{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
904 visninger | Oprettet:

Trav - hvad er der galt? {{forumTopicSubject}}

Hej! smiley

Jeg red lidt anderledes på min islænderblanding i dag. Det er kun anden gang. Jeg red med rebgrime og så med et af de lange tove, som mange bruger til jordtræning. Tovet var kun klikket fast i den ene side, resten have jeg i modsatte hånd.

Da jeg beder hende om at trave, traver hun en lille smule mærkeligt. Ikke noget jeg kunne mærke, og kun når hun ikke travede specielt hurtigt. Da hun traver hurtigere er der ikke noget. Hun er kun 3 år og 4 måneder, og hun er derfor ikke gangsat, selvom hun vist både har tölt og pas. Jeg er i tvivl, om det virkelig er fordi hun er halt, eller hun måske er gangartsforvirret? Hun virker ikke spor halt at se på, synes jeg ikke. Det kan måske også være en anden gangart? (Jeg er ikke specielt god til islænderens gangarter.) Eller måske noget taktfejl?
Kan I hjælpe med af se det?

http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/321631-anderledes_ridning
Her er filmen - cirka i midten sætter jeg hende i trav, og der er det sat i slowmotion. I slutningen er hun igen i trav, men denne gang i normal hastighed.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trav - hvad er der galt?
  • #1   9. aug 2013
    Hun ser bare en smule forvirret ud og mangler måske noget fremaddrift :o)
    Hvis hun er vant til at blive redet med kontakt, kan det evt. spille ind.

• #2   9. aug 2013 Altså ja, hun er meget langsom, når man rider på hende. Generelt virker hun rigtig, rigtig doven. Hun har faktisk aldrig på noget tidspunkt rigtigt virket unghestet, fordi hun er så stille og rolig... Hvad mener du med kontakt? smiley

• #3   9. aug 2013
    Hvis du normalt rider med kontakt til bidet :o).
    Det ligner også lidt at hun løber igang, da du sætter i trav istedet for at lave en promte overgang.

Prøvet og ride i naturen og se om der er mere energi?

• #4   9. aug 2013 Jeg tænker lidt om hun ikke er meget ung, at ride på, hvis hun er islænder og kun lidt over 3 år?

• #5   9. aug 2013
    Lisa - Heste vokser ens, ingen er tidligere eller senere udviklet i skelettet ;o).

• #6   9. aug 2013 Nååå, jeg rider aldrig med bid, jeg har tilredet/er i gang med at tilride hende uden bid. smiley
    Altså det med overgangene er faktisk det, vi er i gang med at træne, netop fordi hun er så ikke-energisk. Det gør det super svært så.
    Vi rider egentlig oftest i skoven, men hun skridter helst. Jeg kan sætte hende i trav og galop også, men der skal noget overtalelse til. Du kan evt. kigge min anden video, hvor jeg også rider på hende bare i skoven. smiley

• #7   9. aug 2013 Lisa - Som Krikken skriver, så er islændere ikke længere tid om at vokse færdigt. Hun er faktisk rigtig høj allerede. Sidst jeg målte hende var hun 145... smiley
    Tidligere ejer sagde, at hun syntes godt, at tilridningen kunne ske her omkring sommer, og jeg har haft flere hestekyndige folk inde over som hjælp også. smiley

• #8   10. aug 2013
    Kontakt kan man også have i en bidløs ;o).
    Men hun ser også usikker og tøvende ud, med mangel på fremaddrift evt i skoven.

• #9   10. aug 2013 Det kunne godt minde om en foxtrot (det svarer til en mellemting af trav og tølt).

• #10   10. aug 2013 Måske den sidste fjerdedel er en TWH ........ smiley

Krikken - Ja, du skrev bare til bidet smiley Hun mangler rigtig meget fremaddrift, det har du helt ret i. Jeg har faktisk for noget tid siden gået med overvejelser, om hun måske skulle have noget havre, så hun kan blive lidt mere frisk. Hun går i løsdrift, og hun løber rigtig meget rundt, så det kan jo godt tære på hendes energi.. Vil I mene, at jeg alligevel bør give hende noget? Eller måske bare et eller andet foder, der kan give lidt mere energi?

• #11   10. aug 2013
    Nu er jeg en af de, der ikke er fan af stivelse - så jeg ville holde mig væk fra havre ;o).
    Du har ikke prøvet bare at drive mere? Fx. klemme til hesten, den reagere men ikke promte så for at forstærke presse så tjattes der til med en pisk.

Hvis hun går i løsdrift - er der så rigeligt med hø eller græs og spise?

• #12   10. aug 2013 Hun virker bare tilbageholdende smiley - Jeg tror bare at det skyldes usikkerhed, og ikke fordi hun er doven, har oplevet flere gange for hesten har været "doven" og ikke ungheste agtig, men jo mere den bliver redet, jo mere sikker bliver den på en og sig selv, også kommer fremdriften helt naturligt smiley
    Jeg synes også det lyder tidligt at til ride som 3 1/2 års, men hver sin smag:)

• #13   10. aug 2013 Der skal ikke rides nedsidning på en 3 års.. så på med en sadel og rid letridning, så ryggen kan komme op og blive aktiveret og styrket.

• #14   10. aug 2013 Krikken - Nej okay. smiley
    Jo, jeg har prøvet at drive mere, og jeg har også haft pisk med. Hun er meget langsom til at reagerer, og når hun endelig gør det, så går der måske ti sekunder, så sætter hun farten ned. Jeg er ikke sikker på, at en hest kan have det sådan, men hun virker lidt som om, at hun vil forsøge at lave mindst muligt. Når hun sænker farten igen, bør jeg vel bare presse igen, så hun forstår, at hun skal blive ved, til jeg giver andre signaler?

Iben D - Okay, tak for svar. smiley

• #15   10. aug 2013 JustADreamer - Det er ikke det, jeg spørger om her. smiley

• #16   10. aug 2013
    Hun er måske en hest, der ikke er særligt motiveret for at komme af med pres ;o)?
    Måske du kan genkende noget her; (link fjernet)

Men tjattet med pisken, skal selvfølgelig have en hårdhed så der promte reageres. Det kan lyde hårdt sagt, men hvis hesten ikke reagere promte så skal man lade være, da man så bare bekræfter hesten i at den skal være ligeglad.
    Men ja, hesten skal forsætte, vil man giver en anden kommando. Det kan dog være lidt svært med balancen evt. - men så skal det være dig der korter farten ned igen.

• #17   10. aug 2013 Nu har jeg kun læst de første linjer og jo, jeg kan i den grad genkende meget.
    Min pony yder sååååå meget mere, hvis jeg tager godbidder med. Så kan hun simpelthen lokkes til nærmest alting, hvorimod jeg kan sidde på hende i 20 minutter og "tappe" eller presse hende, og hun står bare fuldstændig stille......

• #18   10. aug 2013 Altså først var hun ligeglad med pisken. Så "lærte" jeg hende, at når jeg rørte hende med pisken, skulle hun starte/hæve farten... Pludselig holdt hun op med at reagere på det og blev helt ligeglad igen.

• #19   10. aug 2013 Det er altså meget normalt at en unghest mangler fremad drift, især når man rider lidt alternativt... Jeg har tilredet mine to hingste den ene med sadel og den anden er tilredet helt uden, og fremad driften kommer med tiden, det er simpelthend bare fordi de er usikre.
    Det er rigtig nok at det ikke er så smart at ride nedsidning på en unghest, men i tilvænningsperioden er det helt fint det er jo ikke fordi man går det i flere timer. Ham jeg er ved at tilride uden sadel nu sidder jeg jo nedsidning på, og jeg forventer at gøre ham ryttervant i alle 3 gangarter før jeg putter sadel på og begynder at ride mere seriøst

• #20   10. aug 2013 Kan nogen så fortælle mig hvorfor man tilrider islænderen som 4/5 års - ikke 3-års?

• #21   10. aug 2013
    Lisa - Tradition, fordi folk bliver ved med at videre fører at de er senere udviklet ;o).
    Ligesom man bliver ved med og tilride fuldblods som 2 års, fordi man mener de er tidligere udviklet.

• #22   10. aug 2013 Desuden er der jo også rigtig mange islændere, der får lov at gå på Island i de første år af deres liv, indtil de bliver solgt, når de er omkring 4 eller 5 år, og så bliver de først tilredet der. smiley

• #23   10. aug 2013 Jeg er ikke sikker på, at jeg er enig.
    Men fred være med det! Jeg har ingen, som skal tilrides! smiley

• #24   10. aug 2013
    Hvis du er nysgerrig, er der en undersøgelse om det her - som skabte debat i USA fordi man jo tilrider fuldblods og TWH i den mening at de er tidligere færdige.
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #25   10. aug 2013 Altså, jo det er selvfølgelig en lille smule tidligt at tilride som 3 årig. Men der er mange der gør det. Jeg gør det, men min ridning på hende er i den grad også begrænset. Oftest bliver det ikke til mere end en skridttur i skoven. smiley

• #26   10. aug 2013 Dem jeg har mødt kender set oplevet osv. Tilridning er rigtig hårdt mentalt for hesten. At den ikke fiser afsted og hopper rundt betyder ikke den ikke blir træt. Islændere og en hel del andre, tager det ind og blir trætte i hjernen og tit har de en høj puls under træning selv om man ikke mærker det. At ride 20 min på en unghest der begyndt tilridning. Er faktisk utroligt meget. Har ikke lige set hvor mange dage om ugen du træner. Men helt naturligt at den ikke bare giver dig fremdrift. Og med ungheste er det tolmodighed, at begynde med pisk osv lyder lidt drastisk så tidligt i forløbet. Rigtig nok man skal have respons når man giver signalerne. Omvendt skal man også vide hvorfor hesten ikke reagere. Er den mentalt træt, er den fysisk træt, forstår den ikke signalet. At du siger finder du en godbid kan den lokkes, ja seriøst du kan kører et barn helt smadret vift med en cola og de fleste unger er klar under loftet igen. Dette betyder intet i trænings øjemed.

Er du i tvivl om din trænings metode så ud snak med en tilrider eller få en prof ud og hjælpe. Det tager måneder år at tilride og opbygge en hest få dage at ødelægge en hest.

• #27   10. aug 2013 Kan kun og vil kun give Lisa ret for ja hun HAR ret....

• #28   10. aug 2013 Tak Bette smiley

• #29   10. aug 2013 Velbekom Lisa =) når folk har ret ja så har jeg absolut intet problem i at støtte dem, nogle gange ja puha kan blive foraget her inde, nok er jeg "nybegynder igen" men nogle ting ved jeg og også om ismuler =) så ja der har du helt ret =)

• #30   10. aug 2013 Tina c - det er faktisk overhovedet ikke tidligt i forløbet.
    Jeg har været i gang i 3 måneder nu. Jeg tager bare tingene med hende utroligt langsomt, netop fordi jeg rider højest ti minutter af gangen på bane, cirka 1 gang hver 14 dag, og så ellers 2-3 gange i ugen i skoven af 5 minutter til 35 minutter. Lidt afhængigt af, hvad vi har lavet dagen inden..
    Pisken er udelukkende kommet med på det sidste, fordi hun simpelthen SKAL være færdig med forløbet snart, så hun kan få den pause, jeg vil give hende. Jeg vil ikke stoppe tilridningen før hun er færdig, for så risikerer jeg, at skulle starte om igen, når vi begynder efter pausen.

• #31   10. aug 2013 På filmen har jeg lige redet 3 runder i skridt, hvor jeg så hoppede af, tændte film, hoppede op, trænede som man kan se. Den originale film varer 2.30 minutter. Den på HG har jeg klippet alt ud, hvor vi ikke er i billedet, så folk ikke skulle sidde og vente. Det vil sige, at jeg på banen har været i gang i..... skal vi sige 5 minutter og 30 sekunder? Det er jo ikke alverden.

• #32   10. aug 2013 Islændere er ikke senere udviklet knoglemæssigt end en belgier, fuldblods osv.. men pga. tradition bliver islændere først tilredet som 4-5års, og fuldblods som 2års varmblods som 3års (genneralisere lige lidt)..

Jeg mener dog man skal kigge på hesten, for selvom knoglerne stopper ca samtidig, kan hestene sagtens vokse videre i højden, og bredden.. nogen stopper fuldt ud som 3års andre først som 6års.. men knogle mæssigt er der ikke forskel men der er forskel på hvornår de er færdige både psykisk og fysisk og det er der man skal kigge på hesten..

Der findes mange moderne islænder ryttere der har set på sin hest den var færdig som 3års så derfor har de tilredet og givet pause..

• #33   10. aug 2013 Den lille trækhest: som de andre siger ser det ud som om den mangler en smule tempo til at kune bære det. De unge uden styrke kan have svært ved at bære så lavt et tempo smiley

Og Undskyld men til jer der mener at knoglerne stopper mod at være færdig udviklet ved alle heste på samme tid - hvordan kan i så argumenterer for at hesten dog stadig kan vokse i højde? Undskyld men det hænger ikke sammen. Selv min udvikler sig endnu som 5 års, da han grundet gener udvikler sig senere. Vokser knoglerne udvikler knoglerne sig sørme også med! . Hestene udvikler sig forskelligt og i forskelligt fart! Det er også derfor man vurderer hver hest forskelligt for hvornår tilridningen kan gå i gang samt hvor hurtigt man går frem.

• #34   10. aug 2013 Det er sundere for alle heste at vente til de er omkring 4 år, før de bliver tilredet. Mange islænderryttere lærer deres 3-4 års heste det basale og lader dem så stå i et halvt eller helt år, før de begynder igen. Efter min mening er det en god træningsmetode, men hver sin smag:)

Med hensyn til det du spørger om, må jeg erklære mig enig med de andre. Det er nok bare usikkerhed og tilbageholdelse, fordi der kommer så meget nyt, når den er så ung:)
    Og det er altså slet ikke almindeligt at en unghest kan adskille gangarterne så tidligt. Det kommer nok, det kræver bare tid, tålmodighed og god træning:)

• #35   10. aug 2013
    Bette - Så smid da en kilde, det kunne være rart - jeg leder nemlig efter en der kan understøtte alle de folk der siger islændere er senere udviklet, men kan ikke finde nogen ;o)

• #36   10. aug 2013 Spørg du mig så er din hest utaktet bagtil i både skridt og trav. Måske den vokser lige pt. Ihvertfald ville jeg give den ro i en uges tid

• #37   10. aug 2013 Krikken: Det er som heste som med mennesker, nogen er hurtigere færdig udviklet end andre. Syntes generalet man bør vente med tilridning til hesten er 4, som 3 år kan man lige rytter tilvænne også slut.
    Det kan da kun være bedre at vente frem for at skynde sig.

• #38   10. aug 2013 Er helt enig med dig team grafik..

Min heste bliver kun gjort ryttervant som 3 års også med på en tur engang imellem og bliver derefter først rigtig redet som 4-5 års

• #39   10. aug 2013 Giv den voksetid, og tag så en erfaren hest med ud i skoven. Har efterhånden ryttervænnet en god håndfuld heste, og dem der ikke kunne drives frem på banen tog vi altid i skoven med en velopdragen foran.. Det virkede hver gang smiley

• #40   10. aug 2013
    Team Grafik - jeg ved godt heste udvikler sig forskelligt, men i følge overnævnte, så lukker vækstzoner mm. ens ;o). Det er mere fordi at folk påstår at heste er tidligt eller sent udviklede - jeg har bare aldrig set et belæg for den påstand.

• #41   10. aug 2013 Du kan da ikke sige at alle heste er færdig uddannet på nøjagtig samme tid. Nogen er måske først klar som 5 års, og andre er færdige som 3.
    Man er nød til at kigge på den hest som står foran en, har man en 3 års som er høj bagtil ville jeg aldrig sætte mig op på den. Står der tilgengæl en 3 års som ser færdig ud ville jeg begynde ryttervænning - men aldrig tilridning.

Desuden ville jeg maks arbejde med den 10-15 minutter 3 gange om ugen

Kommentér på:
Trav - hvad er der galt?

Annonce