{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.544 visninger | Oprettet:

ridning af ungheste?? {{forumTopicSubject}}

hej Hg

Så står jeg så i den situation at jeg får undervisning af en som benytter heather bliss ridemetoder.

Jeg har lige tilredet vores 6 års vallak og alt går strålende.

der er bare lige nogle ting jeg er uenige med min træner i. fx hun sætter os ned i tempo fra starten. Han skal ikke bare rides frem og frem. ned i et sikkert og krontrolerbart tempo. det syntes jeg så har resulteret i at jeg føler hans gang er blevet noget møg.

derudover har han fået den ide at højre rundt i galop vil han til tider stoppe meget bræt! og så derefter bakke og bakke og bakke. min træner siger. : bare lad den bakke så den finder ud af at det er der ingen løsning på.

men syntes bare jo mere jeg lader ham bakke jo mere gør han det.??

nogle gode råd.. og vil meget gerne hører jeres mening om dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ridning af ungheste??
  • #1   28. jun 2011 Helt forkert efter min mening.. Hvis den lige er blevet redet til er den eneste vej, frem smiley Man risikere at tage gangen fra dem. Bedre den går frem, og når den så er ældre og stærk nok til at vente og sætte sig, så kan du begynde at ride langsommere og samle den sammen.. Den bakker fordi det gør ondt. Det strammer jo, da den ikke har de muskler den skal for at gå langsomt og sætte sig rigtigt. Det ved enhver der har erfaring med ungheste og tiridning. Så protesterer den ved at sætte i bak gear smiley

  • #2   28. jun 2011 Efter min mening og efter hvad jeg har lært skal hesten frem til biddet, den kommer simpelthen til at få en kort og låst gang hvis man hele tiden korter. Selvfølgelig skal hesten kunne vente og korte men ikke hele tiden det er mindst lige så vigtigt at den kan gå frem af og bruge sig derefter.
    Jep, når hesten bakker er det oftest en protest, hvis den også skal gå så langsomt i galoppen fra start (det er lige meget hvilken gangart) så har den slet ikke muskler til det smiley


  • #3   28. jun 2011 Jeg har selv redet efter samme metode, og den er altså ikke ideel til en nytilreden hest. Ungheste har sjældent balance til den slags ridning... De skal have fart på for at holde balancen. Vent evt med undervisning efter den metode, indtil din hest har balancen på plads i alle 3 gangarter.

  • #4   28. jun 2011 Jeg er helt enig med Charlotte A - frem med hesten, alt andet er urimeligt at forlange når den lige er tilredet.


  • #5   28. jun 2011 Edvard Gal - benytter samme teknik i opvarmningen og træning af sine ungheste. De skal altid gå langsomt til at starte med og særligt unghesten skal gå laaangsomt ind og vente på signalet. Med hensyn til at hesten bakker så er det ikke iorden at din unghest bakker af for dig - så skal den frem. Gangen skal nok komme når din hest har lært at gå ind og vente smiley

    Mvh Christine


  • #6   28. jun 2011 Sådan som jeg har forstået det ved Edward Gal er at hesten skal vente på sin rytter men den skal jo ikke gå i langsomt tempo hele tiden, kun når den ikke venter på rytteren og må så først gå frem når den venter?

  • #7   28. jun 2011 Har brugt det i min træning, at min unghest skal vente.. Men det har også kun været fordi at han har for meget fremdrift og tit kunne finde på at løbe fra mig. Ellers vil jeg altid sige frem, frem, frem..
    Hvis den bakker ville jeg sige nej og drive den frem.. smiley


  • #8   28. jun 2011 Vil gerne lige forklarer at min træner selvfølgelig ikke vil have jeg "krøller" min hest sammen allerede. han skal stadig gå frem med hovedet og ned. men bare i laaaangsomt tempo...

    Men føler bare at gangen er gået af ham. :((


  • #9   28. jun 2011 Enig med de andre, en unghest skal have lov at gå i lidt "for hurtigt" tempo, af mange forskellige årsager. Både fordi den endnu ikke har balancen, men også fordi det hjælper den til at begyndt at træde ind og dermed bruge sig og ikke ende som totalt nedslidt inden den fylder 8 =)

  • #10   28. jun 2011 hvad med lette tempovekslinger, har du prøvet det? og slapper den godt nok når du rider? for sving og bæring har meget at sige om hesten er afslappet
    (man kan selvfølgelig ikke forlange en fin øgning endnu)


  • #11   28. jun 2011 Hvis du bruger en træner, så er det vel meningen at du skal følge træneren, da en blanding sikkert ikke vil virke.
    Eller skrift træner, hvis du mener du ved bedre.


  • #12   28. jun 2011 Efter min mening bør en unghest altid rides fremad, og ikke taget tempo fra den..

  • #13   28. jun 2011 Jeg ville finde en anden træner.... Eller sige det ligeud at det ikke går med de metoder der. Det tager gangen fra ham og det kan blive en langsigtet uddannelse af den hvis det ikke stopper nu.... Og bak?? Skal ALTID frem.

  • #14   28. jun 2011 Jeg har altid fået at vide at jeg skal ride fremad hele tiden så min hest ikke når at "tænke".. Så mener det ret forkert efter min mening det din træner gør..

  • #15   28. jun 2011
    Ang. tempoet er jeg enig med din ridelærer :o)

    Især hvis hesten er en der har svært ved at slappe af og søge ned.

    Hvis man skal ride hesten "frem" og den skal slappe af og søge ned samtidig ( frem og ned ) tilter den lige på forpart og de fleste heste kan slet heller ikke i starten søge ned for hurtigt tempo.

    Derfor ville jeg bruge det langsomme tempo i starten til at få hesten til at slappe af og søge frem og ned.
    Når hesten så stabilt gjorde det ville jeg begynde at varriere tempoet lidt. Drive frem i 2meter, ned i tempo igen. Og lave en masse overgange skridt-trav, trav-skridt.
    Så begynder man også når man kan drive frem uden hesten mister frem og ned holdningen af kunne lave halve parader, samle tøjlerne lidt mere og hesten kommer derved mere på bagparten ( pga. de halve parader ) og løfter hovedet mere.
    Des mere bagpart, des højere holdning - lidt som en af de der gamle dags vægte.


  • #16   28. jun 2011
    Ang. gangen så kommer den skam - det er slet slet ikke det der skal fokuseres på i en unghest, det er noget man kan rette til og ride ind i senere.

    For at illustere det med vægten:
    http://www.klassikreiten.de/files/neindorff3_199.jpg


  • #17   28. jun 2011 Jeg vil også give din ridelærer helt ret...

    Når hesten bliver redet frem i et hurtigere tempo kan oftere resultere i en dårligere balance.. Da hesten jo nærmest kaster sig fremad på forparten, som hesten jo sådan set også er bygget til, men det er bare ikke det vi ønsker smiley

    Det kan tage laaang tid med langsomt tempo, men så kommer belønningen også, fortvivl ikke, din træner har nok bare ikke formået at forklare formålet med selve træningen smiley

    Så er enig med Krikken her smiley


  • #18   28. jun 2011 Hurtigt tempo: Hest på forpart, uden balance.
    Ned i tempo: Hest på bagpart, med balance.
    Så helt enig med din træner. Når hesten ryger på bagparten, kan man drive lidt på den. Det tager lang tid, men i mit hoved er det det eneste rigtige, og det der gavner hesten med på lang sigt smiley


  • #19   28. jun 2011 Jeg har selv redet ved Heather da hun var i DK. Hvem er din træner. Du må gerne skrive det til mig i PB

  • #20   29. jun 2011 tak for alle jeres svar.

    Det er ikke fordi jeg på nogen måde tvivler på min træner. Men jeg ser lidt sådan på det. nogen metoder virker til nogen og nogen andre metoder virker til nogle andre.

    Jeg vil ikke sige min hest vherken stikker snuden op eller ned på givende tidspunkt. Men helt i starten af hans tilridning var han MEGET langt nede, næsten hovedet helt mellem benene. Men Det gør han slet ikke mere. Han kæmper virkelig sin kamp for at tjene mig bedst. Igår var min træner for første gang på ryggen af ham. Og hun ændrede hendes mening af hensyn til at stoppe og bakke. Så det er jeg meget glad for. Og så derudover satte hun liiiidt mere tempo på ham end hvad hun har sagt til mig.


  • #21   29. jun 2011 Bornhøft

    Det var dejligt smiley
    Men ja det kan også være svært, hvis man skal prøve noget man ikke lige er vant til smiley he he
    Synes det er godt du ikke bare kaster håndklædet i ringen..


  • #22   29. jun 2011
    Det er dette din træner gerne vil have ikke? ( altså i starten )
    (link fjernet)
    http://i43.tinypic.com/xpomk6.jpg

    Og ikke bag lod?

    Hvis du er i tvivl kan du jo spørge din træner om hvordan hun forestiller dig i kommer videre, hvad der skal ske, hvordan det skal ende med at se ud, hvor lang tid osv.


  • #23   29. jun 2011 krikken.: jo det vil hun have her i starten..

    Det jeg bare var lidt bange for var at hans gang blev taget helt fra ham hvis man kan sige det. det vi startede svævede han, og nu syntes jeg bare han går og "laller" ?? lidt svært at forklare.

    han er en hest med super meget rygsving. til sidste stævne fik vi 8 i gang arter, og trods det stod der hele tiden, mere frem, mere frem , mere frem.


  • #24   29. jun 2011
    Slf. laller hesten når den kommer ned i tempo.
    Men det er også meningen - gangen er jo slet ikke noget der skal fokuseres på som unghest. Som unghest skal man fokusere på at få musklerne bygget op til at den kan komme op i højere holdning og få musklerne til det.

    Også kan man forbedre gangen og få den med.


  • #25   29. jun 2011 Som jeg læser det så gik meget af træingen ud på at hesten skulle ned i tempo - at heste kan komme ned i tempo kræver også rigtig meget af den balancemæssigt/muskelmæssigt - man kan ikke forvente at en ughest der kun lige er tilredet kan gå en hel undervisningsseance i langsomt tempo/hvor den konstant er på bagparten. Dette er noget der skal øves/trænes i intervaller.

    Har den ikke balance til det kan de godt virke lidt lallende/trippende - afkortet gang. Så syntes det er fint i rider mere frem nu smiley Og så kan i træne at kome ned i tempo i intervaller - uden at hesten afkorter sin skridtlængde og stadig arbejder godt under sig smiley


  • #26   29. jun 2011
    Jeg vil modsat dig sige at det kræver super god balance og mange muskler at søge frem og ned i højt tempo? Og i det hele taget gå i holdning i "frem" tempo.

    I langsomt tempo giver det for mig mening at det er svært at spænde imod, at tyngdekraften også hjælper en del, samt det langsomme tempo også motivere.

    Hvor en hest der er i normalt tempo, samtidig med den søger frem og ned vil "rulle" udover skuldrene og lige på forparten. Og simpelthen ikke kunne bære det?
    Min part kan slet slet ikke søge ned i alm. tempo - hun spænder, og går bare der ud af, sænker jeg tempoet så søger hun ned med det samme. Muskler og balance passer ikke til det høje tempo.
    Eller hvordan ser du på det?


  • #27   29. jun 2011 Nu er din part jo heller ikke en unghest der kun lige er tilredet - så hun har mere balance end ungheste - der kun lige er tilredet.
    For mig kan ma ikke sammeligne en ung og en ældre hest. da det er forskellige stadier de er på fysisk og psykisk.
    Det er de færreste ungheste der starter med at gå 100 % på måsen i langsomt tempo, da de ganske simpelt magler balance til det og derfor har nemmere ved at gå i et lidt højere tempo og lære det grundlæggende.

    At de går i et højere tempo er ikke ensbetydende med at at de konstant går på forparten.


  • #28   29. jun 2011 Hesten skal bruge flere kræfter på det langsomme tempo. I højere fart, vil farten i sig selv selv hjælpe med at skubbe hesten frem.
    Hvis man går ud og ser/rider en unghest, kan man jo tydeligt se hvordan den lettere bærer sig selv i en højere tempo. Hvis man sætter tempoet ned, vil den tage kortere skridt og løfte benene mindre - miste noget spændstighed.
    Og som hjortvald også siger, så kan den slet ikk gå det langsomme tempo, samtidigt med at den skal gå på bagparten i længere tid.

    Tænk på når hesten skal lære piaff.. Der tager man heller ik 10 skridt fra starten.


  • #29   29. jun 2011
    Team Hjortkjær Hjortvald . - Min part har slet ingen balance eller muskler - grundet ikke særligt meget ridning smiley Så hende vil jeg mene man godt kan sammenligne med ungheste.

    Simone*Thunder . - En hest unghest forlanger man heller ikke høj samling af samtidig med frem og ned - til forskel fra piaffe. I piaffen skal den også afkorte sine skridt og sætte sig på bagparten, meget endda.
    I langsom trav skal hesten sådan set bare slappe af og "lalle/tøffe" og slappe af. - der bedes ikke om nogen større samling, bare at hesten søger frem og ned og er afslappet.


  • #30   29. jun 2011 I min omgang med nytilredne ungheste har jeg bare oplevet at de fleste spænder op når de skal gå langsommere, da det kræver mere af deres balance og muskelmasse.
    Ikke sikkert det er sådan med alle - men har kun oplevet en i al den tid jeg har haft med det at gøre, der formåede at holde det langsomme tempo smiley

    Derfor er min egen teori baseret ud fra mine erfaringer - og hvad der har virket smiley


  • #31   29. jun 2011 Team Hjortkjær Enig.. det kræver øvelse, tid og balance at hesten kan gå langsom..

  • #32   30. jun 2011 Ja, jeg holder også stadig på min mening smiley Og det er efter den erfaring jeg har smiley Men det vil der selvfølgelig altid være delte meninger om smiley Ligesom alt andet.....

Kommentér på:
ridning af ungheste??

Annonce