{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.070 visninger | Oprettet:

Longering med glidetøjle {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Min hest havde kiropraktor i lørdags og hun sagde når den skulle i gang igen, skulle hun longeres to dage. Hun sagde jeg skulle gøre det med en glidetøjle, så hun kunne komme ned og være dyb og lang.
Men hvordan longere man med glidetøjle???

Jeg ved godt nogle folk kan være imod man sætter noget på hesten, så de bliver spændt ind. Men kiropraktoren har sagt det. Så sådan bliver det smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Longering med glidetøjle
  • #2   26. jun 2013 En glidetøjle ligefrem, mon ikke nærmere der er ment en dobbelt longe?

• #3   26. jun 2013 Nej nej nej nej det gør man IKKE:::!! hun må have sagt forkert.. eller du hørt forkert for det gør man altså ikke.. Det no go og det ikke fordi at jeg ikke bruger mig om det men at det GØR MAN IKK!::

• #4   26. jun 2013 Men Rider KUN med glide tøjler.

• #5   26. jun 2013 Jeg spurgte hende om det skulle være med indspændingstøjler, så sagde hun eller med glidetøjler.
    Det er jo ikke fordi den skal spændes helt ind.
    Jeg synes bare problemet ved indspændinger, der kan hun ikke komme ordentligt ud og strække sig, og der bliver hun heller ikke dyb. Det er det eneste jeg ønske for den, og det var det kiropraktoren sagde.

• #6   26. jun 2013 Man longerer med glidetøjle jo! Min DV'er bliver i øjeblikket longereret to gane om ugen af en professionel longefører for et voltigeringshold, og der er glidetøjle på. MEN det er ikke Frk. hvem som helt der kan gøre det, man skal vide hvad man laver, og hvilket spor hesten skal gå i.. Når den så efter en tid, for min hest efter 3 gange, har fattet budskabet at den skal ned og være lang og dyb tager man glidetøjlen af, og benytter derefter kun indspændinger..

Så din kiropraktor har helt ret smiley og det giver fantastiske resultater.. Min han elsker det og ser virkelig flot ud efterhånden...

Men få fat i en longefører til at hjælpe dig igang og lære dig grundprincipperne, så du selv kan overtage efterfølgende!!

Held og lykke med det smiley

• #7   26. jun 2013 aldrig om jeg ville bruge den slags og slet ikke til det du beskriver..... jeg vil langt helre bruge tiden på at få mine heste til at slappe af og naturligt søge den rigtig stilling

• #8   26. jun 2013 Nu står jeg så desværre ikke og kender en longefører og hesten skal igang idag. Men det kan være min ridelærer kan hjælpe mig.
    Men mange tak og dejligt at hører der er nogle der har har gode resultater med det smiley

• #9   26. jun 2013 Jeg kan jo ikke gøre andet, når det er det kiropraktoren har sagt. Oven i det hele er min hest pænt frisk og det er et par uger siden hun sidst blev redet. Så longering er nødvendigt af hende. Det er jo bedre hun kommer ned og bliver dyb, i stedet for at gå op og spænde og få flere spændinger...

• #11   26. jun 2013 du kan godt longere med glidetøjle - har selv lært det af min underviser (uddannet tysk berider - ordnung muss sein! smiley )

du skal have en longegjord med flere ringe på hesten. Glidetøjle kan monteres lidt forskelligt. Jeg plejer at fastgøre i ringen under maven - op i biddet og så op i ringene på ryggen. Glidetøjlen kan så bare spændes sammen eller evt bindes med en knude så den er lidt kortere. Knuden kan så skubbes til den ene eller den anden side alt efter hvordan hesten skal stilles.

har desværre ikke lige et billede men håber du kan bruge det alligevel

og til alle jer modstandere - jeg HAR lært at longere korrekt og vær nu ordentlige mod TS - vi er ikke alle enige om alt her i hesteverdenen

mvh Ponymor og rytter/hestekvinde i 35 år

• #12   26. jun 2013 Det ved jeg godt, men efter som min hest kaster mig af fordi den har ondt. Vælger jeg at lytte til hende.

Ja, det kan de godt. Men det gør min hest ikke, så derfor er hun nødt til at få noget støtte.

• #13   26. jun 2013 Tusind tak for den fine forklaring. Jeg vil forsøge mig frem, ellers får jeg min ridelærer til at hjælpe mig smiley

• #14   26. jun 2013 her er lige link til en video med en lidt anden type hjælpetøjle (har den selv og er glad for den) håber du kan lidt tysk smiley

http://www.reitsport-duus.de/Reitsport-Produkte-Test/stuebben-ausbindezuegel.html

obs læg mærke til hvordan hesten kan strække sig frem og ned og ikke er låst ligesom med indspændingstøjler

• #15   26. jun 2013 Folk der taler dårligt om det kender kun den negative effekt som glidetøjlen kan have, hvilket også er korrekt, - men når man har oplevet den positivitet der kommer fra hesten, og ser hvad der sker med kroppen af den, så kan man kun smile.. Men igen, man skal vide hvad man laver for at få den ønskede effekt..
    Jeg er super glad for det, og kan kun anbefale det smiley

Dog handler det ikke om at de skal krudtes af i longes og løbe rundt som man typisk ser når folk longerer.. Det skal være et kontrolleret arbejde hvor musklerne får lov at arbejde..
    Som min dyrlæge sagde da jeg fortalte at det var en del af vores træning: "Dejligt at der er nogle som forstår formålet med at longere" - "En hest der bare løber rundt i longesnoren er langt mere disponeret for skader og ubehag, end en hest som har en retningssnor!"

Så ha' ikke dårlig samvittighed over det, - og jo, din ridelære kan nok guide dig godt på vej smiley

• #16   26. jun 2013 Mange tak smiley

• #17   26. jun 2013 Dea: lige mine ord - bruger heller ikke longering til at krudte hesten af men til seriøst arbejde - også med min datters pony som jeg er for stor til at ride.

• #18   26. jun 2013 Elvis: Longering bliver hurtigt misforstået, da det er super nemt bare at smide en snor på og lade dem løbe.. - Men at lave et kontrolleret arbejde i longe, holde øje med hals, bagpart, spor osv samtidig er en videnskab og kunst.. Må sige at det er en helt anden ridehest jeg har fået ud af det :o) En fornøjelse!

• #19   26. jun 2013 Jeg ville nok hellere bruge en dobbelt longe da du derved selv kan styr bøjning, halveparader, dybde osv. kræver dog din hest godt ved at den skal gå på cirkel ellers kan det godt blive svært at styre
    Men hvis det er bare for at opfodre hesten til at søge ned som når du binder glidetøjlen fast så ville jeg nok hellere bruge en chambon(en fast) som midlertidigt en elastik som sættes som normalt og ned mellem forbene. Der opfordre den også til at søge ned men du slipper for et tilbagetræk i tøjlen og den kan give sig når hesten siger fra fordi det er hårdt hvis de ikke er vant til at komme derned.

Håber det kan bruges til noget smiley
    Det er ikke for at kritisere glidetøjlen, jeg er bare af den holdning at jeg mener der er bedre alternativer til samme ønskede handling

• #20   26. jun 2013 hvis du har det svært med glidetøjlen så kan en fast chambon måske være en god løsning for dig smiley

• #21   26. jun 2013 Man kan nu godt longere korrekt uden at proppe diverse tvangsmidler på hesten (og jo jeg mener at glidetøjler, indspændingstøjler mm er tvangsmidler) jeg longere udelukkende i en rebgrime og har en hest som søger frem og ned, samt bærer sig korrekt. Det eneste jeg kunne finde på at proppe på under longering er en dobbeltlonge, hvor man har mulighed for at korrigere hesten undervejs...

Kan dog godt se fordelen ved glidetøjlerne under ridning, da man her har mulighed for at give efter. Dog mener jeg kun at det er okay, ved meget erfaren rytter der kan bruge den korrekt....

• #22   26. jun 2013 hehe glemmer aldrig da jeg var "i lære" hos min ridelærer - det var under tilridning af min forrige hest.

ridelærer er tysker - så som sagt "ordnung muss sein". Blev undervist ned i mindste detalje: hvor gør jeg af pisken (under armen når den ikke bruges) hvordan man vikler longen korrekt op (ikke på samme måde på begge volter !), hvilken lomme rugbrødsstykkerne er i osv....pyhh men lært blev det
    og ja selvfølgelig hvordan hesten drives frem og ikke bare skal lunte rundt

men held og lykke med arbejdet Anna

• #23   26. jun 2013 Nanna, nu er longering i rebgrime også noget man skal passe på med smiley

• #24   26. jun 2013 Elvis: Haha, det er ikke sådan når man skal læres op helt korrekt. Men det er jo rart i den sidste ende. Og tak smiley

• #25   26. jun 2013 obs obs - lige en sidste ting - selve longen fører jeg igennem indvendig bidring - op over nakken og fastgør i udvendig bidring - og skifter selvfølgelig rundt når jeg skifter volten

• #26   26. jun 2013 Men min hest er skam vant til at søge ned, men i en longe synes hun alting rundt omkring er mere spændende eller at det er sjovt at hoppe rundt... Hun er vel ikke en rød hoppe for ingen ting smiley

Derfor er dobbelt longen også lidt svær, hun har gået i den for noget tid siden, hvilket egentligt også gav helt fornuftige resultater under ridning. Men når det er lang tid siden hun har lavet noget, er hun så fuld af energi og hoppe rundt, så synes jeg dobbelt longen er svær at holde løs, så hun kan komme dybt ned..

• #27   26. jun 2013 Det er jeg udemærket klar over, jeg smider ikke udstyr på ham uden at have en menig med det:-)

• #28   26. jun 2013 Jeg tænker bare når du binder glidetøjlen så fratager du lidt muligheden for at søge frem når den søger ned, medmindre tøjlen er meget løs men så er der vel risiko med de dinglende tøjler hvis den har hovedet i normal højde?

• #29   26. jun 2013 Problemet ved mange folk her er, at når de hører ordet "glidetøjle" tænker de på stram indspænding. Jeg sætter den så ekstrem løst på, at hesten stort set ikke kan mærke det, men alligevel bliver opmærksom på den, når den stikker hovedet i vejret og løber.
    Men få fat på nogle der kan finde ud af det/ har prøvet det før. Evt få kiropraktoren ud igen, da hun er den eneste der ved præcis hvad hun mener smiley

• #30   26. jun 2013 Nu er det ikke "stram indspænding" jeg tænker mht longering med glidetøjler. Men mere at man ikke har mulighed for at give efter undervejs....

• #31   26. jun 2013
    Hvis du skal proppe noget på, så brug en fast chambon :o)
    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=824&urlinfo=Sanne+Olafsson-Hj%E6lpet%F8jler%2C+hvordan+g%F8r+jeg%3F+

Det er IKKE en elastik chambon og her har hesten mulighed for at strække sig frem og ned.

• #33   26. jun 2013 Tøjlerne bruges slet ikke når man longerer med glidetøjle....altså de normale tøjler

Jeg bruger også glidetøjler til longering ligesom Elvis aka shade og jeg må sige det netop fungerer således at hesten kan søge dyb og lang og rigtig får brugt ryggen men det kræver også at den bruges sådan som Elvis aka shade beskriver smiley

Hvis ikke man bruger en eller anden form for hjælpemiddel under longering så vil hesten (de fleste) skyde ryggen nedad og holde hovedet holdt og egentlig bare "rende" rundt uden at arbejde rigtigt med kroppen og dermed får den netop en masse skader...hvis en hest naturligt søger rigtigt ned er der selvfølgelig ingen grund til at bruge det men det gør en skadet hest eller en ung hest normalt ikke...

• #35   26. jun 2013 Men jeg gøre det med en glidetøjle som kiropraktoren anbefalede. Mim hest er både ung og skadet, så skal have støtten.
    Og hvis man gør det uden at mishandle hesten og spænde den helt ind, så den ikke kan komme til at bruge sig korrekt. Jeg stoler på hvad min kiropraktor siger pg hvis det så går fuldstændig galt, må jeg jo tage den derfra.

• #36   26. jun 2013 Birkelund....jeg er nødt til at spørge dig...hvis hesten ikke ved hvordan man har den rette søgning eksempelvis en pony som rides af små børn...hvordan skal den så lære det uden hjælpemidler...jeg mener...ponyen er måske for lille til at en dygtig rytter kan ride på den...de små kan ikke lære den det...hvordan skal den så kunne lære det i longen når den aldrig har gået rigtigt ???
    Altså det er ikke et kritisk spørgsmål...det er et spørgsmål fordi jeg gerne vil lære smiley
    Glidetøjlen bliver jo netop "løs" når hesten søger dybt ned...mine kan gå med snuden helt nede i jorden når jeg longerer med dem uden at snoren bliver farlig for dem...

• #39   26. jun 2013 hmmm jamen så er halsen så vidt jeg kan se rimelig strakt smiley altså det er ikke med snuden indad mod benene de har...jeg kan også godt se at de løfter ryggen og at der er mere aktivitet i bagben og indunder...
    I øvrigt så er jeg heldigvis lidt doven anlagt...så hvis jeg longerer et par gange i kvartalet så er det vist højt sat smiley

• #40   26. jun 2013 Mette K, du kan fx lære hesten at søge ned med hovedet når man laver et lille nyk nedad med longetorvet. Ligesom du lærer hesten at tage imod en halv parade, når du tager et lille nyk tilbage i longetorvet.
    Så kan du lære hesten, at indvendige schenkel betyder, at den skal gribere mere frem med indvendige bagben. I longeringssammenhæng, vil indvendige schenkel måske være en pisk, eller en fremaddrivende stemmekommando (eks. klik med tungen). Når hesten griber mere frem med indvendige bagben, søger den automatisk frem og ned i halsen (anatomi)

tadaa, helt uden hjælpetøjler =)

• #41   26. jun 2013 Equus....det ville vist kræve jeg longerede ret ofte for at jeg og hesten kunne lære hvad de signaler betyder smiley

• #42   26. jun 2013 Min hest overlevede fint at blive longeres med glidetøjle, søgte ned og frem med næsen og gik ikke under lod og brugte både ryg og bagpart. Jeg tror ikke det går fuldstændig galt, men folk er jo så hysteriske, så man er jo nødt til at tage det i betragtning. Jeg forstår fuldt ud i ikke er inde for indspændinger, men min hest har ikke som sådan været skadet, bare været spændt i kroppen, så hun skal bare løsnes op igen.
    Udover det, tror jeg udemærket min kiropraktor kender til fast chambon. Men hvis hun kender til gode resultater med glidetøjle er det nok derfor hun anbefaler det.
    Det er ikke noget jeg bare gjorde uden videre, ringede til min underviser for at tjekke med ham også, og han fortalte mig hvad jeg skulle gøre.
    Så is i maven, jeg vil kun det bedste for min hest. Selvfølgelig hvis hesten har lært at blive longeres så den bærer sig selv korrekt og slapper af og bliver dyb, synes jeg da klart også det er den bedste måde. Men det har min ikke, så hun må hjælpes på vej smiley

Kommentér på:
Longering med glidetøjle

Annonce