{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.813 visninger | Oprettet:

Opstigning fra Jorden kontra fra skammel {{forumTopicSubject}}

Ja, man kender jo godt alle sammen anbefalingerne for at stige op fra en skammel frem fra jorden..

Hørte engang "undskyldningen" at så skulle man ikke have tjekket sadlen så ofte.

og så er der selvfølgelig for at skåne hestens ryg.. MEEN så fandt jeg disse videoklip, hvor man, i mine øjne, virkelig kan se hvor stor en belastning det giver både i sadel og hestens ryg at man stiger op fra jorden, mod når man stiger op fra en skammel..

opstigning fra jorden:
http://youtu.be/2_jQEYDApSI

opstigning fra skammel:
http://youtu.be/gUmjVn6AqbU

Men hvad synes i, og hvad gør i egentlig til daglig? fra jorden eller skammel?..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstigning fra Jorden kontra fra skammel
  • #1   16. okt 2012 Skammel, min sadel er trukket skæv at opstigning fra jorden mente min sadelmager smiley ikke særligt fedt, Og jeg har selv en dum skade i mit korsben der gør jeg ikke må lave den bevægele fra jorden. Plus jeg gider ikke rykke hesten skæv også ...

• #2   16. okt 2012 Just saying - sadelen på videoklip 1 er slet ikke strammet ordentligt. Jasmins sadel ryger slet ikke så meget, OVERHOVEDET, når hendes er strammet ordentligt. Dog stiger jeg også op fra skammel - er sikker på det selfølgelig skåner ryggen, men også mest behaglig for mig:)

• #3   16. okt 2012 på min unghest bruger jeg skammel

men de 2 andre bruger jeg jorden

Jeg laver en forkert bevægelse når jeg stiger op fra skammel så hvergang får jeg krampe i hofterne ;o( og har ondt flere dage bagefter det er rigtig øv. fordi hvis det ikke gjorde så sata** ondt så havde jeg altid brugt skammel

• #4   16. okt 2012 og så en LOL smiley Hun flyver jo og kaster sig ned i sadlen på video nr. 2. Jeg mener hellere ikke dunk i ryggen på en hest er behaglig... smiley

• #5   16. okt 2012 Altid skammel..
    Både stigbøjler og sadel bliver skæve af det andet. Og ja det er en belastning for hestens ryg.
    Er jeg i skoven og må af pga et eller andet, finder jeg noget at stå på når jeg skal op igen, er der ikke det, kan jeg godt hoppe op fra jorden, men prøver at gøre det så skånsomt som muligt.
    De heste jeg rider nu er også meget høje (168 ca.) og lille Safir var kun 153, så der var det noget nemmere hvis man ikke havde en skammel.

• #6   16. okt 2012 Hvem fan' kaster sig også så hårdt ned i en sadel, når de stiger op for skammel? (: Ja jeg undre mig bare

Jeg bruger selv skammel, men den er kun lige præcis så høj, at jeg kan sætte min fod i bøjlen og komme kontrolleret ned i sadlen (:

• #8   16. okt 2012 Jasmin og Camilla.
    Jeg er ikke enig :).. en løs sadel ville "ryge rundt" i det sekund hun laver det første hop.. det er i hvert fald hvad jeg har erfaret, både selv og ved andre..
    men det viser desuden lige så meget hvor meget vægt det trækker i hesten med..

Og jeg synes bestemt ikke hun kaster sig i sadlen på video 2.. synes faktisk hun får sat sig ret blødt, hun er jo nødt til at give et lille hop for at komme fra skamlen til sadlen, men synes overhovedet ikke der er en snert af at hun dunker hesten i ryggen.. smiley

• #9   16. okt 2012 nu så jeg lige den fra skammel igen, og tror faktisk at den er så høj at hun sætter sig hen på hesten og ikke op på den :).. måske derfor det kan ligne hun kommer flyvende smiley

• #10   16. okt 2012 Jeg skal ikke gøre mig hellig. Jeg stiger altid op fra jorden. (Har hellere ingen skammel) På film nr et er sadelen ikke ordentlig strammet og man kan kun se på hesten sin ryg at han laver modvægt med halen. Troede jeg skulle få se at det så værre ud.
    De få gange jeg har steget op fra skammel så ser det slettes ikke ud som på film nr to. Jeg har hesten så nær skammelen at jeg ikke behøver at "hoppe" på hestens ryg for at komme mig i på plads. Jeg bruger også at sætte foden i stigbøjlen når jeg står på en skammel. Og selv om man ikke bruger en skammel behøver man jo ikke at have en ukonntrollert opstigning hvor man sætter sig ned i sadelen som en sæk med kartofler. Jeg sætter mig altid så forsigtig ned uansæt da jeg tænker på hesten. smiley

• #11   16. okt 2012
    Kommer an på hvad hesten er vant til, hvor høj den er og om man kan få den til at stå stille ved en skammel.

Jeg vil ikke hen og stresse hesten og blive sur og irriteret fordi den ikke vil stå stille ved skamlen. Selvfølgelig kan man lære den det, jeg ved dog ikke lige hvordan den skal kringles.
    Heldigvis står Bella fint stille lige pt. men har hun en dag hun ikke vil så vil jeg ikke bruge tid på at stresse rundt over det.

• #12   16. okt 2012 Det kommer vel også meget an på hvad hest man rider?

Jeg rider f.eks. islænder og der er ikke så langt på som på stor hest?
    Vi har normalt også en hånd på hver sin side af sadlen og ikke ligesom på videon hvor hun har fat i tøjlerne i en hånd og den anden dag på sadel og nærmest hiver sig op.

Jeg stiger altid op fra jorden, men sørger for at skifte fra side, så hesten ikke bliver skæv i ryggen. Men jeg har jo heller ikke så langt op som mange andre smiley

• #14   16. okt 2012 Krikken
    jeg giver dig helt ret..

da jeg købte Choko, var hun fuldstændig ræd for skamlen, så jeg valgte ikke at ride hende hvis ikke jeg kunne komme op fra skamlen, så det var igang med at stille sig der hen, og rose når hun slappede af..
    så langsomt kravle højere og højere op på skamlen og samtidig rose hende.. og tilsidst kunne jeg stige op fra skamlen uden problemer smiley

• #18   16. okt 2012 Som andre har skrevet så kan man tydeligt se at sadlen IKKE er strammet ordenligt!! Har aldrig set en sadle rykke sig så voldsomt ;-).
    - Men self. kan jeg se det skåner hestens ryg at stige op fra jorden. Men som man kan se på klippene, så bomber man nærmest op på hesten når man går op fra skammel :-).

• #19   16. okt 2012 Bruger helst skammel.. Ligemeget om det er en hest eller pony.. Har for stive ben til at komme op fra jorden.. smiley

• #20   16. okt 2012 Bruger skammel. Ind imellem hvis skamlen er langt væk, er det fra jorden, men kan mærke tydelig forskel. Ja, deres ryg (og sadel) rykkes skæv. Så prøver at undgå det, men de skal også kunne det, hvis man har været hoppet af på tur.

• #21   16. okt 2012 Ps. Nej, sadlen er strammet ordentligt. Og hvis man er i tvivl, kan I se det ved at sadlen er på plads helt lige over ryggen, når hun sidder i sadlen.

Dem, der ikke strammer gjorden nok - Der bliver sadlen VED med at være skæv, når man sidder på hesten.

Så gjorden er perfekt strammet.

Min sadelmager siger, at jeg faktisk strammer gjorden for meget, men bliver nødt til det, da den ellers glider (jeg vejer 58 kg), men hun siger, at det er fordi hesten har en lige ryg..

• Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
    #22   16. okt 2012 Skammel, fordi:
    1: Det er bedre for sadlen og hesten.
    2: Fordi "min" hest (part) er så høj, at ligemeget hvor langt ned jeg spænder stigbøjlen, vil det ikke være nok til, at jeg vil kunne svinge mig op smiley

• #23   16. okt 2012 til jer der synes det er overdrevet lavet..

hvis i læser beskrivelsen til filmen med skamlen:
    Both videos were taken using high speed cameras capturing at 300 frames per second 25 x faster than the human eye.

derfor vil vi mene at det ser mere overdrevet ud end vi ser det normalt, ganske enkelt fordi vores øjne ikke er i stand til det på denne måde, eller så tydeligt om man vil :)..

• #24   16. okt 2012 Min hest har gjordkrampe, så opstigning fra jorden er nærmest umuligt da det fremprovokerer en krampe. så det er opstigning fra skammel eller stol.

• #25   16. okt 2012 Jeg stiger altid op fra jorden. uanset højde på hesten.. jeg kan godt finde på at skifte side, men hader skamler , så skal jeg bruge noget så bliver set en sten eller sådan noget, som hesten ikke kan tage om benet, har jeg prøvet engang:) Når jeg skal til at ride min egen til, så vil jeg få en til at løfte mig indtil jeg kan stige op fra jorden.

• #26   16. okt 2012 Jeg har et par punkter..

1. Sadlen i video 1 er slet ikke strammet ordentligt!
    2. Jeg stiger altid op fra jorden - jeg vil ikke hen og stige op fra skammel, jeg har virkelig set hvordan det kan gå grueligt galt!
    3. Prøv at se, hvordan sadlen og hesten trykker sig nedad i film nr. 2. Det er nok ikke meget bedre?

Ikke noget angreb på nogen smiley

• #28   16. okt 2012 Lena..
    kan du uddybe det? smiley jeg synes nemlig bestemt ikke at hverken sadlen eller hestens ryg trykker sig voldsomt ned ad i video 2..

ja ryggen og sadlen går ned, men det er jo klart når der kommer mere vægt ovenpå..

I film 1 ser jeg at ja, sadlen giver lidt efter for hendes vægt kommer i stigbøjlen, men det er jo netop dette der menes med at sadlen trykkes skæv, at den bliver trykket ned til den ene side..
    derimod ser jeg tydeligt at hestens ryg følger med ned, samt at hestens forpart faktisk rykker sig hen imod hende idet hun stiger op..

på film 2 rykker hesten overhovedet ikke på sig - hvilket i mine øjne da også er tegn på at hun ikke kaster sig voldsomt hen på hesten smiley -

Jeg synes det er spændende at høre alle disse meninger smiley

• #29   16. okt 2012 Jeg bruger altid skammel, sætter min fod i bøjlen og svinger benet over sadlen smiley Så jeg kaster mig ikke lige frem i sadlen smiley Det kan jeg bedst lide, for jeg synes der er lidt højt op på en hest der 170, og jeg synes mine ben er for korte xD

• #30   16. okt 2012 Til den der nu skrev at man kunne se gjorden var strammet fordi sadlen var lige inden... Æææææh.. Det håber jeg sørme så at den altid er! Det kan jeg da også få den til uden gjord smiley

Gjorden er IKKE strammet ordentlig smiley

• #31   16. okt 2012 Nu viste jeg den lige til min mor, hun er altså helt enig i at den sadel slet ikke er strammet tilpas. Allerede da hun kun har fat i sadlen begynder den at glide.

i video nr. 2 kommer hun altså til at lande hårdt ned i sadlen(læg mærke til at sadlen bliver dunket ned i ryggen) og så lander hun helt skæv.

Pointen synes jeg er helt fin - men inden man vil vise sådanne ting, burde man måske liiiiiige få fat på nogle ordentlige videoer - eller strammet gjord og fundet en bedre rytter der faktisk forstod at være stille og rolig...

• #32   16. okt 2012 Hov Lone - læste lige forkert - men grunden til sadlen er lige er fordi hun træder ned i kun den ene stigbøjle for at få den rettet op... smiley

Kommentér på:
Opstigning fra Jorden kontra fra skammel

Annonce