Bange for andre heste. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har en hest som er bange for andre heste!
Den fik problemet i vinters fordi vi red meget selv, men så fik jeg en anden rytter til at ride ham blandt mange andre susende ponyer/heste, og hun fik ham virkelig sat på plads.. Det resulterede i at vi endelig kunne ride med andre igen!!
Så startede hun et udendørsstævne på ham 1.maj, og der blev han igen bange for en modridende hest og forlad opvarmningen!! Lige siden har jeg overhovedet IKKE kunne være i nærheden af andre heste på ridebanen, og hver gang heste kommer ridende imod ham, spænder han op, stiver sig og pludselig vender han 180grader og bliver fuldstændig ustyrlig!!
Jeg må ty til brættet og sige at jeg er ved at blive endnu mere bange for modridende end hesten nu, ikke fordi jeg ryger af, men fordi det ikke er spor rart når den bliver så bange for de andre.
Jeg har brug for noget medlidenhed, andres erfaringer og hjælp!!
og nej horsemanship er ikke vejen frem når det er fordi hesten er fræk.. ! Jeg skal ride stævne på lørdag, og der skulle den helst være styrbar blandt andre,.. piv.
håber på nogle gode bud..
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Hesten er efter min overbevisning IKKE fræk - der er en årsag til problemet.
nov 2007
Følger: 52 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 328
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Jeg rider selv en hest der kan være lettere nervøs overfor andre heste. Hvor ligger din hest i rangordnen? Jeg kunne forstille mig den lå lavt.
Men det er noget der skal trænes. Det er egentlig ikke fair, at skælde en hest ud, fordi den er bange og nervøs, det gør dem ofte endnu mere bange og nervøse. Hvis det var mig, havde jeg startet med at trække hesten inde på ridebanen, imens der var en anden. Evt. gør sådan at det er DIG der skal gå udenom den anden hest, så den hest du går med, ikke føler sig trængt op mod hegnet.Når du kan trække roligt forbi, så byt så din hest er inders, men bed den anden rytter om at ride LANGT uden om, og så komme tættere og tættere på hver gang din hest slapper af.
Den hest jeg red engang der var nervøs for andre heste, havde det især på ridebanen, hvor vi på et tidspunkt havde en opstalder der red MEGET tæt, det gjorde den vildt utryk, og jeg bad den anden rytter ride længere uden om, hvilket hjalp.
Med hensyn til dit stævne på lørdag, så er det med det her problem, lige som med heste der ikke kan gå i trailer: Man skal ikke først øve den på dagen, eller dagen før at hesten går i trailer, for så har man ikke tid, og det kan hesten mærke. Lær hesten tingene, og derefter kan man melde sig til stævne.
nov 2007
Nu ER det jo en konkurrencehest jeg har, og havde ikke problemet da jeg meldte til stævnet!!! det er først lige opstået igen og nej ejg melder ikke fra, fordi den jo skal lære det..
igår ku vi til sidst ride med en pony, dog stadig lidt utryg,.. Problemet er at dressurryttere oftest IKKE har lyst til at tilpasse deres træning efter min problemhest.. Fandme selvom den nærmest har sprunget ind i deres heste, så rider de stadig tæt på..
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
Det er hjælper på min hest der også er nervøs anlagt er simpelthen at hvis den vender om eller noget så vend den om den retning du ville og rid videre. Jeg ignorerer det lidt det hjælper ihvertfald på min.
Han er også lidt hingstet så han kan godt finde på at sparke og bide hvis de kommer for tæt på men jeg informerer dem der rider om det og til stævner har han rød sløjfe i halen så andre kan se at de ikk skal ride tæt på
nov 2007
det med sløjfen havde jeg også sidste år, måske jeg skulle til det igen?..
sys bare ikke det hjalp ret meget..
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Men det er mange konkurrence ryttere der har den holdning, og jeg synes ærgeligt talt det er ærgeligt, især overfor hestene.
nov 2007
nov 2008
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 67
tror bestemt ikke at det behøver at være pga. din nervøsitet.. min pony har haft samme problem, han vendte røven til de andre heste og løb ned i den anden ende af ride banen når der kom andre heste... jeg var på ingen måde nervøs og tog det hele som det kom. men det endrede ikke ved hvor bange han var...
han var ikke bange for min mors hest som han tilbragte en masse tid med, så jeg tænkte at hvis han tilbragte tid med andre heste ville han sikkert vende sig til det.
rid en masse ture med andre, skridt forbi de andre når du rider (husk at rose når han går forbi uden at blive bange)
det hjalp mig...'
sep 2011
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 145
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 78 Heste: 1 Emner: 262 Svar: 1.026
Vi rytter der har hesten der Er bange vi sidder faktaisk og forventer at hesten gør det, man skal ride forbi som der ikke var noget og så start i skridt, og hav et antal meter mellem hestene og nå den er blevet mere tryg ride lidt tætter forbi hidanden.,
Hvis det var mig ville jeg ikke ride til stævnet da det kan gøre det være for hesten,
Men held og lykke
Bange for andre heste.