{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.763 visninger | Oprettet:

Opstigning fra skammel {{forumTopicSubject}}

Jeg har en MEGET utålmodig hest når det kommer til opstigning. Da der er ret langt op til bøjlen, og jeg ikke bliver yngre, kan det tit give problemer når jeg skal op. Jeg har en drøm om at kunne parkere dyret ved en skammel, hvorefter jeg kan kravle op i ro og mag......... MEN så let er det desværre ikke. Så snart jeg kommer med skamlen, render hun sidelæns og skaber sig ånsvag, som nu Enigma er bedst til! Jeg har brugt laaaaaaaang tid fra jorden, på at gå forbi skamlen, standse hende, rose og frem igen.... Har sågar også kunnet stå på skamlen ved siden af hende... Men så snart jeg så meget som tænker på at sætte foden i stigbøjlen, siger hun GOODBYE! Og væk er hun!
Her er de gode råd så MEGET velkomne!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstigning fra skammel
  • #2   28. aug 2012 Jeg synes jo bare at hesten som 7års efterhånden burde have fattet at det er meningen at jeg skal op på hende... Tænker nogen gange at hun måske ikke gider være ridehest, siden der skal være så meget bøvl, når jeg skal op smiley

• #3   28. aug 2012 Prøv at vippe op på tæer og så ned igen mens du står på skamlen.
    Så bliver jo højere og det skræmmer mange heste.
    Når du kan det kan du hoppe lige så stille på skamlen.

Begge ting hjalp mig og jeg kan nu hoppe op på min hingst, der er meget kilden og også gik sidelæns da jeg tidligere har villet op via noget man kravler op på

• #4   28. aug 2012 Nogle heste er bare svære at lære ting end andre smiley Men forstår godt hvis du bliver irriteret. Men jeg ville simpelthen bare blive ved og ved og ved. Så snart hun smutter fra skamlen når du går op, så tilbage og prøv igen. Når hun så når til at stå stille, imens at du går op på skamlen - ros og væk, lav noget og andet og så prøv igen.

Uhh jeg har brugt lang tid på at lære en hest det, men det kommer på et tidspunkt.

• #5   28. aug 2012 Det er dog en trøst at Enigma ikke er den eneste hest der er lidt langsomtopfattende smiley

• #6   28. aug 2012 Ja, bare bliv ved og ved med at træne.
    Svampen havde også problemer med det, men han lærte det på knap en måned - indparkering er en simpel ting at lære heste, hvis man er konsekvent og tydelig.
    Når du har lært hende at stå stille ved skamlen, så start i små skridt med at stige op - istedet for bare at kaste dig hen over hende den første chance du får, så vent på at hun har stået stille i minimum 10 sek, så hop selv op og ned på skamlen. Hun skal vænne sig til, at du bevæger dig på den. Når hun er ok med det, så løft det ene ben fra skamlen (som om du skulle løfte det over hende) og husk, hver gang hun rykker sig, rykker du hende hurtigst muligt tilbage igen.

Men HUSK at tage det i små skridt - har set det gå galt mange gange, netop fordi rytter bare lærer hesten at stå stille ved skammel og bagefter bare svinger sig op, uden at have forberedt hesten på det!

• #7   28. aug 2012 min er heller ikke så kvik, hun er 6, hurtig lærende på alle andre punkter, og ved en fast "bænk" vi har er der intet problem, men tager man en skammel og prøver at stige op, så bliver hun spændt, og irriteret og render af, og ofte gerne ind i skamlen, det er sq træls, men jeg tror på gentagelser, og ros og ja bare få skamlen ind alle steder, jeg står nogle gange på en lav en og strigler bare for at hun vender sig til den ... Og det går da fremad ...og også pga alder, og jeg vil ikke trække min hest og sadel skæv, fortrækker jeg opstigning fra skammel

• #8   28. aug 2012 Jeg bruger også skamlen i stalden, og der er hun ligeglad. Generelt er hun ligeglad med alt der sker på staldgangen, så længe jeg ikke vækker hende smiley Men så snart vi er på ridebanen, skal hun protestere!

• #10   28. aug 2012 Min var også forfærdelig! Her er vores løsning: Fordi hun lystrer så godt på "prr", siger jeg ikke bare prr, lige når jeg stiger op, men hele vejen, indtil jeg sidder og hun stadig står stille.

Altså lige indtil hun skal gå. DET virker - på min altså. Men det er også det eneste, der virker her..

Har kæmpet med hende i 10 år, før jeg opdagede vores trick. Men kræver, de lystrer ubetinget på stemmen.

• #13   28. aug 2012 kan du hoppe med når hun går væk fra skamlen når du har bedt hende om at stå stille. Hvis du kan, så slipper du foden fra bøjlen i det sec hun står stille.. Måske det hjælper i denne situration ?

• #14   28. aug 2012 Luna & bettemus: Det lyder jo meget logisk... "50kg" *fnis*

• #15   28. aug 2012 hoppe med....... hvordan?? Altså op på hesten?? det kan man sgu ikke på hende her... gjorde det en gang, og det resulterede i et brækket haleben :-S

• #18   28. aug 2012 Præcis smiley

• #19   28. aug 2012 nej fra jorden af (positiv og negativ forstærkning) Den teknik bliver brugt tit til ungheste der har problemer med at stå stille.. Så snart den finder ud af at du fjerner presset når den står stille så lære den det hurtigt.. Det er ikke noget der gør ondt på den og den finder ud af at det er bedre bare at stå stille da du ellers bare hopper med når den går rundt.. man har som regel en til at hjælpe med at holde hesten når man træner.. Det er en måde ud af mange andre måder.. det var bare et tip

• #22   28. aug 2012 Luna det bare fint smiley Tak skal du have

• #23   28. aug 2012 Har prøvet at hoppe med rundt på jorden... Det gik ikke helt som forventet, da hun bare begyndte at sparke ud efter mig.... Hvilket jo fik mig til at flytte mig ret hurtigt! Og det fandt krampen jo ud af lynhurtigt... Hun er bestemt ikke dum... Heldigvis er jeg ligeså stædig som damen, så skal nu nok få lært at komme stille op en dag... Synes bare det er en langsommelig proces

• #25   28. aug 2012 Det vil jeg have i baghovedet fremover smiley Det lyder som en god træner du har smiley

• #27   28. aug 2012 ja som overrnævnt så skal du huske det. Det at hun sparker dig er jo fordi hun ved at det virker.. har du nogen til at hjælpe dig? Jeg er fra Næstved og vil gerne hjælpe dig hvis du ikke bor for langt væk fra mig smiley

• #29   28. aug 2012 så lige du var fra Jylland.. Så er det for langt fra mig

• #30   28. aug 2012 Nej som regel har jeg kun grinende tilskuere smiley
    Jeg bor desværre i vestjylland, hvilket er liiiiiiidt langt væk smiley Det var ellers sødt at tilbyde jeres hjælp

• #32   28. aug 2012 ja det er det smiley Men håber du finder ud af en løsning så du kan komme op i roligt tempo smiley

• #33   28. aug 2012 Jeg bor i Ansager, og der er desværre ikke så gode muligheder med off transport

• #35   28. aug 2012 Ja hvis du ikke har nogen der kan køre dig, bliver det nok lidt bøvlet

• #37   28. aug 2012 Det er også godt gået, din alder taget i betragtning. Og selvfølgelig dejligt at du vil dele ud af din viden og hjælpe andre. Jeg holder mig til at undervise børn smiley Det er altid underholdende at lære dem at ride slalom og sådan noget smiley

• #40   1. sep 2012 alle bør bruge skamel til at stige op på--- det kan skade hestens ryg og saddel , når man der bliver trækket/ rykket så meget i venstre side-
    Alle mine heste bliver vant til skamel fra tilridning og lære at stå stille--- jeg er også blevet gammel og stiv, så det er hveken godt for mig og hesten at stige op fra jorden.
    Begynd med at stå på en skamel når du børster din hest, så den bliver vant til den

Kommentér på:
Opstigning fra skammel

Annonce