{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

Er min hest "døv" i munden? {{forumTopicSubject}}

Ja, overskriften siger lidt om mit problem^^
Jeg rider pt. med todelt bid, det er meget tykt hvis du spørger mig. Har på en del dressurbilleder set, at han går med åben mund, også selvom vi skridter af? Er bidet for tykt?
derudover reagere han overhovedet ikke på mit stopsignal (klemme med lår og trække i tøjlen). Jeg kan ikke stoppe ham i gallop, slet ikke ude i det fri (ærgeligt, da jeg gerne vil starte distancer), og han reagerer ikke på mine signaler til en parade, først 100 år efter.
Gode råd søges, da specielt problemet med han ikke reagere på bidet er en kæmpe irritation i hverdagen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er min hest "døv" i munden?
  • #1   19. okt 2011 Hvis hesten har åben mund selv i skridt, kunne noget godt tyde på, at biddet ikke passer til munden smiley

• #2   19. okt 2011
    Hvis hesten går med åben mund, selv med løse tøjler ville jeg som dig tænke at noget var galt.
    - mon det er tænderne?
    - mon bidet er for tykt?
    - for stramt næsebånd?

Dit stopsignal lyder ikke til at være super som du siger, så det må du tilbage og træne. Ind på banen også er det bare at terpe.
    Skridte 3 skridt, træk i tøjlen/hold pres imens ind til hesten stopper ( øg presset hvis den ikke stopper, skal gøres inden for 2-3 sek ), når hesten står stille så løse tøjler, " døøøøgtig". Hestens ros er at den får løse tøjler, at du giver efter. Også igen forsæt med 3 skridt osv.
    Det hedder negativ forstærkning - at vi ligger er pres og fjerner det som belønning

Så videre til trav, trav 3 skridt, læg pres til hesten sætter ned i skridt.
    Også galop når trav er på plads.

Når det hele sidder super, så ud i naturen; start igen med skridt og ikke videre før det sidder perfekt.

• #3   19. okt 2011 Tjaa, jeg ville skifte det ud med et 18 mm tredelt bid istedet- måske et muffebid.
    Men har du tjekket hans tænder?

• #4   19. okt 2011 Som sagt øv en MASSE overgange:-)

• #5   19. okt 2011 Tak for en fod og præcis forklaring "Krikken".
    Til Janni H: Jeg ejer ikke Picasso, betaler smed og har ham som min egen. Han har ifølge ejer aldrig fået tjekket tænder mere end en gang i sit liv.. Jeg kan ikke rigtig gøre noget ved det, joo smiley

• #6   19. okt 2011 Jeg ville få hans tænder tjekket, samt få tjekket om hans bid slet ikke passer.
    Men har du prøvet et andet bid og bidløst? smiley

• #7   19. okt 2011 Sascha: Har en mistanke om at bidet er for tykt. Vil prøve et tyndere, måske tre-delt..
    Har tænkt på at ride bidløst, men vil simpelthen ikke ture, da han jo ignorere mit stopsignal hele tiden. Jeg tror ikke jeg vil kunne stoppe ham overhovedet. Han er i forvejen sindssyg stærk.

Janni H: Hvad er der så godt ve muffe-bid? har hørt det før et par gange.. Hvad er der anderledes ved det, end et alm. todelt bid? smiley

• #8   19. okt 2011 Har han aldrig fået tjekket sine tænder mere end 1 gang i hele sit liv?
    Så må du tage en alvorlig snak med ejer og forklare at det er minimun 1 x årligt tænder skal tjekes- mange får det gjort samtidig med hesten vaccineres.
    Men hvis du betaler smed er du vel også villig til at betale for en tandlæge/ dyrlæge der kan kigge tænderne efter for tandspidser og kroge?
    Det er jo frygtelig smertefuldt for en hest med store kroge og spidser- de kan sagtens skære hul på sig selv.
    Jeg siger ikke dette for at du skal smide alle dine penge ud på en andens hest men fordi du bør vide det er hamrende vigtigt hestens tænder bliver ordnet. Om ikke andet må ejer til lommerne, det andet er altså synd for hesten- jeg beklager hvis det lyder hårdt men tro mig, hesten bliver meget glad for at få sådan noget ordnet- så har den også nemmere ved at fordøje maden og tygge i det hele taget- HVIS det vel at mærke er det der er galt.

• #9   19. okt 2011 Muffebid ligger roligere/ mere stabilt i hestens mund og da hesten ikke har så meget plads i munden er tredelt oftes bedre end todelt da de ikke lægger så hårdt pres inde i munden som et todelt.
    Prøv at holde et todelt omkring dine fingre og begynd så at "folde" det sammen som hvis du trak i begge tøjler. Prøv så med et tredelt. Der er væsentlig forskel på presset, hvornår det starter og hvor hårdt. :o)

• #10   19. okt 2011 Janni H: Er helt enig med dig, ang. at det er vigtigt at få tandtjek en gang om året. Da det ikke er min hest, og min pligt, vil jeg ikke få dyrlægen ud KUN for at tjekke hans tænder, da det er møg dyrt, bare hun kommer herud. Men er da villig til at betale det der skal til, hvis der skal gøres noget. Hvis dyrlægen alligevel skal derud, vil jeg helt klart høre om hun vil tjekke hans tænder..

• #11   19. okt 2011 Maria: Så gør det på lukket bane.. Har tilgengæld hørt omflere der har samme problem som dig, så smed de et bidløst på, og alt var godt, fordi at det var tænderne der var problemet.

Men en hest skal have ordnet tænder mindst 1 gang om året , så en gang på hele dens liv er ikke heeeelt okay.. Kan du ikke snakke med ejeren om det? smiley

• #12   19. okt 2011 Sascha: Måske en mulighed ja. Kan jeg starte med at sætte mine tøjler i en grime?? Har det samme effektivitet?

Jeg ved det egentlig godt )-: Synes ikke rigtig jeg kan snakke med ejer om det.. Det er jo hendes hest, og det skal jeg vel ikke blande mig i? ..

• #13   19. okt 2011 Egentlig lyder det mere som om, han ikke rigtig kan mærke han har bidet i munden, siden han reagere. Et muffebid vil jeg også anbefale, og at han har åben mund kan skyldes du kun har et næsebånd på, af hvad jeg lige kunne se i din profil. :O)

• #14   19. okt 2011 Det kan du sagtens! Det gjorde jeg smiley
    Hvis du låner den, kan/skal du blande dig, hvis hesten muligvis har ondt smiley

• #15   19. okt 2011 Du er nødt til at hjælpe ejeren til at forstå hvor vigtigt det er- og eftersom du passer hesten må du godt "blande" dig lidt- der er jo mange måder man kan liste tingene ind på ;o)

• #16   19. okt 2011 Charlotte: Åbenmund er et tegn på smerte. Næsebånd blev opfundet til at binde hesten, så man ikke hele tiden skulle skifte til grime.
    Det er en kæmpe fejl at folk tror at næsebåndet er til for at lukke ''skriget'' der kommer ud af hestens mund.
    Mine går uden næsebånd, og har ikke åben mund.

• #17   19. okt 2011 Det er ikke altid et tegn på smerte nej, min hest gør det også nemlig, og han fejler ingen ting - han er "bare" traver..
    Går han uden næserem går han med åben mund, går han med, er der ingen problemer overhovedet.

• #18   19. okt 2011
    En hest er ikke " bare " traver smiley
    Den gør det af en grund - om det så er tænder, for hård hånd, for stort eller lille bid, forkert indstillet, spændinger i nakken osv.

At snøre hestens mule sammen er ikke løsningen. Den prøver at sige noget, det bør ikke gemmes væk smiley

• #19   19. okt 2011 Charlotte: Jeg har netop kun næsebånd på, da jeg gerne vil se de tegn (bla. at åbne munden) hvis de kommer, hvilket de ikke gør, hvis jeg putter næserem på smiley
    Sascha og Janni: Skal prøve at finde en måde at få det sagt.. Det er ikke nemt :-))

• #20   19. okt 2011 OG! - så vil jeg købe et muffebid her i næste måned når jeg får løn. spændt på at se hvordan han reagere på det. Er der noget med str. på det? Har hørt at et tredelt skal være kortere end todelt. Jeg rider med 14 cm bid normalt smiley

• #21   19. okt 2011 Fordi jeg siger "bare" en traver, er fordi langt de fleste traver, går og tykker og åbner munden.

Han er tjekekt i hovede og røv, der er ikke noget at komme efter. ;O)

Dyrlægen siger at hans tykkeri kan betyde at han er meget ivirig, hvilket han er, men det kan også have noget at sige at han er travtrænet og har gået med et andet bid og i det bid, var der også en kæde, han har haft i munden. Hvad den helt præcist skulle bruges til kan jeg ikke huske.

• #22   19. okt 2011 Charlotte: Jeg har så bare rigtig svært ved at tro det. Om det så er ridningen eller noget andet, eller om den slet ikke har plads til et bid i munden.. Men når man har set så mange undersøgelser, og de alle viser at åbenmund er et tegn på smerte, nægter jeg at tro ''at det bare fordi at det er en traver'' smiley

• #23   19. okt 2011 Jeg skrev heller ikke alle. Men mange. smiley

• #24   19. okt 2011 Istedet for at købe et muffebid, så burde du sparer pege sammen til en tandlæge Lala kan varmt anbefales. Det koster ca. 1800,- inkl dyrlæge til at bedøve osv.
    Min blev ved at stille sig en smule til venstre, det viste sig hun havde en knækket ulvetand.
    Tænk hvis du havde fx. et hul i tanden som bare fil lov til at blive større og større, av av siger jeg bare.

Hesten mund er så vigtig en del af ridning, hvis hesten har tandspidser kan den nemt få store sår i munden, uden vi kan se det. Og desuden har hesten ikke mulighed for at gi efter på tøjlen, da tandsættet ikke kan "glide"

Ville helt sikkert bruge de penge på en tandlæge smiley det det hele værd smiley

Håber du finder en god løsning

Venligst Rose

• #25   21. okt 2011 Tak for forklaring Cecilie J smiley

Rose D: Måske lyder det hårdt eller åndsvagt, men 1800,- har jeg ikke tænkt mig at bruge på en hest der ikke er min egen. Men spørger min dyrlæge om hun vil tjekke hans tænder, hvis hun alligevel er i stalden til en af de andre heste . smiley

Kommentér på:
Er min hest "døv" i munden?

Annonce