{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
871 visninger | Oprettet:

DEBAT: At presse hesten unødigt. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Tænkte det kunne være hyggeligt med en aften debat... smiley
Jeg står selv i den situation pt., at min hest står med en mild gaffelbåndsskade, som er opstået i forbindelse med overanstrengelse ved ridning.
I slutningen af maj måned intensiverede jeg vores træning, da hun havde fået den uvane at gå i vejret når hun blev tilpas hidsig (jeg har en meget sensitiv og varm hest..)
Det resulterede desværre i at jeg d. 6/6 kom ud i stalden, og fandt hende med et meget hævet og varmt venstre forben. Dyrlægen konstaterede d. 7/6, at det var gaffelbåndet der var blevet overanstrengt.

Igår gav dyrlægen grønt lys for at genoptræningen måtte påbegyndes, da hun heldigvis ikke har været halt i forløbet, og hævelsen nu kun er en blød, beskyttende hævelse i skedehinden omkring vedhæftningen på indersiden af koden.

Det har ændret mit syn på min ridning meget... Jeg var så opsat på at se resultater med det samme, at jeg uden at tænke over det tilsidesatte min hests velbefindende, og knoklede på livet løs med ridningen.

Derfor spørger jeg jer - hvad tror i der får os konkurrence/-sportsryttere til, i visse situationer, at tilsidesætte vores hestes velbefindende, og handle udfra en ambition om at nå et mål hurtigst muligt? Hvornår går grænsen, og kan i selv se, når i går over stregen?
Kunne i finde på at stoppe andre ryttere, der var på vej "den gale vej"?

Hold det i en pæn tone, jeg spørger blot af nysgerrighed smiley

Michelle

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DEBAT: At presse hesten unødigt.
  • #1   8. jul 2011 Ikke fordi min hest har en skade eller noget, men jeg kan sagtes mærke når jeg begyder at presse hende lige en tand for meget, så skal jeg bare slappe af, og tage træningen i små "bidder", så sætter jeg mig et mål, og arbejder mig ud fra det smiley jeg har også en unghest, så derfor skal det tages i små bidder smiley

Selvom man er et ambisiøst konkurrence menneske, må man kunne se gennem hestens behov først smiley

Bare min mening smiley

Peace out

• #2   8. jul 2011 Jeg tror simpelthen folk går så meget op i at nå deres egne mål, at de simpelthen glemmer at det er et levende dyr de sidder på.

Hvis vi sammenligner med andre sportsgrene, fx fodbold, så er der også utroligt mange fodbold spillere der får skader af overanstrængelse og træning på trods af at det gør ondt.
    - jeg tror det er lidt den tankegang vi skal over i, i ridesportens situation er det dog ikke os selv det går ud over, men vores elskede heste.

• #3   8. jul 2011 først og fremmest, er det godt nok træls med din hest, men dejligt at du må begynde igen, har selv stået med en hest der havde en gaffelbåndsskad.

for at svare på dine spørgsmål
    jeg tror det er fordi man ikke ved nok om hestens psyke og fysik og vi vil vinde/se resultater.
    grænsen går meget forskellige steder, det kommer jo an på den enkle hest. ja jeg ved når jeg går over grænsen, men nu har jeg en hest på 19 så ham træner jeg ikke ret meget af gangen 30min-1time maks og det er med meget skridt. jeg vil heller træne 10 min for lidt end 10 min for meget. selvfølig skal man kunne forlange mere og mere af hesten jo mere man træner den. men det kan være svært at vide hvornår man skal stoppe nogen gange smiley
    ja jeg kan godt finde på at sige noget hvis jeg synes nogen går langt over stregen. fx var der på et tidspunkt en hest mig og min veninde red for en og en dag hørte jeg at min veninde havde redet/galoperet på hesten i over 2 timer, og det synes jeg bare ikke var okay, så jeg sagde det til hestens ejer og min veninde smiley

• #4   8. jul 2011 Nu er jeg en af de der fanatikere der tror på hesten gør alt af en grund - så tror også der var en anden grund til din hest begyndte at gå i vejret, men det en anden snak smiley

Jeg ved ikke hvorfor nogen tænker på resultater frem for hesten - for uden hest ingen resultater.

Min grundholdning er at:
    glæden ved ridning handler ikke om hvad man når, men hvordan man når til det, man ønsker med sin hest. Samarbejde og positivt samspil er den eneste farbare vej til en smuk og afspændt ridning.

Nu har mine første 2 helt egne været "problem" heste som var uhåndterlige.og uridelige, det gør at jeg har måtte træde meget varsom og skole min ridning om da jeg fik dem.

Jeg går meget langsomt frem og lytter til alle hestens signaler - kan kun opfodre andre til det samme.

Ja jeg kommenterer gerne på hvis jeg syntes folk er på gale vej, giver min mening og holdning til kende. Så kan de tænke over det el. lade være. Men jeg brænder så meget for heste og min egen omskolning åbnede min øjne og gør at jeg ikke bare kan se til.

• #7   8. jul 2011 Camilla Roerslev
    - Ja, det er super super træls, specielt når jeg ved det er min skyld, det giver jo en ufatteligt dårlig samvittighed... Selvom det er tragisk der skulle noget så drastisk som en gaffelbåndsskade til før der gik et lys op for mig, så har jeg helt afgjort lært noget!

Team Hjortkjær
    - Jeg ved godt hvad du hentyder til, og nej, hun har ikke ondt nogle steder, og der skete ingen misforståelser mellem os. Det skete i forbindelse med at jeg begyndte at træne mere samling med hende, og når jeg lavede en parade for at få hende til at køle af, og så ville ride frem igen, så gik hun i vejret da jeg lagde hjælpen smiley Hun er en meget varm hest, så der skal intet til før hun bliver hys smiley
    Hun gjorde det helt sikkert af en grund - men grunden var nok, at hun blev hysterisk og frustreret over at det blev lidt sværere end normalt. Rivana er også en "problemhest" smiley

Julie Søe
    - Lige præcis, uden hesten når man uanset hvad ingen vegne, så det er 100 gange bedre at tage det i hestens tempo! Jeg er også ked af at jeg ikke så det noget før smiley

• #8   8. jul 2011 jamen først og fremmest held og lykke med genoptræningen..

og dernæst tror jeg bare at mange mener at hesten bør kunne noget bestemt når den har været redet i så og så lang tid.. men også at mange gerne vil se resultater, og vise sig frem.. for øjeblikket skal man vøre så dygtig og hesten skal vise så meget, tror det har meget med "moden" at gøre.. jeg vil ikke presse min hest unødvendig.. først efter 2 år kunne vi tage en galop (her snakker vi 1 til 2 trin).. jeg vil ikke samle ham om da han muskelmæssigt ikke er med..

min hests velvære kommer først, hvis jeg ikke har en glad hest, er han ikke samarbejdsvillig..

Kommentér på:
DEBAT: At presse hesten unødigt.

Annonce