{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

når jeg samler, tripper hun og korter ind {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lille ''problem'' med min hoppe når vi træner pt. Jeg begynder i momenter (en langside) at samle hende, kræver et lidt langsommere tempo hvor hun er fremme i min hånd. Problemet er bare, at når jeg korter hende ind, så bliver hun trippende. Prøver jeg så at løsne lidt fortil, så sætter hun i fri trav. jeg kan klemme alt det jeg vil med benene, men jeg synes ikke at jeg kan få hende til at ligge sig ordenligt frem, og bruge sig selv således hun får lidt længere gang (jeg ved dog hun kan)!

Jeg laver massere af temposkift men arbejder primært i skridt og trav - næsten ingen galop da hun simpelthen ikke er stærk og taktfast nok til det endnu. Volter, (halve)parader og fokusere på rytme og takt. Hun bliver bøjet godt af til begge sider og er super smidig. Går stabilt med hovedet let over lod, men kan når hun bliver frustreret og hidsig, finde på at gå under og blive endnu mere trippende. Hun er meget fremadgående, så jeg kan ikke drive mere på hende, så løber hun under mig.

Hvad har i af forslag?:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når jeg samler, tripper hun og korter ind
  • #1   10. jul 2012 Har det samme problem med min hoppe.. Følger lige smiley

  • #2   10. jul 2012
    Når hesten begynder at tripppe/jappe og ikke træde ordentligt ind under sig, så er det ofte for mig og se for langsomt tempo og for meget samling i forhold til hvad hesten kan bære.

    Bliver hesten overgearet ville jeg bare øve stop, stop og stop. I skridt først. Når den er afslappet i skridt så frem i trav - spænder den så i det øjeblik den spænder, jamen så ned i skridt, spænder den stadig, så parade.

    Det lyder også til at du har et konstant stopsignal i tøjlen i og med hesten smutter når du løsner tøjlen lidt, for så forsvinder det - den skal lære at blive i et tempo selvom du løsner.


  • #3   10. jul 2012 Kan du ikke lave en video med det så kan man bedre se hvor problemet ligger

  • #4   10. jul 2012
    Ellers er det en hest der ikke har lært at vente smiley


  • #5   10. jul 2012 Du ka prøve at skifte bid, da bidet ka få en underlig reaktion på din hest, jeg kender mange der har prøvet 3- delt, muffe og hvis det er helt galt pesoa.... smiley
    i må meget gerne kigge mit opslag smiley


  • #6   10. jul 2012 Har ikke mulighed for at få taget video lige nu.

    Krikken: Hun har lært at vente, og er rigtig nemt i de halv parader. Jeg har tøjlekontakt en stor del af tiden ja, men træner også at kunne slippe tøjlen så jeg ikke har kontakt til hende, men at hun stadig holder sit tempo. Nogen dage går det, andre dage går det ikke.

    Hun er generelt meget trippende i hendes gang fordi hun er så fremadgående, hun er dog aldrig svær at stoppe, det signal sidder der helt som det skal. Jeg kræver ikke at hun samler sig 100% bare at hun ikke løber rundt og ''laver ingenting'', selvfølgelig er hun ikke stærk nok endnu, jeg er jo først lige begyndt at træne det. Søger bare lidt fif til hvordan jeg bedst muligt får gjort hende stærk nok, og hjælper hende smiley


  • #7   10. jul 2012 Altså det jeg har lært er at når man samler hesten(beder den om at søge ned, og selv gå i den holdning den kan), så skal man sørge for at holde den fremme i tempo, for når man samler hesten så falder den automatisk ned i tempo, der skal man sørge for at få den frem i tempo da det er lettere for dem at gå i holdning når de er fremme i et ordentligt tempo smiley
    Men synes du skal gøre som Susie foreslår smiley


  • #8   10. jul 2012 Victoria: Har skiftet bid for 1½ måned siden som hun går helt perfekt på. Jeg har også et tredelt muffe som jeg skifter til ind i mellem. Biddet burde ikke være problemet.

  • #9   10. jul 2012 Har selv haft lidt det samme "problem" med min hest. smiley
    Han gjorde det pga. at han blev forvirret, når jeg krævede noget mere af ham. Fordi at jeg både tog lidt i tøjlen (støttede) og bad ham sætte sig noget bedre ind under sig.
    Fik så en underviser som sagde, at jeg bare skulle 'lade' ham trippe lidt, og lade være at pille i ham (altså forlange at han skal gå frem og ned).
    Det resulterede så i at han hold op, og begyndte at gå som ønsket. Det tager selvfølgelig noget tid. smiley
    Men øv, først og fremmest en lidt langsommere trav, og sæt derefter bæringen på derefter hvis det virker bedre for jer smiley


  • #10   10. jul 2012 ann-sofie: Det sikkert rigtigt det du skriver, mit problem ligger bare i, at jeg ikke kan få hende til at finde den ''gyldne mellemvej'' Enten kan jeg korte hende helt af til et meget langsomt tempo der dog er lidt trippende, eller også kan jeg give lidt mere efter fortil, og så er vi oppe i fritrav.

  • #11   10. jul 2012 Hvad med at prøve uden bid? Så kan man da udelukke det XD

  • #12   10. jul 2012 Tenna: Det vil jeg tage til mig, tak for det smiley Det lyder lidt ligesom min. Man kan bare mærke hun bliver hidsig og frustreret når jeg beder hende om noget mere, fordi hun nok ikke helt kan finde ud af det endnu.

  • #13   10. jul 2012 Jeg ville træne massere af overgange fra trav til parade til trav igen. Her fokuseres der på korrekt fremadridning (Den skal slå i trav med det samme, ikke efter et par skridt!), ligeledes skal den stoppe korrekt, ikke på forparten eller over flere skridt.
    Rytteren bibeholder en let og konstant kontakt til biddet, dog uden nogensinde at pille, bøje eller lign. da det ikke er det der tænkes på. Der tænkes på frem og tilbage ridning, og jo flere overgange du får lavet som er korrekt udført, jo mere vil du kunne mærke at hesten suger frem til hånden, som hele tiden er rolig. Den kan finde på at ligge lidt "hårdt" på hånden, men ignorer det og NYD at den tilbyder sig til hånden, lige så snart den får kræften bagtil så vil den blive mere let i hånden. Alternativt kan du løsne tøjlen en anelse, så hesten har mere plads til at finde ud af hvor det er rart at være.

    Men det vigtigste er at der ikke bliver pillet, bøjet eller lign. En ting af gangen smiley


  • #14   10. jul 2012 Ann-sofie: Frida rides ofte uden bid, men i dressurtræningen fungere det bedst for os at have biddet. Hun og jeg er ikke trænet nok op til at gå den slags dressur bidløst, jeg kan ikke støtte hende optimalt (føler jeg) smiley Men hun er vant til bidløst, det går hun ok på, men der er ikke nogen vild forskel på med/uden på hende. Kun at jeg synes jeg bedre kan støtte hende med biddet.

  • #15   10. jul 2012 Måske kan hun bedst i fri trav? og så senere hen når hun har musklerne osv til det så kan du korte hende? smiley Altså det skal lige siges at jeg blev ret overrasket over hvor hurtigt min skulle gå for at komme i en ordentlig holdning, hvor han kunne holde den. XD

  • #16   10. jul 2012 ann sofie: ja selvfølgelig kan hun bedst i fri trav, hun skal jo først til at sætte muskler smiley Men hvis jeg ikke træner det, kan jeg ikke se hvornår og hvordan hun skulle få de muskler :-D?

  • #17   10. jul 2012 Ok, jamens så kan du jo godt udelukke at det er biddet smiley

  • #18   10. jul 2012 Camilla: Lige præcist. Hvis det er det sammen som min, så er det fordi de bliver forvirrede, og ikke er helt sikre på hvilket signal de egentlig skal hører efter smiley
    Det hjalp i hvert fald meget på min, og han går nu "som en drøm", når man tænker på hvordan det var førhen smiley
    Husk, ikke KUN at øve 'langsom trav', men at skifte mellem (som du kalder det) meget langsom eller fri trav smiley Altså en form for interval træning men i trav, så du viser at der er mange forskellige tempi. (f.eks. fri, langsom, fri, mellem, langsom, mellem trav osv osv. smiley


  • #19   10. jul 2012 Altså jeg ville ride fri trav indtil hun så kan gå stabilt i holdning der, og så starte med at få hende kortet af, men hun vil nok stritte lidt imod de første par gange, men så burde hun finde ud af at det er det der er bedst for hende, at det er der hun går bedst. Når hun mangler muskler så kan hun ikke gå i holdning i kort trav.

    Hesten får jo ikke muskler af bare at gå i holdning? Det skal jo trænes op med diverse øvelser, ture op og ned ad bakker, øvelser over bomme osv. smiley


  • #20   10. jul 2012 Tenna. Det vil jeg prøve, tak for det :-)!

    Ann sofie: Hun går helt stabilt i holdning i både skridt og trav (som sagt træner vi sjældent galop) . Hun skal heller ikke ''bare'' gå i holdning, hun skal samle sig (to forskellige ting!) og det er kun kort til af gangen. Når vi skal trænes op til et løb, starter vi jo også med en kort distance, og sætter det op som vi kommer i form til det - det er samme princip jeg træner efter med min hest smiley


  • #21   10. jul 2012 camilla
    Ok, jamen så har jeg bare misforstået dig smiley Jamen så er det vel bare det du skal gøre, forlænge tiden hun går samlet smiley det vil være hårdt for hende de første gange men til sidst så vil hun selv søge det XD


  • #22   10. jul 2012 Hov, det sidste kom ikke med smiley Nå men synes at du skal gøre som Tenna foreslår, lad være med at pille når hun tripper, det vil som sagt forvirre hende smiley

  • #23   10. jul 2012 Line P, er helt enig!
    Nøgleordet er samling og bæring bagtil. Det tager så umådeligt med tid at få sin hest til at sætte sig bagi så du kan få den bæring du leder efter. Start i det små og vær tilfreds med selv 1 skridt.
    En anden ting, som Line også nævner, er væk fra hovslaget. Din hest skal have styre og bæring til at kunne klare de tre gangarter uden at have et hegn eller en barriere at læne sig op ad. Og du skal være stærk nok som rytter til også at kunne ride de samme øvelser væk fra hovslaget. Begge dele uden at nogen af jer mister fokus:)


  • #24   10. jul 2012 Line p: Tak for en lidt grundigere forklaring, jeg vil prøve og se om vi kan arbejde lidt på det i dag smiley

    Vi rider ofte indenfor hovslaget, og jeg har været så heldig at finde en helt lige græsplæne i nærheden som er virkelig ideel til dressur - og der er intet hegn, så vi træner uden. Men det med at ligge lige på tøjlen ved jeg også vi skal arbejde på.


  • #25   10. jul 2012 er det en ældre hest eller en ung hest??

    er det en ung hest så sæt fart under den så den ikke kan trippe.. så skal jo lige have balancen og rides frem og ned med streg under frem.. Den får kun balance ved at øve balance.. alle ung heste skal rides frem lang og ud.. lav gerne nogle volter for at så den bliver stabil i trav.. det gør ikke noget at en unghest har energi og det lyder som om din har hvis det er en unghest.. så fremdreft så den ikke kan trippe og ikke får nykker..

    er det en ældre hest der pludselig er opstået problemer med kan det være noget fysik galt med den også skal der kontaktes dyrlæge


  • #26   10. jul 2012 ps er det en unghest der lige er påbegyndt ridning så drop alle tempo skiftende.. den er ikke klar til det

  • #27   10. jul 2012 Det er en ældre hest, der bare ikke er uddannet aldersmæssigt. Hun har været igennem stadiet med at ride frem og ned, men begynder nu at blive samlet op og komme på bagparten.

Kommentér på:
når jeg samler, tripper hun og korter ind

Annonce