De halve parader? {{forumTopicSubject}}
Hej Hg
Nu har jeg efterhånden hørt mange "sjove" fortolkninger af den halve parade, og hvordan/hvornår den bruges - folk der laver den ved at trække i tøjlen, folk der udelukkende klemmer med benene, folk der kun bruger den på dressurheste, og jeg ved ikke hvad.
Min opfattelse er, at alt for mange simpelthen bruger tøjlen for meget. Samt at man nu lige pludselig kan lave en fin halv parade, når bare man kan sætte sig tungt og tage lidt fat. Folk skal altid have 100% styr på deres halve parader, for at komme op på den ene af vores hopper - da hun er fremadgående, mildest talt. Efterhånden har mange sagt, at ork ja, det kunne de sagtens. Alligevel går der ikke mere end 5 minutter før hun fiser afsted med dem, fordi deres fortolkning af en halv parade simpelthen er at tage i tøjlen - og da hun er redet for alt for stramme tøjler hos tidl. ejer gør hun oprør imod dette, ved at gå imod, smide sig på forparten og gå endnu stærkere = folk tager endnu hårdere i tøjlen, og vi ender ud med en stresset og umulig hest.
Jeg brugte personligt flere år på at lære en korrekt halv parade båret af sædet - da den halve parade jo blandt andet er til for at opnå en mere afslappet hest, og da slet ikke skal være et forstyrrende ryk i tøjlen. Personligt mener jeg, at der skal bruges vejtrækning, efterfulgt af lænden, som skubbes lidt frem til tøjlen, støttet af et blidt bremsende klem med knæende, nedad vippede hæle for at understrege den anholdende positur, og et blidt klem på tøjlen om nødvendigt. Bliver gang på gang overrasket over, hvordan unge piger lærer deres halve parader på rideskoler idag.
Så det korte af det lange - hvad er jeres definition af den halve parade? Hvad gør I, når heste går imod tøjlen? Og hvad er jeres erfaringer med emnet generelt? Hvordan lærte I det, osv?
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
Men det korte af det lange er at jeg starter med at bruge tøjlen som hjælp, fordi det er det hesten kender og føler sig tryg ved og efterhånden kan man så koble sædet til og slå tøjlerne fra..
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
... bare sådan før at høre, om der rent faktisk er noget der ved, hvorfor de gør som de gør... eller om folk bare gør, hvad de er blevet fortalt.
maj 2011
Men jeg tror det har noget med signaler og gøre, så man til sidst kan lade tøjlen helt være..
maj 2011
Undskyld, men læser det bare som noget dårligt at folk bare gør det de bliver bedt om??
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Min store hoppe kan ikke have stramme tøjler. Hendes tøjler slasker altid når jeg rider hende sådan fungerer det bedst.
Dtt vil sige at et halv parade her fungerer ved at sætte sig tungt i sadlen klemme sammen med knæene og kun akkurat røre tøjlen så der er kontakt, og efterfølgende rode frem igen så vi holder takten og den gode fremdrift.
På min haflinger derimod..
Jeg sætter mig og jeg klemmer og jeg tager i tøjlen. Jeg tar igennem men ikke i et ryk, en blød bevægelse. Så snart han reagerer tilbage slipper jeg både tøjler og pres og rider frem igen.
Jeg bruger ikke den halve parade ril at styre tempoet som sådan på mine heste. Bruger den tim at opnå samling og at komme på bagparten.
Temooet kommer fra sæde og schenkler, i hvert fald npr jeg rider mi e egne heste. .
maj 2011
Det er for at få numsen ind under dem så de går mere samlet..
Men på min hoppe virker det også fantastisk som en ekstra stopper så hun kommer ned i et tempo hvor hun tænker og ikke bare suser af sted hvilket hun har med at gøre lige når jeg er kommet op..
dec 2009
Aner ikke om det er "det rigtige" at gøre, men det duer på mine egne heste
maj 2011
jan 2005
... det lyder jo til at være basisviden...
dec 2009
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.112
JEG klemmer b. la. med lårene og det gør jeg fordi det er et signal min hest har lært. Jeg kan godt se det ulogiske i hestens natur, at den skal bremse når der bliver lagt tryk - og at klemme med lårene er endda et ret stort tryk, men det er vel et spørgsmål om træning. Min hest forstår det, jeg forstår det og det virker.
Derudover har jeg også nogle temposignaler (b.la stop og sænk tempo) i munden. Jeg har fået spændt lidt ben for mig selv ved at have halve parader i benene og i munden, men fremtiden på få pillet en af delene fra.
maj 2004
Følger: 92 Følgere: 83 Heste: 9 Emner: 140 Svar: 691
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
dec 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
For mig er det ligemeget hvad folk gør, bare det virker, hesten forstår det og det ikke giver modstridende signaler samt er et blidt signal.
Ligesom med stop så kan om for min skyld sige gulerod for at lave en halv parade. Bare det harmonere med resten.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Ja, det vil jeg hellere end gerne fortælle dig. Når jeg lægger et blidt klem med mine knæ, er det fordi den bremsende effekt herved understreges. Jeg lægger trykket en smule fremme, så det så at sige udformer en mindre anholdning i sig selv. Med støtte fra de andre signaler, er den med til at hente forparten bedre ind, samt lægge en bremse på bagbenene.
jul 2010
Nu er der jo også forskel på at være tøjleforskrækket, og på at formå og bruge sine øvrige hjælpere også. Det er fakta, at tøjlerne sender signal ned til hals og dermed forpart, schenkler/ben har kontakt til bagparten. Rider man kun for tøjlen, falder hesten derved på forparten, og kan ikke bruge sin ryg hensigtsmæssigt.
Jeg plejer at ride ud fra det standpunkt, at lige så meget som der sker i bagtil, lige så meget må der ske i fortil - så hesten hele tiden har bagpart og ryg med sig.
Er hesten aktivt inde under sig, og med en godt løftet ryg, kan jeg for så vidt heller ikke se noget problem i at bruge tøjlen til diverse. Blot vigtigt, at man ikke bare fortsætter sin ridning i tøjlen, den dag man kommer op på en hest, som smider ryggen. Vores hoppe har som før beskrevet fået den tendens, som et men af dårlig ridning, og kommer du og tager hårdt i tøjlen på hende, ryger hun fuldstændig frem og japper afsted. Så kan nøgternt set godt følge, at bruge sin tøjle meget på en hest, som allerede har styrken bagfra - men kommer man op på en hest, som ikke har dette, er driften og hermed schenkler og sæde alfa og omega. Så selvfølgelig skal man da bare lave sin anholdning for tøjlen, hvis hesten fungerer sublimt bagtil - men at tro, at man bare kan fortsætte med dette når man kommer op på en hest, som er den mindste smule på forparten - det er vist resultatet af dårlig undervisning.
dec 2012
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 98 Svar: 566
jan 2005
Jeg er helt med på, at man læner sig lidt tilbage i en halv parade. Det er ret logisk, fordi du ved at lægge din vægt mere tilbage, ligger tyngdepunktet længere tilbage. Hvis hesten har lært at gå til tyngdepuntket, vil det jo føre til, at hesten sætter sig mere på bagparten.
Det er jo ret logisk.
Men jeg forstår ikke den fysiologiske logik i, at klemme med knæene, for at lave en anholdning? Altså, hvor kommer idéen fra? Hvor er det naturvidenskabelige i det?
... for hvis det bare er noget, man har lært hesten, altså et simpelt "trick", så kan man jo argumentere for, at en hvilken som helst verbal eller fysisk kommando ligeså godt kan bruges, såfremt det bliver indlært. Men så vil det jo "bare" være et trick, og ikke en halv parade der kommer som resultat af, at hesten forstår en hjælp.
Kan du følge mig i det..?
Jeg er ikke ude efter at kaste med sten - jeg vil bare gerne forstå hvorfor folk gør det. For jeg fatter det ikke selv.
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 400 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.372
Ved en halv parade, når vi skal sænke farten (efter øgning ol.) osv, så er mit signal således: læne en anelse tilbage (kan ikke ses af andre) klemmer en smule med benene, og "låser" nærmest min hofte og derved holder hende tilbage.
Det er spøjst at forklare, men håber i kan forstå nogenlunde hvad jeg mener
jul 2010
Jeg er selv akademisk rytter, og opsøger altid en fysiologisk grund til den række signaler, jeg giver min hest - så jeg er helt med på, at du ikke vil kaste mudder, og synes dit spørgsmål er meget relevant.
For at uddybe en smule; jeg klemmer aldrig med benene under en halv parade, da dette signal for mig bruges når der ønskes fremdrift, samt til at bede hesten få bagdelen med sig. Jeg klemmer derimod sammen med knæene, blidt og uden at mase i sædet - "låser" i mine knæ om du vil. Dette giver ikke hesten lige så godt med plads til at træde under med bagben, og lægger derfor en dæmper på bevægelsen her. Samtidig gør det låste tryk det mere besværligt for hesten at føre forbenet frem, såfremt trykket gives når forbenet skal til at løftes.
feb 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 5 Svar: 108
På mine gamle heste, fungerede det at lade knæ/det nederste af låret følge hestens rytme et par gange med klem/brems, efter sædet var lagt lidt frem/ind under kroppen. Jeg forstod ikke hvorfor, men det virkede.
Med den sidste vallak, var det nok det sidste jeg skulle gøre! Mine ben skulle blot ligge afslappet langs hans sider, selv når jeg red letridning, skulle jeg passe meget på ikke at spænde, når jeg f.eks. rejste mig i bøjlerne.
Hvorfor? - Den mindste spænding blev overført til hans ryg og dermed ud i både mund/hals og bagben.
Altså var en halv parade på ham ikke engang et aktivt stop med sædet, men blot ophør af fremaddrift (fra mig) og en kort støtte på begge tøjler. og vigtigst af alt; den skulle ikke holdes til han reagerede! - Jeg gav signalet over en enkelt takt, igen som eks. letridning: mens jeg sad eller stod, og "slap" så igen, hvorefter han gav den ønskede reaktion.
Den var stensikker hver gang: Hvis jeg insisterede blev det spændt, hvis jeg gav signalet som beskrevet, flød han tillidsfuldt frem til hånden og fortsatte som ønsket.
Nok den hest, der har lært mig mest om den halve parade (selvom det måske lyder banalt:))
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Jeg synes selv jeg tilpasser min træning/ridning efter den enkelte hest, men jeg kan da fortælle hvad der virker på min egen.
Jeg plejer at gøre mine ben ''lange'', så jeg kan komme rigtigt omkring hesten, for at lave den halve parade klemmer jeg med *lårene og sætter mig en smule imod i mit sæde, uden at blive stiv og hindrene for hestens bevægelser. Sommetider i starten af en træning er det ikke nok, og så tager jeg lidt på tøjlen, bare indtil hun reagere, og så slipper jeg helt. Derefter plejer mine ben og sæde at være nok
Kan faktisk ikke huske jeg nogensinde har lært at lave en halv parade (lærte af ride i en fritidsklub), det er som meget af min anden kunnen, selvlært. Jeg har gjort det der faldt naturligt, og som umiddelbart virkede. Jeg synes selv metoden er helt ok
De halve parader?