{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.244 visninger | Oprettet:

Hvor mange heste gik bedre på Hackamore? {{forumTopicSubject}}

Idag var bare en rigtig øvøvøvøvøv og atter ØV dag.

Jasmin er ikke redet siden torsdags og er super frisk i dag. Det er helt forståeligt - men hun er HELT umulig at styre. Jeg blev næsten bange for at galoppere på hende. Hun har desuden også taget 5 cm på, så det er bare SLUT med så mange dage uden stor motion smiley

- Jasmin reagerede overhovedet ikke på stemmekommandoer som hun plejer, benene reagerede hun SÅ stærkt på og øgede tempo konstant, så at samle hende og få hende fremad i skridt kunne jeg glemme alt om. Galoppen var hun umulig at stoppe - og ja, sikke en grim ridning jeg lavede i dag, for det blev taget godt fat i munden på hende, da jeg var ved at ryge af fordi hun på ingen måde ville reagere på et stop fordi hun var så frisk.

Min mor og jeg har så snakket og aftalt at nu holder vi fokus på skridt og trav indtil der er 100% styr på det - og en masse jordarbejde.

Dog kunne jeg også godt tænke mig en anden ting, hvis det viser sig at det bare er biddet Jasmin ikke bryder sig om at have i munden. Hun har på ingen måde smerte, for jeg tager sjældent meget fat og går oftest for lange tøjler - men det kan jo være selve følelsen - præcis som jeg ikke kan lide f.eks et eller andet klistrende i munden, at det bare er ad ad i munden, kan hun jo have det på den samme måde.

Jeg er ingen bidløs freak og mener det er bedst - for Jasmin kommer til at skulle rides med bid minimum én gang om ugen som træning så vi stadig kan være med til dressurstævner og ikke bare kaster et bid ind i munden på hende to gange om måneden og så forvente hun skal gå perfekt. Det ville jeg synes være mere synd.

Dog har jeg jo hørt om et par tilfælder hvor hackamoren så bare er blevet super god.

Vi har en - så det kunne jo være smart at tage den i brug. Det er en 3 rings så man kan bestemme hvor hård den skal være.

Problemet er at jeg har tildens til at tage fat i tøjlen som en sikkerhed, ren rideskolevane som jeg forsøger at hoppe af med. Jeg er dog sikker på at kan jeg mærke hun reagerer lydigt på små små signaler, så vil jeg også kunne styre mine hænder.

- Så hvor mange af jer forsøgte at gå over til hackamore bare for at prøve og kom frem til en mere afslappet hest?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange heste gik bedre på Hackamore?
  • #1   27. aug 2012 jeg syntes du skal tage hånd om proplemet, og starte forfra.

har det helt samme problem med min, og det var træning træning og træning

jeg lade hakamore på min en gang, og det skulle jeg aldrig have gjort

• #2   27. aug 2012 Følger med smiley

• #3   27. aug 2012 Jeg havde kæmpe succes, da mine tre heste skiftede fra bid til hackamore for 7 år siden. Specielt to af dem var ikke gode til at slappe af under ridning med bid.

• #4   27. aug 2012 Mich & Fønne - problemet er der kun når hun ikke er motioneret, så at starte forfra er ingen mulighed, men der kommer til at være tider hvor hun altså ikke kan motioneres i et par dage, og det nytter ikke jeg står med en hest jeg ikke kan ride fordi den har ekstra energi. Og så har hun det med at spænne op i hjørnerne i galoppen, men det kan hendes anden rytter rette op på.. jeg aner ikke hvad jeg skal gøre... smiley Er jo kun lige startet op igen efter 4 års pause i marts.

• #5   27. aug 2012 Red en periode med hackamore på min tidligere vallak, den gik på samme måde som med bid..
    Men jeg undre mig over at et par dage uden ridning gør hesten umulig, jeg har haft alle typer hest, både varme og rolige og ingen af dem er blevet tosset af at stå.. Min meget følsomme DV hoppe kunne som 4 årig stå 2 måneder og så kunne jeg sætte mig op og ride i grime (og nej jeg er ikke prof eller en ellervanden fantastisk heste hvisker smiley ) tænker hvor meget kommer den på fold ? Og hvad foder får den ?

• #6   27. aug 2012 Hvorfor ikke bare smide den i en longe i 10 minutters tid inden ridning efter en pause? smiley

Evt. få en kapsun så du kan have både bid og bidløs smiley

• #8   27. aug 2012 Jeg læste ikke lige hele din historie om ridningen i dag igennem, men jeg kan sige så meget, at jeg er ved at ride min unghest til. Da vi kom i gang, og han lige havde forstået signalerne, så jappede han bare derud ad, så snart vi satte i trav (i rigtig højt tempo). Det resulterede i (pga jeg aldrig har lært det bedre), at jeg to ridetimer i træk tog rigtig hårdt fat i munden af ham, og var meget konstant på tøjlen smiley Jeg har så redet med hackamore på en af mine tidligere ponyer, hvorfra jeg ved, at jeg er lidt mere følsom i hånden (jeg ved ikke hvorfor, men jeg personligt rider anderledes med hackamore end bid). Så for ikke at ødelægge munden på min unghest allerede nu, skiftede jeg prompte, og allerede efter 4 gange jeg har været på ham, har jeg en hest, som selv går i holdning uden tøjlekontakt, og som reagere på sæde og schenkler som størstepart frem for tøjle smiley
    Prøv det - du finder hurtigt ud af om det virker for jer eller ej smiley

• #9   27. aug 2012 Min gamle hest, var helt umulig på bid.. Hun spændte op, tog bidet og løb af helveds til.. det var lige meget hvordan eller hvem der red hende.. Vi skiftede til hackamore, og fra dag et, var hun en helt anden hest!! afslappet, søgte selv ned, og reagerede på de mindste signaler og min stemme.. Så jeg kan ikke andet end at anbefale det!

• #10   28. aug 2012 Jeg fik en helt anden hest da jeg begyndte at bruge hackamore . Før havde jeg en hest der viste tydelig ubehag under ridning og gik meget imod mig fortil når Han skulle samles . Nu har jeg en hest der går afslappet rundt og samles med lethed . Han bliver dog også stadig redet med bid en gang eller to om ugen , da jeg også gerne vil kunne ride dressurstævner , her er Han dog også blevet bedre , fordi Han er meget bedre redet igennem nu

• #11   28. aug 2012 Tror måske at hvis du vil ride med bid, så få et det passer 100% til hestens mund.. Ingen er ens.. så om du rider med 3 delt eller 2 delt er altså ikke lige meget.. Du kunne overvejer en tilpasning.. smiley

• #12   28. aug 2012 Jeg fik også en helt anden hest da jeg begyndte på hackamore. Før kunne han slet ikke slappe af, og jeg kunne ikke stoppe ham da han bare vil tage biddet og løbe afsted. Vi arbejde længe med det men det fungerede ikke, så prøvede jeg med en hackamore og det var helt fantstisk!:D

• #13   28. aug 2012 Min hest kan slet ikke det der bidløse, den bliver helt ustyrlig. Så nej tak til det. smiley
    Men nogen virker det der bidløs jo godt på, og der jo godt smiley

• #14   28. aug 2012 Er for nylig begyndt at ride med hackamore på Kavello, og sikke en forskel! Han reagerer på det mindste, og går så flot i holdning, og får bagparten med uden problemer. Så kan kraftigt anbefale det

• #15   28. aug 2012 Hvis det kun er nå hun ikk har været redet mange dage har det jo ikk noget med bidet og gøre at det skal skiftes.. men at hun bare ikk er en hest som kan stå i mange dage uden og blive rørt..

Så er det jo bare og tænkte over om i vil have en hest som er sådan..

• #16   28. aug 2012 hvis hesten er så frisk pga. for lidt motion - kan det være en god ide at longere før du sætter dig op - så kan du "ta gassen" af den uden risiko for dig selv.

• #17   28. aug 2012 Men som de andre siger, så lav noget med hende inden, så hun lige brænder det værste energi af, eller undersøg om i måske kan skifte til noget anden foder med mere vedvarende energi i, hvis det evt kunne være der problemet lå smiley

• #18   28. aug 2012 red med bid på min tidligere hest én gang, den var total ustyrlig. puttede hackamore på, og den gik rigtig fint, hun var en livlig hoppe så der var stadig fremad drift i hende, men det var meget bedre.. det er da forsøget værd.. smiley

held og lykke med det. smiley

• #19   28. aug 2012 longering vil vi også forsøge og se om det hjælper - så hun lige får krudtet af ordentligt smiley

Signe - så har du skam ikke prøvet alle typer.. Jasmin kunne før også bare stå stille i nogle måneder og så red man en tur - men der blev hun hellere ej redet hver dag smiley
    - Jeg er også sikker på at lod du hende stå en måned kunne du sætte dig op og ride en skøn skovtur uden problemer - men lige nu er hun begyndt at motioneres hver dag i middelhårdt arbejde - så når hun nu pludselig skal stå 4 dage uden motion - så har hun sku krudt i røven. smiley

Hun går på døgnfold og hun får intet andet end lucerne og sine sommervitaminer som hun skal have. Hun kommer ind fra weekenden af og er ude fra når det begynder at blive lyst så man kan se hestene og foldene når man går og kommer ind igen til aftenen når mørket falder på - eller ved 4-5 tiden da der er rideundervisning og der skal fodres m.m smiley

Stine - vi har den helt rette bidstørrelse til hende og vi har nok den tyndeste 2 delt - som stadig er mildt - så det ikke er stærkt. Og der er plads i hendes mund. Men nu forsøger vi med vores gamle stærke tredelte bid og ser om det gør en forskel.

Camilla - det må hun lære at man godt kan arbejdes med - men det er ikke ens betydning med hun skal være umulig. Vi beholder hende til hun ikke er her mere - og hun skal lære at lytte efter MIG, for jeg skal nok ride hende i 3 timer hvis det er det hun trænger for at brænde alt sit krudt af. smiley

Så indtil videre gør vi dette at når hun har stået stille i 2+ dage så bliver hun longeret 10-15 minutter og lige får brændt krudtet af.

En masse jordtræning og øve stop og stemmekommando m.m og så er der ingen galop for mig den næste måneds tid udover i spring(da vi skal til stævne her i september) så jeg har lært at have 100% styr over hende.

Og så vil vi her i normal ridning lige se om det hjælper med et tredelt tyndt som hun kom med og ellers en hackamore..

jeg håber dog inderligt at det longering og jordtræning vil hjælpe godt igennem så jeg ikke skal droppe biddet 100%...

• #20   28. aug 2012 Og hvor lyder det godt at det hjalp hos en del af jer.. Nu må vi se.. Jeg prøver lige jordtræning og en hackamore her en af dagene for hyggens skyld bare for at mærke om hun går mere afslappet .. smiley

• #21   28. aug 2012 Min egen har en masse energi... Og hvis der plads i ridehuset eller på nogen af banerne, så får hun lige lov til at løbe rundt på fuld knald. Så har det taget noget af energi smiley

• #22   28. aug 2012 Camilla: Når jeg skriver alle typer så mener jeg fra nærmest dovne til meget følsomme og vågne (fordi nogle jobsikkert ellers havde skrevet jeg nok var vandt til sløve heste) ..
    Middelhårdt arbejde for er de højeste spring og dressur klasser (hårdt arbejde er væddeløb, de lange distance klasser og højere millitary klasser) .. Men det er en helt alm misforståelse at hesten er i middel eller hård træning hvis den rides hver dag på "alm" nivue, men det er nu blot let træning smiley
    Jeg ville mistænke at der var noget galt, især hvis hesten ikke altid har været sådan, for en hest der går ude og ikke fodres med en masse energifoder, den burde jo ikke have en masse overskuddet energi, hvorfor skulle den stå og gemme det til ridningen når den kunne løbe det af sig på folden ?
    Ved det er normalt med især ungheste at longere dem "trætte" før de rides, men dette vil jo blot få hesten i bedre form og derved vil den kræve mere "afgasning" inden ridning.. Ud over det kan jeg intet positivt se i at lade en hest kridte af i longe, da den sandsynligvis ikke vil gå hensigtsmæssigt og dette så slider meget på hesten

• #23   28. aug 2012 Jasmin er ikke typen som render rundt - hun er lederen og har oversigt over alle og nærmest ingen flytter sig før hun gør smiley

Hun var før da vi købte hende ikke en der blev motioneret, men blot redet på en gang imellem en lille skovtur.

Nu er hun i ridning og rides stort set næsten hver eneste dag, så det er klart at hun måske ændrer sig hvis hun i bund og grund er en hest der skal rides minimum hver anden dag, men det ikke er kommet til syne da hun ikke før er blevet trænet med dressur hver dag.

Som sagt er det altså KUN når hun har stået stille - men derfor er det jo stadig træls smiley

• #24   28. aug 2012
    Kan ikke hjælpe dig med problemet på bidløs - de jeg har redet med det på har været dybt ligeglade med hvad der var på hovedet.

Men ville bare indskyde at hvis du har en tendens til at tage fat i tøjlen og evt. også vil ride dressur med hackamore så ville jeg få fat i en sidepull istedet :o)
    Dette pga. vægtstangseffekten - en hackamore opfører sig for mig og se ligesom et kandarbid, treringsbid, pelham osv.

• #25   29. aug 2012 Jeg har også tendens til at tage i tøjlen, hvis tingene ikke lige går efter mit hovede (på et alm bid),men jeg har så stor respekt for "skarpe" bid eller andet, så hvis jeg har hackamore eller 3-ringsbid på fx, bliver jeg en helt anden person, og så røre jeg knap nok ved tøjlen. Bare det at jeg ændre mig, har kæmpe indvirkning på hesten! smiley

• #26   29. aug 2012 Jeg har det bare rigtig svært med folk der går over på hakcamore, fordi de ikke føler, de kan styre deres heste med almindeligt bid. Hvis man skal skifte til bidløs, så skal det være fordi man har godt nok styr på hesten til, at man kan, eller fordi bid generer hesten generelt.

Derud over virker en hackamore altså som en kandar, og det ville være synd at bruge den, som man bruger en trense. Så hvis du skal være bidløs, synes jeg du skal bruge en sidepull eller en kapsun. Hvis folk føler en øget effekt på en hackamore, er det min oplevelse, at det er fordi, den i virkeligheden giver en meget stærkere effekt, end en trense gør, selvom man ikke lægger ret meget pres på den.

Det ville dog undre mig, hvis du mærkede den store forskel på ponyens opførsel, da det sjældent har noget med biddet at gøre.

Mht. at longere den 5-10 minutter inden, for at den kan "krudte af" må jeg også sige, at det ikke er noget jeg kan anbefale. Hvis hesten er træt når I begynder på arbejdet, kan du være helt sikker på, at hestens indlæring vil være væsentligt forringet - du kender det nok fra dig selv, at man lærer bedre, hvis man er frisk, fremfor hvis man er træt? Det kan selvfølgelig være nødvendigt for en periode, men stræb efter, at kunne gå direkte ind på banen og starte træningen, fokuseret og koncentreret. Hesten skal komme roligt ind, og tage imod undervisningen, og den skal gå roligt ud igen når I er færdige.

Ligemeget hvad du vælger, så held og lykke med hesti smiley

• #27   26. sep 2012 Min gamle pony, var helt ustyrlig i skoven! Vi puttede hackemore på ham, og wupti! Han var en engel! Tror på at det virker. For han har redet en del med treringsbid:( Og er pisse hård i munde, men han er så meget bedre med hackemore:)

Kommentér på:
Hvor mange heste gik bedre på Hackamore?

Annonce