Hvor mange heste gik bedre på Hackamore? {{forumTopicSubject}}
Idag var bare en rigtig øvøvøvøvøv og atter ØV dag.
Jasmin er ikke redet siden torsdags og er super frisk i dag. Det er helt forståeligt - men hun er HELT umulig at styre. Jeg blev næsten bange for at galoppere på hende. Hun har desuden også taget 5 cm på, så det er bare SLUT med så mange dage uden stor motion
- Jasmin reagerede overhovedet ikke på stemmekommandoer som hun plejer, benene reagerede hun SÅ stærkt på og øgede tempo konstant, så at samle hende og få hende fremad i skridt kunne jeg glemme alt om. Galoppen var hun umulig at stoppe - og ja, sikke en grim ridning jeg lavede i dag, for det blev taget godt fat i munden på hende, da jeg var ved at ryge af fordi hun på ingen måde ville reagere på et stop fordi hun var så frisk.
Min mor og jeg har så snakket og aftalt at nu holder vi fokus på skridt og trav indtil der er 100% styr på det - og en masse jordarbejde.
Dog kunne jeg også godt tænke mig en anden ting, hvis det viser sig at det bare er biddet Jasmin ikke bryder sig om at have i munden. Hun har på ingen måde smerte, for jeg tager sjældent meget fat og går oftest for lange tøjler - men det kan jo være selve følelsen - præcis som jeg ikke kan lide f.eks et eller andet klistrende i munden, at det bare er ad ad i munden, kan hun jo have det på den samme måde.
Jeg er ingen bidløs freak og mener det er bedst - for Jasmin kommer til at skulle rides med bid minimum én gang om ugen som træning så vi stadig kan være med til dressurstævner og ikke bare kaster et bid ind i munden på hende to gange om måneden og så forvente hun skal gå perfekt. Det ville jeg synes være mere synd.
Dog har jeg jo hørt om et par tilfælder hvor hackamoren så bare er blevet super god.
Vi har en - så det kunne jo være smart at tage den i brug. Det er en 3 rings så man kan bestemme hvor hård den skal være.
Problemet er at jeg har tildens til at tage fat i tøjlen som en sikkerhed, ren rideskolevane som jeg forsøger at hoppe af med. Jeg er dog sikker på at kan jeg mærke hun reagerer lydigt på små små signaler, så vil jeg også kunne styre mine hænder.
- Så hvor mange af jer forsøgte at gå over til hackamore bare for at prøve og kom frem til en mere afslappet hest?
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
har det helt samme problem med min, og det var træning træning og træning
jeg lade hakamore på min en gang, og det skulle jeg aldrig have gjort
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.226
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Men jeg undre mig over at et par dage uden ridning gør hesten umulig, jeg har haft alle typer hest, både varme og rolige og ingen af dem er blevet tosset af at stå.. Min meget følsomme DV hoppe kunne som 4 årig stå 2 måneder og så kunne jeg sætte mig op og ride i grime (og nej jeg er ikke prof eller en ellervanden fantastisk heste hvisker
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
Evt. få en kapsun så du kan have både bid og bidløs
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Prøv det - du finder hurtigt ud af om det virker for jer eller ej
dec 2007
Følger: 91 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 224 Svar: 4.006
okt 2008
Følger: 69 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.271
aug 2006
Følger: 53 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 404
aug 2007
Følger: 155 Følgere: 144 Heste: 10 Emner: 146 Svar: 705
maj 2008
Følger: 112 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 88 Svar: 1.709
Men nogen virker det der bidløs jo godt på, og der jo godt
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.986
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
Så er det jo bare og tænkte over om i vil have en hest som er sådan..
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.184
aug 2008
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 340
held og lykke med det.
dec 2008
Signe - så har du skam ikke prøvet alle typer.. Jasmin kunne før også bare stå stille i nogle måneder og så red man en tur - men der blev hun hellere ej redet hver dag
- Jeg er også sikker på at lod du hende stå en måned kunne du sætte dig op og ride en skøn skovtur uden problemer - men lige nu er hun begyndt at motioneres hver dag i middelhårdt arbejde - så når hun nu pludselig skal stå 4 dage uden motion - så har hun sku krudt i røven.
Hun går på døgnfold og hun får intet andet end lucerne og sine sommervitaminer som hun skal have. Hun kommer ind fra weekenden af og er ude fra når det begynder at blive lyst så man kan se hestene og foldene når man går og kommer ind igen til aftenen når mørket falder på - eller ved 4-5 tiden da der er rideundervisning og der skal fodres m.m
Stine - vi har den helt rette bidstørrelse til hende og vi har nok den tyndeste 2 delt - som stadig er mildt - så det ikke er stærkt. Og der er plads i hendes mund. Men nu forsøger vi med vores gamle stærke tredelte bid og ser om det gør en forskel.
Camilla - det må hun lære at man godt kan arbejdes med - men det er ikke ens betydning med hun skal være umulig. Vi beholder hende til hun ikke er her mere - og hun skal lære at lytte efter MIG, for jeg skal nok ride hende i 3 timer hvis det er det hun trænger for at brænde alt sit krudt af.
Så indtil videre gør vi dette at når hun har stået stille i 2+ dage så bliver hun longeret 10-15 minutter og lige får brændt krudtet af.
En masse jordtræning og øve stop og stemmekommando m.m og så er der ingen galop for mig den næste måneds tid udover i spring(da vi skal til stævne her i september) så jeg har lært at have 100% styr over hende.
Og så vil vi her i normal ridning lige se om det hjælper med et tredelt tyndt som hun kom med og ellers en hackamore..
jeg håber dog inderligt at det longering og jordtræning vil hjælpe godt igennem så jeg ikke skal droppe biddet 100%...
dec 2008
maj 2008
Følger: 112 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 88 Svar: 1.709
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Middelhårdt arbejde for er de højeste spring og dressur klasser (hårdt arbejde er væddeløb, de lange distance klasser og højere millitary klasser) .. Men det er en helt alm misforståelse at hesten er i middel eller hård træning hvis den rides hver dag på "alm" nivue, men det er nu blot let træning
Jeg ville mistænke at der var noget galt, især hvis hesten ikke altid har været sådan, for en hest der går ude og ikke fodres med en masse energifoder, den burde jo ikke have en masse overskuddet energi, hvorfor skulle den stå og gemme det til ridningen når den kunne løbe det af sig på folden ?
Ved det er normalt med især ungheste at longere dem "trætte" før de rides, men dette vil jo blot få hesten i bedre form og derved vil den kræve mere "afgasning" inden ridning.. Ud over det kan jeg intet positivt se i at lade en hest kridte af i longe, da den sandsynligvis ikke vil gå hensigtsmæssigt og dette så slider meget på hesten
dec 2008
Hun var før da vi købte hende ikke en der blev motioneret, men blot redet på en gang imellem en lille skovtur.
Nu er hun i ridning og rides stort set næsten hver eneste dag, så det er klart at hun måske ændrer sig hvis hun i bund og grund er en hest der skal rides minimum hver anden dag, men det ikke er kommet til syne da hun ikke før er blevet trænet med dressur hver dag.
Som sagt er det altså KUN når hun har stået stille - men derfor er det jo stadig træls
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Kan ikke hjælpe dig med problemet på bidløs - de jeg har redet med det på har været dybt ligeglade med hvad der var på hovedet.
Men ville bare indskyde at hvis du har en tendens til at tage fat i tøjlen og evt. også vil ride dressur med hackamore så ville jeg få fat i en sidepull istedet :o)
Dette pga. vægtstangseffekten - en hackamore opfører sig for mig og se ligesom et kandarbid, treringsbid, pelham osv.
aug 2008
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Derud over virker en hackamore altså som en kandar, og det ville være synd at bruge den, som man bruger en trense. Så hvis du skal være bidløs, synes jeg du skal bruge en sidepull eller en kapsun. Hvis folk føler en øget effekt på en hackamore, er det min oplevelse, at det er fordi, den i virkeligheden giver en meget stærkere effekt, end en trense gør, selvom man ikke lægger ret meget pres på den.
Det ville dog undre mig, hvis du mærkede den store forskel på ponyens opførsel, da det sjældent har noget med biddet at gøre.
Mht. at longere den 5-10 minutter inden, for at den kan "krudte af" må jeg også sige, at det ikke er noget jeg kan anbefale. Hvis hesten er træt når I begynder på arbejdet, kan du være helt sikker på, at hestens indlæring vil være væsentligt forringet - du kender det nok fra dig selv, at man lærer bedre, hvis man er frisk, fremfor hvis man er træt? Det kan selvfølgelig være nødvendigt for en periode, men stræb efter, at kunne gå direkte ind på banen og starte træningen, fokuseret og koncentreret. Hesten skal komme roligt ind, og tage imod undervisningen, og den skal gå roligt ud igen når I er færdige.
Ligemeget hvad du vælger, så held og lykke med hesti
nov 2009
Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 159
Hvor mange heste gik bedre på Hackamore?