{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.579 visninger | Oprettet:

Lære pony at gå til bidet? Underviser på skole {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Jeg skal i morgen ride en lille pony som har alle muskler, men har ikke lært at gå til bidet smiley Jeg er ikke typen der vil rive min pony i munden får den går der, så har i en måde jeg kan ligeså stille lære ham at gå til bidet? Min underviser er på skole og kan først undervise om 3 uger smiley Såå har i dejlige menesker nogle gode råd? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lære pony at gå til bidet? Underviser på skole
  • #1   21. aug 2012
    Hvis hesten har alle muskler, så ville den søge ned :o)
    Hesten skal have musklerne for at kunne bære sig rundt, så hvis den ikke søger ned skal du til og lave dem.

I første omgang ville jeg få kræet til at søge ned for lange løse tøjler, når der kan komme flueben ved den og hesten kan gå stabilt frem og ned, selv søger kontakten så kan man begynde og "lege" med at drive 2-3-4 skridt på, lave overgange og derved flytte vægten om på bagparten og hesten kommer højere op med hovedet.

• #2   21. aug 2012 Det jeg gjorde med min 15 års haflinger, som heller aldrig havde prøvet det, var at jeg gav ham hovetøj på, stilte mig ved siden af ham, og lukkede hænderne om tøjlerne, så jeg holdte let igen, imens du leger med fingrene, så der er bevægelse i biddet. Med det samme han gav den mindste smule efter, slap jeg grebet i tøjlerne (det er fuldstændig ligegyldigt i det her stadie, om den slår fra med det samme!) - det vigtigste er at du giver efter med det samme!!
    Nå, han forstår betydningen af den lukkede legende tøjlekontak, så prøv lige så stille i skridt (HUSK at give efter med det samme den laver den rigtige bevægelse!). Derfra kan du så forlange mere og mere i skridt, og derefter igen øge tempoet til trav og galop smiley
    Men forvent at det tager flere uger med kort træning af det næsten dagligt smiley

• #3   21. aug 2012 - Longering med chambon på, helt løs og se hvad han siger til den.

• #4   21. aug 2012 Det krikken siger er også fuldstændig rigtigt! Men ud fra hvad jeg tænker, når jeg læser dit indlæg, så er det en pony der er redet i mange år, og muligvis af forskellige personer, og som har lært at træk i tøjlen udelukkende betyder stop!
    Derfor skal den først lære, at en andholdning i tøjlen også kan betyde andet smiley

• #5   21. aug 2012 Tak for det! smiley

• #6   21. aug 2012 Han er kun 7 år men har gået i 1 år som rideskole pony smiley

• #7   21. aug 2012
    Jeg ville slet ikke begynde og pille - her ved mig skal hesten selv, den skal selv søge ned. Ikke pga. negativ forstærkning og for at slippe for at blive pillet i.
    Hvis tøjlen har to betydninger ( stop og buk nakken ) opstår der misforståelser.

Ligesom at nogle også endda har flere signaler på tøjlen, det giver endnu mere forvirring.

Men udover det, hvis du ikke har hesten mange gange om ugen, så er det nok svært at gøre noget ved tingene :o)

• #8   21. aug 2012 Hej med dig! smiley

Efter denne bog 'Det ømme punkt – hold din hest sund; undgå skadelig dressurridning , så skal det vist tage cirka 2 år at lærer en hest at gå til bidet uden at skade hesten eller dens rygmuskel for den sags skyld. Men som du skriver, så har den jo alle muskler, men du skal stadig (efter min mening) bare tage det stille og roligt. Du kunne evt. følge denne plan:

1. uge, få hestens hoved/hals ned og frem. Det vil sige, mulen skal fremad, hovedet skal nedad. (Kig eventuelt billeder hos min part Atira af hendes genoptræning).

2. uge, prøve at trække den opad (Næsten 'oprejst stilling'), stadig med mulen fremad, hvis den ikke gider, så kan du prøve at tage 'større' tag, altså ikke rive! - Men bare fastere. (HUSK AT HOLDE UDVENDIGE TØJLE STRAM! smiley ).

3. uge, få den i holdning! smiley Altså trække den mere indad, så den går lige i lod, eller en smule over lod, ALDRIG under! smiley Husk altid at havde udvendige tøjle stram! smiley

Håber at dette kan hjælpe dig.. smiley Ellers må du vente på din underviser.. :b'

• #10   21. aug 2012 Det jeg gjorde med den sidste hest jeg red, er at jeg sørger for at tænke på min opstilling og så lægger jeg lidt vægt i bøjlerne, så al min vægt ikke ligger i sædet - kun nok til at jeg lige akkurat kan følge hans bevægelser og stadig drive med sædet. Nærmest som semi-let sæde smiley Derudover giver jeg lange tøjler. Jeg er slet ikke i tvivl når jeg gør det rigtigt, for nærmest per automatik kommer han bedre ind under sig og løfter ryggen og det mærkes så tydeligt. Sammen med den gode bæring kommer hovedets placering som bonus og når han så søger kontakten, tager jeg kontakt og ikke før. Og her er snak om en 21-årig hest der har gået rideskole det meste af sit liv - selv han forstår det.
    Personligt synes jeg der er en kæmpe forskel på den metode jeg beskriver - og så pille-metoden som mange bruger. Når man piller/nykker/arbejde med tøjlen til hesten går ned med hovedet, snyder man sig selv og hesten for den egentlige idé med at "gå til bidet" = nemlig bæring! En hest der knækker i nakken ser måske flot ud for det utrænede øje, men det har intet med samling og korrekt form at gøre.

Hoved og hals skal FREM før det kommer "ind" smiley

• #11   21. aug 2012 1000 tak for de super bruglige svar smiley

• #12   21. aug 2012 Krikken, jeg har fuldstændig samme fremgang som dig på fx min nye unghest. Men nu snakker vi en rideskolepony, som formegentligt allerede har lært en helt anden form for ridning at kende, og en lidt uerfaren rytter (ingen kritik til trådstarter ;)) og så er det altså nærmest umuligt at gøre det på den måde så længe hendes underviser ikke er der til at støtte, hjælpe og guide. Men det vil være en fin ide, at hun går ud fra den teknik du nævner, så snart underviseren er på, og kan fortælle hende, når de gør det rigtig og forkert, samt guide smiley

• #14   21. aug 2012
    Elsker dig Mulle < 3 - Lære man kræet at gøre det sådan, så følger der mange biting med som man skal pille af når man vil lære det på en anden måde.
    Så finder det dumt at starte med en metode der bare er at bukke nakken og som kan give misforståelser også proppe en anden metode på pludseligt.

• #15   21. aug 2012 Jeg er overhoved ikke ude på bare at bukke nakken, da jeg synes det er helt forkert! Men da jeg aldrig har skulle lære en pony at gå til bidet ville jeg gøre havde nogle måder fra jer. Tror først jeg går efter at gå til bidet når min underviser kommer smiley Ja er ikke så erfaren på det område så det må i gerne sige smiley

• #16   21. aug 2012 stå i læt sæde og bevæg ned på bidet det hjælper :DD

• #17   21. aug 2012 ?

• #18   21. aug 2012
    Hvis du ikke har gjort i det at få en hest til at strække sig med før, så ville jeg lade være. Din underviser vil sikkert fortælle dig noget alla stik modsat mit som pille pille, tage og give, nuldre, klemme om tøjlen og hvad man ellers kalder det :o)

• #19   21. aug 2012 Nej min underviser er mere til halve parader selvfølgelig når hesten løber lidt, og så give efter med det samme hesten giver efter på bidet smiley

• #21   21. aug 2012
    Hvordan man håndtere at hesten løber er en ting, hvordan man samler hesten/får den til at søge ned er en anden - det har ikke på det punkt så meget og gøre med hinanden :o)

• #22   21. aug 2012 Synes det er utrolig svær sport.... Når man rider på rideskole lære man ikke så meget (altså den jeg gik på) Og man kan få alt mulig lort af vide, så kommer man ud efter på part eller egen hest men privat undervisning. Men hvis man ikke lige finder den rigtige og derfor aldrig har fået andet af vide rider man pludselig skide skidt? Rider ikke og flår hesten i munden og rider helst uden nogle hjælpemidler som spore og pisk. Det du siger Krikken er jeg helt med på og ville da gerne kunne ride 100% ud fra det og at hesten også kig med hoved lige foran lod ligesom din, men sådan hænger min hverdag ikke sammen.... Rider kun parter derfor kan jeg desværre ikke rigtig bestemme det Helt stor... Min underviser er super sød men lære mig ikke at ride på den helt "rigtige" måde, som jeg også synes ligesom Krikken at man skal kunne altså uden at det tøjle race folk har gang i smiley

• #23   21. aug 2012 Er helt enig i at hesten selv skal søge kontakten, og først skal søge godt frem og ned, før du kan tage det mindste i tøjlen. Er meget enig med Hrelfa og Laura.. Men husk nu en rigtig god fremad-drift! Og vend endelig hænderne, så du kan se ind i dine egne håndflader! Det giver en meget blødere hånd, og hesten får meget lyst til at "kontakte" tøjlen hvis den er let som en fjer. Og giv efter lige så snart hesten, samler sig det mindste. Så er du efter min mening godt på vej:-)

• #24   21. aug 2012 Det har du helt ret i Krikken, men så længe hun ikke har mulighed for at få underviser på (og vil øve den i det inden undeviseren kommer igen), så synes jeg bare det er en lidt stor risiko at løbe, da en uerfaren rytter nemt kan komme til at lave en fejl, som kræve mange måneder evt års træning at rette op på. Så hellere pille ved teknikken og mangle lidt biting de 2-3 uger smiley

• #25   22. aug 2012 Hvor er det bare skønt at se at der er SÅ mange, der helst vil have at hesten selv søger ned! smiley

- Hopper lige fra igen.. smiley

• #26   22. aug 2012 misforstå mig ikke, det vil jeg også, og det er også de metoder jeg selv rider efter, men hvis hesten allerede er "ødelagt" og pigen ikke har den helt store forstand på det, så synes jeg ikke det er noget hun skal give sig i kast med, før underviseren kommer hjem, da jeg har set at det kan skade mere end det gavner! smiley

• #27   19. dec 2012 Man lære ikke hesten at gå til bidet, det noget som vi mennekser bilder os selv ind. Alle heste har deres helt egen holdning med hovedet, dog er de fleste ødelagte pga os rytter...
    En hest der bliver tilredet vil automatisk selv gå ned i sin egen holdning, da det er det mest naturlige.
    Desværre ødelægger vi mennesker det når vi kommer på ryggen af dem noget gange.

Kommentér på:
Lære pony at gå til bidet? Underviser på skole

Annonce