Hjælp til signaler. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har for nogle måneder siden nu købt min egen pony. I går longerede jeg hende.. Men de sidste mange gange jeg har longeret hende, sender hun mig nogle signaler, som jeg muligvis ikke forstår korrekt. Nemlig via ørerne.
Se min video, som hedder ""Fri" longering :-)" - http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/313780-fri_longering__?status=1
Hun lægger i hvert fald øret ind mod mig rimelig langt bag ud, muligvis også udadvendte, det er lidt svært at se. Jeg ville selv tolke det som at hun lytter eller holder øje med mine signaler. Men det kunne jo også forveksles med at hun egentlig er dominant, sur, eller... Ja.
Hun er ikke glad for pisken, som er det eneste jeg bruger som "hjælp." Er det den, hun irriteres over? (:
Så har jeg lige et andet spørgsmål også! Lige inden hun sætter i galop løber hun en halv cirkel, i en anden gangart. Er det en af islænderens gangarter, meget hurtig trav eller bare noget taktfejl?
Jeg har ikke forstand på islænderens gangarter nemlig...
aug 2009
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 39
Når jeg får Shiva til at gå fri sådan der, så bruger jeg bare en udstrakt arm i stedet for en pisk
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
maj 2012
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 359
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
De sure øre, kan let forekomme ved "fri" arbejde fordi signalerne let kan blive mere upræcise og der skal større pres til fx. fordi hun ikke forstår piskens betydning også bliver hun irriteret.
Det hesten laver inden galop er noget.. grissetölt eller hvad man skal kalde det, vil mene hun tölter på bagbenene, men rent er det ikke.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Det hun laver inden galoppen er vidst et forsøg på en tölt.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Limserne - Måske, jeg er selv i tvivl
Krikken - Jeg tror ikke, at hun er irriteret. Hun plejer at nyde, når vi longerer - eller generelt bare træner - uden så meget udstyr, evt. helt frit..
Equus Academicus - Altså, det kan sagtens være fordi, at hun ikke er helt med på, hvad jeg vil have hende til. Nu har hun godt nok gået 5 måneder hos mig, men inden det var hun hos sin mor, og lavede ikke rigtig noget. Hun er ofte lidt "negativ" når jeg vil bestemme tempo. Hun vil gerne lave så lidt som muligt. Slapper fint af, når hun bare skridter, men så snart vi skal andet, så bliver hun lidt ...
Okay, det kan sagtens være.
Hjælp til signaler.