OPDRAGELSE - bideri m.m. {{forumTopicSubject}}
Kære HG!
Jeg har her til sommer har jeg ejet min "søde" Aram i 9 år. Han fylder 12 til Juni.
Jeg træner groundwork med ham, men lige pt. er jeg ved at give op og har så meget lyst til at starte forfra med en ny hest. Men jeg har hellere ikke lyst til at give Aram fred(har været kraftig forfangen og har "skader" efter det), for han betyder simpelhen så meget.
Problemet er at vi begge er kørt surt i hinanden det sidste halve års tid, og det kører nu i en ond sort cirkel.
Under træning har han ekstemt svært ved at være fokuseret og lydig. Det er en ting jeg godt kan træne, da jeg har en "underviser" som hjælper mig, selvom der går nogle uger fordi det er simpel træning, men at han også bare skal lytte. Det har hjulpet før, men har været væk fra ham i knap 3 uger, så det er gået "bort" nu og skal starte igen. Men napperiet/bideriet. Dét kan jeg simpelhen ikke klare, overhovedet. Jeg bliver gal og ked af det og det gør bare avs. Det er hvis han får mad, så er det som om han ikke kan få fat i den og skal derfor ned og "gnave" i det for at få det - selvom han får med flad hånd, så det er nemt at få fat på. Det er dog ikke der problemet er størst. Det er når vi træner, strigler m.m. GUD hvor er det bare provokerende.
Jeg har prøvet at ignorere det, lige dappe ham på mulen, skubbet mulen væk, sige "AH" og rose når han har taget mulen væk. But nothing helps.
DESPERAT!!
Hvis I nu har gode tips mod lydighed, fokusering og ikke slå med hovedet konstant fordi han bliver irriteret, hvis jeg holder fast i ham, så skriv også. Men bideriet, er vigtigst, flere folk er trætte af det og især min mor er VIRKELIG træt af det.
skulle nogen kende en god jordtrænerunderviser i nærheden af Vasehus Rideklub(ved hvornum cirka) og som ikke er aaalt for dyr(da transport jo også koster), så sig endelig til! Eneste krav er at det ikke er Monty Roberts træner.
dec 2008
Følger: 121 Følgere: 124 Heste: 6 Emner: 68 Svar: 553
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
dec 2008
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 63
jeg havde på et tidpunk en hoppe der bed ud efter alle andre heste, når hun stod på staldgang og når jeg spændte gjor. da jeg en dag stod og striglede hende ved skulderen,, gik der en hest forbi hende på staldgangen, hun blev mega sur og hun bed mig hårdt i skulderen og min reaktion var at bide hende igen.
hun bed aldrig efter andre heste eller mig igen.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.549
dec 2008
Evt en spray med vand?
aug 2008
aug 2008
min pony har fået et par på låget to gange, lige da han kom her, og det er simpelthen så sjældent den glemmer den ikke må nappe, og den er en stor undskyldning for sig selv, hvis dens slemme mule kommer til det alligevel... den kan stå og savle med snuden drejet helt af led, for ikke at komme til at nappe i ryggen på os, når den får ordtnet fusser og man er så fristende tæt på...
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
dec 2008
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 151 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 1.393
dec 2008
dec 2008
dec 2008
Dine svar lige nu kan jeg intet bruge til. Til min hest som har gået igennem alt muligt dårligt som stadig sidder i ham, vil jeg ikke gøre ondt, så han forbinder mig med ondt. Så vil jeg langt hellere aflive ham og give ham fred. Du må godt bide din hest og nive så det gør ondt på hesten - jeg skal bare ikke.
dec 2008
MEN det er jo ikke alle heste der fatter det lige så hurtigt, nu kender jeg ikke din pony og derfor skal jrg 10-20 gange..
Og udover det har chance heller ikke haft det let, og hænger op af mig som et lille barn, efter han har fundet ud af at han kan stole på mig og ved at jeg kun bliver sur hvis han laver ballade...
Men hvis du mener det er bedre at gi op og aflive ponyen fordi den bider, så står jeg ikke i vejen for det. Mener dog at det er dybt forkert at aflive en pony der ikke har ondt, men som har det godt og har en person der elsker den og som den kan stole på... For som du selv skriver har i været sammen i 9 år og haft nogle fantastiske oplevelser sammen...
Men det er jo op til dig som ejer om du vil opgive ham og aflive 9 års venskab!...
dec 2008
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
Du må tilsyneladende træne de forkerte øvelser, for vores hingste skal bare opdrages 2-3 gange årlige og det måske i 10 minutter pr. gang.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Derud over skal du komme af med den der "Jeg-slår-aldrig-min-hest-uden-forbehold" mentalitet. Der er ingen her, der siger, at du skal tæske din hest. Og det der muleniveri kommer du heller ikke langt med, når du har en hest, der gennem så lang tid har nappet, at det er blevet en vane. Men du er nødt til at sætte dig ind i og forstå der der kaldes negativ forstærkning. Det er det hestene bruger selv, for at tegne linierne op mellem hinanden. Negativforstærkning betyder, at du ligger i tryk mod hesten, og så snart heste giver efter for trykket, slipper du det. Viger hesten ikke for trykket, øger du trykket til hesten giver efter.
Et eksempel fra folden:
Lille Lukas på 4 står henne ved vandkarret. Store Kejser der er leder af flokken, beslutter sig for, at han er tørstig. Om det er fordi han rent faktisk er tørstig, eller om det bare er for at tjekke, at dominansforholdet er som det skal være, er ikke til at vide - det er nok en blanding af begge dele. Kejser lægger først ørerne ned, og stirrer skummelt over mod Lukas (Han lægger et tryk). Men Lukas har besluttet sig for, at han kun vil flytte sig fra vandkarret om Tirsdagen - og i dag er det altså Torsdag. Så han bliver stående og vender bevidst hovedet den anden vej. Nu begynder kejser at gå hen imod Lukas, med ørerne fladt ned ad nakken, og han kaster med hovedet for at vise, at han altså mener det (Han øger trykket). Men det er stadig Torsdag, og Lukas ignorerer Kejser. Nu er det alvor, og Kejser tager de sidste skridt hen imod Lukas i nogle hidsige galopspring (trykket øges), men Lukas står der stadig. Da Lukas stadig ikke har flyttet sig, og afstanden mellem dem er lukket, har Kejser ikke anden mulighed, end hurtigt at vende rumpen til Lukas og losse ud efter ham af alle krafter, lige ind på låret af Lukas. (trykket er endnu engang blevet forøget.) Nu står Lukas ikke længere ved vandkaret. Han ikke går, nej, han halter så langt væk han kan komme fra Kejser. Dominansforholdet er genoprettet.
Dagen efter står Lukas igen ved vandkarret. Kejser kigger op, og beslutter sig for, at han er tørstig. Han stirrer skummelt på Lukas, og lægger ørerne fladt ned (kan lægger et tryk). Denne gang bliver Lukas ikke stående, han flytter sig med det samme. Kejser behøves derfor IKKE gå videre med nogle af de andre øgninger af tryk.
Eksempelvis med at nappe: Hesten nappe ud efter dig. Du vifter ud i luften mod hesten med armen, uden at ramme den, men som for at vise, at det finder du dig ikke i. Hesten reagerer ikke, og napper igen ud efter dig. Denne gang øger du trykket, og tager et fast og bestemt skridt frem mod ham, mens du slår ud i luften med armen (uden at ramme ham) (du øger trykket). Hesten napper ud efter dig endnu engang. Denne gang giver du ham et ordentligt dask på skulderen eller bringen, og går frem imod ham(du øger trykket). Denne gang bliver hesten så forskrækket, at den straks går nogle skridt baglæns og trækker hovedet tilbage. Du kan nu slippe trykket og rose ham.
Der er ingen der siger, at du skal tæske din hest. Der er nok heller ikke stor sandsynlighed for, at du på nogen måde, kan komme til at slå din hest så hårdt, som en hest på folden sparker. Pointen er, at du med tiden måske kun behøves at løfte en hånd, for at stoppe denne adfærd, fordi hesten ved, at hvis den bliver ved, så øger du bare trykket til den stopper.
Ud over dette, så kan der være andre årsager til, at hesten napper. Det der primært virkede for at få min til at stoppe, var at skabe mere positiv kontakt til ham. Dette er en længere og mere indviklet fremgangsmåde, men hvis negativ forstærkning ikke virker, kan det være du også kunne gøre brug af den metode. Men så må du lige sige til...
dec 2008
Jeg bruger selv negativ forstærkning, men som jeg skriver søger jeg hjælp fordi jeg har prøvet flere ting men som ikke virker. Skriver hellere ej at jeg aldrig "slår" min hest. Han bliver da lige dappet til en gang i mellem, men det es af andre årsager, havde det været en hest som jeg vidste ikke ville få sådanne ting som nemt ville sidde i sig, havde jeg nok også været en del hårdere, men som jeg har skrevet om Aram, så vil jeg finde en anden løsning hvor jeg ikke skal nive eller klappe ham en hver gang han gør det. Jeg venter på andre løsninger, og der kan man altså stadig være konsekvent.
jul 2011
Følger: 39 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 121
-Og ang. når du giver godbider med flad hånd prøv istedet at lige godbidden i en spand og giv den dem der, og man vil faktisk mærke det meget.(-: og ellers hvis du forsøger med flad hånd og den har taget godbidden og den "kommer til" at bide dig i hånden så sig en lyd som betyder STOP/NEJ og klask den over brystet.:)
Nogle gange så lyder det hårde end det er(: Husk en hest vil jo altid mærke det mindre hårdt en'd hvis du gjorde det på en person(:.
jul 2011
Følger: 39 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 121
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis hesten har gjort det over lang tid, så tror jeg ikke et forsøg på 3-4 gange vil hjælpe noget :o)
Men at det kræver lang tid, konsekvent samme svar hver gang istedet for at afprøve 117 teknikker.
Men at blive ved med at bruge den samme i lang tid.
OPDRAGELSE - bideri m.m.