan ikke være sundt for hestens ryg at ride med hovedet i sky.. tro i at vi skal tilbage til tilredningen og træne hovedet holdnig forfra eller hvad vil i gøre.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hovdet i sky
  • #1   20. jan 2011 jeg ville helt klart starte helt forfra med at "omtilride" den..

    men hvad der det hele tiden, altså også for helt løse tøjler eller er det når du samler tøjlerne op for at få kontakt til biddet?..

    hvis den ikke gør det med løse tøjler, så start i skridt, og arbejd han til at gå afslappet, og så langsomt samler du tøjlerne ind.. sørg for hele tiden at have sæde og ben med, så han også lærer at det er dem han skal reagere på og ikke hvor stram tøjlen er :)..
    evt så når det virker så kør det samme princip i trav og til sidst i galop..

    mit bedste bud..


  • #2   20. jan 2011 Har selv lige haft en galop hest inde og ride, det tog en krig at lære hende at det er okay at hovedt er nede men det kom til sidst smiley
    Når jeg skridtede lagde jeg hænderne ned mod mine knæ så hun havde en følge linje uden at have dem stramt eller noget efter ca to uger hvor jeg kun skridtede begyndte hun at være dernede hvor jeg gerne ville have hende og så startede vi det samme i trav smiley


  • #3   20. jan 2011 han har måske gået løb tidligere? Hvis du kigger på travheste på en løbsbane vil du se, at de går meget højt med hovedet, så det er nok bare det han har lært.

    Det jeg gjorde for at få min til at søge frem og ned, var at longere ham for løs longe over bomme. Bommene lagde jeg i forskellige kombinationer og sværhedsgrad, og ændrede på dem under selve træningssessionen, så han havde lidt forskelligt at arbejde med. Efter ca en måned kunne jeg se de første tegn på, at han begynde at søge ned og gå afslappet og bruge ryggen.
    Derud over kan jeg anbefale dig - hvis du vil arbejde i longe - at købe en longeringskapsun. Når longekontakten ligger på næseryggen istedet for under kæben som på en almindelig grime, har hesten altså mere tendens til at søge frem-og-ned.

    Selvom du ikke vil ride seriøs dressur, men bare er interesseret i hyggeture, er det altså en god idé at lære hesten at søge frem og ned og dermed slappe af. Du får en meget mere styrbar og rolig hest. Om du så vil arbejde videre med samling derfra må du jo selv bestemme, men ligemeget hvad du bruger din hest til, er det altså supergodt at lære den at ride frem-og-ned.



  • #4   20. jan 2011 Jeg syntes du skal prøve at skrive en pb til Janne H, fra min venneliste! Hun har haft præcis det samme problem som dig! Og efter næsten et års træning og undervisning går Juvel som en drøm!!
    Hvis jeg begynder at skrive alt muligt, så bliver det vidst for langt og lidt forvirrende!! Men kontakt hende! Hun er kommet virkelig langt og hende og Juvel er så fine sammen nu!!
    Du kan evt. kigge min profil og se hvordan Juvel gik med mig i starten og så på Jannes profil og se forbedringen på bare et par måneder!
    Bare et godt råd!!


  • #5   20. jan 2011 Min har gået løb, og han går nogen gange med hovedet i sky...

  • #6   20. jan 2011 Vil tro det kræver at der bliver flyttet rundt på nogen muskelgrupper og det er jo noget der tager lang tid. Min forhenværende traver gik også med hovedet i sky, da vi købte hende, men efterhånden som hun blev redet flyttede musklerne sig rundt og hun kunne nu bære sig selv og mig optimalt ift. at ryggen kom op, bagparten med og hovedet ned.
    Efter 3 år kunne man ikke længere kendetegne hende som traver af udseende smiley


  • #7   20. jan 2011 Det gjorder Danielle også engang (: dog har jeg om lært hende, så nu gør hun det ALDRIG mere (: ..

    Man SKAL ALTID tænke på, at travhesten altid gør det, fordi det er det den har lært, den første del af sit liv. Så TÅLMODIGHED og IGEN VOLDSOMME TVANG eller MISBRUG AF BIDET er svaret..

    Det gælder om, at finde ud af Hesten - lære den af kende og se hvad den reagere på.
    Danielle foreksempel, reagerede meget på Stemmen og forsigtig klappen på halsen/skulderen. For hvis man gjorder dette, blev hun rolig og viste det hun gjorder nu, var det rigtige..
    Start først med at finde ud af hvad DIN hest Elsker og bliver rolig på. DER ER ALTID 1 ting (:

    Når det er fundet så skal vi, Ligesom travtræneren spænder hestens hoved op, for at lære den det. Skal vi spænde hestens hoved nedad.
    Vi tager derfor en LØS elastik champong - MEGET vigtigt LØS! - Fordi hesten med 100% sikkerhed ikke har muskler nok til st blive spændt ind i, og det vil være den en ubehalig oplevelse.
    Champongen, vil når hesten tager kaster eller stikker næsen i sky, få en lille pres i hovedet, fra elastikken som gør den sinker hovedet igen. Når den tager hovedet ned - LIGEMEGET HVORDAN - skal den roses på DENS måde..
    Det er meget vigtigt at RYTTEREN holder en Rolig letridning. og ikke sidder nedsidning, før den er fulkommen rolig efter langtids træning. Din letridning skal være taktfast og langsom hele tiden, da det for hesten til at sinke farten, og den tror ikke den skal løbe frem, med hovedet i vejret.
    Derved, skal rytteren og lave halve perader, ikke sidde i munden på hesten hele tiden for at både få den ned og for at få den langsommere. og lav så mange forskellige volter som mulig!
    Husk ALTID ROSE, ROSE, ROSE hesten.
    og tænk på, hesten er et modtryksdyr, som gør hvis man sidder i munden af den hele tiden, begynder den at modarbejde dette, med at løbe stærkere..

    Hesten vil begynde at syntes det er behaligt efter noget tid, at den går med hovedet nedad. fordi den ikke for rygsmerter, bensmerter og forbi den hele tiden bliver rost for det.
    Det kan tager ÅR at komme til det tidpunkt, hvor hesten kan gå 1 omgang med rytteren, hvor den hovedet er nede. men med Hyppig og god træning, kan det tage nogle måneder.

    Du kender sikkert god, det når hesten kaster hovedet om, når man korter tøjlerne. Dette afhjælper du med din løse elastik champong og ved at bøje hesten forsigtig hver gang du skridter. det vil langsomt begynde at virke, hvis du gør det HVERGANG du skridter VARM. og lad hesten få vejret, i og efter træningen for lange tøjler. Da den skal koncentere sig nok i selve træningen..

    Hvis hesten endag er fuldstændig umuglig, så lad den få nogle timeres pause på folden, og prøv igen. Lad være med at higse op, osv. Da man, skal regne med når man købte en travhest at man vil få massere arbejde hvis den ikke er redet op ..
    Man kan jo godt sige den skal tilrides forny.
    Longere med inspændig osv. Så hesten langsomt vender sig til Hoved op = Dårligt - Hoved ned = GODT smiley

    Håber ikke det blev ALT ALT for langt :o)!!


  • #8   20. jan 2011 hej mange tak for jeres svar og deres tid smiley

    jeg kan fornemme at vi må lidt tilbage og starte med longeringen og jordarbejde og lidt lettere tilridning vil hjælpe lidt på det hele.. jeg har heldevis prøvet før bare nemmere med en hel rå hest smiley

    ja han har kørt løb, mange af slagsen.. og ja jeg har godt set travløb hvor de har hovedet i sky.. men jeg ville rigtigt gerne have det ændres så det ikke skader hans ryg.. ballance findes jo i hals og hovedet så det er temmelig vigtigt for mig at jeg får det trænet den vane væk... så jeg får mig en god og sund hygge hest...

    men igen 1000 tak for jeres tid


  • #9   20. jan 2011 han tag hovdet i sky lige når man sætter sig op... !!!

Kommentér på:
hovdet i sky

Annonce