{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.768 visninger | Oprettet:

er så flov lige nu! {{forumTopicSubject}}

Hej :).
Har lige brug for at dele min oplevelse
jeg har redet i mange år efterhånden, og lige fra starten har det været på store heste:).
i det sidste 1½ år, har jeg boet på Fonden opholdstedet bjerget ude i houlbjerg, og herude har vi kun islændere, altså små heste. (den største måler 1, 40 i stang)
(det er ikke for at kritisere islænderen, syntes det er en ganske sød heste, men ikke en hest der kan opfylde de krav jeg har).
jeg har altid været en meget ambitiøs dressur rytter og har redet konkurrencer.
jeg er nu kommet ud i praktik på et stutteri, hvor der primært avles dansk varmblod og andre store heste.
idag fik jeg så lov til at komme ud at ride på royal, der er en 14-årig dansk varmblod. og jeg syntes at det var så fedt!.
har nemlig gået dernede i 2 måneder nu, og mit primære arbejde er at strø halm og hø, strigle, give mad, og generalt passe.
royal er ganske velgående og hun måler 1,76 i stang.
Jeg er så glad, for endelig at komme op på en stor hest igen.
jeg sadler Royal op i stalden og trækker hende ud til ridebanen og stiger op.
Ude ved hegnet står hende der ejer stutteriet og pigen, som hun har ansat til at ride unghestene.
jeg er edderspændt og glad, for nu har jeg jo chancen for at vise hvad jeg kan.
Royal er på en måde en svær hest. Hun er en meget sensitiv hest, og regerer på selv de mindste signaler. Bare at man sidder en anelse skæv, er det nok til at hun laver sidebevægelser som schenelvigning og versader.
Hvis man kommer til at lægge sit ben for langt tilbage, sætter hun i galop osv.
hun er en skøn hest, og hun vil så gerne gøre sin rytter glad, så hvis hun ikke lige ved hvad man vil have hende til, bliver hun frustreret og kan godt fjolle lidt rundt.

Har redet en del på også sensitive heste.
Lige fra starten er jeg påmærksom på en blød og eftergivende hånd, et stabilt sæde, og meget opmærksom på hvilken signaler jeg giver hende.
det går rigtig godt i skridt, og vi får lavet nogen schenkelvigninger og lidt. jeg smiller over hele hovedet og syntes at det er herligt.
Jeg sætter hende så i trav, og det er her det går galt.
I de 1½ år, jeg har holdt pause fra store heste, har jeg jo totalt glemt føelsen af store, flydende bevægelser, istedet for små.
Dette gør at jeg kommer ud af takten i min letridning i traven, jeg skifter så over til nedsidning, men her sidder jeg uroligt i sadlen.
jeg ved at Royal ikke kan lide at dette, så jeg vil have hende ned i skridt, men det når jeg ikke.
Royal blive frustreret og reagere ved at lave et ordenligt sidespring.
jeg mister dog ikke balancen, men læner mig tilbage og får hende ned i skridt igen.

Nu sidder jeg, og er virkelig flov over mig selv!.
jeg er pinlig berørt over at, de her to mennesker så min dårlige ridning ridning idag.
jeg er nu bange for at de vil se ned på mig, og tænke "hold kæft en amatør, hun kan jo ikke engang ride".

jeg er sur på mig selv, over at jeg ikke kunne gøre det bedre.
jeg har jo redet høje klasse indenfor dressur, og ved da også godt at det er et spørgsmål om rutine.
at jeg lige skal have rutinen i de store heste igen.

hvad tror i?, er det et spørgsmål om rutine?, hvordan vil i have reageret i sådan en sitaution?.
og har i nogen tips til at side mere stabilt i traven?

Venlig hilsen Mette.
ps. unskyld det lange indlæg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er så flov lige nu!
  • #2   13. nov 2012 Ej, det kender jeg godt, men altså, sådan er det jo bare lige nu.

    Ja, det er bestemt bare rutine, når du har kunnet før, så kan du da også igen smiley


  • #3   13. nov 2012 Op på hesten igen smiley

  • #4   13. nov 2012 Selvfølgelig er det et spørgsmål om rutine og vane smiley

    Hvis du har fortalt at de kun har redet på islændere i en god periode inden, så er de jo godt klar over at forskellen er stor. Jeg er sikker på de nok skal give en chance til smiley

    Du skal bare vænne dig til en stor og rummelig gangart. Vær tung i måsen og ellers prøv at følge takten. Øvelse gør mester smiley


  • #5   13. nov 2012 hvad red du til konkurrence før?

  • #6   13. nov 2012 hihi - jeg har ikke redet ret mange gange siden jeg gav op i sommeren 2008 grundet min ryg, men efter min operation har jeg siddet et par gange på ryggen af forskellige størrelser af heste.. Små ponyer er okay, bliver hurtigt træt, men det går..
    Da jeg så en dag låner en vens hest på 1.65 (ca.), da han havde overbevist mig om at den var let at ride, blev jeg noget overrasket.. Det er jo total meget IKKE nemt, og jeg lignede jeg ved ikke hvad deroppe, og opgav ret hurtigt af hensyn til hesten. Det er utroligt hvor meget man mister, og hvor svært det er at få det tilbage.. Men det skal nok komme, det er jeg sikker på, også for dig! smiley

    Og som andre siger: Lad være med at banke dig selv oveni hovedet med hvad de tænker.. Bare smil og vær glad, og ta' det som en fed oplevelse at kunne få lov at ride den hest. Det skal nok komme med tiden smiley


  • #7   13. nov 2012 Det er nogen rigtige gode råd, mange tak:)

    jeg ved godt at jeg er alt for hård ved mig selv.
    har altid været meget konkurencce minded, og en perfektionist idenfor min ridning.
    og når sådan noget her så sker, bliver jeg så gal og skuffet over mig selv:(
    jeg er overhovedet heller ikke gal på Royal, for det er 100% min skyld, at hun bliver frustreret.
    men jeg bliver bare så skuffet og gal på mig selv, for jeg syntes overhovedet ikke at jeg gjorde det godt nok idag.
    og så frygten for, om de nu vil se ned på mig, fylder også en del.


  • #8   13. nov 2012 du skal bare ind i rytmen igen.. kender det selv, har prøvet det. forklar ejeren at du lige skal finde rytmen igen, du finder den hurtigt

  • #10   13. nov 2012 Hej du smiley
    - For det første, skal du overhovedet ikke være flov, da det er 1½ år siden du sidst har redet "stor hest" du skal også lige kommet ind i takten igen smiley jeg startede selv med Ragall stor dansk varmblod da jeg ikke var ret gammel, og er gået ned til pony, og jeg rider en gang i mellem nogle for nogen jeg kender smiley

    Mere stabil trav: måske starte med lige at tænke på dig og din holdning end hvordan heste går smiley og så pege hælene lidt ud af så du ikke kommer for meget ind omkring, da du siger at den er meget opmærksom på signaler smiley

    - Jeg ville da også selv have været lidt "flov" men altså hvis de damer tager efter én gang så tænker de jo heller ikke efter at du ikke kender hesten og så'n smiley
    Og hvis de kigger underligt på dig, så sig til dem at det var altså første gang i 1½ år du har reden på en "stor" hest, med gang i, sådan at de ved at det var en svær hest du red på smiley

    Håber det var til hjælp smiley


  • #11   13. nov 2012 Jeg har os holdt pause fra ridning på et tidspunkt og da jeg skulle igang igen, gik jeg ud fra at det var som at cykle, altså at det glemmer man aldrig- men JO det gør man!!!! smiley Der er ikke andet for at komme op på hesten igen, for det kommer stille og roligt tilbage igen, efter nogen gange smiley Kan huske min veninde, som ejer den hest jeg startede op på igen, sagde efter 3-4 gange, at nu kunne hun da godt se at jeg kunne ride smiley Pinligt i starten, men øvelse og rutine gør mester smiley God fornøjelse !!

  • #12   13. nov 2012 Freja: det ved godt at det er så længe siden:). har nemlig informeret dem, glemte lige at få det med i mit indlæg:)

  • #13   13. nov 2012 Hvis du gerne vil sidde stabilt i traven skal du have hesten til at sætte sig så den løfter dig gennem traven og derefter kan du sidde helt stille med og uden sadel, det er bedst at prøve dette uden sadel, du er helt sikker når du kan mærke hestens rygmuskler bære dig gennem traven (man bliver nærmest løftet op) smiley

  • #14   13. nov 2012 Sådan en oplevelse havde jeg også i fredags dog ikke med mig selv men min mor.
    Min underviser har en skøn hest til salg som kan alle øvelser op til M klasser og lidt mere til. Desværre kan han ikke holde til presset som stævne hest. så derfor sælges han som hygge hest.
    Tænkte straks på min mor og fik hende med ud for at se på ham. og inde på stalden gik det super godt. Vi startede med at longer hesten så min mor lige kunne se hvad hun skulle op på. hun har ikke redet i 5-10 år og altid kun været hygge rytter. Men hun kommer op og det går også rigtig godt i skridt. Da min mor så skulle frem i trav bliver hesten forvirret og springer frem hurtig for vi ham ned trav igen og de for travet en halv runde før han falder i skridt. De for så travet nogle flere gange men hele tiden kun en volte før han falder i skridt for hende. Vi ville så have hende til at trave en sidste gang. Men her går det hele galt. Hesten begynder at hoppe rundt. bliver forvirret og bange for hvad han skal gøre. min mor mister balancen hele tiden og kan ikke få ham stoppet. min underviser prøver ihærdigt at stoppe ham i longetovet. Men det hjalp ikke. så jeg gik hen til hesten udvendige side prøver at få fat i tøjlen. men inden jeg når det hopper hesten ind i mig og over mig og snitter min hofte med hoven. da jeg åbner øjne igen ligger min mor nede ved siden af mig.
    Heldigvis skete der ikke noget med nogle af os.

    Men du kan sagtens træne det væk. Du skal bare igang igen. smiley


  • #15   13. nov 2012 Alle laver fejl - det er bare noget tydeligere på en sensitiv hest. Fald af forleden dag fordi jeg ved en fejl gav et lillebitte pres med benene fordi jeg kom ud af balance... Syrpa satte med det samme i galop og bum, der lå jeg.. xD

    Jeg da ikke flov over, at der var nogen, der så dig bumpe i sadlen - de har helt sikkert prøvet noget lignende selv. smiley
    I øvrigt er ridning og hestning da på ingen mpde noget, der skal gøre en flov! Hvis man bliver flov over at bumpe i sadlen må det da være fordi man ikke er tryg ved og og glad for de mennesker, der er der, hvor man rider... smiley


  • #16   13. nov 2012 Nu har jeg aldrig været ambitiøs omkring min dressur og spring smiley Men i dit tilfælde ville jeg ha grinet a' H!! til smiley Jeg elsker at lave fejl og se hvordan jeg løser det næste gang.. Jeg ved ikke.. Jeg er lidt mærkelig på det punkt men jeg elsker når heste bare er heste smiley

  • #17   13. nov 2012 Jeg har oplevet det samme, så det skal du ikke være flov over smiley Ens krop glemmer hvor stort de går smiley og hvis hesten så er sensitiv er det jo ikke så nemt at prøve sig frem.

Kommentér på:
er så flov lige nu!

Annonce