{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Lidt agressiv og bidende pony {{forumTopicSubject}}

Hej.
I efteråret købte jeg en pony - den er 6 år og har allerede været noget omkring.
Den var eksemplarisk i prøveperioden på 1 uge.

Efterf'ølgende har den vist sig som en bully (det gjorde hun med det samme overfor de andre heste i folden) men er langsomt begyndt at gøre det lidt i stalden også - især en episode hvor svigerfar stod ved bokslågen og kiggede og hun tændte helt af i boksen og havde meget truende adfærd - da han bare tillod sig at blive stående (han stod helt stille) bed hun sgu efter ham i armen - i jakken heldigvis.
Senere har der været en episode hvor min datter på 10 og en veninde strøede halm hos hende hvor hun pludselig bare lige bed i skulderen på min datter.
jeg har bemærket at hun nogengange (mest bag mig) napper efter mig og ser sur ud - jeg er ret sikker på hun ikke tør røre mig, jeg kan mærke hun godt ved, at det er NO GO - men eftersom det faktisk er min datters hest, skulle jeg jo gerne kunne stole på at hun slet ikke bider - hun advarer ikke - hun gør det bare.
Hun kommer på fold hver dag, men bliver ikke redet så meget pt. pga vejret. Vi leger lidt nogengange med jordlege, men også der kan hun blive virkelig sur, især hvis jeg vil have hende til at gøre noget med forbenene, så viser hun tænder og napper i luften...

Jeg tænker at det bliver bedre med bedre vejr og mere leg og træning, men jeg er faktisk blevet lidt ked af mit ellers gode køb.

Nogen idéer ..... jeg overvejer en hestehvisker for at se om noget plager hende


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt agressiv og bidende pony
  • #1   25. feb 2013 Tror I skal have hjælp af en erfaren indenfor konfliktadfærd, da det er rigtig svært at fortælle hvad du skal gøre, når man ikke lige står i situationen smiley
    Det kan ende rigtig galt..


  • #2   25. feb 2013 Fysioterapeut først.. Evt. en healer.

    Lad være med at få de såkaldte 'hestehviskere' ud, de fleste hiver dig bare for penge.. smiley
    Hellere en uddannet fagmand/kvinde.


  • #6   25. feb 2013 hesten er hverken utryg, har ondt, eller har brug for en healer ... det at den var sød den færste uge, og der efter går det mere og mere ned af bakke, tyder på (min mening) at hesten mener at den er placeret højere i hierarkiet end jer. Hun skal lære at hun er nederst, det har ikke noget med tilid at gøre, men der i mod respekt. Bare det at hun lægger ører af jer, viser at hun ikke respektere jer.
    Der er forskellige måder at takle det på, men det er ikke hesten der er problemet. Dette er på ingen måde en kritik af jer, men det er fatisk pga jer at hesten opfører sig sådan, så det er jer der skal ændre den måde I er overfor hesten.
    Jeg ville lave en masse arbejde fra jorde, hvor man flytter hesten, og hesten skal bevæge sig der hvor man vil have det. Bakke, stå stille ovs. Viser hun det mindste aggressive tegn, skal den have en skideballe, det ville føreren i hesteflokken også gøre. Der er INGEN gør lægger ørerne ned af flokkens leder.
    Det er lidt svært at give vejledning på skrift ... må lave nogle vidoer smiley
    gå på youtube og søg på Rick Gore og se nogle af hans videoer - han er lidt ekstrem på nogle punkter, men grundlæggende har han fat i det rigtige og han er ekspert i hestes flokadfærd, så han er altså værd at lytte til, men vil lære meget, hvis man kan se bort fra at han er lidt dampbarn smiley
    Problemet kan løses uden at få eksperter ud, der er ingen grund til det. Se i hvertfald 3-4 af hans videoer inden du dømmer ham, for at han har altså fat i noget, selvom jeg ikke er enig i alt - hans tilgang til at læsse en hest er fx fantastisk synes jeg smiley håber det kunne hjælpe. Hvis du vil, kan jeg godt lave nogle videoer hvor jeg viser det jeg ville lave med din hest smiley


  • #7   25. feb 2013 det med forbenene er fordi hun viser at du ikke bestemmer, i flokken går føren efter forbenen på de andre, heste tillader ikke at du laver noget med forbenene på dem, hvis de ikke respektere dig, og du er højere i hierarkiet smiley

  • #13   26. feb 2013 Tak for input.

    Jeg tror den har noget med i bagagen og jeg tror den prøver at dominere - nu er jeg selv ikke helt uerfaren da jeg har haft heste i over 20 år - også ungheste jeg selv har oplært og aldrig har jeg haft de her problemer - men hun skal jo have tid til at finde sig til rette og opdage at vi er ok og at vi bestemmer.

    Hun har opdaget, at hun ikke kan gøre noget mod mig, og ja, jeg er klart nød til at være der med min datter som det er nu, og lære hende at være konsekvent og at bruge sit kropssprog. Jeg afstraffer hende ikke - jeg taler bare hårdt når hun laver bøllestreger, og så stiller hun sig uskyldigt og vil nusse mig i ansigtet med mulen - så får hun lov, men man er rimelig vågen i den situation, ikk.

    Og så er der jo også lige aspektet om der er en fysisk årsag, det kunne jeg få tjekket med dyrlægen.

    Glæder mig til bedre vejr - det gør det bare så meget lettere med jordøvelser.


  • #17   26. feb 2013 Det jeg mener med at hun har noget med i bagagen er mistro - hun er måske mistroisk og derfor på vagt. Hun er ikke kuet og angst krybende, men klar til at mene at angreb er det bedste forsvar. Hvordan hun er blevet det ved jeg ikke - hun har været noget omkring kan jeg se i passet.
    Jeg har dog bemærket at hun reagerer voldsomt på nogen mænds tilstedeværelse, men ikke alle.

    Uanset hvad man iøvrigt mener om dominans, hvilket jeg slet ikke gider begynde at diskutere, så kan det ikke gå at hun bider, og det er li´som det jeg skal have fundet løsningen på.

    Eftersom jeg kan se, at hun reagerer på min adfærd og mit kropssprog er jeg meget bevidst om det - jeg kan udstråle at det er mig der bestemmer og at hun skal opføre sig ordentligt - og idet jeg kan se, at hun reagere ved at tage styringen over min datter, som har et meget usikkert kropssprog, især efter hun blev bidt, virker det logisk at det er fordi hun har taget dominansen i den relation. Hun kan fx. stille sig og nægte at følge med ud af boksen med min datter, men jeg kan bare tage hende, og sådan er der flere eksempler. Hun respekterer li´som bare ikke min datter, og mig prøver hun af.

    jeg vil dog sige, at der er ikke noget under ridning og efter ridning er de mægtig gode venner.


  • #20   26. feb 2013 NON - jeg er enig i dine sidste bemærkninger - det kunne godt give mening.

    Men jeg mener nu ikke jeg er fastlåst på nogen måde.


  • #22   26. feb 2013 ps - jeg havde ikke tænkt på hende som kuet og bange som du anfører det, men det kan da godt være.
    Idag blev hoppen tosset bare det at min datter trådte ind i boksen sammen med mig. smiley


  • #26   26. feb 2013 Tak Lisette.

    Og Bettemus - jeg havde sgu heldigvis overset dit indlæg - jeg tror ikke jeg gider kommentere det, men du behøver ikke give mig flere råd .
    Men kig lige igen OM jeg skrev at jeg dominerede med mit kropssprog....jeg skrev jeg brugte mit kropssprog - men der er milevid forskel


Kommentér på:
Lidt agressiv og bidende pony

Annonce