{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
668 visninger | Oprettet:

Motivering af hest :-) {{forumTopicSubject}}

Hejsa piger smiley

Jeg har en islænder (Frigg) der snart er en rimelig midaldrende hoppe. Dertil skal det siges at hun opfører sig som en på 4 år nogen gange smiley

Problemet er, at når jeg vil træne bomlege med hende, rundt om kegler osv. så mangler vi motiveringen og det som gør træningen spændende. Her vil jeg gerne at i udelukker godbidder og/eller mad for jeg er før blevet bidt i mine fingre af hende fordi hun tænker mad i stedet for at tænke over opgaven smiley

Jeg kunne godt tænke mig at lave mindgames med hende og der skal jeg nogen gange bruge uden tov. Uanset hvad, vil jeg gerne vise hende at vi kan få noget sjovt ud af at lege smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motivering af hest :-)
  • #1   11. mar 2012 Jeg kan se at du allerede har lært hende nogle små tricks, hvad har du brugt til at motivere hende under indlæring af dem?

• #2   11. mar 2012 Det var godbidder ;-).. Men nu er der heller ikke noget ordentligt signal på andet end smile D:

• #3   11. mar 2012 ok smiley

Jeg synes ikke du skal være bange for at bruge godbidder hvis hun motiveres af det. Hun skal selvfølgelig lære at fokusere mere på dig end godbidderne, men det er forholdsvis nemt at lære hende. Hvis hun kan lide at blive kløet et bestemt sted på kroppen kan du også bruge det som belønning - evt. sammen med en klikker.

Motivation handler dog ikke kun om belønning, det handler også om at hesten skal kunne lide at være sammen med dig. At den kan stole på dig i alle situationer - at du ikke straffer den eller snyder den, men hele tiden guider den og roser den når den gør det rigtige. Træning skal ikke være envejs kommunikation hvor man hele tiden bestemmer hvad hesnten skal gøre - giv den mulighed for selv at komme med "forslag" af og til - så får du en glad og motiveret hest smiley

Hvis du beslutter dig for at bruge klikker og evt. godbidder, har jeg lavet en lille gudie på min hjemmeside hvor du kan læse mere om hvordan du kommer rigtigt igang: www.naturlighest.dk

• #4   11. mar 2012 Hvis det er fordi du vil lære ting hest tricks og lave mind games, ser jeg ikke nogen anden mulighed end at bruge godbidder i større eller mindre grad.

Jeg kan dog sige, at nu er jeg jo selv begyndt at træne akademisk, og har en underviser på 5 gange om ugen de næste små 3 måneder. Min hest har aldrig været mere motiveret! Hesten har lært at kende forskel på, hvornår vi træner og hvornår vi leger. Dette har tegnet forholdet bedre op mellem ham og mig, og jeg har nu en fuldstændig afslappet og modtagelig hest når jeg arbejder. Derud over, har han selv en større forståelse for, hvornår han gør noget godt (både udfra hans egen følelse og min ros) så han elsker bare at arbejde, fordi vi når så mange små delmål heletiden.
    En hest der han slappe af i dit nærvær, er en glad og motiveret hest. Det kræver, at den udelukkende skal gøre og høre efter, hvad du som træner siger, og ikke bemykre sig om, hvad der ellers sker rundt omkring den. Den skal lære, hvad dens formål er på banen/i ridehuset: Det er fx ikke at stå og skrabe i jorden, gå ind i dig, nappe efter dig eller kigge langt efter andre heste eller lyder udenfor eller på banen. Nej, HESTEN er eleven, DU er læreren. Aaaah, tænker hesten, er det bare DET jeg skal. Og så er hesten pludselig meget mere fokuseret og modtagelig overfor den hjælp du giver den.

• #5   11. mar 2012 Der er jeg meget uenig med dig Magister Equie smiley

Jeg mener det er hesten som er læremesteren og jeg som er eleven. Hesten skal jo også synes det er sjovt og det bliver det ikke hvis jeg skal bestemme ALT. smiley

Så bliver det meget mere arbejde end bare leg og det er der hvor det går galt. Hun ser det som arbejde.

• #6   11. mar 2012 Du skal BESTEMT ikke begynde at bruge godbidder hvis du ikke føler dig tryg ved det, eller vigtigst af alt - hvis det ikke passer til hesten.

Hvad har du forsøgt dig med af anden ros?

Jeg benytter mig næsten aldrig selv af godbidder, hverken når jeg underviser/træner andres heste eller når jeg træner min egen. Med undtagelse af enkelte gange om året for hyggens skyld til min egen.

Jeg benytter mig i stedet af verbal ros, kløen på hestens yndlingssteder, nussen og ikke mindst - at VISE hesten man er glad og tilfreds. Ens udstråling gør utrolig meget i træningen, og det kan godt være du roser din hest, men hvis du udstråler at du faktisk er i dårligt humør (Ligegyldigt årsagen), så tror jeg på at hesten kan mærke det, og derfor ikke altid opfatter din ros som ros. Så selvom du måske føler du roser verbalt også, så prøv at tænk på din udstråling. Og som en notabene, vil jeg lige sige at du ikke skal give op i starten - Min erfaring er, at heste nogengange mystisk nok lige skal vende sig til at ejeren pludselig altid udstråler positiv energi og lære at forbinde "Dygtiig!" med ros smiley

Klaus Hempfling udtalte engang, at mænd er langt bedre hestetrænere end kvinder. Ganske enkelt fordi kvinder bitcher for meget! Bider hesten en kvinden, så irettesætter hun og går så og er lidt småsur over det resten af tiden. Hvor mænd, ifølge Hempfling, er bedre til at irettesætte og så glemme det og træne resten af tiden som intet var hændt. Det var lidt et sidespring, men måske værd for dig at have med i tankerne smiley

Held og lykke med det ! smiley

• #7   11. mar 2012 Mange tak Andrea smiley

Jeg har selv bogen hvor Hempfling forklarer det og jeg tænkte faktisk over det igår smiley Det lyder spøjst at hestene skal vænne sig til det, men så må jeg jo bare blive ved med at 'tvinge' min stakkels hest igennem legene og prøve at vise hende det er sjovt smiley

Kommentér på:
Motivering af hest :-)

Annonce