{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

FRUSTERET! - Foderplan {{forumTopicSubject}}

Jeg skriver dette indlæg, først og fremmest for at få jeres holdning og måske endda hjælp til hvad jeg skal stille op med min elskede hest.

Jeg har en ekstremt trivelig hest, altså VILDT trivelig. Jeg er blevet underlagt fra rideskolens side, at min hest skal spise deres foder - jeg har dog en mistanke om, at hun overhovedet ikke er dækket ind med det hun får...

Hesten står på træpiller, får mellem 8-10kg wrap om dagen .... Og nu kommer det store problem, hun får 1/4 kg x 3 = 750g foder im dagen. Af mærket fiber plus fra Hhcare.dk
Det skal siges, at jeg normalt rider LA på C plan, hesten er 6 år. Så hun har brug for et ordentligt foder!

Jeg har over den seneste tid 2-3 måneder set at hun er blevet muskelfattig henover ryggen, og fået en grim pels. Jeg er derfor begyndt at give hende pleasure vit tidligere travo e.

Men for at være helt ærlig, så famler jeg rundt i blinde.

Jeg håber, at der vil være en venlig skæl, som kan plotte dette ind i et foderprogram, så jeg kan få vished om, hvor problemet opstår. Men også bare, få sagt højt, at det er super frustrerende at blive tvunget til at fodre sin hest med noget som ikke fungere smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FRUSTERET! - Foderplan
  • #1   3. sep 2013 Har du læst om fodret? Altså om hvor meget den vejledende fodermængde er?.. smiley

• #2   3. sep 2013 forstår simpelthen ikke hvordan et ridecenter kan forlange at ens hest fodres med det de fodre med, hvis ejeren ikke er tilfreds og hesten ikke trives..

Jeg havde for at være ærlig, nok flyttet min hest! Der er sku ingen ud over mig selv, som skal bestemme hvad min hest skal æde smiley

• #3   3. sep 2013 Ringede derned til forhandlerne, og de sagde 3 kg!! smiley

Nej sandie, men der er bare ikke så mange ridecentre hvor man selv må bestemme det.. Men mangler bare hårde facts til at skyde deres argumenter ned med smiley

• #4   3. sep 2013 jamen det har du jo, i form af at forhandleren siger 3 kg..!

• #5   3. sep 2013 når jeg har de der meget trivelige heste der bliver for tykke på den anbefalede mænge får de supleret op med vitaminer så jeg ve ved får det de skal have. hvilket det lyder til du os selv er begyndt på. det lyder dog os af en meget lille mængde din hest får.

• #6   3. sep 2013 det kan jo heller ikke hjælpe noget de begynder at give din hest tre kg og den så bliver kugle rund !!

• #7   3. sep 2013
    Eftersom der står, at en hest skal ha 2-3 Kg i træning for at være dækket ind må det være et godt nok argument. Din hest er ikke dækket ind med vitaminer.

• #8   3. sep 2013 Jeg havde aldrig ladet min hest stå et sted hvor der ikke blev fodret ordentligt. Det er SÅ vigtig for hestens velbefindende og for at træningen skal lykkes.
    Det ko æde man normalt giver på rideskoler er bare slet ikke i nærheden af at være godt nok. én ting er at de giver deres egne heste det, men de burde ikke kunne tvinge opstalderne til at bruge det også.

Og tykke heste skal måske ikke have så meget mad som det normalvis er anbefalet, men de SKAL stadig have den vitamin mængde der er anbefalet. Heldigvis er det jo sådan at der er massevis af produkter at vælge imellem som kan tilsættes foderet. Jeg bruger Havens urtevitamin i pulverform. Det er det bedste produkt jeg nogensinde har prøvet.

• #9   3. sep 2013 Din hest skal have meget mere mad!

Det du gør med plesure vit er et super tiltag! 150g om dagen så er din hest dækket! Og så burde du kune se en forbedring i pelsen ret hurtigt.

Nu kan man sige at skaden er sket så det du skal nu er at få bygget heestens depoter op igen.
    Det ville jeg gøre ved at køre en b-vitamin kur, en magnesium kur ogfortsætte met plesure vit.
    Så skal du tage stilling til om hesten skal fortsætte på hhcare eller om den skal have noget andet.
    Skal den fortsætte på hhcare skal du beslutte om den skal sættes så meget op i mængde at den er dækket på det eller o du selv vil fodre plesuer vit ved siden af..

Som en lyn-kur til pels og hjælp til muskler vil jeg klart anbefale dig at bruge mælkeerstatning til føl, det er fyldt med gode proteiner so hjælper musklerne på vej og som giver lækker blød og blank pels.

• #10   3. sep 2013 Hmm.. Jeg ville også snakke med dem der har stedet og sige at det bare ikke fungerer - for det første er det jo så for lidt, for det andet.. Er det et godt foder? Er det fyldt med havre og anden stivelse? Det er jo fx ikke godt- specielt ikke hvis hesten er trivelig.

Så jeg ville få dem til at sige at du gerne må skifte foder eller, faktisk seriøst overveje muligheden for flytning, da noget som foder er en rigtig vigtig del af at have en velfungerende hest!

Det er et eller andet sted fint nok at give tilskud ved siden af.. Men hvorfor? Du betaler jo for foder i forvejen. Desuden, skal man passe lidt på med det. Den får jo foder, hvilket vil sige den får en ration af vitaminer og mineraler - ved dog ikke hvor meget. Men så er det også svært at vide præcis hvor meget tilskud man selv skal give.

Så igen.. Vælg dit eget foder, eller flyt.. Det er SÅ meget nemmere.

• #11   3. sep 2013 Jeg kan ikke komme igennem med min bekymring,
    Giver plus foderet er på papirerne ok, men jeg har selv sammensat foder før og kan se hun mangler protein!! smiley

Jeg har før fodret hende på icelabdic power fra brogården, det fungerede hun ok på, men gik hurtigt fra foderet smiley overvejer at skifte hende over på hippolyt naturmusli 1 kg om dagen og så noget lucerne blanding.
    Jeg kan faktisk ligefrem se at hun er blevet sur når hun får foder og virker meget sulten hele tiden smiley

• #12   3. sep 2013 Og mit 3 kg argument er ikke nok... Åbenbart

• #13   3. sep 2013
    Mit dyr var ikke blevet stående der, særligt længe hvis de ikke var samarbejdsvillige ;o)

• #14   3. sep 2013 Jeg havde nok også flyttet krikken hvis det var sådan det fungerede..

• #15   3. sep 2013 Altså, det handler også om, at jeg er aktiv i klubben, jeg er en del af klubben, og det betyder meget for mit sociale netværk. Og jeg er også sådan i mit hoved, at jeg vil gerne 'revolutionere' / gøre noget ved det, så andre ikke skal opleve det samme! smiley

• #16   3. sep 2013
    Men imens trives din hest ikke og er ikke dækket ind med vitaminer, det duer jo på ingen måde :o). Hvis de ikke har tænkt sig at ændre det, så bliver du nødt til at føje dig og selv købe noget foder udover, som giver en dyrere opstaldning og du betaler for foder du ikke bruger.

• #18   3. sep 2013 Hvis din hest virker sulten er det ikke krybbefoderet du skal give mere af - det er grovfoderet.! Din hest kan leve af 100g krybbefoder, hvis det indeholder rette mængder mineraler og vitaminer smiley

Og jeg kan godt se, at det er svært i forhold til socialt netværk og sådan. Men når man har købt sig en hest, er det også den der står højest på listen, og så må man dyrke det sociale bagefter. Og hvem ved - måske det nye sted ville være endnu bedre socialt.
    Og ellers må du banke i bordet, og få dem til at forstå det NU, det andet duer bare ikke

• #20   3. sep 2013 når du skriver trivelig skal det så forståes at den let bliver overvægtig?
    men du bliver nødtil at snakke med dem der fodre at hesten får for lidt foder nu hvor du har snakket med forhandleren og se hvordan din hest reagerer når den får de 3 kg den skal have, hvis du ikke kan få lov til at købe dit eget foder.
    Det lyder til den ikke bliver dækket ind vitamin/mineral mæssig på foderet den får nu, men det kan jo ændre sig når mængden bliver sat op.
    ellers tænker jeg der kan gives roepiller hvis den er sulten og ikke kan/må få mere hø

• #21   3. sep 2013 Hvis jeg var dig, ville jeg gå til min dyrlæge og bede dem lave en foderplan for din hest. De skal vide alder, højde, optimal vægt/faktisk vægt, aktivitetsniveau og så alt det krybbefoder + grovfoder + græs (foldtid) din hest får.
    De kan så regne ud, hvad hesten mangler og de vil foreslå dig, hvad du kan supplere op med eller om de nuværende mængder skal øges/nedsættes, for at den er dækket ind med vitaminer, mineraler og proteiner.

Jeg ved godt, at en rideskole skal holde omkostningerne nede - og en af måderne er at købe et billigere foder og købe store mængder. Hvis alle ville have forskelligt foder, så kunne de sandsynligvis ikke holde samme prisniveau og det vil give dem alt for meget arbejde at skulle holde styr på, hvad de forskellige heste skal fodres med (og om folk så husker selv at blande og stille det klar...)

Det kan nemmere lade sig gøre at få kvalitet/individuel foder på de små opstaldningssteder rundt om i landet - og der er ofte også et bedre sammenhold, mindre stress blandt hestene og langt mere foldtid smiley

Men prøv nu i første omgang at få kigget på din hests foderplan og få fundet ud af, præcis hvad og hvor meget den mangler, samt hvordan du/rideskolen kan afhjælpe problemet.

Held og lykke med det smiley

• #22   3. sep 2013 Hmm..
    Det er egentlig lidt relevant at vide hvad du mener med trivelig,, om den hurtigt bliver for tyk eller hvordan (dog uanset, ville jeg ikke give for meget sukker eller stivelse, ej heller korn).. Men ikke desto mindre har jeg lige kigget på indholdsfortegnelsen på det foder den får nu, og egentlig et skrækscenarie at kigge på for en som mig - hvis man så oven i hatten regner med at den skal have 3 KILO for at være dækket ind smiley

Byg (KORN/STIVELSE), havreskalmel (KORN/STIVELSE), hvedeklid (KORN/STIVELSE), sojaskrå, sojaskaller, lucerne, melasse (STIVELSE), sojaolie,
    monocalciumfosfat, salt, calciumcarbonat, forblanding med vitaminer og mineraler.

Ved ikke lige om soja går ind under sukker/stivelse.. Men uanset er der en del i.!

Og det er klart den ikke er dækket ind hvis den ikke engang får halvdelen af det, den skal have...

Jeg er enig med Anette i at man kan give roepiller, for mæthedens skyld.. Men det er kun hvis hesten ikke kan få mere hø - ikke fordi ejeren ikke gider give det.

• #24   3. sep 2013 Hvad står der i rideskolens bestemmelser ? Under ansvar og forpligtelser ?

• #25   3. sep 2013 Åh..hvor jeg føler med dig smiley Har været i samme sted som dig, havde fundet noget privat opstaldning (desværre gennem hestegalleriet) sidste vinter. Både min og min søsters hest lignede lort, vi påpegede utallige gange at hestene ikke fik nok mad - kiloerne haglede af dem begge!! Men ejeren af stedet syntes at de fodrede korrekt på trods af min søsters gamle dreng lignede en mild dyreværnssag smiley og min unghest blev svag mm. Desværre var opstaldningen inkl. foder - vi prøvede at kommunikere med ejeren som så til sidst valgte at opsige os. De mente det var vores heste som fejlene noget og ikke deres måde at fodre på smiley trist trist Det har taget over 6 mdr at få begge heste fine igen....Så gør noget ved din situation inden det tager overhånd. Held og Lykke herfra

Kommentér på:
FRUSTERET! - Foderplan

Annonce