Søger ikke ned {{forumTopicSubject}}
jeg har part på en dejlig 17 DV hoppe når jeg rider hende skal jeg arbejde rigtig meget med benne og konstant lave små volter for at få hende til at søge lidt ned og bøjer hals og lyfter ryggen lidt. Så snart jeg vender ud på hovslaget igen så smidder hun hovedet op igen. Hvis jeg tvinger hende til at gå langsomt og vente (hun løber hvis man ikke gør det) så er hun lidt nemmere at holde nede.
Er der nogen ting man kan gøre for at få hesten til at søge ned med ryggen. jeg har, i samarbejde med min ridelære, prøvet at ride en enkelt gang med en elastik chambon, selvom den hang slapt så søgte hun friviligt ned og begynte at lyfte ryggen og gå meget mere ind under sig selv. Det gik super godt med den men jeg vil jo selvfølgelig gerne kunne få hende til at søge ned uden hjælpemidler
Nogen råd?
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Ellers lyder det fint det du gør, med tempoet ned, men store volte i stedet for. Hvis den har svært ved at sætte farten ned, så koncentrer dig om det i første omgang, og så tag bæring derefter, da du så får meget lettere ved at træne bæring
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 688
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
For mig starter det hele med at hesten kan strække sig frem og ned for løse tøjler, når den kan det så kan man begynde at samle dem mere op og få hesten op i nakken.
Men det hele starter med at hesten skal søge ned SELV for løse tøjler, ikke holdes ned, ikke kun gøre det på volter eller konstant have aktive hænder eller ben.
En afslappet hest, der ikke er noget fysisk galt med vil søge ned med hovedet selv ( fx. gør de fleste det når man skridter af ). Så kan nogle grundet deres halsstilling som arabere have svært ved det, men generelt er det noget de fleste kan lære.
Et langsomt tempo opmuntre til at søge ned, ligesom en løs kontakt der gør at hesten ikke møder modstand hvis den strækker sig.
Hvis hesten løber rundt for fuld fart, så ville jeg træne noget stop signal til at starte med, det er nødvendigt at hesten kan trave roligt.
nov 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 9 Emner: 76 Svar: 265
nov 2011
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 94
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.013
jardih*gry * de bedste ! - der er ikke problemer med at stoppe hende. Hun lytter fint men søger ikke ned. hvis hun søger ned slapper hun bedre af og har ikke noget problem med at skulle gå lidt langsommere end hun ellers ville gøre .
Krikken: hvis jeg er heldig vil hun vente så meget jeg kan lade tøjlerne hænge så søger hun også ned. Det er i træningen hvor vi laver en masse øvelser og sådan hun smider næsen op
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Du skal ikke være heldig, stop/vent skal sidde der perfekt :o)
Ligesom hesten måske ikke er klar til alle de øvelser du forlanger, hvis du skal holde hendes hoved der nede.
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 409
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Du skal have hesten til at vente på dig, så du kan komme til at ride den fremad. På den måde vil du få engageret bagparten, og så er der skabt et grundlag for at få ryggen op og svinge - og hals og hoved på plads ("ned", om du vil).
Det lyder for mig, som om du (kun) koncentrerer dig om hoved/hals, og det er lidt den forkerte rækkefølge. Du skal først sidde rigtigt og indvirke rigtigt - så bliver det meget lettere for hesten at følge dig - og dermed bliver det lettere for dig at ride hesten.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.013
hun er blevet meget bedre til at vente og er også nemmere at ride af den grund. Hun virker bare ikke til at ville søge ned. Ikke noget problem med at få hende til at stoppe eller vente men det med at søge lidt ned i ridningen er næsten en umlighed. Hun virker til at ha en idé om at hun kommer hurtigst frem hvis hun har næsen i været.
Blogger
Følger: 96 Følgere: 709 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.841
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Søger ikke ned