Urolig i stalden? Hvad gør man? {{forumTopicSubject}}
Hello Alle jeg der ude.
Jeg er så heldig at jeg har fået lov at låne en 5 års varmblods hoppe. Jeg har selv redet hende til og der er slet ikke noget det, lige så snart man sætter sig op er den kold over for næsten alt.!
Men men men, i stalden kan den bare ikke stå alene. den vader rundet i de kæder som den står tøjret i, prøvet at dreje sig rundt, bakke så langt tilbage som den overhovedet kan, for så der efter at gå i panik når den ikke kan komme længere. Men lige så snart den får selvskab af sin bedste ven, Fjollebollen Bella, ja så står den bare og står. ?
Og nu er gode råd dyre, for hvad pokker gør jeg ved den.?
Det skulle jo gerne være at den kunne stå alene, ikke kun i stalden, men også i en trailer.
Håber i har nogle gode løsninger, som jeg kan prøve af.
på Forhånd Tak.
-Signe
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 369
Du kunne jo eventuelt starte med at lære den stå i rolige omgivelser og så få ejeren af fjordbollen til at trække ind/ud/ind/ud
Ellers, så prøv at give den noget hø eller andet spiseligt at underholde sig med på staldgangen?
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
I ca et halv år, tog jeg i stalden og lukkede hende ind, lidt inden de andre heste blev taget ind. I starten var det bare 5 min inden de andre heste blev lukket ind og som hun blev mere og mere tryg ved det øgede jeg tiden vi var alene i stalden.
Det første stykke tid tog jeg hende direkte ind i boksen og sørgede for at der var foder, wrap, hø eller lign, så hun forbandt det med noget godt, men stadig havde tid til at vænne sig til at være alene.
Jeg tror nemt man kan overskygge seperationsangsten ved at strigle, sadle op, lave tricks osv i stalden når den er alene og så forholder den sig ikke til det at være alene.
Det tog som skrevet ca et halv år med min hoppe, men det betyder også at jeg i dag har en som ikke har skyggen af seperationsangst
mar 2007
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 7 Emner: 94 Svar: 256
Det er forsøgt det med at strigle og sadle op, men det har bestemt ingen effekt. den er lige så urolig.
Men jeg er helt enig i at det bare er noget som skal trænes væk.
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 369
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Hvis hun er cool ved at være i boksen, så kan du som skrevet forlænge alene tiden og begynde at strigle osv derinde.
Når hun er tilpas med dette, kan du begynde at flytte over hvor du normalt står med hende.
Men tag hende ikke direkte derover. Først ind i boksen, når hun er cool der, så over i kæderne. Og kun meget kort tid i starten. Hver gang skal være en god oplevelse for hende.
Urolig i stalden? Hvad gør man?