Brug af hacamore. {{forumTopicSubject}}
Hej alle HG'ere..
I min verden har det altid været sådan at hvis man red med hackamore, skulle den rides med på samme måde som hvis man red med kandar.
Men synes bare man ser mange der rider dressur på hackamore og så for at få hesten til at søge ned, eller "gå til bidet" som nogen kalder det, har et konstant pres på tøjlen, og har endda set flere der ridder med næsten vandret stang.
Ved ikke om det bare er mig der er sart, eller om det overhovedet giver nogen mening det jeg prøver at sige.
Men kunne lige være fedt at få lidt feedback på om jeg er den eneste der har det på den måde, eller høre hvad i andre mener
Men hold det gerne i en pæn tone
sep 2007
Følger: 40 Følgere: 244 Heste: 7 Emner: 483 Svar: 2.289
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.447
Jeg rider selv med hackamore, men har det bedst hvis mine heste går med hovedet hævet. Dog går min pony tit i holdning da hun hidser sig så meget op at hun gør det i ren hidsighed.
- Man ser alt for mange som tror hackamore er et dressurredskab, men det er det langt fra. Hvis du vil ride dressur og absolut vil være bidløs, så brug sidepull!
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 990
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Ganske simpelt fordi min hoppe er mest afslappet og går bedst med det. Har aldrig mødt folk i det "virkelige liv" der har kritiseret på min dressuur ridning med hackamore :). Jeg rider jo endda opvisninger og har aldrig nogensinde haft en der har sagt eller udtrykt at de syntes det så forkert ud eller at hesten var ved at dø.
Jeg syntes det har noget med hesten og rytteren at gøre, og præcist som med bid - bomløse sadler - sko eller hvad fanden man nu vil diskuttere, så er alle forskellige
Billed af Perle i galop:
(link fjernet)
Jeg har det fint med at folk har forskellige meninger om det :). Min er så en soft hackamore med lammeskind og læder, så ingen kæder eller lange stænger osv.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 55 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 75
Hun lægger sig fra naturens side selv i holdning og vi rider for meget let tøjle. Havde for år tilbage en anden hoppe der var på samme måde og hun var nu en gang også bedre på hackamore. Jeg synes bestemt ikke man skal bruge det som et redskab til at "tvinge" hestene i holdning men bruge det når intet andet fungere optimalt for hesten.
Det er et fantastisk "bid" hvis man ved hvordan man skal ride med det
Blogger
Jeg bruger slet ikke tøjlen når jeg gider, min hoppe stopper for en vejrtrækning og jeg får hende ned med sæde og ben, det eneste tidspunkt jeg bruger tøjlen er for at stille hende og støtte.
feb 2010
Følger: 44 Følgere: 65 Heste: 19 Emner: 3 Svar: 124
Det var egentligt bare for at høre om det var mig der var helt glat på den, med det jeg har hørt. For selvfølgelig er der ikke en rigtig måde at ride med den på, men hvis jeg så en ride med kandar i den vinkel som du (Camilla Stormont) rider med hackamoren på det billede du viser, ja så ville jeg da nok lige mene at den person skulle ned på et trensebid igen.
Det er lige med at få det skrevet så man ikke sviner nogens ridestil
Mvh
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Hackamoren skal have løs tøjle eller lille tøjlekontant. Dvs. der må gerne være kontakt til næsen men ikke noget pres. Det er slet ikke det den er lavet til. Mange ser den dog som en let mulighed for at få hesten til at gå "pænt" uden bid.
Jeg synes det er sørgeligt at mange folk skriver "min hest har ondt i munden så rider med hackamore i 2 ugers tid" Nej! Hvis du skal ride helt alm. klassisk ridning hvor du har fat i tøjlen på samme måde som med bid, så rid dog med sidepull! Puha... jeg rider selv western med hackamore, fordi min hest bedre kan mærke når jeg tager tøjlen ud til siden/op osv. pga. stængerne.
I dressur bruger jeg sidepull.
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 84 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 679
Blogger
Og sæt en sidepull på hende så er du styrtet. Jeg lukker skam ikke øjnene for de mange muligheder og uden tvivl er hackamore det der fungere bedst for hesten :). Det kan jeg både selv se og mærke og har jeg heldigvis også mange folks ord for som jeg stoler på noget mere end folk på HG der ikke har set hesten live og som jeg ikke kender :o).
Tror faktisk jeg rider med hackamore i min nyeste video også...
Men altså ja, det erjo helt klart en meningssag
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Hackamoren følger, ligesom stangbiddet, hestens mundvig uden tøjlekontakt og sådan bør den også være under ridning, hvis man træner efter at ride uden modstand på hånden og bæring bagfra.
Jeg rider pt. med et stangbid og kæde under selvfølgelig og der følger biddet min ponys mund og kan max. trækkes ca. 45 grader bagud, men som regel er tøjlen til biddet løs mm. jeg skal forstærke mine parader, såfremt sædet og schenkler ikke er tilstrækkeligt
Heila med stangbiddet:
(link fjernet)
Blogger
Just saying
Jeg siger ikke hackamore ikke kan være et farligt redskab, især de rigtige hackamores (altså de mekaniske), men hvad stangbid gør og hvad hackamore gør er to heeelt forskellige ting :). Det eneste de har tilfælles er roterings effekten.
feb 2010
Mvh
feb 2010
Mvh
jan 2008
Nej, stangbiddet fører blandt andet underkæben ud, og det er hackamoren ikke i stand til, men jeg sammenligner med dem, da ingen af disse bid skal rides med tøjlekontakt.
Blogger
På et standbid er det jo well først og fremmest i munden. Næseryggen er lavet af knogle, det er munden ikke, derfor er bidet langt skarpere og mere følsom i munden end på næsen, kæden sidder lige under kæben og kan knække kæben fordi at trykket blandt disse er langt større - netop fordi at stykket er mindre. Det er jo en hel lang historie om bidets effekt.
Håber det gav bare lidt mening xD
Men som jeg før har sagt så må man altså gerne hvis man bor i nærheden af mig komme ud og se mig ride/træne hvis man vil have be eller afkræftet teorier xD
jan 2008
Ja, et stangbid ligger i munden, men det er langt mere præcist end en hackamore, som "bare" lægger pres på næseryggen.
Nu rider jeg akademisk, hvor det "gælder om" at ride hesten bagfra uden kontakt til munden, som jeg tidligere har skrevet. Her knækker jeg ikke underkæben, for kæden skal ikke sidde stramt og jeg behøver ikke at lægge flere kilo i hånden, når jeg skal bruge biddet
Derudover sidder der jo mange, mange nerver på næseryggen, ligesom i munden, og som alle ved kan hesten, ligesom os, føle hver mindste bevægelse, tryk osv. alle steder på kroppen.
Forskellen på min ridning og din, er at jeg rider uden konstant tøjlekontakt, hvor du rider med konstant (ikke at du hiver i hesten, men har kontakt).
Og sådan er vi jo så forskellelige, og det fungerer måske for jer, og fungerer slet ikke for andre
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Faktum er, at den fungerer efter vægtstangsprincippet, som gør at du føler intet i hånden, men hesten føler meget.
Men ja, det er der jo forskellige meninger om
Blogger
Og kontakt til tøjlen er jo ikke det samme som vægt i tøjlen, jeg har altid redet efter at have 100g i hver hånd (= ingenting, det vejer tøjlerne jo nærmest).
Men have kontakt til tøjlene :).
HVor at jeg i går hørte en dressur rytter sige at hvis hesten går godt har man 2 kg i hver hånd.. Ja ja xD
feb 2010
Ej, men nu kan jeg se at både Signe Hein Frederiksen, the vegan way of life ., og mig selv rider akademisk. Så der er jo oss en del forskel på hvordan vi gerne vil have tøjlen.
Vi vil jo gerne at vi kan ride hesten så vidt muligt uden at rører tøjlerne mens du (som jeg har forstået det) gerne vil ride med kontakt til hesten
Mvh
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Præcis.. Jeg har aldrig set nogen ride dressur i en hackamore uden en stang der lå vandret eller tæt der på.. Jeg har ej heller oplevet en hackamore være som nævnt, uden der er pres på hestens næseryg, det kan ikke undgås.
Så hackamore og dressur, nej.
Blogger
Jeg bliver ikke påvirket af HG's mening om ting da jeg syntes folk skal se, opleve og føle i virkeligheden og ikke bare sidde bag en skærm :o). Det er også derfor jeg altid siger folk gerne på kigge forbi stalden xD.
Jeg har nogle søde mennesker såsom undervisere, trænere og diverse hestefolk som jeg stoler på og lytter til - og frem for alt så lytter jeg til min hest :o)
Brug af hacamore.