1.098 visninger
|
Oprettet:
Er min hest "døv" i munden? {{forumTopicSubject}}
Ja, overskriften siger lidt om mit problem^^
Jeg rider pt. med todelt bid, det er meget tykt hvis du spørger mig. Har på en del dressurbilleder set, at han går med åben mund, også selvom vi skridter af? Er bidet for tykt?
derudover reagere han overhovedet ikke på mit stopsignal (klemme med lår og trække i tøjlen). Jeg kan ikke stoppe ham i gallop, slet ikke ude i det fri (ærgeligt, da jeg gerne vil starte distancer), og han reagerer ikke på mine signaler til en parade, først 100 år efter.
Gode råd søges, da specielt problemet med han ikke reagere på bidet er en kæmpe irritation i hverdagen
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 382
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis hesten går med åben mund, selv med løse tøjler ville jeg som dig tænke at noget var galt.
- mon det er tænderne?
- mon bidet er for tykt?
- for stramt næsebånd?
Dit stopsignal lyder ikke til at være super som du siger, så det må du tilbage og træne. Ind på banen også er det bare at terpe.
Skridte 3 skridt, træk i tøjlen/hold pres imens ind til hesten stopper ( øg presset hvis den ikke stopper, skal gøres inden for 2-3 sek ), når hesten står stille så løse tøjler, " døøøøgtig". Hestens ros er at den får løse tøjler, at du giver efter. Også igen forsæt med 3 skridt osv.
Det hedder negativ forstærkning - at vi ligger er pres og fjerner det som belønning
Så videre til trav, trav 3 skridt, læg pres til hesten sætter ned i skridt.
Også galop når trav er på plads.
Når det hele sidder super, så ud i naturen; start igen med skridt og ikke videre før det sidder perfekt.
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 941
Men har du tjekket hans tænder?
maj 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 356
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.028
Til Janni H: Jeg ejer ikke Picasso, betaler smed og har ham som min egen. Han har ifølge ejer aldrig fået tjekket tænder mere end en gang i sit liv.. Jeg kan ikke rigtig gøre noget ved det, joo
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
Men har du prøvet et andet bid og bidløst?
mar 2010
Har tænkt på at ride bidløst, men vil simpelthen ikke ture, da han jo ignorere mit stopsignal hele tiden. Jeg tror ikke jeg vil kunne stoppe ham overhovedet. Han er i forvejen sindssyg stærk.
Janni H: Hvad er der så godt ve muffe-bid? har hørt det før et par gange.. Hvad er der anderledes ved det, end et alm. todelt bid?
okt 2009
Så må du tage en alvorlig snak med ejer og forklare at det er minimun 1 x årligt tænder skal tjekes- mange får det gjort samtidig med hesten vaccineres.
Men hvis du betaler smed er du vel også villig til at betale for en tandlæge/ dyrlæge der kan kigge tænderne efter for tandspidser og kroge?
Det er jo frygtelig smertefuldt for en hest med store kroge og spidser- de kan sagtens skære hul på sig selv.
Jeg siger ikke dette for at du skal smide alle dine penge ud på en andens hest men fordi du bør vide det er hamrende vigtigt hestens tænder bliver ordnet. Om ikke andet må ejer til lommerne, det andet er altså synd for hesten- jeg beklager hvis det lyder hårdt men tro mig, hesten bliver meget glad for at få sådan noget ordnet- så har den også nemmere ved at fordøje maden og tygge i det hele taget- HVIS det vel at mærke er det der er galt.
okt 2009
Prøv at holde et todelt omkring dine fingre og begynd så at "folde" det sammen som hvis du trak i begge tøjler. Prøv så med et tredelt. Der er væsentlig forskel på presset, hvornår det starter og hvor hårdt. :o)
mar 2010
mar 2007
Men en hest skal have ordnet tænder mindst 1 gang om året , så en gang på hele dens liv er ikke heeeelt okay.. Kan du ikke snakke med ejeren om det?
mar 2010
Jeg ved det egentlig godt )-: Synes ikke rigtig jeg kan snakke med ejer om det.. Det er jo hendes hest, og det skal jeg vel ikke blande mig i? ..
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.326
mar 2007
Hvis du låner den, kan/skal du blande dig, hvis hesten muligvis har ondt
okt 2009
mar 2007
Det er en kæmpe fejl at folk tror at næsebåndet er til for at lukke ''skriget'' der kommer ud af hestens mund.
Mine går uden næsebånd, og har ikke åben mund.
aug 2006
Går han uden næserem går han med åben mund, går han med, er der ingen problemer overhovedet.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
En hest er ikke " bare " traver
Den gør det af en grund - om det så er tænder, for hård hånd, for stort eller lille bid, forkert indstillet, spændinger i nakken osv.
At snøre hestens mule sammen er ikke løsningen. Den prøver at sige noget, det bør ikke gemmes væk
mar 2010
Sascha og Janni: Skal prøve at finde en måde at få det sagt.. Det er ikke nemt :-))
mar 2010
aug 2006
Han er tjekekt i hovede og røv, der er ikke noget at komme efter. ;O)
Dyrlægen siger at hans tykkeri kan betyde at han er meget ivirig, hvilket han er, men det kan også have noget at sige at han er travtrænet og har gået med et andet bid og i det bid, var der også en kæde, han har haft i munden. Hvad den helt præcist skulle bruges til kan jeg ikke huske.
mar 2007
aug 2006
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
Min blev ved at stille sig en smule til venstre, det viste sig hun havde en knækket ulvetand.
Tænk hvis du havde fx. et hul i tanden som bare fil lov til at blive større og større, av av siger jeg bare.
Hesten mund er så vigtig en del af ridning, hvis hesten har tandspidser kan den nemt få store sår i munden, uden vi kan se det. Og desuden har hesten ikke mulighed for at gi efter på tøjlen, da tandsættet ikke kan "glide"
Ville helt sikkert bruge de penge på en tandlæge
Håber du finder en god løsning
Venligst Rose
mar 2010
Rose D: Måske lyder det hårdt eller åndsvagt, men 1800,- har jeg ikke tænkt mig at bruge på en hest der ikke er min egen. Men spørger min dyrlæge om hun vil tjekke hans tænder, hvis hun alligevel er i stalden til en af de andre heste .
Er min hest "døv" i munden?