{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
743 visninger | Oprettet:

Hjælp, min hest søger ikke selv ned.... {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg har en dales hoppe, som vi har påbegyndt tilridning her for nogle måneder siden. Og hun søger stadig ikke til bidet, nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg får hende ned. For når man prøver at arbejde hende ned, gør hun bare modstand i bidet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp, min hest søger ikke selv ned....
  • #1   14. jul 2012 Der skal ikke arbejdes, slæk tøjlen en anelse og lad den selv finde ud af hvor det er rart at hovedet er. Det vigtigste er at du støtter op med benene, så skulderen forbliver på plads og den er i balance, så skal hovedet nok selv komme ned.

• #3   14. jul 2012 Jamen problemet er at hendes naturlige holdning er at hun går helt oppe med hovedet, "frieser gang". Og det er uanset og du har løse eller middelstramme tøjler.

• #4   14. jul 2012 Jeg starter altid med at ride de unge og uerfarne sådan her:
    (link fjernet)
    De får lov til at finde balancen og hvad det at gå til ridning er og slapper stille og roligt af og hovedet vil langsomt sænke sig og der vil blive søgt frem til hånden, hvor den finder ud af at her er rart at være. Det er vigtigt at hesten er i et godt fremad gående tempo, men den må ikke på noget tidspunkt miste takten, så skal man ned i tempo igen.

2 uger senere går de oftest sådan her:
    (link fjernet)
    Halsen er sænket og hesten er meget mere afslappet generalt. Det kan tage tid og man tænker man ingen steder kommer, men det vigtigste er at være tålmodig og ikke begyne at pille, nykke, stramme tøjlen yderligere osv. Hesten skal nok selv finde ud af hvor det er rarest at være. smiley

• #5   14. jul 2012 Ned af hesten og igang med jordarbejdet smiley Hun er slet ikke stærk nok til at bære jer på sin køre-ryg. Igang med longen, frem og ned i alle gangarter 20 minutter 3 gange om ugen. Derudover er versader, travers mm for hånd også godt til at lære hesten at der både findes lav og høj placering af halsen.
    Du kan nok få en masse inspiration på www.kapriole.dk

• #7   14. jul 2012 Her kan du se min udvikling på få måneder.. Han er også af køretype så naturligt går han med halsen i vejret. Heldigvis har han lært, for løs tøjle, at det er meget mere behageligt at strække halsen frem og ned smiley
    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/309289-ridebilleder

• #8   14. jul 2012 Det jeg kan læse mig frem til er, at hesten tager hovedet meget op når den går. Dette er fordi, hesten ikke har lært at bære sig selv og rytteren korrekt. Når hesten løfter hovedet op, medfører det en meget kraftig underkast. Derud over skyder hesten brystkassen frem, og dertil falder ryggen ned. Dette er det letteste for hesten, og kræver mindst arbejder, derfor vælger mange utrænede heste dette. Du kan sammenligne det lidt med folk der glemmer at rette sig op, og hænger i rykken - det er det letteste og mest afslappende, men i længden er det ikke godt for os.

For at lære hesten at søge frem til hånden og løfte rykken op - vel og mærke UDEN at hesten bare laver kæmpe afskub og dermed går imod hånden - må v i først lære hesten at gå frem og ned. Nogle heste kan ikke komme helt langt nok frem og ned, uden at lægge al vægten på forparten. Dette er helt okay. Det betyder bare, at vi starter med at kræve lidt mindre frem-og-ned af hesten.
    Derud over, er det en god idé at arbejde på volten, og få hesten stillet. Det er vigtigt, at hesten stille i ganaschen, således at den ikke bare stikker snuden ind mod midten - dette er ikke stilning, og det er meget uhensigtmæssigt i forhold til, at vi skal have gang i det indvendige bagbens bæring.
    Så ganschestilning på en volte i skridt. Når dette er på plads, kan vi begynde at arbejde mere og mere med bøjning ned igennem kroppen og indvendige bagbens fremadgriben og udvendige bagbens afskub. Her vil vi søge, at hesten skal øge tempoet, uden at øge takten. Det vil sige, at hesten skal tage større og længere skridt ind under sig selv med indvendige bagben, mens den er fremme og nede og stille. Derfor vil vi drive indvendige bagben fremad i det øjeblik hesten skal til at løfte indvendige bagben. Samtidig er vi nødt til at kontrollere - og dermed mindske - udvendige bagbens afskub, så hesten ikke falder på forparten. Så det er et delikat samspil mellem at drive hesten frem, og lave små parader.

Teori er én ting. En anden ting er, at kunne bruge det i praksis. Så jeg ville anbefale dig at få en underviser, hvis metoder du er enige i, og så starte der fra smiley

• #9   14. jul 2012 Mange rider deres ungheste alt for meget frem, men dette resultere i at den mister ryggen, balancen og at den ryger endnu mere på forparten. Man skal begynde i et helt stille og roligt tempo, hvor din hest kan slappe af og bære sig selv. SELVFØLGELIG skal hesten svare frem for hjælperne, så du kan med fordel også ride frem og tilbage. Jo stærkere den bliver, jo hurtigere bliver jeres grundtempo, indtil den når 'den rigtige hastighed', hvis man kan sige det sådan smiley

• #10   14. jul 2012 Jeg synes du skal bruge noget krudt på, at finde dig en god underviser du kan sammen med. Du får rigtig mange forskellige svar på, hvordan man skal arbejde med hesten, og det alene kan gøre dig drøn forvirret, for hvad der er rigtigt for dig, kan være forkert for en anden, og ja omvendt.. smiley

• #11   14. jul 2012 Som flere er inde på, så er frihed til at finde ro og balance, roligt tempo, en hest der slapper af og så ligeudretning af hestens krop vejen frem, så ryger hoved og hals selv ned.. det kan evt trænes fra jorden eller i longe først.. lad være med at begynde at "arbejde"/pille med hverken en eller begge tøjler som der foreslåes, det er en falsk holdning, der kun giver spændinger..
    Jo mere rejst hesten er fortil, jo mere afslappethed osv kræves der ofte før den finder på plads.. så det kan tage lidt tid..

• #12   14. jul 2012
    Find et tempo hesten er afslappet i ( og gerne lidt under ). Det er svært at gå og kigge stjerner når man snøvler afsted ( og samtidig er det svært som ny tilredet unghest at både søge ned, slappe af og holde balancen i godt fremmad tempo )... Også en løs tøjle så hesten ikke slår fra når den møder tøjlen.

Når hesten bliver stabil i snøvle tempo kan man begynde og drive på i fx. 3-4 meter eller kun 3-4 skridt afhængigt af hvad den kan bære. Og des mere stabil den bliver, des længere kan tempoet holdes :o)

Kommentér på:
Hjælp, min hest søger ikke selv ned....

Annonce