{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

farlig at longere og have løs... {{forumTopicSubject}}

Jeg har før lavet dette enme 2 grupper, men desværre reagere folk ikke på det... så jeg har stadig problemer med min hest.
Jeg har en DV vallak efter Sam Sam (ved der har været lidt snak om Sam Sam's afkom - men Sam er en utrolig dejlig hest) Jeg faldt for min hest som jeg har kæmpet med i snart 2 år nu (det er meget bedre end da vi startede) men vi har været meget mod tingene i ridning, og derfor slap jeg har løs i hallen af og til eller longerede ham... problemet er så at jeg ikke kan longere ham mere (det er bedre på den ene side) men det han gør er at vende mod og og lægge øre, og eller løbe mod en og stejle over en... det samme er der nu hvor han er løs, jeg kan ikke længer få ham til at skridte rundt i hallen, uden at han vælger at stejle over en...
Jeg frygter at han vil skade en, da jeg ikke er der eneste der har med ham at gøre, derfor tør jeg ikke lade parten eller andre slippe ham løs eller longere ham, for han har før stejlet over en veninde og ramt hendes skulder (heldigvis er intet sket) og dette var første gang han gjorde det... det er ca. 6-7 måneder siden det startede nu...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skydedøre til IKEA skab + Diverse 849 kr.
  • gulvafhøvling 6.500 kr.
  • Flytterengøring af 54 kvm, 2 værelses lejlighed 1.500 kr.
  • Utæt rør under køkkenvask 1.350 kr.
  • Handyman to build a bed and drawer 540 kr.
  • Afmontering af kompresser på luft til vand system. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  farlig at longere og have løs...
  • #1   8. mar 2013 Det lyder som en meget alvorlig situation, og hvis jeg var dig ville jeg få noget seriøs professionel hjælp

det kunne være en med forstand på horsemanship, I kunne prøve telepati eller noget andet
    men det lyder ikke som om I selv vil kunne finde en løsning, og tror heller ikke I vil kunne få hjælp her på HG
    og så det evindelige spørgsmål: er den tjekket for ting der kunne påføre den smerter?

men held og lykke med det smiley håber I finder en løsning

• #2   8. mar 2013 Måske du skal sætte din hest lidt på plads og fortælle det ikke er ok, og hvis det ikke hjælper, så få en dyrlæge til at kigge på den, men virker underligt den lige pludselig er begyndt på det....

• #4   8. mar 2013 vi har haft smed, dyrlæge og tandlæge ude og ingen siger at der er noget med ham...
    Jeg har fået HMS hælp af en veninde der træner i der træner i det, med dette virker ikke mere for lige så snart jeg prøver at få ham til at gå, om det er den ene eller anden måde begynder han at lægge øre eller stejle over en smiley

• #5   8. mar 2013 min hest gjorde det samme sidst jeg longerede ham, og har ikke longeret ham siden smiley
    men må sige at hvis jeg jagter ham på folden (nogle gange fangeleg) Elsker han det, måske du skulle prøve at jagte ham rundt i ridehallen, indtil han tager hovedet ned og begynder at gumle og har det ene øre ind imod dig, når han gør det stopper du op og vender ryggen til ham, også skulle han gerne komme hen til dig og følge dig overalt smiley
    det gjorde min og side han gjorde det har vi haft et bedre forhold, men har ikke longeret ham endnu smiley

• #6   8. mar 2013 Det er også noget jeg har prøvet dog med det samme resultat, så jeg har ikke haft ham løs i lang tid smiley

• #7   8. mar 2013 har du prøvet det med at jagte ham? smiley

• #8   8. mar 2013 Jeg ville have en kiropraktor på, det tyder på noget at låst

• #9   8. mar 2013 ja det er det jeg har forsøgt smiley

• #10   8. mar 2013 hvis det ar med samme resultat som mig, har han så ikke ændret sig? smiley
    hvad går du når han kommer imod dig når du longere ham? smiley

• #11   8. mar 2013 Jeg har haft flere folk til at kigge på ham, dyrlæge, smed, tandlæge, massørg min træner har også kigget på ham men intet tyder på det smiley

• #12   8. mar 2013 Han har ikke ændret sig, men har heller ikke forsøgt i lang tid.
    Bliver stående og forsøger at få ham ud igen på volte igen...

• #13   8. mar 2013 ok, har du prøvet at have hingste kæde på ham (jeg ved ikke om det hjælper eller noget)?:)
    bruger du pisk når du longere? smiley

• #14   8. mar 2013 Du skal bestemt ikke bruge join up på sådan en hest, det gør det bare meget værre. Jeg ville prøve at kontakte en heste-træner (HMS) og se om han/hun kan hjælpe

• #15   8. mar 2013 gid den en lang pause hjælper det ikke må du få en grundig undersøgelse af ham evt flere dyrlæger . har du tjekket din sadel, hvd med dit kropsporg hAr du ændret på det

• #16   8. mar 2013 Min ene pony gjorde noget lignende, da jeg fik hende. Dog med den ene forskel, at hun havde 100% styr over sine bevægelser og vidste, at det var totalt forbudt at skade "hendes menneske". Hun kunne finde på at galoppere direkte imod mig med nedlagt ører, stoppe op lige foran mig, småstjele, snurre rundt og sparke - alt sammen med den minimale afstand for at hun IKKE ramte. Hun forsøgte "bare" at skræmme mig, og at vise hvem der bestemte (=hende). Samme opførsel kom, hvis det var erfarne, voksne personer, som forsøgte at longere hende. Se billede nr 10 hos min pony Spokojna (den første jeg har oprettet - hun er ca. 1,5 meter fra mig og kom imod mig i galop). Fordi jeg vidste, at hun aldrig ville skade mig, så kunne jeg bare stå og grine af det. Men det ændrede jo ikke ved, at det var fuldkommen uacceptabel opførsel. Løsningen vil nogen nok sige heller ikke var acceptabel - en longepisk. Hun skulle simpelthen have at vide, at den gik ikke, og blive drevet videre hvert gang. Det tog noget tid, men hun blev den sødeste pony at longere, også uden longen på, med perfekte overgange på stemmekommando osv. Hun havde bare fundet ud af, at hun kunne slippe afsted med det, og så fandt hun ud af, at den gik ikke længere.

I din situation lyder det som om hesten er decideret farlig - så vær forsigtig men bestemt - evt. få en meget erfaren person til at longere den, hvis du selv får problemer. Det er bedre med lidt liberal brug af longepisken i en kort periode, end at vente til hesten har skadet en person og til sidst må erklæres livsfarlig at håndtere. Det bliver ikke bedre af, at ignorere det og undgå situationen - tilsidst vil den gøre det, når den f.eks. skal fanges på fold eller i boksen. Det vigtigste er, at man er konsekvent og præcis i signalgivningen. Råben og skrigen er også muligheder til "selvforsvar", og det er nemt at time korrekt, skader ingen, og de fleste heste reagerer godt på lidt volumen. Glem en typisk HMS person, sådan én hest vil bare trampe dem ned.

Her går jeg naturligvis ud fra, at det ikke skyldes smerter, og at hesten er "normal" i alle andre situationer.

• #17   8. mar 2013 Hvordan kan Join up gøre det værre, når join up betyder at hun er føren??

• #18   8. mar 2013 Join up betyder ikke nogen som helst er en føre, det betyder at knække hesten psygisk. Det er absolut ikke nødvendigt at udsætte en hest for psygisk vold her.

Man for ikke et bedre forhold igennem join up, man for en hest der ikke tør andet end at tjene dig.

• #19   8. mar 2013 Når du har prøvet så meget, som du har, med dyrlæge, massør, tandlæge, smed og hjælp, er det eneste jeg lige kan komme på: telepati. Jeg har gode erfaringer med Ditte Young, der før har snakket med heste som din. http://ditteyoung.dk/ Hun kommer ind på hvad der gør at hesten reagerer som den gør, om hesten føler at den har ondt og muligvis laver en aftale med den. Du kan selv prøve at skrive til hende, og høre om det er noget hun vil hjælpe med. Hun kommer både ud eller mail telepaterer.
    Dog har hun lang ventetid, da hun er vildt dygtig! Men hvis du kan undvære at have den løs og longere den, så er hun ventetiden værd smiley

• #20   8. mar 2013 Nej Join-up betyder at hesten overgiver sig til dig og at du er føren (har sgu kontaktet en prof HMS træner som har fortalt det)

• #21   8. mar 2013 Jessica

Jeg ville klage over en så uviden person kalder sig selv prof. Du kunne starte med at læse mere om det.

Jeg har trænet personligt ved Monty i USA for nogle år siden da jeg besøgte familie hos ham smiley

• #22   8. mar 2013 Altså hun er prof, hun har trænet RIGTIG mange mennesker og alle har sagtt godt om hende osv smiley

• #23   8. mar 2013 Men hun har tydeligvis ikke forstand på det emne.

Join up skal slet ikke udføres på tam heste. Det er en metode der bruges på vildheste. Og som Monty (ham som har patent på navnet) siger selv at join up er metoden til dem der ikke har tid til at gøre det på en venlig måde. Tid er penge og det er han nød til at tænke på.

At det så var muligt at få en masse naive mennesker til at bruge metoden på tamheste, var kun godt for ham, så tjente han flere penge.

• #24   8. mar 2013 Hvad fedt er der ved at ens hest overgiver sig - skal det ikke være et samarbejde?

• #25   8. mar 2013 Uha, en situation du er i. Jeg har ingen forslag til dig, som du ikke allerede har prøvet. Nu er jeg selv temmelig skeptisk med alt det telepati halløj, men det KAN jo være det gør noget godt for jeres situation, for det kan da umuligt være sjovt for hverken dig eller hest at være i denne situation.

Vil absolut ikke anbefale dig join up. Det kan også sagtens gå hen og blive virkelig farligt, hvis han reagerer som han gør allerede, bare du står med ham i ridehuset.

Jeg ønsker dig held og lykke og håber du kan få løst problemet! (:

• #26   8. mar 2013 Jessica: ja det har jeg, det har dog kun resulteret i at han er bedre at trække og have med at gøre hvis han er stresset smiley
    Team Grafik: Jeg har haft HMS undervisning og hjælp uden resultat, men det med join op indgår tit i HMS.
    Stutteri Maunsholt: Mine sadler sidder fint på ham og indet er i vejen med ham, og ja har forsøgt at ændre mit kropssprog mange gange.
    Pernille: Det indgår også tit i HMS så ja det er prøvet men indet resultat.
    Cille: Sam er jo bare en utrolig skøn hest at have med at gøre, men hans problem er at han nægter at gå i longe som din og være løs, men som du skriver at han er farlig, ja det kan han være, men han ville aldrig gøre en fortræd, han forsøger at skræmme mig ved det.

• #27   8. mar 2013 Jessica: Når man laver join up leger man rov dyr og får hesten til at underkaste sig - dette har intet med at hesten anerkender en som leder. Ved join up skal hesten tro den den dør, og man skal jagte den til den er knækket psykisk.
    Ville svare til jeg truede dig på livet med en pistol og på den måde få dig til at gøre alt hvad jeg beder dig om - er det at accepterer at jeg bestemmer måske?

• #28   8. mar 2013 JustADreamer

Nej nu til dags skal det hele være det man ser i tv'et. Mere viden behøver man ikke.

• #29   8. mar 2013 Er den blevet røntgen fotograferet i ryggen ? . Ellers var det en mulighed .
    Jeg syntes det lyder som om den enten har en skade, eller er blevet dårligt behandlet før .

• #30   8. mar 2013 Pernille

Ikke ligeværdige? De har også følelser ergo er vold ikke en grund.

Ja heste skal kende deres grænser, men vold er ikke en løsning. Eller vil du også true dit barn med døden hvis det ikke ryder sit værelse op?

• #31   8. mar 2013 Pernille: Der er jeg helt enig, men det skal ikke være gennem fysisk eller psykisk vold den lære det.

• #33   8. mar 2013 Pernille

Join up er vold. Og den metode går du jo åbentbart ind for.

Kan man ikke opdrage dyr uden den mængde af unødigt vold, bør man slet ikke have nogen.

Selvfølgelig skal hesten kende dens grænser, men det er os der har taget dem i fangeskab ergo er det vores ansvar at lære dem det så de forstår det. Uden unødigt vold.

• #34   8. mar 2013 Pernille, tal da ordenligt til folk.

Selvfølgelig skal hesten ikke true, skræmme og vade på sit menneske, men det nytter jo ikke at lave øvelser, der skræmmer hesten til at "respektere" sit menneske. Så har du jo ikke en glad og afslappet hest og det er da det man gerne vil have. Både for hest og rytters skyld.

• #35   8. mar 2013 Jeg synes du skulle få en berider eller tilsvarende, altså en med erfaring indenfor den slags, til at hjælpe dig. Evt sende den i træning noget tid? Kan du ride den?

• #36   8. mar 2013 Nogle heste er meget sensitive når det gælder pres og der skal virkelig lidt til før de reagere aggressivt hvis presset ikke fjernes. Jeg har selv sådan et eksemplar, og hvis du under longering presser ham, så reagere han ved at vende røven til og sparke ud. Mit gæt er, at du har overset de signaler din hest har sendt dig, der fortæller, at den føler sig for presset. Hvis de små signaler bliver overset, så reagere hesten selvfølgelig kraftigere for at få det den synes er ubehageligt til at stoppe. Det lyder som I er kommet helt derud hvor den helt har droppet de små signaler og går direkte til den aggressive adfærd. Selv gør jeg det, at jeg helt undgår de situationer hvor jeg ved, at min hest kan finde på at reagere aggressivt. Dog lyder det desværre som om din hest er kommet noget længere ud end min var før jeg fik adfærden stoppet...

• #37   8. mar 2013 Pernille: Din måde at skrive på virker det som om st man bare skal dominere dyr med en hård hånd. Sorry to say it.

• #38   8. mar 2013 Jeg tænkte det samme grafik.
    Jege r helt enig i, som sagt, at de skal kende grænser. Men det opnår man jo bare ikke på den måde.

• #39   8. mar 2013 Prøv med posetiv forstærkning, nus eller godbidder smiley Tror hesten bliver forvirret eller ikke bryder sig om presset. Så hvis den får noget godt ud af at gå pænt i longen, burde den stoppe med at sige fra, og "tilbyde" sig selv istedet smiley

• #40   8. mar 2013 Pernille: Vi diskuterer ikke join up med dig. Men du skriver i en hård tone (sådan opfatter jeg det ihvertfald) at hesten skal vide hvem der bestemmer. Når det bliver skrevet i sådan en tone så forstår jeg med det samme som om st dyret skal makke ret uanset hvad.
    Er sikker på DD opfatter det på samme måde som mig

• #41   8. mar 2013 Pernille

Holdninger om join up ændre bare ikke på sandheden bag det.

Grafik beskriver resten ret godt.

• #42   8. mar 2013 Få en professionel træner ud og hjælpe dig med problemet!

• #43   8. mar 2013 Har du prøvet telepati? smiley

• #45   8. mar 2013 Emilie: det kigger jeg nærmer på smiley
    Melanie: det er slet ikke sjovt for sam eller mig smiley men tak, håber også det bliver bedre smiley
    Hyggerytteren: han er blevet tjekket for alt af dyrlæge, han har ingen skader, og kender alt til hans fortid, udover ved avleren, ved bare han er solgt ret tit...
    Østergaards: Han er sød og rolig og elsker opmærksomhed i stalden, han bliver nemt stresset hvis han efterlades i stalden (hvis der er 2-3 ponyer og ham tilbage) han er sød at have rundt på forskellige steder, men self. nysgerrig over alle de andre ting der er, han gør det kun i longe eller hvis han er løs, som der står i teksten startede det ved at han stejlede over en veninde der ville longere ham... Sam reager ret meget på pisk så det er lidt svært at træne ham med det...
    Sarah & Felix: Jeg arbejder hos en berider og hun har også undervist mig, hun har tjekket ham og der er indet galt med ham smiley
    Melisa M: Det er prøvet mange gange, dog uden held på nogle måde smiley
    Og lige til jer alle, jeg har ikke lavet dette enme for at få en diskution op, folk har deres mening om tingene sådan er det, jeg ville bare have hjælp med min hest smiley

• #47   8. mar 2013 Når han longeres er der altid en hest i ridehuset, men når han er løs er han ikke stresset, han går rundt og ruller sig af og til

Kommentér på:
farlig at longere og have løs...

Annonce