{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.361 visninger | Oprettet:

Longering - dårlig på den ene volte? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg har et lille problem, som jeg ikke helt ved, hvad jeg skal gøre ved.
Min hest er vant til at blive longeret - og når han skal gå venstre rundt, er der INTET. Han går pænt, velopdragent, hiver ikke og er meget lydig.

Men når vi skal den anden vej, er det helt anderledes. Han ved ikke helt, om han skal gå fremad, og når han så endelig går fremad, stopper han tit, hiver i longen imens han løber til siden og ser generelt bare forvirret ud og generet af rebet...
Noglegange får jeg ham fremad, og roser ham og så går han pænt rundt 3 omgange, men så starter det igen...

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal få ham til at forstå, at det altså bare skal forgå på samme måde, som når vi longerer den anden vej...
Når han går i stå eller begynder at gå til siden, går jeg stille imod ham, imens jeg driver på ham med longen bagfra.. Det ender stortset altid med, at han kommer fremad igen.
Skal jeg bare blive ved med at øve med ham eller hvordan? Jeg vil helst ikke gøre det værre end det er.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering - dårlig på den ene volte?
  • #1   24. apr 2011 Hvordan er han i ridning? (:

  • #2   24. apr 2011 Tror ikk der er så meget andet end at blive ved med at øve som du gør nu men vis du ved hvor og hvornår han er ved at gå istå så se om
    du kan nå at være et skridt forand også drive lidt ekstra med den der
    men stort det alle heste har en god og dårlige volte


  • #3   24. apr 2011 Han er fin at ride, laver ikke de ''numre'' under ridningen, heller ikke når man rider den vej, som han er dårlig til i longen.
    Det er kun i longen, at han hiver ud til siden, og han er så stærk, at jeg ikke kan holde ham, så jeg må løbe lidt med, haha...

    Og ja - men vil gerne vide, om jeg gør det på den rigtige måde.. er der andet, jeg kan gøre? smiley

    Hvis jeg driver rigtig meget, lige inden han går i stå eller hiver, så kan det faktisk forværre problemet lidt. Har spekuleret lidt over, om det kan være bidet, der irriterer ham? Men det giver bare ikke mening, for det irriterer ham ikke på den anden volte...


  • #4   24. apr 2011 Prøv og ligge mærke til om du evt. står anderledes på den volte, alså om du evt. stopper ham med din krop uden at vide det og derfor bliver han forvirret når du driver på ham ;o) Bare lige en tanke :o)

  • #5   24. apr 2011 Skal jeg prøve at lægge mærke til om jeg gør, næste gang jeg longerer.. smiley men det tror jeg nu ikke..

  • #6   24. apr 2011 Går han med indspændinger når du longere? Hvis han gør, så prøv at tage dem af og se om han stadig gør det (:

    Kan være at han går og spænder op hvis han bliver tvunget ''i holdning'', og så prøver at komme væk fra det.

    Men ellers, som team Rådbjerg siger, prøv at lægge mærke til om du står på en anden måde på den volte, og derved får ham stoppet ved dit kropssignal.


  • #7   24. apr 2011 Nej, jeg bruger aldrig indspændingstøjler.

    Men må lægge mærke til, om jeg står anderledes. smiley


  • #8   24. apr 2011 umiddelbart lyder det "bare" til at hesten er skæv.

    ellers så prøv at se lidt videoer inde på www.kapriole.dk både de forberedende til longen og dem til longeringen


  • #9   24. apr 2011 hejsa :0)

    prøv at få en anden til at ride ham på H volte, og se så bagfra om han går lige på den ? i samme spor, eller køre røven en anelse ud..
    du kan også tage din sadel og vende den på hovedet :0) og se på puderne, hvis puderne er fladere i den ene side end den anden, ja så er det rytteren der laver problemet :0)

    men borset fra det, så er det normalt at hesten har en bedre og en dårlig volte... og den burde self skifte med ridningen så ikke det er den samme volte der altid er problemer med..



  • #10   24. apr 2011 Altså, en hest har jo som bekendt "to sider," og gør du noget på den ene side, skal du også gøre det på den anden.

    Selvom vi tror vi gør det, så er det bare ikke tilfældet.

    langt de fleste heste bliver trænet til hudløshed på venstre side. Det er venstre side vi lægger grime på, venstre side vi trækker på, venstre side vi stiger op fra - alt foregår simpelthen på venstre side. Så selvom du føler, at du arbejder med ham lige meget på begge sider når du longere, så kræver det altså, at du også arbejder med ham på begge sider i alt andet I laver! Det skal være ligeså naturligt for ham, at du trækker ham på højre side, som når du trækker ham fra venstre side. Ligeså naturligt at du stiger op på venstre side.

    Jeg kender det kun alt for godt! Min egen er også meget uopdragen når jeg arbejder på hans højre side, i forhold til når jeg er op hans venstre side! smiley Specifikt i longen, er han meget mere spændt op i ryggen, han provokerer og prøver af, og han provokerer ved at søge ind mod midten. Det er et spørgsmål om træning. Og for at fremskynde processen, kan du også træne det udenfor longen smiley


  • #11   25. apr 2011 Det du skriver giver faktisk god mening. Hesten er vant til at have dig på den venstre side, for det er altid der man befinder sig når man trækker den. Derfor bliver den helt forvirret når du står på den modsatte side. Heste er jo sådan at de reagerer på ting, først på den ene volte, og når så du skifter volte, reagerer de på nøjagtig det samme igen. Derfor hav tålmodighed, vær ikke voldsom, men befind dig bag bagparten af hesten, så du driver den naturligt frem og støt den med longepisken, så bliver det bedre, ellers så rid i stedet for longe;-)

Kommentér på:
Longering - dårlig på den ene volte?

Annonce