{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.931 visninger | Oprettet:

Om afstraffelse {{forumTopicSubject}}

Emnet blev meget langt, jeg undskylder, men håber at i vil læse smiley

Jeg har i længere tid gået og grublet over hvordan man skal afstraffe sin hest, ordet afstraffelse lyder rigtig hårdt, men hesten er jo et stort dyr som har mange muskler som skal kende sin plads inden det bliver et problem..

Jeg har læst lidt i bogen "at danse med heste" og hørt en masse rundt omkring fra forskellige personer. Først vil jeg sige at jeg blev lidt overrasket af hvad der stod i bogen, så hvis min hest gjorde noget forkert valgte jeg altså at høre på hvad de forskellige mennesker havde at sige, som b.la. var verbal afstraffelse hvis den overskred dine grænser. Altså du skulle stå og råbe af den hvis den gjorde noget forkert. Men det hjælper overhovedet IKKE! Hesten forstår jo ikke hvad du siger, den kan ane at du er sur, men hvis den gør noget forkert ude på folden som førerhesten eller de andre heste med højere rang bliver sure over, så sparker eller napper de jo efter den.

Men jeg læste så det i bogen igen, og der stod at man skulle give hesten én på sinkadusen hvis den overskred dine grænser, fx en hingst som gerne ville over til en hoppe og ikke lyttede til ejeren, så skulle ejeren altså slå hesten. Og derefter skulle ejeren ae den på samme punkt. Der står i bogen "Når man gør sådan, handler man som et dyr af meget høj rang og resultatet er fantastisk! Hesten er ikke spor forskrækket eller sur, men anerkender nu tillidsfuldt din dominans".
Selvfølgelig skal man læse hele bogen for at kunne få et bedre indblik på tingene, og der er også en masse andre vigtige punkter, men det bliver for langt hvis jeg skal skrive det hele.

Men så her i aftes da jeg gik en tur med min to årige plag som opførte sig som en rigtig r*v tænkte jeg på bogen og hvad han havde skrevet. Hesten protesterede rigtig meget og ville ikke gå med mig, problemet var ikke at han var bange. Men mere at han demonstrerede og bare ikke gad gå med. Så jeg tog altså og plantede et slag på halsen af ham, han stoppede overrasket op og kiggede, og så aede jeg ham ellers, under hele forløbet klarede jeg det med utrolig overlegenhed som der stod i bogen, man måtte ikke være sur.
Og ja! Det hjalp, resten af turen var der ingen problemer med hesten. Jeg gik omkring 20 skridt mere, og han opførte sig eksemplarisk. Så vendte jeg selvfølgelig om.

Dette er ikke for at starte en debat, og jeg vil ikke anmeldes for at slå min hest! det gør jeg ikke, jeg afstraffer ham når han overtræder mine grænser. Hesten skal have en dominant leder, og når jeg observerer de andre ryttere ude på gården, hvordan de håndterer deres heste er det åbenlyst at mange af hestene ikke føler deres ejer som dominerende, hvilket jeg synes er et vigtigt punkt. Man skal selvfølgelig samarbejde med hesten, men den har stadig brug for en leder! Jeg er faktisk rigtig glad for at jeg begyndte at læse den bog, den har lært mig rigtig meget smiley

Men hvordan opfører i jer selv når i afstraffer jeres heste, og når de overtræder jeres grænser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Om afstraffelse
  • #1   27. jul 2012
    Hvordan hesten irettesættes er jo forskelligt alt efter hvad den gør - foretrækker ikke at slå.
    Lige så ser jeg ikke mig som en leder for hesten, mener ikke heste kan se os som ledere. Ej heller har jeg behov for at være en dominerende en, men hesten skal kende de signaler jeg giver, lære stoppe osv. - kan den ikke det, så er den ikke respektløs, men derimod har den bare ikke fået nogen opdragelse og aner ikke hvordan den skal opfører sig, så den gør bare som den altid har gjort.

    Hvornår en hest overtræder grænsen er jo forskelligt - er det når den bider? Når den går frem når man skal op? Når den stejler? Når den panikker alene på tur? Hvornår er det?
    Men som sagt, det hele kommer an på situationen.


  • #2   27. jul 2012 Jeg afstraffer ikke min hest.. Og det ville jeg aldrig kunne finde på! Jeg er bestemt, men jeg slår den ikke!!! Og jeg har aldrig haft problemer med heste der ikke gjorde som jeg bedte dem om..

  • #3   27. jul 2012 Jeg har givet min hest en over mulen, når den f.eks. bider ud efter mig, samtidig med at jeg giver en sur lyd og opspændt kropssprog.
    Jeg har ting jeg acceptere, men hesten må ALDRIG bide ud efter mig eller sparke ud efter mig. Og den får skældud når den gør det, for det er så farligt når jeg har små fætre og kusiner som elsker at snakke med hestene, og at jeg gerne vil være tryg ved at de går ud til hesten uden at jeg nødvendigvis er lige ved siden af.
    At den har en dårlig dag under rytter skal den ikke straffes for. Den skal ikke straffes for at være glad (Medmindre glad betyder at den hopper omkring og er ustyrlig) eller bange.


  • #4   27. jul 2012 Altså hvis ikke du vil starte en debat, så skal du jo ikke poste dit indlæg i et debatforum;)
    Men altså - jeg tror ikke hesten nogensinde ser et menneske som en leder, - hest er hest og menneske er menneske. Hvordan man så vælger at samarbejde, er jo meget individuelt. Dog skal man huske at et 500 kg., dyr kun gør som vi vil, så længe den selv vil. Hesten kunne sagtens - hvis den ellers havde hjernekapicitet og en overdreven lyst til at overtage verdensherredømmet - gøre det.
    Jeg mener ikke at slag er vejen frem, om end kan det være et nødvendigt onde - man kan ikke klappekage sig ud af alting...
    Positiv forstærkning/træning bruger jeg - og hvis nødvendigt et kort og hårdt ØV eller nej...:)


  • #5   27. jul 2012 Det er jo det, vi alle har forskellige grænser. Men når hesten overtræder dine grænser, hvordan opfører du dig så?
    Og ja, jeg kan godt se hvad du mener med at hesten ikke kan se os som deres leder, og dog. For jeg har haft en træner ude og hjælpe med min plag, han har vist mig nogle øvelser som gør at hesten føler mig som lederen. Og hesten gør hvad lederen siger den skal.. Og hvis man er ude og gå en tur, og der kommer noget farligt hvor lederen ikke bliver bange, bliver hesten heller ikke bange.
    Jeg synes bare at det hele er begyndt at gå meget bedre nu hvor jeg er den dominerende.. Han opfører sig meget anderledes.

    Når du skriver at slå, lyder det ret hårdt. Men man kan vælge at slå flere gange som virker mere barbarisk, eller slå den ene gang med efterfølgende ros som viser at man har respekt.


  • #6   27. jul 2012 Min har det med, at gå op foran en, når man trækker ham, og prøve at overhale een. Så stamper jeg i jorden, og stopper ham hurtigt eller bakker ham.

    Gør det samme når han begynder, at gå mod græsset.
    Kan også finde på at give et hurtigt og bestemt ryk i grimen, mere skal der heller ikke til smiley



  • #7   27. jul 2012 En debat forstået på den måde at der til sidst sidder to-tre mennesker og snakker virkelig grimt til hinanden fordi de vil overbevise at deres måde er den rigtige og den anden er forkert.. smiley

  • #8   27. jul 2012 jeg syntes det er meget forskelligt fra hest til hest... hvis det nu er en hest der er meget sky eller nervøs, syntes jeg bestemt ik at man ska slå dem... (men der er det også ofte nok at råbe af dem)
    Men er det nu en hest der virkelig er menneske glad, der laver unoder, ser jeg ikk noget forkert i at give dem et lille klap, man skal dog passe på man ikk bliver for voldsom smiley


  • #9   27. jul 2012
    LineHeller * - Husk at skrive hvem du skriver til :b

    Hesten gør hvad den har lært den skal via. negativ e.l positiv forstærkning fx - den ved godt vi ikke er en hest, for mig at se har heste heller ikke ledere.
    Vi er ikke en leder for dem, men lære dem signaler og adfærd som de handler efter fordi de har lært det, ikke fordi vi er dens leder.

    Men som sagt, hvad der gøres er afhængigt af hvad den gør.
    For mig er se er punk 1 at finde ud af hvorfor hesten gør som den gør. Hvorfor stejler den? Hvorfor bukker den? Hvorfor er den sur i boksen?
    Også handle der efter og i 99% af tilfældende behøves der ikke tys til vold, men indlæres nye signaler, tjekkes for smerter, trænes på alene tid, ændres omgivelser/staldmilijø, rytteren ændre sig osv.


  • #10   27. jul 2012 Jeg synes bare at det lyder så åbenlyst at hesten har brug for at vide at jeg er lederen, og når han er sammen med mig er der intet at frygte. Jeg kunne aldrig finde på at gøre noget som skader min dreng, for et slag på halsen er bestemt ikke mishandling og det er kun for at sige "Nu er det nok"..
    Jeg har det problem med min hest at han er meget langsom at vække, og lidt tung i hovedet, hvilket min træner og jeg er i fuld gang med at lave om på - hvis muligt. Men da han den ene gang fik det slag, stoppede han alt og kiggede på mig et sekund eller to, indtil jeg begyndte at ae ham, og så kunne jeg straks mærke at han respekterede mit valg og fulgte mig.


  • #11   27. jul 2012 Du kan aldrig blive leder for din hest af den meget simple og logiske grund at du er et rovdyr og den er et flugtdyr. Af samme grund kan du ikke gå ind og retfærdiggøre afstraffelse ved at sige; det gør hestene også indbyrdes. Du er IKKE en hest, og kan ikke agere hest. Idet du slår/dasker eller på anden måde afstraffer din hest, vil den opleve det som et angreb af dig som rovdyr. Den indfinder sig ja, for den har ikke muligheden for at løbe væk.

  • #12   27. jul 2012 Krikken- ja selvfølgelig, hvis den gør diverse ting du har nævnt vil jeg bestemt ikke afstraffe den, men når man går en tur med hesten, og den stopper op og demonstrerer, nægter at gå videre og prøver at vende om, slet ikke lytter til mine venlige lokkemåder fra start, men nægter - så får den et slag.

  • #13   27. jul 2012
    LineHeller * - Ved ikke om det er mig du skriver til, men svare ;D

    Via tilvænning til fx.alene tur lære hesten den ikke bliver spist af en puma, ikke fordi du er leder. Via tilvænning til rytter, til plastic osv. lære hesten at de ikke spiser den.
    Nogle heste følger jo alle mennesker over alt - gennem alt, uanset om de lige har mødt dem - ser de så dem som ledere og respektere dem selvom mennesket er komplet ukendt og aldrig har trænet med dem, samt måske ikke er heste menneske?

    At hesten fik et slag også reagerede er da helt sikkert muligt - men gætter på at du kunne have gjort andre ting og fået samme reaktion. Fx. sagt " HEY! ". Måske du bare ændrede attitude? Hvem ved, jeg var der ikke og kan derfor ikke udtale mig om det.


  • #14   27. jul 2012 LineHeller * -Så ville jeg så nok igen overveje hvorfor hesten stoppede og tage den derfra. smiley Og ikke konkludere " den er fræk og gider ikke ".


  • #16   27. jul 2012 Hvis feks. at min hun bider ud efter mig, hvilket meget sjældent sker, så for hun et slag over mulen, ligesom hvis at hun sparker ud efter en, så sparker jeg igen.. smiley Nogen synes måske at man aldrig må slå sin hest, men den vejer altsår 400-500 kg. Og det kan hurtigt blive farligt hvis at den ikke lærer grænserne.. Den ene dag, havde jeg tage hovedet af min hest, og givet hende grime på, så skulle jeg rense hendes hove, og når jeg så starter med den ene for hov, skubbede hun til mig med sit hovede så at jeg nær var væltet, og der fik hun altsår en ordenlig los! For det er langt over mine grænser. smiley

  • #17   27. jul 2012 Jeg vil heller ikke mene det kan retfærdiggøres at man slår sin hest fordi den bidder eller sparker. Hesten gør det ikke uden grund. Find grunden i stedet for at straffe hesten for at sige fra. Man skal kun være glad for at ens hest kan sige fra,
    I stedet for at den undertrykker.

    Jeg har arbejdet med mange heste efterhånden. Jeg er meget sjældent blevet bidt eller sparket efter. Hvis det endelig er sket har det nok været mig der ubevidst har sat hesten i en situation hvor den følte sig nødsaget til at sige fra. Tænk hvis vi fik tæv når vi sagde nej?


  • #18   27. jul 2012 hovedetøjet*

  • #19   27. jul 2012 Krikken -nej nemlig, du var der ikke. Og vi alle kender jo vores egne heste bedst.. Jeg kunne mærke at han lavede ballade og prøvede at overksride mine grænser, hvilket jeg satte en stopper for og det hjalp.

    Camilla- Jeg er sikker på at hesten sagtens kan se en som leder, ligesom hesten har en leder ude på folden. Der er jo for det meste altid en førerhest som de andre kan ty til. Den enkelte hest får sin beskyttelse i den samlede flok, men der er for det meste altid en leder. Og på samme måde kan du også være en leder for hesten. Du bliver jo nødt til at vise hesten hvad den skal, du bliver nødt til at give den nogle tegn, og allerede der er du lederen, du bestemmer over den.


  • #20   27. jul 2012 Camilla:
    min hest bed fordi den ville have godbidder..


  • #21   27. jul 2012
    LineHeller * - Derfor kan jeg heller ikke udtale mig om der var andre løsninger :o)
    Men det vil jeg som sagt udale om der er i 99% af tilfældende ;o).


  • #22   27. jul 2012
    Team Nullerdut . - Den bider kun fordi den får noget ud af det :D. Så man har belønnet adfærden hvis den forsætter.


  • #23   27. jul 2012 Til alle - Altså ens grænser kan defineres på mange måder. Her i vinters havde min hest fået et sår under foden som jeg skulle rense, men det gjorde jo fandens ondt, så han trak benet til sig, og ved en fejl ramte han mine fortænder, som sad løst i lang tid. Det var ikke hans fejl, og han overskred ikke mine grænser. Mange ville nok have været blevet fandens sure på hesten men det er ikke dens fejl. Men når jeg så står og ser på de andre ude i stalden: Der er en dame som har en unghest, 5 år. Den er ikke helt god til at stå stille, hendes reaktion: Hun står og råber og skriger af den, og hesten forstår jo ikke en pind. Men når min hest er umulig ved striglepladsen får han et slag, efterfulgt af aen, og han står nu meget eksemplarisk!

  • #24   27. jul 2012 Det er en afstraffelse, det viser at han gør noget forkert. Og når han gør noget forkert gør det ondt, så han altså ikke gør det forkerte igen..

  • #25   27. jul 2012
    I afstraffelse giver man ikke hesten en anden løsning på problemet. Den udviser en adfærd fx. at stejle, bukke, bide osv. fordi der er noget der genere den, noget den er utilfreds med, ubehageligt osv.

    Man fortæller den bare at det må den ikke gøre på den måde - hagen er så at hesten jo stadig har ubehaget, bliver frustreret osv. og det kommer så ud på en anden måde.


  • #26   27. jul 2012 Men problemet er jo ikke at han har ubehag, jeg kan tydeligt mærke på ham at han gør det fordi han er uopdragen. Måske en fejl fra min side, men nu er der kommet andre boller på suppen.

  • #27   27. jul 2012
    Igen, jeg er der ikke - jeg kan ikke udtale mig om situationen.

    Iøvrigt er vold for mig i mange tilfælde afmagt. Sådan er det jo mange gange, man slår fordi man får et chok ( hesten bider fx. eller stejler ) også bliver man bange/chokket. Hvis jeg får et slag af min søster og er uforberedt så ender jeg også ofte med at pande hende en igen fordi jeg får et chok.
    Og fordi man ikke lige umiddelbart ser anden løsning på problemet ( samme med mennesker, forældre osv. der slår børn og drenge der slår drenge ).



  • #28   27. jul 2012 Josephine - LOL Kan sgu godt forstå den protesterede, da du ville tage hovedet af den:D - Har set du har rettet det;)
    LineHeller - hvis jeg gik ved siden én, som pludselig vente sig om og klaskede mig en, så ville jeg os stoppe helt op i ren og skær chok...
    Desuden vil du aldrig se en førerhest bide eller sparke et flokmedlem for st få den til at følge efter førerhesten...


  • #29   27. jul 2012 Man skal self. ikke straffe hesten for dens instinkter, hvis en hest bliver bange og flugt instinktet bliver kicket ind, må man prøve at berolige hesten.

    Men ved tillært adfærd (altså tilllærte unoder) så bliver man nødt til at sige fra, og stoppe hesten, før unoden udvikler sig smiley


  • #31   27. jul 2012 I tillægger hesten meget mere hjernekapicitet end den har. Ingen heste er ude på at overtage verdensherredømmet.
    Hesten gør det der kan betale sig for den - tillært adfærd.. I starten nappede den måske sødt i lommen, og fik en godbid - ergo lærer den at nap/bid udløser belønning...
    Det samme som folk som lærer hesten spanske skridt, og samtidig skælder udover krikken skraber i boksen eller på staldgangen...;)


  • #32   27. jul 2012
    Line Lundsgaard Nielsen. N - Heste er ikke ude på at overtage verdensherredømmet og bestemme over menneske ;o). Så langt tænker de slet slet ikke, ihvertfald ikke efter min mening.


  • #33   27. jul 2012 Igen, nej han var hverken bange eller havde smerter. Det var kun unoder.

    Oventus - Jeg vendte mig ikke pludselig om, han stoppede og protesterede flere gange, jeg startede med at lokke med en godbid, og han gik et par skridt. Så prøvede jeg holde rebet med pres fremad indtil han gik fra presset, det blev også kun til et par skridt, flere gange prøvede jeg at få ham med, indtil han begyndte at prøve at vende sig om og gå den anden vej. Altså der gik mine grænser.

    Og krikken, nej det var jo heller ikke fordi jeg fik et chok.. han hverken bed eller stejlede, men som jeg har prøvet at fortælle mange gange gjorde han det fordi han bare ikke gad med.


  • #34   27. jul 2012
    LineHeller * - Det er så hvordan man mener heste kan opfører sig, så langt mener jeg ikke de tænker ;o).


  • #35   27. jul 2012 Altså det går jo meget an på hvilken hest det er.
    F.eks min pony skal nogle gange sættes på plads! For den er set kasteret, så det tror den er hingst - så hver gang der er hopper i brunst så ser den straks muligheder. Hvilket gør at den bliver ekstremt dominoerne, og han er en stræk pony hvilket han også godt selv ved. Så når det sker så glemmer han alt om grænser. Men man skal også lige huske på at han er stor 1´er, og han er flok leder og han giver de andre vallaker på folden sådan nogle tæsk! Selv dem på langt over de 170, og de ryttere er også noget træt af at deres heste altid kommer ind med skræmmer, og hævelser.
    Så min pony er noget af en hård banan....

    Men der er kun en situation hvor jeg virkelig har givet ham sådan en så han aldrig glemte det. Men det er når jeg har menses! Jeg ved ikke om kvinder udskiller nogle specielle dufte når vi har menses? Men min pony bliver meget interesseret i mig - altså han bliver meget "glad" for mig (sådan noget med at han bliver sur hvis jeg snakker med andre heste, og vogter over mig hele tiden) men når den periode kommer vil han også hele tiden lugte mig i de nedre dele, hvilket jeg slet ikke han acceptere han gør! Men han "lufter" også hans private del meget mere end normalt når jeg har det.


  • #38   27. jul 2012 Det er forskelligt. Jeg kunne ikke finde på at slå en hest, men hvis den bider eller napper får den altså lige et ordentligt smølfespark over mulen og et nej, hvilket virker til at være nok smiley
    Hvis den går ind i mig, eller jeg føler mig truet og den er for tæt på, så er det somregel nok bare at bruge tydeligt kropssprog og vifte den væk.
    Og ellers er jeg bare ikke typen der slår. Hvis hesten stopper op eller bakker så tager vi da bare en runde til, og så har jeg da somregel tålmodighed nok, til at vise den at det ikke er farligt og at den sikkert kan gå videre. smiley


  • #39   27. jul 2012 Lrillen - Nej, men der har vi så forskellige holdninger smiley Jeg ved godt at hesten ikke er fandens klog, hvordan skulle vi ellers kunne ride dem og gøre med dem hvad vi vil, jeg ved også at hestens to hjerne halvdele ikke er alt for kloge, og ikke komunikkere med hinanden, så hvad den har set med et ene øje ved den ikke at den har set med det andet øje og kan derfor blive bange for den samme ting flere gange... og jeg ved at hesten helt sikkert ar glemt mit slag efter 5-10 sekunder for sådan fungere dens hjerne (kan dokumenteres, men det er forskellige hvad man har lyst til at tro på), derfor tingene skal gentages og gentages og gentages.. Men jeg tror stadig på at hesten opfatter mig som den dominerende, som lederen, og derfor har den lyst til at følge hvad jeg siger den skal. Og nej - den har sikkert ikke noget valg, for hvis den som sagt overskrider mine grænser gør detondt på halsen.

  • #40   27. jul 2012 der skulle stå krikken

  • #41   27. jul 2012
    Line Lundsgaard Nielsen. N - Igen, det er individuelt om man mener det kan lade sig gøre :o)


  • #42   27. jul 2012 Anna J, Det var da en virkelig dårlig undskyldning! at du har din menstruation... Hvis du mener det giver dig ret til at slå din hest, hvis han kommer for tæt på, så må du da finde en anden til at passe din hest den uge! For det er sq da synd for hesten! Self. er den mere interesseret i dig, men derfor giver det ikke grund til at slå!

  • #43   27. jul 2012 Huh farlig debat...
    Heste har ikk hjerne til at tænke at de skal være i trods osv.
    I mit hoved er det ikk hestens fejl at den gør noget forkert det er rytteren/ejeren der enten gør noget forkert i øjeblikket eller tidligere tillært adfærd..
    Angående ledelsen blandt heste kommer det meget an på hvem man spørger. Min hest skal ikk lystre fordi den ellers får et klask i røven, den skal lystre fordi den har lyst til det.. Jeg har aldrig endnu haft problemer med heste eller andre dyr. Vi skal som mennesker lære at arbejde med dyrene udfra deres normale instinkter og adfærd.
    Man får aldrig verdens bedste hest eller samarbejde med en hest ved attali den. Det kan godt være at den makker ret men ikk af de rette grunde...
    Håber du forstår hvad jeg mener...


  • #44   27. jul 2012 Ups ikke attali der skulle stå ved at slå

  • #45   27. jul 2012 Inge-lise - jeg forstår, og jeg har også altid arbejdet med disse præmisser, hesten skal have lyst. Men efter jeg fik en unghest og en ny træner som har åbnet nye veje for mig kan jeg egentlig godt se at det giver mening. Men det lyder også bare meget bedre når min træner siger tingene. Og selvfølgelig vil jeg ALDRIG slå min hest uden grund, han betyder alt for mig og jeg tænker altid en ekstra gang over tingene. Men når han overskrider mine grænser som sagt.

  • #46   27. jul 2012
    LineHeller * - Igen igen, forskelligt hvad man mener :o)
    For mig er vi ikke nogen leder for hesten, vi lære den bare signaler den adlyder og derfor gør den som vi siger. Og du mener noget andet.


  • #47   27. jul 2012 LineHeller * du skriver du aldrig ville slå din hest UDEN GRUND.. DER ER INGEN GRUND til at slå en hest!!

  • #48   27. jul 2012 Psyko smiley The Dreamer :* .
    Heldigvis har den ikke gjort den siden den dag jeg gjorde det...
    For jeg havde sgu også svært ved at gøre det! Og jeg var nødt til at høre andre herinde om det kun var mig som havde det problem - og nej. Og ved nogle var det slemmere end ved mig. Og derfor følte jeg at jeg var nødt til at gøre noget..
    Og noget tid efter var jeg ude hos en proff avler i noget praktik. Også spurgte jeg hvorfor de ikke beholdte deres hingste afkom, og det var fordi de kort sagt skulle have noget "tæsk", for at være medgørlige og at de ikke så muligheder i alt og alle. Og det havde de simpelhen tid til at gå og gøre hele tiden, så de solgte dem som føl for simpelhen at slippe for det pis.

    Men man kan jo så også formulere det sådan om det ikke er disideret farligt hvis man har en hingst/vallak som ser muligheder i alt og alle? For det jeg var mest bange for på det tidspunkt var at han ville begynde at hoppe på en, som jeg havde hørt om nogle havde oplevet herinde. For jeg ville jo være færdig hvis han hoppede på mig! For hvordan skal min 43 kg krop kunne tåle over 400 kg?

    For jeg havde jo også sagt mange gange i en hårdere tone "nej" og havde forsøgt at skubbe ham væk, og havde også forsøgt med et mindre klask men intet hjalp.
    Og han har jo ellers respekt for mig, lige undtagen en ene gang i måneden - inden jeg fik sat mig mere eller mindre igennem.


  • #49   27. jul 2012 Day Dreamer - har det på samme måde, er ikke bange for at give hesten et slag, men der skal være en god grund. Som sagt har jeg heller ikke lyst til at komme til skade fordi den ikke lærte at nej var nej.
    Men på den anden side, så mener jeg stadig at hesten ser mig som den leder, som den dominerende. Selvfølgelig kommer jeg aldrig til at blive en hest i dens øjne, men hvis jeg "snakker hestens sprog" hvordan de opfører sig overfor hinanden, og jeg gør det samme som de gør ved hinanden, når hesten laver noget forkert, er jeg sikker på at den ikke ser mig som en trussel men som noget den kan følge efter.


  • #50   27. jul 2012 jeg vil også sige at hesten stadig ka se dig som leder og ja man er nød til at løje hver enkelt hest nogle bliver man nød til at værer bestemt over for ander er det lige modsat det er vel som med mensker . nogle er hårde rocker typer og ander admindelig og til sidst de nervøse .
    jeg syntes det er det helt rigtig du har gjort og vis det virket så dejligt . jeg vil selv ha gjoret det samme .


  • #51   27. jul 2012
    Hestesprog kan vi aldrig tale .:o)

    Vi kan slå og sparke. Men vi kan ikke stampe i jorden, piske med halen, vende øre, løfte bagben, vende røven til osv. - sprog som heste taler sammen. Mange gange så laver hesten en masse tegn fx. stampe i jorden og piske med halen - det fiser ind, så det når aldrig så langt som at bide.
    Ofte så får vi mennesker også mange signaler, vi overser dem bare fordi vi er en hest. Samt vi heller ikke kan tale hestesprog så vi kan heller ikke stampe i jorden og advare hesten.

    Vi kan ikke snakke sammen før det ender i at bide - det kan heste.
    Vi bliver bare aldrig en hest og kan aldrig snakke sammen som de kan.


  • #52   27. jul 2012 Men der er vel også meget forskel på hvad man ser som et hårdt klask? for nogle ser jo nærmest bare et lille smølfespark som at slå, mens andre ser det helt modsatte.

    For jeg er f.eks ikke særlig fysiks stærk på grund af min lille, og tynde krop. Så jeg ville jo aldrig komme til at slå lige så hårdt som en voksen mand.
    For en gang til idræt skulle vores styrke måles, og når jeg slog med mit hårdeste slag jeg kunne, målte det kun som et mindre normalt klask af en fuld voksen mand.


  • #53   27. jul 2012 Jeg føler også at det er rigtigt gjort! smiley

  • #54   28. jul 2012 Jeg gider ikke rigtig modargumentere det i skriver til mig, for jeg er dybt uenig.
    Du kan ikke agere hest/førerhest overfor din hest. Din hest tror du er et rovdyr, sparker du den, tror den at du er ude på at gøre den ondt . Det føre ikke noget godt med sig. Det smerter mig i hjertet at nogen tror det, for nu forstår jeg da meget bedre nogen af de heste jeg har arbejdet med, som har været snotforvirret og sky ..


  • #55   28. jul 2012 Krikken, nej du har ret, men når man lærer at lytte til de signaler hesten giver gennem mange års studeren, kan man jo netop se om hesten gør det af smerte eller unoder, og hvis det er unoder, kan man reagere som en anden hest ville have gjort, ikke fordi jeg siger at jeg er en hest, og jeg kan heller ikke snakke hestesprog, men jeg kan læse hestens signaler, og så kan jeg prøve at svare så godt som jeg nu kan. Og hesten forstår jo åbenbart hvad det er jeg fortæller den.

  • #56   28. jul 2012 Camilla, Jeg kan godt se hvad du mener, men hvad nu hvis det er dig der har opfattet det hele forkert? Der er så mange forksellige meninger om hvordan man skal opdrage sin hest, og der er ingen der siger at din er rigtig, såvel som ingen siger at min er rigtig. Måske er der ingen af os der har ret..

  • #57   28. jul 2012 Jeg tror absolut ikke min hest ser mig som leder, for hun siger fra hvis jeg dummer mig. Jeg er bare så opmærksom på hendes kropssprog at det aldrig kommer der ud hvor hun bider eller sparker. En kombinationen af gensidig respekt og opdragelse (hest så vel som ejer) og så kan man undgå vold. Og jeg mener overhovedet ikke at man har respekt når man slår sin hest. Og hesten får heller ikke respekt, den bliver angst. Forveksel endelig ikke de ord.

  • #58   28. jul 2012
    LineHeller * - Hvis jeg skældte dig ud på japansk forstod du nok også at jeg var sur, bare ikke pga. hvad ;o).

    Du kan læse hestens signaler, men du kan aldrig svare på den som en anden hests. Derfor vil der være ting der går tabt. Hesten kan som sagt have kommet med signaler man ikke ser og ikke kan svare på. Vi kan ikke svare med at piske med halen og lægge øre, vi kan kun svare med at bide, sparke og slå, ikke advare "mildt" - det er ihvertfald svært, især også så hesten forstår det da vi som sagt ikke er heste.

    Anyways, vi kan vist kun blive enige om at være uenige :o)


  • #59   28. jul 2012 Min hest hverken bider eller sparker mig! Og nej min hest er heller ikke bange for mig.. tvært imod opsøger han min opmærksomhed hver gang jeg er i nærheden af ham.. Selvom jeg har afstraffet ham for 10 minutter siden og alle hans venner står på marken og kalder

  • #60   28. jul 2012 Lineheller: når jeg bliver bekræftet i at det jeg gør er forkert, så vil jeg helt Vil jeg med glæde kigge og ændre i min træning. Men indtil videre er jeg kun bekræftet i at det jeg gør er rigtigt. Jeg havde langt flere problemer med min hest da jeg slog den, end jeg har nu. Det samme ser jeg når jeg træner andres heste eller observere andre. Dem der har en magtkamp kørende er sjovst nok dem der kæmper længst for til sidste at stå med en hest der har flere problemer end før

  • #61   28. jul 2012 Jamen jeg kan godt se at du har ret i det du siger.. Men jeg siger heller ikke at jeg svarer som en hest ville gøre, men jeg kan prøve så godt som muligt, og selvfølgelig går der ting tabt, sådan er det.

  • #62   28. jul 2012 Camilla. Jeg har bestemt ikke en magtkamp kørende med ham, og hvis du kom og observerede os ville du også kunne se det, men derfor skal han stadig ikke overskride mine grænser, og når han gør det er det ikke et spørgsmål om en magtkamp, men tværtimod en irettesættelse.

  • #63   28. jul 2012 Det synes jeg heller ikke at jeg skriver at i har??

    Min hedt har også respekt for mig og mit rum, ligesom jeg har respekt for dens. Jeg slår ikke min hest hvis den fortæller mig at jeg er for tæt på. GENSIDIG respekt, nøgleordet i min træning. Det virker, helt uden vold. Det er som bare der jeg vil hen, der r andre veje end at ty til vold.


  • #64   28. jul 2012 Nej det skriver du ikke, men jeg føler at du hentyder det når du skriver til slut at dem som har en magtkamp kørende er dem der kæmper længst.

    Og nej jeg slår ham heller ikke hvis han kommer for tæt på, men jeg slår ham når han gør noget uacceptabelt forkert i mine øjne, det er ikke at overskride mit personlige rum, men når han laver unoder af stor betydning. Jeg har ingen problemer med at han overskrider mit personlige rum, tværtimod,.


  • #65   28. jul 2012 Jeg vil ikke kalde det for vold, for jeg slår jo ikke på nogen måde heste for at skade den, jeg slår den ikke gentagende gange, jeg slår den ikke barbarisk. Jeg giver ham et dask på halsen når han som sagt gør noget uacceptabelt. Og hvis jeg gik hen og slog dig på samme måde som jeg slår hesten, vil du ikke ligefrem løbe skrigende væk af smerte.

  • #66   28. jul 2012 Day dreamer: kommer desværre aldrig ned mod Sønderjylland. Eller gjorde jeg gerne forsøget. Jeg er alligevel aldrig kommet rigtig til skade med andres heste endnu, så spar du bare ambulancen.

    Lineheller: jeg hentyder aldrig, jeg skriver det son jeg mener det. Og jeg skriver GENERELT. Men jeg gider ikke fortsætte diskutionen. Det har været oppe før, og jeg har deltaget før. Jeg kan alligevel ikke gøre fra eller til, hvis folk vælger at bruge vold mod deres heste. Det er deres valg. Jeg gør bare hvad jeg kan, i form af at fortælle at der er andre muligheder.


  • #67   28. jul 2012 Jeg må lige høre: Når I skriver slå hesten, hvad mener I så?

    For, hvis man slår sin hest med flad hånd på hals eller bringe, kan det næppe gøre mere ondt på hesten, end når man giver den en god kærlig klappetur. Jeg har ikke hest mere, men hvis jeg en gang i mellem gav min hest et klap på halsen sammen med et ord eller en lyd, var reaktionen mere overraskelse end smerte. Der kan umuligt have været smerte. Så det så jeg intet galt i. Man fik i hvert fald hestens opmærksomhed. Slag med pisk, tager jeg derimod stor afstand til!!


  • #68   28. jul 2012 Pia; nu handlerdet jo aldrig ón slaget alene. Når du klapper hesten kan den jo mærke at du er positiv, og let i dit kropssprog og dine signaler. Hvorimod hvis du slår er negativt ladet i din krop, puster dig op bliver stiv og hård i dine udtryk. Hesten kan sagtens både se og mærke det

  • #69   28. jul 2012 Camilla, Jeg spurgte også bare om hvordan du håndterede din hest under disse omstændigheder, til at starte med. Jeg bad ingen om at argumentere for og imod, eller sige at det er dårligt at slå hesten.

    Pia J - Når jeg siger slå, mener jeg nemlig at jeg giver hesten et dask med flad hånd på halsen, og som du siger tror jeg næppe heller ikke at det gør ondt, for det er ikke derfor jeg slår ham, det er netop for at få en reaktion. Og hvis han føler smerte, er det meget lidt og kortvarig, men så hårdt slår jeg ham ikke..


  • #70   28. jul 2012 Er der nogen af jer der har set de udsendelser der kører, hvor nogle mennesker skal leve som dyr i nogle dage? Og hvor de skal prøve at blive accepteret i flokken som den slags dyr. Jeg skulle se den, hvor en mand og en kvinde skulle leve sammen med henholdsvis en flok store fuldblodsheste og en flok "halv vildheste". Kvinden skulle bo i stalden sammen med hestene og på fold med dem om dagen. Hun skulle også spise deres foder, og kæmpe med dem om foderspandene på folden. Manden kunne ikke komme på stald om natten, men måtte være på marken hele døgnet og leve af græs. Jeg faldt desværre i søvn, så fik ikke set udsendelsen ordentligt, men kvinden fik sig i hvert fald nogle los, for hun var helt nederst i hirakiet, og måtte ikke nærme sig foderet...

  • #71   28. jul 2012 Og jeg valgte selv at svare smiley nu vælger jeg så bare ikke at fortsætte diskutionen fordi jeg ved at det er håbløst smiley

  • #72   28. jul 2012 Camilla: Men hvis hesten ved det ene, ikke smertefulde slag, via mit kropssprog forstår, at den har gjort noget galt, så er det vel også okay... ? smiley


  • #73   28. jul 2012 Synes det er et virkelig godt emne at tage op! smiley - Lige bortset fra at der vil komme en kæmpe diskussion! smiley

    Jeg 'dominere' kun heste, som jeg ikke er knyttet til.
    Heste som jeg er knyttet til, ville jeg aldrig nogensinde være 'leder' overfor.
    Jeg skal være på samme rang/rank med den, så man kan få et 'venskab'. smiley
    Jeg synes at slå/afstraffe en hest er ligesom hvis man slog et barn, hvilket efter min mening, ikke kommer noget godt ud af. smiley

    Og en hest har lige så meget ret til at sige fra ligesom jeg har (Igen efter egen mening). Ville slet ikke kunne holde ud, at fjerne dens ret til at sige fra, ved at slå/afstraffe den. - Man må løse problemet på en 'positiv' måde, gå på kompromis, ligesom man gør med ens ven/inde, man slår jo ikke bare ens ven/inde hvis man er uenige vel? smiley

    Og ja, jeg ved godt at en hest ikke er et menneske og noget af deres "natur" er 'vold', men jeg har ALDRIG nogensinde oplevet at der kom noget positivt ud af vold.. smiley

    Men den måde jeg løser mine problemer med f.eks. Atira, er at snakke til hende, og evt. vise hva' hun skal gøre.. F.eks. hvis hun ikke gider at gå hen i hjørnet af ridehuset og er fuldstændig i sit stædige humør, så snakker jeg stille og roligt til hende , og prøver på at hive hende med mig, hvis det ikke virker giver jeg fuldstændig slip på hende, og viser med kropssprog at hun skal komme hen til mig og siger beroligende "Kom tøsen" til hende , hvilket hun ofte bedst kan li' - derved går vi på kompromis. smiley

    Husk dette er MIN egen mening, I skal ikke tage det personligt! - Folk er forskellige! smiley


  • #74   28. jul 2012 Pia J = Ja jeg så det da en dame skulle bo som en flok køer og en mand som en gris, damen kom ind om natten men manden skulle bo ude og måtte rule sig i muder og det, det var vildt fedt (altså så kan folk se at det måske er nedern at være et dyr) smiley

  • #75   28. jul 2012 Men hvorfor så slå? Måske det ikke gør ondt, men du påføre hesten unødvendigt ubehag. Men det er måske også individuelt. Jeg klapper ikke min hest lige så hårdt som jeg slår (den gang jeg gjorde det)

  • #76   28. jul 2012 Day dreamer: Jeg vil så heller ikke arbejde med en hest der stod skadet. Ikke så længe det var træning af den slags. Så det er vidst ret irrelevant smiley

  • #77   28. jul 2012 Day dreamer: men det er faktisk ikke særlig længe jeg trænede en hest på 170 med samme problem. Den lærte på 2 gang at den skulle gå pænt - den blev trænet i grime, uden slag .

  • #78   28. jul 2012 Det er jo heller ikke ubehag på hesten, men jeg gør det for at få den reaktion jeg får..

  • #79   28. jul 2012 OBS !

    Jeg glemte bestemt noget vigtigt!
    - Atira er en sød pony, som ikke på nogen måde er farlig for mig !

    Hvis jeg havde en unghest, og den f.eks. sparkede mig, så ville jeg da ikke bare stå der og sige "Ejjj, det var da min fejl, undskyld hest!"
    Jeg ville give den et dask (lidt ligesom et klap) og sige med en sur (meget sur) stemme: "NEJ!" Ikke råbe, men bare meget bestemt.
    - Hvilket jeg har erfarret med nogle ungheste, at det har hjulpet. smiley


  • #80   28. jul 2012 Hver sin måde at gøre tingene på. Jeg har klaret mig fint med min egen og andres heste, helt uden vold smiley

  • #81   28. jul 2012 Simone, Nemlig, jeg synes også at det hjælper på min unghest når han får det dask. Men mest fordi jeg udnytter hans reaktion.

  • #82   28. jul 2012 Som sagt Camilla, jeg udøver på ingen måde nogen form for vold.. Jeg giver ham et dask. og efterfølgende aer jeg ham på samme punk hvor han fik dasket, hvilket gør at han ikke bliver bange for mig, men respekterer at jeg sagde nej.

  • #83   28. jul 2012 LineHeller *

    Jeps, så længe det ikke skader hesten.. smiley


  • #84   28. jul 2012 Lineheller: og det er så din måde, det acceptere jeg. Jeg undgår bare at klappe til hesten, og synes stadig hestene har respekt for mig. Hver sin måde. Jeg arbejder på gensidig respekt, hvor andre kun arbejder på respekt fra hestens side smiley

  • #85   28. jul 2012 Hvis min hest stopper op og nægter at følge med gør jeg noget så simpelt som at bakke ham. Det gør ligesom at han koncentrere sig om noget andet. Når jeg så er færdig med at bakke ham er det som om han havde glemt det han gjorde lige før ( altså at stå stille ) Hvis ikke det virker trækker jeg i torvet, og holder presset indtil han går et skridt frem, og slipper så presset med det samme. har aldrig oplevet at et 'dask' har hjulpet på mine heste. smiley men som camilla skriver har vi jo hver vores måde at træne på smiley synes at 'pres' hjælper i rigtig mange situationer smiley

  • #86   28. jul 2012 Lol, der er jo ingen der siger at jeg ikke respekterer hesten. Og bare fordi jeg irettesætter ham betyder det jo ikke at jeg ikke respekterer ham.

  • #87   28. jul 2012 Du misforstår det jeg skriver :-))

    God debat til jer alle, sov godt når i kommer dertil, nu hopper jeg ihvertfald af smiley


  • #88   28. jul 2012 Nadia - jeg ved godt at det virker håbløst at læse alle beskederne igennem, men som sagt tidligere har jeg lokket med rugbrød og pres hvilket ikke hjalp, har også prøvet at virke meget overbevisende og indbydende for at få ham med. Og det med at bakke ham, det bruger jeg som en leg hvor han lærer at jeg er den dominerende, og han skal respektere mit rum, men det hjælper ikke på at få ham til at gå frem smiley

  • #89   28. jul 2012 Men det kommer egentlig også an på hesten og dens personlighed, ligesom mennesker er forskellige, således er heste også. smiley

  • #92   28. jul 2012 Jeg er ikke tilhænger af at slå heste. Jeg kan godt lige markere overfor den ved at hæve min stemme, og måske daske den lidt på skulderen (det er så længe siden jeg har gjort det). MEn aldrig mere end det smiley

    JEg er passer på en pony der godt kan finde på at bide, og jeg har aldrig slået hende. Derimod prikker jeg hende i kæben med en finger, for det er det jeg har erfaret virker for mig og de heste der har været slemme til at nappe mm. smiley Og det hjælper altså også på hende. Jeg kunne aldrig finde på at daske en hest over mulen.
    Hvis hesten går ind i mig, eller går uden at have fået lov. Så stopper jeg den igen, og evt bakker den tilbage til stedet igen, så den forstår at den ikke får noget ud af det. Den kommer ikke hurtigere frem af at den bare braser, nej den skal vente på mine signaler.

    Nu er de heste jeg omgåes også okay velopdragne. Engang red jeg en fjordheste blanding, og når den ville ind i boksen så løb den altså bare. Og han var godt nok stærk. Der måtte jeg indrømme, at jeg med mine dengang 8-9 år overhovedet ikke havde kræfter til at holde den. Men det var på grund af, at der ikke var taget hånd om problemet i det tidlige stadie. Og den var jo bare vant til at få sin vilje. Der blev min far nødt til at tage over, fordi han selvfølgelig havde flere kræfter til at holde den. Men den gang vidste jeg jo ikke nær så meget som jeg gør nu. I dag ville jeg nok have grebet det anderledes an. Men jo det er da super farligt, men så er det jo om at finde en løsning der fungerer bedst for hest og rytter.

    Så nej, jeg går ikke ind for at slå heste. Derimod går jeg ind for at hestene skal lære alle grund signalerne fra start af. Altså stop, bak, fremad, flyt for pres mm. Og så bare tage hånd om problemerne fra start af smiley

    Jeg håber ikke jeg får hater kommentarer over den her besked. Men det er sådan jeg gør smiley

    - Trine.


  • #93   28. jul 2012 Jeg citere lige Andrew Mclean
    "Hos heste virker straf som regel ikke, medmindre streffen gives inden for 1 sec efter adfærden vises. brugen af forsinket straf virker ikke, men hvad værre er, den skaber konflikt hos hesten, og får dens adfærd til at forværres.

    selvom en hest straffes i sammen øjeblik den bide o.l. gør straffen intet for at ændre på årsagen til adfærden. som fx kan være problemer med at stanse, eller gå frem på bestemte signaler.

    ÅRSAGEN TIL STRAF ER DEN MINDST EFFEKTIVE FREMGANGSMÅDE
    er at den ikke tillader hesten (hunden eller barnet) at øve den korrekte adfærd. straf siger intet om, hvad dyret burde gøre.


  • #94   28. jul 2012
    Monty og Karina smiley - Lige netop ;o). Vi kan ikke snakke hestesprog. Heste kommer altid med advarsler, men dem opfatter vi sjældent også kanøfles hesten når den bider, trods der er blevet advaret først.


  • #95   28. jul 2012 Det lyder fornuftigt Josie Lee Quintrell smiley
    Men hvis hesten f.eks. har problemer med at stoppe og løber. Så ville jeg formentlig ikke straffe den, men det er da klart at jeg vil træne med den så den til sidst ikke gør det? Hvis hesten ikke kan stoppes, så er det vel enten pga. ubehag eller fordi den ikke er blevet korrekt trænet. Hvis det er ubehag så skal man jo selvfølgelig gå ind i sagens kerne, hvorfor er det den bliver bange, hvad var det den blev bange for, hvad skal man være opmærksom på. Osv. Men hvis det 'bare' er træning der skal til. Så vil længevarende træning vel have gavnlig effekt i forhold til 'straf' som måske kommer 3 sekunder efter hesten har lavet tingen, og derfor har glemt hvad den gjorde galt? smiley

    Eller er det mig der er helt galt på den?


  • #96   28. jul 2012 Man må huske at et stort 500 kg tungt dyr, kan blive meget farligt, hvis det kommer ud af kontrol.

  • #98   28. jul 2012 Jeg hopper sgu lige fra. smiley

  • #99   28. jul 2012 Ida - når man klapper hesten, er det jo med positivt og imødekommende kropssprog, modsat når man slår for at afstraffe, som foregår med negativt og stift kropssprog...
    Alt med måde - de er ikke lavet af glas, og et kærligt klap ser jeg intet galt i;)


  • #100   28. jul 2012 Nu har jeg ikke læst bogen, men bare en kort lille bemærkning fra min side. Der er STOR forskel på at opdrage en alm sportshest/pony og en stor, stærk hingstebasse.

    En hingst vil konstant prøve på at bestemme, det ligger i deres natur. Og hingstes hjerne slår nogen gange fra, fx hvis de ser en hoppe. Og her er der intet andet at gøre end at give den en på sinkadusen/virkelig hæve stemmen, for at få opmærksomheden tilbage på dig og sige hey jeg bestemmer makker.

    MEN når det er sagt, så er det opdragelse af en HINGST. Og der er virkelig stor forskel på at opdrage en en bette plag på 2 og en stor fuldvoksen hingst. Jeg synes absolut ikke "vold" er nødvendigt mod en 2 årig plag. Den er sgu stadig kun en stor bebs inde i hovedet og den burde lytte rigelig fint til hvis man hæver stemmen en smule og bakker den (som også er et dominanstegn).


  • #101   28. jul 2012 Selvfølgelig kan en hingst da opdrages uden vold.

  • #102   28. jul 2012 Camilla: Har du prøvet at stå med en stor bøf af en hingst, som har damer på hjernen?

  • #103   28. jul 2012 ja smiley og jeg har også stået med heste der var langt værre end en hingst der har hopper på hovedet.

  • #104   28. jul 2012 Sig: men hingsten skal jo også opdrages fra føl, og ikke som fuldvoksen. Og der er fremgangsmåden da den samme?


  • #105   28. jul 2012 Hverken dyr eller mennesker skal afstraffes..

    Vold avler vold..


  • #106   28. jul 2012 Jeanette:
    Helt enig. Men nu er de hingste, jeg håndterer ikke mine egne, så den del af opdragelse står jeg ikke for.
    Jeg har bare altid haft min hest i stalde med hingste, og os som tør, håndterer også hingste nogle gange om ugen. (folk som er bange for hingstene får ik lov til at håndtere dem, da frygt og hingste er en rigtig dum kombi). Plus min træner tager til tider nye hingste ind som træningsheste. Og jeg er en af de få, som elsker hingste, dog skulle jeg aldrig selv have en, da jeg foretrækker heste, som man kan håndtere med fløjelshansker på, og det kan man bare ikke altid med hingste. Husk på, jeg er en af de bidløse hippieryttere, som mener at 95% af alle ryttere i dk mishandler deres heste på daglig basis, så jeg slet ikke typen som lægger en hånd på min hest. Men hingste.. Der må man bare nogle gange sætte sig i respekt, fordi chancen for at de potentielt bliver farlige bare er så meget større.

    Og selvom en hingst er opdraget fra føl, så er der altså bare nogle hormoner oppe i bøtten på dem, som gør, at det er anderledes at håndtere disse. Og selv hingste som er søde 99 % af tiden kan det sige klik for. Heldigvis er det yderst sjældent at det sker, jeg har kun kendt søde og nemme hingste smiley men jeg kan love dig for, at når jeg håndterer hingste, så har jeg nul tolerance overfor bull shit smiley Jeg har set folk blive løbet ned af hingste og komme til skade, hvis hingsten beslutter sig for at det da er den som bestemmer. For de vil altid prøve på at presse grænserne, hvilket vallakker og hopper sjældent gør.

    Og de færreste i DK er vant til at håndtere hingste, da man sjældent holder hingste i dk, med mindre de skal avle. Og var jeg ikke vant til hingste, så ville jeg også sige uhhh ik så voldsomt, men hingste kan bare være en mundfuld og nogle gange er den eneste måde at få deres opmærksomhed på altså at sige så makker nu stopper, du det fis.


  • #108   28. jul 2012 Jeg aer/kløer også altid de heste jeg omgåes smiley Man ser jo ikke heste klappe hinanden ude i naturen, de kløer/gnubber jo. Så på den måde tror jeg hestene vil tage klø/nus mere som ros end et klap smiley
    Så jeg foretrækker altså aen/kløen når jeg skal rose heste, mens jeg taler til den i et glad toneleje.

    - Trine.


  • #110   28. jul 2012 selv om en hingst er håndteret korrekt fra føl af, kan de godt blive nogle tromler når der kører hormoner rundt i kroppen på dem.

    jeg har jobbet på stutteri med avlshingste, og det var ikke lutter lavkage de dage at der var hopper inde ... Også selv om de var håndteret fra føl og normal de meste omgængelig dyr.


  • #111   29. jul 2012 Jeg morede mig kongeligt over denne passage:

    "Men jeg læste så det i bogen igen, og der stod at man skulle give hesten én på sinkadusen hvis den overskred dine grænser, fx en hingst som gerne ville over til en hoppe og ikke lyttede til ejeren, så skulle ejeren altså slå hesten. Og derefter skulle ejeren ae den på samme punkt. Der står i bogen "Når man gør sådan, handler man som et dyr af meget høj rang og resultatet er fantastisk! Hesten er ikke spor forskrækket eller sur, men anerkender nu tillidsfuldt din dominans"."

    Jeg har én eneste gang klappet til min pony, da han var ved at rende mig ned. Da jeg efterfølgende forsøgte at sige "undskyld", ville han ikke engang se på mig, så fornærmet var han! Han havde jo handlet på instinkt idet han var ved at flygte fra noget farligt, og at jeg så tilfældigvis stod i vejen, nå ja.. Han ville ikke kendes ved mig i 3 hele dage. Alt sammen pga. ét eneste klask. Som i øvrigt var uddelt i nødværge, men hvad forstår han om det :o)

    Når jeg læser de vise ord, som du har fundet i hestebiblen, så sidder jeg inde i mit hoved og drager paralleller til krigs-agtige tilstande. Hvordan gør man, når man vil have fjenden til at overgive sig? Først angriber man, så overgiver fjenden sig, og så har man vundet. Hvad fedt er der i, at kunne kalde sig "den dominante leder" i forhold til sin hest??
    Jeg har svært ved at anskue det som noget nødvendigt. Bevares din hest skal vide, at du har grænser. Men ligesom den skal respekterer dine grænser, så bør du respekterer dens. Og det synes jeg personligt ikke man gør, når man vælger slå-og-nus metoden..


  • #112   29. jul 2012 Bare af ren nysgerrighed, men på hvilken side har du læst dette? Vil gerne læse det i kontekst i bogen selv.

  • #113   29. jul 2012 Det kommer an på hesten, situationen, hvordan den er opdraget og om den overhovedet ved hvad den skal.
    Hvis det er fordi den ikke ved hvad den skal, skal den ikke afstraffes, men undervises.
    Hvis hesten er fuldstændig uopmærksom, kører op i det røde felt uden nogen yderligere krav osv., så kan jeg godt sætte mig igennem og sige 'jeg er her altså!'
    Det gør jeg dog ikke ved at slå hårdt, mere med kropssprog, lidt ryk i grimen måske. Det er ikke ret tit, jeg har slået hesten.
    Man må gerne blive sur, så hesten kan se det, men det er kun i nogle situationer. Andre situationer, hvor hesten måske gør noget 'forkert' er det fordi den ikke ved hvad den skal, at den er bange eller andet. Så handler jeg helt anderledes.


  • #114   29. jul 2012 Day dreamer: det må du undskylde, er kommet til at scrolle hen over dit spørgsmål. Lad være med at drage konklusioner for hurtigt, det var ikke fordi jeg ikke ville svare.

    Nej jeg vil ikke lade være at tage en hest ud i så lang en periode. Men jeg ville tage en hest ud i de situationer hvor jeg kunne styre den, eller havde mulighed for at træne uden at belaste dens skade. Min hest stod selv skadet i et forben i næsten et halvt år. Selvfølgelig blev hun trænet. Men hun lærte ikke nye ting, hvor jeg kunne risicere at hun bevægede sig for meget. Nu er der jo mange andre ting man kan lave med en skadet hest.

    Som en lille tilføjelse, så tror jeg aldrig jeg ville komme til at stå med en hest, der ikke kunne gå ganske almindeligt pænt ved siden af mig. det tager maks en uge at lære hesten det, hvis ikke kortere tid. Oftest 1 dag eller 2.


  • #115   29. jul 2012 Alle har jo forskellige meninger, og forskellige grænser.. Jeg slår ikke min hest uden grund, men jeg er kold over at give den et klap hvis den overskrider mine grænser, så som at bide.. Ligeledes hvis hesten er ulydig af en eller anden form under ridning, så tjatter jeg til den med pisken, hvis den løber fra mig så tager jeg i tøjlen, selvfølgelig giver jeg den verbale hjælpere ligeledes, men det er jo ikke altid nok(:

    Bliver sikkert upopulær, men dont Care, hesten er et stort dyr, og så længe man husker at nusse og rose sin hest så ser jeg intet galt i at give den en bette skideballe hvis den opføre sig forkert(;


  • #116   30. jul 2012 "Man må huske at et stort 500 kg tungt dyr, kan blive meget farligt, hvis det kommer ud af kontrol."

    Hvad skal man så gøre der? Slå den til er under kontrol?
    Fortrækker så at træne den inden, så den er under kontrol og hurtigere kan komme under kontrol igen, hvis uheldet er ude..

    Hesten ved jo ikke, hvornår den overskrider vores grænser.. Hvordan skulle den da have nogen chance for at vide det og hvilke grænser er det den overskrider?
    Det kræver jo først at vi har sat grænserne op, men det har man jo ikke trænet, hesten overskrider dem bare og så får den straf!

    Årh.. Lige strengt nok.. Stuearrest for at spise kagen, men man vidste ikke kagen ikke måtte spises, ingen havde fortalt det...

    Derfor jeg fortrækker at træne det.. Jeg siger til min hest.. Du må ikke spise kagen, ellers får du stuearrest.. Han spiser aldrig kagen... Kun roepiller..
    Det kan tage længere tid, men du giver hesten en ærlig chance for at lære, hvad den skal for hammeren falder og straf, kan nok helt udelukkes og ros bliver nok det nye hit smiley


  • #117   30. jul 2012 afstraffelse for mig.. Hvis de bider får de et nap over mulen og jeg skal nok også markere mig hvis de sparker. Hvis de truer afhænger det lidt af placering..
    Men ellers når jeg straffer hesten foregår det typisk ved at få dem til at bakke også ellers må vi starte forfra og huske en masse ros når hesten gør det rigtigt.

    Det er sjovt for når jeg tænker tilbage kan jeg se hvor meget jeg har gjort forkert, men jeg har lært. BAre i dette år kan jeg se hvor meget kontrol jeg har lært over mig selv.


  • #118   30. jul 2012 Jeg er måske en rigtig RØV i mange folks øjne, men jeg vil hellere have at 10 mennesker synes det jeg gør er rigtigt og FLOT og jeg ikke kommer til skade, end at jeg hopper med på moden om at man kun må ae og gøre som hesten vil og så ende med at dø fra et spark!

    Jeg har før haft en lille lort som jeg også kun ville ae på og gøre som han vil og give tid m.m.
    Han var LIVS farlig.

    Han kom ud til nyt hjem og bliver idag bare opdraget på og lever som en fantastisk lille hest.

    Så da jeg fik Jasmin valgte jeg at det var opdragelse fra dag ét. Jeg var bestemt og bad hende om at bakke og råbte "HEY" hvis hun gjorde noget der overskræd mine grænser. Og her gælder det også om at gå frem. Selv sådanne små ting kan ende med at være trælse og uhåndterelige.

    Jasmin forstår oftest et "HEEEY!" og så en sur stemme og at bakke hende med at prikke hende hårdt ind på bringen eller skubbe til hende hvis hun ikke gider at løfte ben, men der er nogle gange hvor hun altså får SÅdan en på bringen eller røven, for jeg gider simpelhen ikke at finde mig i hendes uartighed og komme alvorligt til skade.

    Specielt under brunst perioden er det altså udelukkende slag, da hun ikke reagerer på noget andet. Nu har vi valgt hun får fri - for det er ikke sjovt for nogen at hun ikke lytter ved bak i brunstperioden.

    Jasmin overtræder sjældent grænserne nu - og de sættes oftest på plads med et bak og et Hey.

    Bider hun, får hun et stort skub først, anden gang får hun et ordentlig smølfespark. Det samme med hvis hun skubber, så bliver hun skubbet væk.

    Jeg kan blive helt chokeret over hvordan folk kan være "Hesten skal have tid, og man må ikke slå den blablablablabla". GODT i ikke står i min stald - for bider en hest mig får den sku et smølfespark, og er den uhåndterelig at gå med og farlig for omgivelserne får den et ordentlig klap på bringen så den fatter det.

    Min hest er ikke død eller øm af det endnu - for min slag er ikke så hårde som en hests spark.

    Så kommer der den med at vi er et rovdyr - JA, for pokker det er vi, men hesten har altså efterhånden i flere generationer og med flere år med at omgås mennesker forstået at vi altså ikke angriber og æder dem og gør dem skadelige for andre rovdyre. De forstår os som en lederhest - men selfølgelig på en helt anden måde - men at når vi siger stop - så er det stop! Den er jo ikke en skid bange for os når den kan gøre det igen og igen. Det er dårlig opdragelse, og vi skal huske på det er et stærkt stærkt dyr som altså med et lille stejl eller at spark altså kan slå en ihjel...

    JEG vil ikke komme til skade, og indtil min hest er bange for min hånd og er øm så vil den få et klap når den har overskredet mine grænser flere gange.

    Så håber jeg folk bliver klogere og en dag kommer mindre til skade så de får åbnet øjnene og indset at de må begynde at opdrage!


  • #119   30. jul 2012 Og HUSK! Jasmin blive bakket og sagt godt og højt til HEY de første 2 gange. 3 gang er sidst gang og så får hun tydelig og ren besked!

  • #120   30. jul 2012 Og jeg har selv prøvet det med KUN at bakke og jeg ved ikke hvad fordi jeg ville være som alle andre - igennem de sidste 3 år..

    Har kun i de 3 år haft heste der sagde rend mig i røven når jeg ville opdrage lidt på dem. Så NEJ TAK!

    Jasmin bliver også roset godt igennem hvis hun så endelig gør noget rigtigt - som ofte. Hun bliver rost når hun står på staldgangen og når jeg har bakket hende og hun ikke går frem igen eller ikke bider ud efter folk for at få en godbid.

    Tror hun bliver rost 75% mere end skældt ud.
    Ros er i min verden rigtig vigtigt - for man skal huske at fortælle hvad man så vil have hesten til at gøre - det gør man ved at rose når den så gør noget rigtigt! smiley


  • #121   30. jul 2012
    Jeg tror ikke der er nogen der ønsker at komme til skade omkring heste :o)

    Men fordi DU ikke kan omgås hesten og løse problemerne uden smølfespark og slag, så betyder det jo ikke at andre ikke kan omgås deres hopper inkl. brunstperioden smølfespark og slag.

    Så vidt jeg kan læse mig frem til, så opdrager folk også deres heste - bare uden smølfespark og slag. Inkl. mig selv.

    Folk er forskellige :o). Som sagt, håb det du vil - andre håber på at du en dag lære at håndtere hesten uden det. Men vist ingen grund til at hidse sig op - folk er forskellige igen smiley


  • #122   30. jul 2012 Krikken - det kan jeg såmænd som skrevet er Jasmin simpelhen så forstående når jeg beder hende om at bakke at jeg bare ikke vil have det - også via min stemme. FORDI hun bliver rost når hun så står eller hvis hun slet ikke har gjort noget hele dagen bliver hun skamrost konstant. Det her er SÅ vigtigt i min verden - for hesten må IKKE KUN få afvide hvad som er forkert.

    Jeg tror hun uden for brunstperioden er blevet klappet til på 2 måneder i alt... 5 gange måske? og 2 gange i brunstperioden(her kan du råbe og skrive og trække, hun fatter INTET - så hun får fri fordi hendes hjerne er så oppe at køre, og det er ikke sjovt at hun bliver klappet til og at vi skal klappe hele tiden fordi hun ikke vil lytte på bak.

    Jeg kender desværre mange som altså ikke opdrager på deres heste og lader den løbe lidt, og bide og skubbe og ikke kan stå stille diverse sted m.m.

    Det er HELT ok at folk måske først vælger at slå igennem 7 gang - jeg har sat min grænse ved 3 gang - så går den ikke længere, 7 gang er helt iorden, SÅ LÆNGE AT HESTEN FATTER DET TIL SIDST og man ikke efter 1 måned stadig har problemer med en hest som bider som bare pokkers smiley


  • #123   30. jul 2012
    Har slet intet sagt om din måde at opdrage på - blot påpeget at folk er forskellige :o).
    Så hvad et menneske behøver og finder nødvendigt i træning, finder en anden komplet unødvendigt.


  • #124   30. jul 2012 Krikken -
    Jeg kan godt forstå Jasmin og Camilla på nogle områder.
    Det kan jo være, at du endnu ikke har mødt en hest, der virkelig var dominerende i sin adfærd, og derfor har du ikke haft brug for at sætte dig igennem.
    Jeg mener dog ikke, at man skal SLÅ sin hest eller være ond på nogen måde, men det er altså helt okay, at sige, 'Nu er det nok!', hvis hesten tydeligvis ignorerer alt hvad du prøver på.

    Nogle heste har brug for nogle meget konsekvente grænser - altså sort på hvidt. Ellers bliver de forvirrede, ved ikke hvad de må og ikke må, og der er det enten eller.
    Jeg starter også altid med, at lære hesten at det ikke er iorden, på en blid måde, men hvis hesten stadigvæk kører i det røde felt, så bliver man nød til at gøre noget.

    Da jeg foreksempel startede med at lære min longering, var han sommetider helt ustyrlig, fordi de andre heste var på folden ved siden af. Det eneste han koncentrerede sig om, var dem, og han stak af ned til dem konstant, vrinskede og gjorde ved. (og ja, jeg ved godt det er seperationsangst).
    Men i tilfælde som dette, og han var virkelig i en anden verden, hørte INTET af hvad jeg sagde, så blev jeg nød til at sætte mig mere igennem, og det gjorde min underviser også.
    Jeg råbte 'Nej' samtidig med jeg gik et par ryk i grimen, og efter dette, stak han ikke af mere, under hele undervisningen. Dette er efterhånden et års tid siden nu.

    Skal lige huske at sige, at han ikke lider af seperationsangst mere smiley


  • #125   30. jul 2012
    • {Sofie von Lillienskjold - Horses In Harmony} • - At sætte grænser og sige nu er det nok, samt give det sort på hvidt behøves ikke gives med at slå ;o).

    Som sagt, folk håndtere ting forskelligt - og helt fair nok, det skal der være plads til. Det lyder til at folk her i tråden har erfaring med lidt af hvert, så det lyder ikke helt umuligt ;o).

    Har vist heller aldrig sagt jeg ikke ville rykke i grimen? Men det er dog ikke en ting jeg har erfaring med får heste til at køle mere ned, så det bruger jeg ikke.


  • #126   30. jul 2012 Jeg går heller ikke og slår hesten, det sker sjælendt, og er mest ren refleks, hvis der sker noget.
    Men det er klart, at man godt kan sætte sig igennem på andre måder end at slå!


  • #127   30. jul 2012 Day Dreamer: Nej, jeg har sovet her til aften smiley

    Det er en super svær situation du har stået i, og stadig står i, det kan jeg sagtens se. Jeg har guidet flere folk over nettet i træningen af deres heste, men jeg indrømmer også blankt at i nogen tilfælde, så kan jeg ikke vurderer en given situation eller omstændighed, kun ud fra beskrivelsen. Der er så meget at tage hensyn til i træningen af en hest, og at den er skadet gør det kun sværere. Jeg synes ikke jeg kan udtale mig om hvad jeg vil gøre i en situation som du beskriver. Jeg føler ikke at kunne give mine argumenter retfærdighed, uden at have oplevet sådan en hest på nært hold smiley

    Dertil skal der dog siges, at jeg stadig er ret så overbevist om at det ville kunne gøres uden vold. Men man ved aldrig, jeg har ikke set alle heste, og kommer ej heller til det. Men jeg har bare endnu ikke mødt en endnu, der havde nødvendighed i og succes med træning baseret på vold og dominans.


  • #128   30. jul 2012 Day Dreamer: Haha overhovedet ikke, men min hjerne kom lige på øjeblikkeligt arbejde i hvert fald x)

    Jeg håber ihvertfald det lykkedes for dig at få det under kontrol, det er super træls at kæmpe sådan med hestene, for der er ikke langt mellem lykke og ulykke så .. Men mon ikke du gør, du har jo ikke haft ham så længe kan jeg forstå smiley


  • #129   30. jul 2012 Haha, meget smiley

    Nej det er der ikke, tro mig jeg kender alt til det smiley min egen stod stille i 5 måneder i vinters, med en skade som dyrlægerne ikke kunne finde. Første gang jeg sætter mig på ryggen af hende iform af genoptræning smider hun mig så voldsomt af, at jeg bliver kørt på skadestuen. Så nej, det er virkelig ikke sjovt, det ved jeg.

    Men jeg er også ret sikker på noget andet, det skal nok blive bedre :-)!!


  • #130   30. jul 2012 Nu uden og have læst alle indlæggende så kommer minmening..


    Nå men altså mange mener jo det fy fy fy og slå en hest og jah på mange måder er det.. Men hver sin mening om det.. Hvis min hest bed så jah ville jeg slå den for det ikk ok..

    Og nej det går ikk ondt på en hest at man slå den med flad hånd på halsen..

    heste er vandt til i flot der bliver sagt fra og til dem med andre heste på den måde så kan ikk se det som et problem men der er også forskel på og lade hesten få et slag også tæske hesten..

    Og nej hesten bliver ikk bange for en af den grund og den midster ikk tilliden for en så længe man gør det kort og kontant nå det er hesten gør noget.



  • #131   31. jul 2012 Læste lige længere oppe. Ting som at hesten nægter at gå frem, der ville jeg ALDRIG skælde den ud. Derimod skal man bare have den rette 'teknik' til at få den til at gå frem.
    Jeg ville kun skælde en hest ud, hvis den er farlig for mig ved at 'glemme' alt omkring den, eksempelvis.


  • #132   1. aug 2012 Det er virkeligt vigtigt at hesten ved hvem der bestemmer,
    Og jeg har prøvet at give ponyen et klask,men så har den jo så også
    bagefter forstået at den ikke skal gøre det igen....
    men jeg synes stadig at det er vigtigt at man ikke kun ser hestens fejl,
    Og glemmer at rose den, når den laver fremskridt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    -Det skal man jo altså også huske, for det glemmer rigtig mange at gøre!


  • #133   1. aug 2012 Afstraffelse findes ikke i min hesteverden...

    Trådstarter: Er det bogen af Klaus Hempling, som du har læst???
    (har læst den flere gange og bruger den i min dagligdag)

    Han har lavet en bog med samme titel, men han er stærk modstander af nogen som helst form for fysisk afstraffelse....også et slag på halsen.

    Hvem er din bog skrevet af?


  • #134   1. aug 2012 ufatteligt denne tråd stadig er i gang..

  • #135   2. aug 2012 Naja: Ja det var også det der undrede mig. Jeg har spurgt om på hvilken side det står, men har ik fået svar...

  • #136   26. aug 2012 Jeg har nu læst stedet i bogen og forstår meget bedre hvad der menes. (side 198)

    Det trådstarter nævner fra bogen kommer fra underkapitlet: "Forsvaret af de vitale udfoldelsesmuligheder". Dvs forsvaret af din livsnødvendige mulighed for at udfolde dig. Her beskrives et eksempel med en hingst, som vil hen til en hoppe, og du står altså i vejen.
    "Hingsten farer elskovsgal frem mod mig og reagerer ligegyldigt af hvilken grund ikke på mit signal. Den løber bare videre." Her skriver Hempfling så, at det man skal gøre er at slå hesten. Der står desuden at man kun må slå en gang og bagefter ae hesten på det sted hvor man slog den.

    Det drejer sig altså om at lappe en hest en, hvis den gør noget som er potentielt livstruende for dig. Og gjorde en hest det ved mig, så kan jeg love for at jeg også ville give den en ordentligt en på sinkadusen!

    Hvis hesten gør noget som ikke er livstruende, fx napper efter en, så skal man i stedet bakke hesten (vise dominans) ifølge bogen.

    Ifølge Hempflings definitioner ville jeg derfor sætte trådstarters problematik under noget som absolut ikke er vitalt og derfor skal hesten bakkes og ikke slås.


  • #137   26. aug 2012 Der står faktisk også sort på hvidt:
    Først om afstraffelse pga følelser/frustrationer og så..
    "Jeg vil til venstre, men heste vil til højre -Boing! Så får den en på sinkadusen. Jeg vil stoppe, hesten vil det modsatte -jeg bliver rød af raseri helt op til hårrødderne -resten kender De. Alt dette falder efter min definition ind under begrebet afstraffelse, der opstår af et krav fra min side, og er absolut UTILLADELIGT. Her hjælper kun denne bogs anviste vej til skoling og den systematiske uddannelse"

    = man må aldrig straffe hesten pga frustrationer eller hvis hesten bare er ganske alm uskolet eller uopdragen.


  • #138   26. aug 2012 hvorfor søren bliver du ved med at åbne den her debat op på ny??

  • #139   26. aug 2012 Nadia: Hvorfor Søren spørger du om det? smiley Åh, har aldrig kunne fordrage når folk synes de skal være dommere overfor hvornår en debat bør lukkes, ja sorry, men det er vel ikke op til dig, hvornår en debat skal lukkes. En debat kan vel blive ved i årevis, hvis emnet er spændende nok smiley Du er jo selv meget velkommen til at komme med kommentarer til emnet, som kan biddrage til debatten. Det fede ved debatter er jo at de giver en muligheden for at blive klogere smiley

    Anyway svarer alligevel på dit spg, fordi trådstarter lige har sendt mig en mail om hvor i bogen det stod, så jeg rent faktisk kunne basere mit svar på hvad Hempfling rent faktisk havde skrevet. Vi er flere der havde spurgt efter sidetal, så vi selv kunne læse det der henvises til.


  • #140   26. aug 2012 jeg er skam ikke nogen dommer. smiley Jeg spurgte bare hvorfor du blev ved med at køre i debatten, det har vel intet og gøre med at jeg vil lukke debatten. Jeg var bare nysgerri efter at vide hvad grunden dog kunne være til at du blev ved.. Og jeg fik et svar, så tak smiley

  • #141   26. aug 2012 Prøv at læs hendes indlæg - der står grundende nok.. Ffs..

  • #142   27. aug 2012 Sig b: Skulle lige til selv at skrive det du skrev, netop at hempling kun slår hvis han kan komme til skade smiley Tror næppe du kan komme til skade ved at hesten ikke gider at gå frem..

    Men ja, min mening: Hvis hesten sparker el bider helt ud af det blå, så bliver jeg forskrækket, og giver en gang imellem et dask. Dette gør jeg ikke helt i kontrol, men simpelthen fordi jeg får et chok, præcis som hvis der kommer et menneske hen og slår mig uden varsel smiley Hvis hesten har advaret mig, eller at vi er i en lidt mere fattet situation, bakker jeg hesten. Dog giver jeg altid et dask på måsen eller bringen hvis de sparker, da jeg ikke føler jeg kan få hesten til at forstå det på andre måder end det. Bagefter nusser jeg, som i bogen. Kan fortælle jeg har fine erfaringer med dette smiley Selvfølgelig er det ikke særlig ofte det når at komme så langt. Ja, lidt om hvordan jeg gør smiley


  • #143   27. aug 2012 Jeg kan godt følge jeg der siger, at vi ikke skal behandle hesten, som hestene behandler hinanden indbyrdes. Men på den anden side, så har den kun dens naturlige instinkter, det sprog den har lært fra den var føl, at gå ud fra.. Den har kun de erfaringer at gå ud fra, de ændrer sig ikke, selvom vi er rovdyr. Den "taler" og forstår stadig kun hestesprog.
    Hvis du ser på to heste. Den ene kommer lidt for tæt på den anden, og den anden advarer ved fx at ligge ørerne tilbage. Hvis den ene hest vælger at ignorere advarslen, og stadig komme tættere på, vil den anden hest måske sparke eller bide - præcis på samme måde ville den reagere overfor et menneske. Har vi ikke alle sammen prøvet ubevist, at gøre noget som en hest ikke kunne lide, og hvor vi så på den ene eller anden måde, er blevet advaret om, at den bestemt ikke kunne lide det vi gjorde? På den måde afstraffer/forsvarer den sig selv overfor os, som om vi var en hest. Hvorfor kan vi så ikke også afstraffe/forsvare os selv, som om vi var en hest? Jeg mener ikke selv, at man fx skal sparke en hest, så hårdt som de sparker hinanden, og jeg slår heller ikke min hest, men kan man i prencippet ikke godt sammenligne det?


  • #144   27. aug 2012 Laura- Hvis du var i min situation ville du sagtens se at jeg kunne komme til skade, for han begyndte at løfte hovedet ret højt og små stejle - Men omfg! Jeg spurgte om hvordan i afstraffer jeres heste, ikke om det jeg gjorde var rigtigt eller forkert... Han er jo for fanden en hest og skal behandles derefter.. er snart ved at være syg i potten over alle dem der har så ondt i røven over at jeg giver min hest et dask på halsen - som på ingen måde kan gøre fandens ondt - når jeg ser mig selv i en farlig position.. Og under alle omstændigheder skal han aldrig på noget tidspunk begynde at småstejle med mig i nærheden...

    Men det du skriver er stort set også det jeg gør ved ham. Han er en ung stor dreng som har et helt liv foran sig, og det vil ikke gå specielt godt hvis han stejler sig gennem livet, eller napper og andre ting for den sags skyld.. (nu stejlede han ikke, men han var godt på vej - og jeg er sikker på at hvis ikke jeg havde givet ham det dask var han helt sikkert hoppet højere næste gang)


  • #145   27. aug 2012 Hold da op, har blot skrevet et indlæg med hvordan jeg gør det smiley Nu har jeg ikke været i din situation, men udfra hvad jeg kan læse, ville jeg nok have drevet den frem og givet den andet at tænke på. Men igen, jeg var der ikke smiley

  • #146   28. aug 2012 Jamen for at svare på det spg så, så afstraffer jeg ikke min hest.

    Jeg kan finde på at irrettesætte ham ved at bakke ham, men afstraffelse gør jeg mig ikke i. Jeg hæver ikke engang stemmen overfor min hest, og alligevel har jeg en helt enormt velopdragen hest, fordi jeg er meget konsekvent i mine signaler + jeg roser positiv adfærd i stedet for at afstraffe negativ adfærd.


  • #147   29. aug 2012 Laura - som jeg skrev tidligere oppe... Den gad IKKE gå frem..

  • #148   29. aug 2012 Så må du jo forstærker signalet smiley

  • #149   29. aug 2012 Lol, jamen så synes jeg du skal komme og prøve at gå en tur med ham..

  • #150   29. aug 2012 Jeg trækker i torvet - ingen reaktion, jeg lokker med rugbrød - ingen reaktion. Jeg prøvede at holde fast i torvet indtil han rykkede sig den mindste smule - ingen reaktion. Jeg prøvede at gå om på siden af ham - ingen reaktion.. Og så når han derefter begyndet at slå med hovedet fordi han ikke vil med, og små rejser sig sætter jeg en grænse.. Jeg er sikker på at du kan finde 100 andre ting man kunne have gjort for at undgå at give din hest et dask på halsen for at få dens opmærksomhed/sige "nu er det nok", men det var altså ikke dig der stod i situationen..

  • #151   29. aug 2012 Du spørger jo selv om hjælp, så må du jo kunne acceptere det der bliver skrevet smiley Dropper bare ud her, gider ikke spilde min tid hvis det er tilbagemeldningen man får..

  • #152   29. aug 2012 Jeg ville have brugt en pisk ja smiley

  • #153   29. aug 2012 Jeg spørger ikke om hjælp, men jeg spørger om hvordan du ville have reageret i denne situation.. Og hvordan kan en tynd pisk være bedre end en flad hånd?

  • #154   29. aug 2012 Fordi jeg ville have brugt den på/bag ved bagparten smiley Min hest forstår tryk på bringen som et baksignal, så den ville blive forvirret hvis jeg slog den på halsen fordi den ikke vil gå frem. Så heller 'frem ad' signalet i forstærket version smiley

  • #155   29. aug 2012 Min hest reagerer utrolig meget på hver der bliver utrygt verbalt. Alt for meget endda. Men jeg veksler meget mellem det som du siger fra bogen og at skælde hesten oprigtigt ud. Jeg er dog mest for at bruge det fra bogen. Udelukkende fordi jeg har en hest, som reagerer voldsomt på verbale skældsord. Han nægter simpelthen at lade sig hente eller fange fra fold, hvis han får for meget skæld ud - flere dage i streg.

    Men synes det er helt korrekt som du har gjort ved din hest. Og vil sige at der er en meget hårdfin grænse mellem at afstraffe og mishandle en hest ved at ''slå'' dem, og der hører du til blandt afstraffelse med dit 'dap'. smiley


  • #156   29. aug 2012 Nemlig - og som jeg har sagt så mange gange, hvor ondt kan et dask på halsen gøre? så burde man måske også overveje at lave en hadegruppe mod dem som klapper deres heste istedet for at nusse den...

  • #157   29. aug 2012 Det jo ikke fordi det gør specielt ondt, det fordi du forvirrer din hest smiley Lidt barnligt det sidste alligevel smiley

  • #158   30. aug 2012 Siger du som er 14 år -.-

  • #159   30. aug 2012 Du forvirrer ikke din hest - hvis du forvirrer din hest om den bliver skældt ud eller bakket fordi du klapper den en på bringen - så er der noget galt. Jasmin bliver kildet tilbage i bak, og hun forstår UDMÆRKET godt hvad er klap betyder om den sidder på benet, i numsen, på maven, på bringen eller i håret. Hun kan snildt kende forskel.

    Så medmindre du klapper din hest hver gang den skal bakkes - kan du altså ikke forvirre din krikke smiley


  • #160   30. aug 2012 Jasmin: Det kan jeg så godt jo. Som ts skriver var det et dask, som ikke kunne gøre ondt.

    Jeg forstår bare slet ikke at man slår sin hest fordi den ikke gider at gå frem, det giver nul mening.

    LineHeller: Modent at bedømme mig på min alder, så er det sku svært at føre en debat når man skal være så fordomsfuld var smiley


  • #161   31. aug 2012 Laura - Lol, man kan jo tydeligt se at du ikke har læst hvad jeg har skrevet.. Jeg gav ham ikke det dask fordi han ikke gad gå frem, men fordi han begyndte at småstejle.. Han er en unghest og skal bestemt have at vide hvis han gør noget forkert - og bare det mindste anlæg til at stejle er forkert... Og jeg plantede kun for at få det dask på hans hals for at få hans opmærksomhed..
    Men ja jeg dømmer dig lidt på din alder, for de fleste 14 årige er meget store i munden og siger mange ting som ikke passer. Og de fleste har heller ikke forstand på hvordan man håndterer en unghest, den skal have tydelige tegn som fx siger "Forkert" og "Dygtig"... Og du burde vide at hvis en hest begynder at småstejle skal den med det samme have at vide at det var forkert.


  • #162   31. aug 2012 Som rigtig mange andre nævner i dette indlæg, kan du godt fortælle den det er forkert på andre måder end at give den et dask. Haha, lyder bestemt heller ikke som at du er god til at håndtere ungheste smiley Men hopper ud nu smiley Håber du finder andre måde at håndtere din hest på, og at du en dag tolker hemplings bog på en anden måde..

  • #163   31. aug 2012 Og det er jo det jeg så spørger jer folk om.. Jeg spørger ikke om det er forkert eller rigtigt, men jeg spørger om hvordan i håndterer jeres heste.. Du har tydeligvis ikke læst hele teksten - og hvis du har burde du læse den igen for du har slet ikke forstået min problemstilling..

Kommentér på:
Om afstraffelse

Annonce