{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
411 visninger | Oprettet:

Søger ned? {{forumTopicSubject}}

Hej HG´ere

Jeg har gået i noget tid og tænkt meget over det her.. Og jeg har også ledt og ledt, men jeg kan simpelthen ikke finde et svar. Så nu spørger jeg jer?

Hvorfor prøver man at få hesten til at søge ned i ridningen? Jeg har hørt lidt om at det er fordi at de så er afslappet og kommer i balance og får løftet bagparten eller sådan noget..

Men er det rigtigt? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Søger ned?
  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #1   15. jul 2015 Jeg går ud fra at du mener at få løftet ryggen, og få bagparten med? smiley Jeg ville give hesten løse tøjler/let tøjlekontakt, ride den frem - altså ride den i et godt tempo -, og så burde ryggen og bagparten, samt holdningen, komme når hesten har muskler og balance nok til at bære sig selv.

• #2   15. jul 2015 Men er der så så mange der rider sådan fordi at det er godt for hesten eller?

Eller er der noget som jeg har misset? smiley

• #3   15. jul 2015 Altså man vil jo have hesten til at søge frem og ned for at den får ryggen op og bruger bagparten... I korte træk!
    Men ja man gør det jo fordi det er det bedste for heste.

• Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #4   15. jul 2015 Ja, fordi hesten får en naturlig holdning, og få sat musklerne de "rigtige" steder. I stedet for at tvinge hesten i en holdning, som den måske ikke har muskler til, og som er usundt for hesten. Et eksempel på det er bla. når hesten går bag lod, så får den ikke ryggen ordentligt med bla. smiley
    Min holdning er også at man ikke kan få en naturlig holdning med div. hjælpemidler/indespændingstøjler. Ud over en fast/gammeldags chambon. smiley

• #5   15. jul 2015 Mange tak for de hurtige svar!

Så blev jeg lidt klogere smiley

• #6   15. jul 2015 Prøv at læg dig på alle 4 som en hund/hest på gulvet.
    Så runder du ryggen opad, og læg så mærke til, at når du gør det, så "falder" dit hoved og din bagdel automatisk "nedad".
    Så prøv at stik hovedet opad, så kan du mærke, at din ryg falder nedad og bliver klemt sammen, at du spænder på undersiden af din hals, får hængemave, og at din bagdel stritter bagud.
    Forestil dig så du har en tung rygsæk på ryggen - hvilken "form" er det mon mest behageligt at arbejde i, hvis du skulle galoppere rundt med rygsækken på 4 ben ? Og i hvilken form tror du det er nemmest for hesten at få muskler oven på ryggen, så den kan bærer vægten ?

Alle heste bør rides frem og ned - også de dressurheste som går høj dressur og som fysisk har kræfter til at bærer sig højt fortil. For hvis man kun går i en form for stilling hele tiden, så bliver man stiv, usmidig og øm. Lidt som hvis man har siddet i den samme stol i mange timer.

Nogle heste vil af deres naturlige bygning gerne gå højt med hovedet, fx frisere, og de skal virkelig trænes i at strække sig ned og frem, fordi det er svært for dem.
    Andre heste med fx lavt ansat hals vil ofte hellere "hænge" frem og ned af sig selv, men ender bare med at tipper frem på forparten. De heste skal ikke rides på samme måde frem og ned, som dem der gerne vil gå højt.

Mvh Charlotte

• #7   15. jul 2015 Det vil jeg prøve!

• #8   15. jul 2015 Men rider man anderledes?;)

• #9   15. jul 2015 I starten er det bare et mål i sig selv at kunne få hesten til at gå frem og ned. Når den kan det, så kan du stille og roligt samle den op igen, så den går fra støvsuger ridning til en mere vandret halsholdning. Generelt bør hesten (når den har fået styrken) ikke GP for dybt fordi den så vil falde på forparten. Hvor 'for dybt' ligger er forskelligt fra hest til hest, men under vandret bringer for det meste hesten for meget på forparten smiley

Dog er det vigtigt at sige at det ikke gør noget i starten, for her skal hesten først opbygge rygmusklerne til at få sig selv mere på bagparten. Når den har dem kan du så begynde at kræve en højere holdning smiley

• #10   15. jul 2015 Så alt i alt så er det ret godt for hesten at kunne ride med strakt hals? smiley

Men hvordan kan man se/mærke at de går for langt ned? Og hvor langt ned må de gå? smiley

• #11   15. jul 2015 Mulen skal ikke være under knæ højde for så går den på forparten. Og næsen skal være strukket frem. Ofte vil en hest snuble hvis den går på forparten smiley

Mvh TT

• #12   15. jul 2015 Ja det er rigtig godt for hesten at blive redet frem og ned smiley jeg startede med at arbejde med Tindur i over et år i frem og ned inden jeg begyndte tilridningen. smiley så da jeg satte mig op havde han allerede gode rygmuskler smiley Jeg har redet ham frem og ned i fire måneder før min underviser sagde at han selv nu gerne måtte bestemme over hovedet. Nu går han med det lidt højere medmindre han skal holde øje med noget smiley

Mvh TT

• #13   16. jul 2015 Ældre heste som allerede er i træning behøver for det meste ikke nær så lang tid. Jeg har oplevet at en uge på ridelejr (derfor en del træning) bragte hesten fra at kunne trave afslappet et kort stykke ligeud, til at kunne gennemføre et travprogram uden på noget tidspunkt at smide ryggen smiley

• #14   16. jul 2015 Tak for hjælpen allesammen! :))

• #15   16. jul 2015 Louise - var dette hos Mette? smiley

Mvh TT

• #16   16. jul 2015 Nej, det var hos Susan smiley Jeg havde lånt en pony som jeg så arbejdede med

• #17   16. jul 2015 Din heldige kartoffel smiley skulle virkelig ønske jeg havde råd (og mulighed) til at tage derop på ridelejr smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Søger ned?

Annonce