Galop til trav. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Er der nogen der kan give mig nogle gode råd, i forhold til når jeg skal sætte ned fra galop til trav? - Yhr er svær at drive fremad, og når jeg så holder lidt igen for at han skal ride ned i trav så gør han det så voldsomt at jeg ikke har en chance for at sidde pænt i sadlen. Jeg ved ikke om det er mig der gør noget forkert, men jeg tager imod alle råd. Alting føles bare så sjusket når vi i sekundet skal fra galop til trav.
Så, er der enten nogen der kan give mig gode råd til hvad jeg personligt selv kan gøre som rytter i sekundet, eller hvad jeg kan arbejde med, med Yhr så det hele bliver mere elegant og flydende?
Ps. Yhr er en lidt tung frieser, så jeg beder ikke om gode råd til hvordan han bliver prof dressurhest, men hvordan at vi kan forhindre at vi begge ligner en sæk kartofler på tur
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Så "fandt" jeg ARR, købte bogen (har dog senere også fået lidt undervisning), og kunne se, hvilke hjælper de bruger , når hesten dels er forparts-belastet og min var højrehåndet.
Læs evt. om ARR i april-"ridehesten."
Der gik ikke længe, med de hjælper, så var hun SÅ god at sidde på, vanvittigt smidig, og jeg kunne sidde ned på hende. Hun kunne lave en fantastisk fri trav , det skal hun ellers være i form til. Og galop fra skridt, og jeg red hende næsten ikke, så hun var IKKE i form.
Og præcis, trav fra galop der faldt hun ikke på forparten mere, men var SÅ skøn at sidde på der. Kan kun anbefale det.
www.arr.de
Der er et par stykker, der tilbyder at vise hvordan man rider ARR i DK.
De behandler mange friesere. Tjek evt. links på min profil.
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.372
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det handler egentligt om at kunne lave en stille og rolig og glidende overgang, istedet for en brat hurtig. Men det er møg svært, da det kræver en del muskler for dyret.
Træn at galopere langsomt, bare kort farten få meter også op igen, så du langsomt kan komme mere og mere ned i tempo og derfra lave en rolig overgang til trav.
nov 2009
Følger: 34 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 150
Det første var at jeg ofte skridtede forholdsvis kort tid efter overgangen fra galop til trav. Derfor vidste hesten at den snart skulle i skridt og stoppede brattere op..
Så har jeg lært at man altid skal ride og ride og ride.... Ind i en overgang/parade. Jo bedre jeg for redet og drevet ind i en overgang jo pænere bliver den.
Skriv gerne hvis jeg skal uddybe.
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Læn dig god tilbage, rid lidt på og saml så hesten sammen mellem dine ben - mange glemmer at blive ved med at drive, hvor man så bare vil samle hesten ind til at gå mere på forparten, og det er jo ikke det vi ønsker
Ellers kan jeg også klart anbefale at læse om ARR. Meget af materialet er nok på tysk eller engelsk, ellers prøv at læse om KBR, det er hovedsagligt de samme principper bare "udøvet" af danske Gitte Vestergård
sep 2012
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 1
Har prøvet at finde noget om ARR på hjemmeside: ''Ridehesten,'' men har ikke kunnet finde noget - har ikke bladet.
Hvor kan jeg finde noget om KBR?
apr 2007
Der er også en gruppe inde på Facebook, men der bliver mest snakket om de forskellige kurser osv., der er ikke så meget om selve principperne.
apr 2007
Galop til trav.