{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Vil ikke røres ved ørene + dominere over mig? {{forumTopicSubject}}

god aften!
her til aften da jeg var i stalden stod jeg og striglede min dejlige hoppe plag på 1½ år. hun stod rigtig pænt, næsten pænere end hun plejer, men hun nægtede simpelthen at lade min røre ved hendes øre.
det har før været et problem, men det gik over. Men det var slet ikke så voldsomt som jeg oplevde det i dag.
det har haft kløet rigtig meget i hendes øre og hun blev helt salig hvis man stak en finger i øret på hende, det holdt op og bagefter havde hun egentlig ikke noget i mod af blive rørt på og omkring ørene.

i dag startede det med at jeg ville børste hendes pandelok og manen tættest ved ørene, efter lidt overtalelse fik jeg lov. da jeg var færdig tænkte jeg lidt på at klippe de lange totter det stikker ud af hendes øre lidt, men lige så snart jeg rørte ved dem, stak hun hovedet helt op i vejret, og det er højt oppe når hun er ca 155 i stg.
fik fat i det ene øre og prøvede at holde det og nusse det imens men hun stod meget uroligt med hovedet.
ellers hun ville slet ikke lade mig røre dem uanset , pyt tænkte jeg, vi sætter hende ind i boksen og prøver der, der plejer hun at være roligere, men næh nej!
jeg prøvede at holde hende i grimen og fik igen fat i øret, og da hendes boks er rimelig stor kunne jeg gå rundt i en lille cirkel med hende, men hun var slet ikke rolig,
hun begyndte at stejle, først kun lige løfte forbenene nogle gange, men der er meget højt til loftet og hun ret højt op med forbenene.
prøvede så at tage hende ud af boksen og gå lidt rundt med hende og prøve at berolige hende lidt og samtidig røre ved øret, men det hjalp slet ikke,
satte hende ind i boksen igen og ville tage grimen af hende, men hun var helt oppe og køre og da jeg tog fat i den trak hun hovedet til sig og havde nær flået min arm af (overdrivelse fremmer forståelsen )

har i nogle forslag til hvorfor jeg ikke må røre hendes ører? og hvad jeg evt, kan gøre for at lære hende af jeg godt må?

ud over det tror jeg at hun rangerer over mig,
f.eks. i formiddags ude på folden vendte hun røven mod mig og skulle til at sparke efter mig,
og at hun stejler over mig, dette har hun gjort flere gange, også når vi træner på ridebanen,
har lært at hvis man puster en hest i næseborene er det et tegn på at man er lederen, har gjordt det på hende, men hun puster igen?! ikke bare sådan en hun snuser dybt ind, nej hun puster!

hvad tror i? prøver hun bare grænser af og er kommet i lømmel-alderen? eller dominerer hun over mig?

håber at nogle gider at læse det selvom det blev ret langt
på forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil ikke røres ved ørene + dominere over mig?
  • #1   9. dec 2012 At man puster en hest i næseborene er ikke et tegn på dominans.. Det er en hilsen.

• #2   9. dec 2012 Jeg vil mene, at det er fordi hun er i teenage alderen, og prøver grænser af.

• Mynte
    Mynte Hjælpe-administrator

Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.152
    #3   9. dec 2012 Helena har været sådan hele hendes liv.
    Her i år fandt en kiropraktor dog ud af, at hendes nakke gør ondt (det skulle åbenbart være ret normalt hos hopper) og bare skal have lidt behandling af og til. Lige siden har vi lov til nogenlunde at røre hendes ører.

• #4   9. dec 2012 Ellers måske prøv og stå med lidt guleroder eller andet godt mens du lige så stille rører hendes ører og får du lov roser du hende rigtig meget (:

Start langsomt og får du lov til bare at røre en gang hvor hun er nogenlunde roligt så stopper du så i begge får en nogenlunde oplevelse og så gentager du og øger lige så stille se om det evt hjælper (;

• #5   9. dec 2012 okay, har faktisk også godt hørt at det var en hilsen, men kan huske engang at der var en der skrev noget om at hun havde gjort det og så var der nogle der skrev at det skulle hun ikke gøre for det betød at hun dominerede,
    men okay smiley det kan være grunden til at hun så hilser igen smiley

Nane: ja selfølgelig er det en mulighed at hun har ondt, men jeg kan godt stå og klø og gnubbe hende i nakken, det elsker hun smiley

• #6   9. dec 2012 Du skal simpelt hen sætte hende på plads, mere er der ikke i det.
    Horsemanship, de 7 lege, noget alla det har jeg lært.
    Altså hav hesten i grime og tov og gå foran heste, hesten skal holde min. en halv meters afstand til dig, gør den ikke det slår du tovet bagud mod hesten så den forstå at den skal holde afstand. Når den forstår det skal den forstå at den skal stoppe når du stopper. De første gange skal du stampe i jorden og slå ud med armene. Hvis hesten går ind i dig bakker du den, helst ved at trykke den på næseryggen med to fingre og så gå frem igen. Det er vigtigt at den forstår at når du stopper stopper den MED DET SAMME!
    Det er sådan The Basic som jeg har brugt på de heste jeg har redet. Jeg håber det er til at forstå og ikke virker for voldsomt.
    Og aldrig giv op! smiley

• #7   9. dec 2012 Anja&Kashmir<3 : har prøvet med godbider, hjalp ikke rigtig, men jeg skal arbejde noget mere med det, så må jeg jo prøve igen smiley

• Mynte
    Mynte Hjælpe-administrator

Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.152
    #8   9. dec 2012 Vi har heller aldrig mærket noget til at hun skulle have haft ondt i nakken, andet end at hun ikke ville røres ved ørerne smiley

• #9   9. dec 2012 Nane: okay, hvis det ikke bliver bedre efter lidt træning så vil jeg nok få hende tjekket smiley tak

' Anne-Sofie ' : kender nogle som gør som du skriver og er ret glade for den måde, eller hvad man kan sige, laver en masse ting i den stil,
    men det er ikke lige mig smiley men tak for forslaget, desuden er hun ret flink at trække smiley

• #11   9. dec 2012 Jeg har haft samme problem med Natash :). Nu kan jeg røre hende overalt, dog skal hun stadig overtales lidt hvis man vil klippe de lange hår ved ørerne.

Jeg trænede bare. Så snart hun gjorde, hvad jeg bad hende om, fik hun stor ros og så stoppede vi der :). Det kunne være at jeg bare lige fik lov til at stryge hende over det ene øre. Nusse hende bag øret, uden hun gjorde noget. Masser af ros, så hun slet ikke er i tvivl om at hun er dygtig og at hun gør det rigtige :).

Og nej, jeg er sikker på hun ikke dominerer dig :). Hun prøver grænser af.
    Her må du være konsekvent. Hun MÅ IKKE stejle op ad dig, så hvis hun gør det er det et kraftigt, bestemt NEJ og et pres fra grimen, så hun kommer ned på jorden igen.

• #12   9. dec 2012 Monty, Donna og Karina smiley : det lyder mere som mig, gør også noget af det i forvejen smiley roser rigtig meget med stemmen men kæler og nusser også som ros,
    hey og arh arh bliver også anvendt smiley og fingeren, ved ikke hvor den kommer fra, gør det bare, min far har kommenteret den og "hvor gør du det det med hånden" smiley
    men tak smiley

• #14   9. dec 2012 hun bliver let bange, men tror ikke helt at hun stejler fordi at hun er bange, hun kan f.eks. finde på at gøre det når jeg træner stille og roligt på ridebanen, og der er INTET at være bange for smiley
    men tak for svar smiley

• #15   9. dec 2012 min er også meget øresky - men det er forbedre meget siden jeg startede på ham i august! smiley Det jeg gjorde var at give ham en ordentlig klump hø eller en sliksten også stille og roligt ae fra halsen og op mod øret. Når jeg kunne se jeg var ved at 'overskride' hans grænse roste jeg ham og aede måske lige lidt over 'grænsen' - samtidig med en masse ros o.s.v .. Det gjorde jeg et par gange og gjorde det så ikke mere den dag. Næste dag gjorde jeg det samme roste o.s.v og kom lige over hans 'grænse' til hvor jeg måtte røre smiley Dengang kunne jeg ligge en hånd på hans hals ca. en hånds bredde fra ørene eller lægge trense på ham - nu kan jeg ae ham bag på ørene, strigle ham fra ørene og ned af halsen, tage fat i ørene (dog svinger han hovedet væk, og det forstår jeg godt, men det er kun noget jeg gør for at irritere ham :p), tage grime af/på uden han drejer hovedet væk, ligge trense på (dog spænder jeg bidet op og ligger nakkestykket på først, da det er noget nemmere for mig da jeg er ret lille i forhold til hans størrelse smiley - men her er han også blevet meget bedre. Før måtte jeg stå på en striglekasse for bare at ligge nakkestykket på, og nu kan jeg ligge nakkestykket på uden at han bliver 'voldsom') smiley Jeg må godt sætte noget på hans øre, dog med en maaaasse overtalelse og mad smiley Jeg har haft ham i snart 4 måneder, og der er sket en stor forbedring - men det kan sagtens forbedres mere smiley

• #17   10. dec 2012 Monty, Donna og Karina smiley :
    okay, tak smiley det med at stille sig med siden til giver ret god mening smiley

Kommentér på:
Vil ikke røres ved ørene + dominere over mig?

Annonce