{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.964 visninger | Oprettet:

slår med forben {{forumTopicSubject}}

hej min hoppe plag slår med hendes forben både i boks når hun ikke får opmærksomhed og når hun står på staldgang også når hun ikke får opmærksomhed indtil nu har jeg bare ignoreret det men så idag da hun blev trukket på fold skulle vi lige vente på en anden hest og så slog hun et par gange i jorden, jeg gik lidt frem med hende og i samme sekundt vi stod stille slog hun efter mig det har hun ikke gjordt før hvad gør jeg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  slår med forben
  • #1   16. jan 2012 Jeg ville straks irettesætte hende så snart hun gør det. Der kan meget hurtigt opstå en farlig situation ved det. Hun prøver helt klart af hvor din grænse går. Hun skal ikke have lov til det.

  • #2   16. jan 2012 Har en plag, der gør det samme. Der er ikke mere at gøre end at sige nej hver gang. Hvis jeg giver min et tryk på benet når den gør det, gør den det ikke mere den dag.. smiley

    Og ja, hun gør det mindre og mindre, men det kræver, man er konsekvent, og at man ikke bare råber, men siger ex. "nej" og meget gerne efterfulgt af et tryk, så den forstår det fysisk og linker det i hjernen.

    Det værste er dem, der råber af dem, og når hesten så bliver ved, giver de op. Så går de først amok.

    At ignorere det hjælper ikke på min, det skal følges op. Ex. begynder hun, mens jeg nærmer mig, stopper jeg op, og bakker væk. Så stopper hun, så går jeg hen igen. Og sådan gør jeg et par gange, så fatter hun det.

    Hun tror i sin hjerne, at jeg kommer og måske endda hurtigere, FORDI hun har den uvane. Men når hun ser, der kommer det modsatte resultat, kigger hun undrende på mig og står helt stille.


  • #3   16. jan 2012 Få hende til at bakke væk fra dig med dit kropssprog, evt. brug din "skælde ud"-stemme hvis du plejer det og hesten kender den. Brug også denne teknik når hun skraber i jorden, så skulle det gå i sig selv - eller i hvert fald reduceres.

  • #4   16. jan 2012 Min unghest gør det samme, og det hjælper at jeg råber et konsekvent NEJ!

  • #5   18. jan 2012 min går det altid når jeg lægger sadle på hende.. bare sig konsekvent NEJ, eller klap den en på bringen... den skal vide fra en start at det ikke er okay..

  • #6   18. jan 2012 Heste skraber/sparker ofte med forbenene hvis de er stressede og skal stå stille. Her fra kan adfærden udvikle sig til at fremkomme i andre situationer, hvis man kommer til at forstærke/belønne dem for at gøre det. Hesten gør det ikke af en ond mening, men fordi den har fundet ud af at den opnår noget den ønsker ved at gøre det.

    Eksempel:
    Du står og venter med din hest på staldgangen. Den bliver urolig og vil gerne frem. Du holder den tilbage. Den sparker ud med benet. Du giver den lov til at gå frem = hesten lærer at når den sparker ud med benet, så får den lov til at gå frem.

    Ovenstående er et tænkt eksempel, men det er i sådanne situationer, man kan komme til at indlære dårlige vaner for hesten.

    Jeg synes ikke at smerte eller skæld ud skal være motivation for hesten til at stoppe. De vil måske stoppe, men ønsker du en hest der samarbejder eller en hest der reagerer ud fra frygt?

    Anitta


  • #7   18. jan 2012 Hvis den stopper med at gøre det fordi den er bange for at det skal gøre ondt HVIS den gør det, så reagerer den jo også ud fra frygt i en eller anden grad. Der er et rigtig godt indslag om netop denne problemstilling på epona.tv - her forklares det også rigtig godt hvorfor denne løsning virker på problemet, men giver en hest som bliver mere frygtsom, også overfor andre ting.

Kommentér på:
slår med forben

Annonce