Opsang til stævneryttere! {{forumTopicSubject}}
Når jeg reflekterer over endnu en sæson på stævnebanerne, hvor jeg i år har fået besøgt mange andre klubber end jeg plejer, må jeg desværre konstatere at jeg er en smule flov over min sport. Hestepiger er simpelthen nogle stride trunter så snart de kommer i stævnetøjet! Senest blev jeg forrige weekend selv råbt af, fordi jeg "i hvert fald ikke skulle ride så tæt på hendes unghest!". Sorry little lady, dens alder var jo ikke noteret i panden på den, og normalt kan to velopdragne heste godt passere hinanden med halvanden meters afstand.
På opvarmningsbanerne har jeg set en kedelig tendens til, at det især er dem der ikke har det helt rigtige udstyr eller den helt rigtige hest, der bliver verbalt overfaldet af de der har. Og kære springryttere, dette foregår ikke kun på dressurbanen! Har aldrig selv haft konkurrencenerver, håber lidt at det er deres undskyldning for at være som de er (men så anskaf en træner med fokus på det mentale!). Personligt synes jeg ikke der er noget sjovere at give denne type ryttere en god portion karma, og slå dem når vi kommer på banen hvor det gælder. Men ikke alle er så ligeglade, nogle bliver faktisk rigtig kede af det og mister lysten til stævnerne.
Så kære stævnerytter - tag dig sammen! Lad sæson 2014 blive året hvor der er plads til alle, og blive året hvor det er resultaterne og ikke udstyret og hvem der kan de grimmeste gloser afgøre hvem der er bedst! Fortsat god sæson 2013 til jer der tager december med.
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
jul 2007
Følger: 87 Følgere: 75 Heste: 7 Emner: 24 Svar: 130
Jeg har ikke den fineste hest med den fineste gangart men er blevet høvlet ned flere gange selv under træning...
Så havde næsten mistet lysten, heldigvis har jeg en go svigerfamilie der hjalp mig på benene igen....
På billedet her vores første LC klasse nogensinde, trods han ikke kan højre galop gjorde jeg det for træningens skyld alligevel... Og dommeren roste mig...
jun 2012
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 108 Svar: 654
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
jun 2007
Følger: 88 Følgere: 93 Heste: 4 Emner: 88 Svar: 604
Sandra: Selvfølgelig er det ikke alle - men der føler sig truffet kan tage det til sig, andre kan lade være :o)
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
Og jeg syns tit at det er et problem, at folk rider alt for tæt på opvarmingsbanen. Jeg har selv en meget sur hoppe, som sparker uden varsel, hvis andre, og især heste hun ikke kender kommer for tæt på. Jeg har redet rundt med en stor (ret grim) rød sløjfe i halen, og til trods for det var der stadig en masse der ikke forstod budskabet.
og når den så pludselig sparker ud med det ene bagben, så skælder folk mig ud og sviner mig og min hest til. Ja sorry men den har en rød sløjfe i halen, som du ikke kan over se. Så kan du sku da for fanden bare holde afstand.
Min Part Camilla, der er 17 år, men ser yngre ud, da hun ikke er ret stor, har også fået lov til at starte lidt klub stævner på hende. og selv til klub stævne har hun fået et "Kan du ikke lade være med at ride ind foran mig lille barn" og den kommentar fik hun fra en der red på en kæmpestor hest, og som da hun så kom på banen ikke engang kunne huske sit program. hun red forkert i begge klasser. og det fryede jeg mig altså over, med den flyt jer, her kommer jeg attitude hun havde.
Og hvad får folk lige ud af det. vær dog søde ved hinanden, og hjælpsomme i stedet.
Fair nok man har nerver på hvis det er mesterskab, eller landsstævne. men på distrikt og især på klub plan burde der som minimum være en pæn omgangstone.
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.184
vi oplever da heldigvis mange søde ryttere men har også begge oplevet nogle hvor jeg har tænkt - hold da op - godt det ikke er min datter!! ku komme med en del eksempler på meget dårlig opførsel også eksempler hvor man pænt prøver at hjælpe folk men nærmest bliver overfuset for det
- sidst var min mand flink og ville til et C-stævne fortælle en ponyrytters mor at datteren ikke måtte tage pisken med ind på de 20 meter ekstra bane (indendørs) i enden af konkurence banen. Det skulle han da ikke bestemme var svaret og herefter blev rytteren diskvalificeret af dommeren! og jeg kunne blive ved....... mvh Ponymor
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Og jeg føler faktisk det værst på springpladserne.
Ryttere, der ikke lige giver plads til de, der springer på opvarmningen, ryttere der synes at de sagtens må sætte springene på opvarmning 40 cm. op fordi de skal springe nogle højere klasser og har brug for meget opvarmning osv. osv.
Når jeg selv er til hest, så er det på dressurbanen. Her ignorere jeg det, hvis folk rider tæt på. Jeg har rød sløjfe i halen, så har det sådan lidt, at jeg holder afstand til dem, men hvis de ikke holder afstand til mig, så er det lidt ris til egen røv.
Det jeg synes er mest irriterende til stævner, er når en flok ryttere til hest, vælger at placere sig i en klump midt i det hele. Eller når 2-3 ryttere skridter side om side og fylder en halv bane.
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.669
De typer er overalt også i det virkelige liv, jeg har da også oplevet det inde for stævne verdenen, men så længe de ikke slår skubber fornærmer direkte så er jeg totalt ligeglad jeg skal barer ride og have det hyggeligt med min bedste ven (hesten) og så de mennesker der er imødekommende og glade
//Stephanie N M Poulsen
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
Jeg synes helt sikkert at til military, er der ikke sådan en negativ stemning ind over og der er (for det meste) plads til alle
Men super dejligt indlæg, jeg tror da næsten du taler for os alle sammen ^^
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
Giver dig fuldstændig ret i, at nogle folk er rigtig dårlige til at holde afstand, kigge op og lige have et overblik over de øvrige ryttere på banen. Noget der kan pisse mig gevaldigt af, er hvis man f.eks. rider to på den ene langside med ca. halvanden heste længde i mellem os og der så lige er en, der synes, at der skal hun i hvert fald ind i mellem fordi hendes volte lige slutter der - så man er ved at ride op i den anden hest. Altså kort sagt, at folk rider lige ind foran snotten på andre.
jun 2007
jul 2005
Men helt ærligt. Når jeg er til stævner, så har jeg nok i mig selv. Jeg er nemlig dybt fokuseret. Jeg løsner først op, når jeg har redet de klasser jeg skal ride.
Og det er ikke fordi jeg er nervøs, men jeg skal bare være fokuseret og have fokus på hesten og mig selv.
Jeg er et konkurrence mennesker, og jeg til stævne for at have det sjovt og vinde.
Så jeg passer mest mig selv, når jeg er til stævne. Heldigvis ved de folk jeg har med, hvordan jeg er, så de tager det ikke så tungt, at jeg ikke vil så meget, inden jeg har redet.
jul 2004
Følger: 70 Følgere: 61 Heste: 20 Emner: 16 Svar: 82
Så længe vi "bare" startede LC klasserne, oplevede jeg ingen problemer.
Har ligeledes været med til adskillige springstævner, både på klub og distriktplan.
Her synes jeg ikke snopperiet har været så frygtelig slemt, dog med få undtagelser, hvor man nogen gange har tænkt at den rytter aldrig burde have været taget af sted til et stævne.
Jeg tror desværre ikke man kan gøre så meget ved det.
Hvad de helt unge angår, beror en del af det nok også på opdragelsen som den er i dag.
Hvis ikke man lære at tage hensyn til andre, tale pænt osv. osv. til hverdag, hvorfor skulle man så gøre det i weekenderne til stævner.
Så det bliver jo nok aldrig bedre...der vil altid være nogen som skal prøve at ødelægge det for andre.
jul 2005
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 953
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 953
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Jeg er selv islænderrytter og hos os er der rigtig rart at være, folk er flinke, imødekommende, og hjælpsomme, og vi hilser pænt på vore konkurrenter. Jeg har kun oplevet få mennesker til islænder arrangementer der ikke var sådan. Til store som små stævner.
Derfor er det også noget chokerende når man så engang imellem for "forvildet" sig ind til et pony/heste arrangement hvor der er bare er SÅ LIDT forståelse, både for hestene og andre mennesker. Hvis man stiller op på den "forkerte" race så føler man sig hurtig uvelkommen og i vejen.
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
men nu rider jeg primært military hvor jeg ikke oplever problemet overhovedet....
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 6 Heste: 3 Svar: 287
Men gud hvor er det dog chokerende, hvis det rent faktisk er som du beskriver! Det lyder som om en opsang vil være på sin plads.
jul 2011
Følger: 55 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 82
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
Jeg har oplevet af skridte af i hallen efter undevisning, skridtede en 3-5 meter bag en anden som trak med sin hest. Hendes hest flyver tilbage og sparker min hest i hovedet - og hun spassede fuldstændig ud på mig
Meeen til stævner kan jeg godt have en lidt stor stemme - men for helved hvor er der en grund til at jeg ikke gider ride de lorte klub stævner... folk rider rundt som død i helved og tænker ikke på andre end dem selv
Meeen her mener jeg at hvis nogen ikke kan finde ud af at opfører sig ordentligt på en opvarmning bør få besked om at ride pænt..
Her ud over synes jeg personligt at folk til distriktstævne er så søde og venlige og her kan man ride uden altid at blive redet ned osv. trods folk måske rider på unge heste osv.
Jeg red selv på en ikke oplagt ridehest til pony stævnerne men synes aldrig folk som sådan har kigget skævt eller været negative omkring hende
hmm... ved ikke om i kan følge meningen i det jeg skriver - men jeg synes nu folk i springningen er meget positive omkring hinanden, flinke til at hjælpe hinanden og acceptere hvis ens hest får et spat og man ikke kan styre den..
Så vil til dels give jer ret og til dels er jeg ikke enig
sep 2006
har fået så mange skider af dem igennem tiden
Fik også skæld ud af en dame den anden dag fordi min hest hang sig uden på traileren og tovet sprang så han løb væk o paf vejen... jeg havde fået et ordentligt slag i hovedet af ham og hun råbte og skreg af mig og agde jeg var dårligt opdraget, havde en dårlig reaktion osv..
Det alle de her kloge mennesker ikke vidste var at min papfar var løbet rundt og op foran hesten for at stoppe den. Da jeg kom til mig selv gik jeg ud på vejen kalde og han kom.. ingen skade sket.
I går på rideskolen fik jeg lige fortalt igen hvor dårlig reaktion jeg havde og hvor forkert det var, samt jeg kunne have mistet min hest og bla bla bla....
Måske jeg er mere relax omkring det end dressur ryttere er og ved jeg måske burde have løbet efter ham, men kunne jo ikke løbe ham op og jeg var i chok samt havde fået et slag i hovedet og havde i forvejen hjernerystelse -.-' Folk er simpelthen så bagkloge og tror de er SÅ gode selv og deres måde er det eneste rigtige..
Blev dog ret overrasket over at over en uge efter kunne folk stadig fortælle mig hvor forkert det var og bla bla bla...
Personligt hader jeg de der ''dressur ryttere''.. de er og bliver de værste og synes virkelig de er til grin til tider -.- og igen det her er ikke konkurrence ryttere det er alm. opstaldere på rideskolen som jeg ikke engang vidste ''fandes'' inden de råbte og skreg af mig..
jun 2007
Så hvis nogen af jeg rider i D12 og støder på mig og rider for tæt på - så giver Kalahari jer sgu nok en nysser! ;o) Han er nemlig sød og velopdragen og vi hygger os selvom vi rider mange stævner! :o)
sep 2006
igen kun på rideskolen - men her er det dressur hestene
dec 2008
Følger: 70 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 18 Svar: 333
Der fik jeg bl.a smidt i hovedet, at min 1'er pony overhovedet ikke var en 1'er pony til trods for, at han rent faktisk var færdig målt. Hende damen blev så møghamrende sur, da jeg fortalte hende, at han var færdig målt, for nej nej.. Hendes pony var jo en maks mål 1'er, og det var min da slet ikke.
Nøj hvor blev jeg sur, så hun fik til sidst lov til at se hans pas, hvori der står 147 cm. Så kan jeg da lige lov for, at jeg fik lukket munden på hende
Oplevede tit da jeg red på rideskole, fra da jeg var 9-12 år, og der var nogle rigtig lede tøser på det øvede hold, som så ned på os på begynder/let øvede holdet.
sep 2006
jul 2005
Så i er advaret, hvis der kommer en haflinger meden langbenet starut på ryggen.
dec 2008
nov 2011
Følger: 70 Følgere: 66 Heste: 7 Emner: 44 Svar: 325
jun 2007
sep 2006
Så jeg synes sku det fair at have en stor stemme engang i mellem!
sep 2006
dec 2008
sep 2006
dec 2008
sep 2006
dec 2008
sep 2006
dec 2008
sep 2006
Jeg tror også bare os springrytter er meget anderledes omkring nærmest alt med hestene i forhold til dressur ryttere også kommer der jo lidt fis omkring det
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 56 Svar: 644
dec 2008
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
I mine pony år sprang jeg på LA - M niveau. Og hold nu op hvor var der en træls tone, lige indtil jeg fik pladseringer, så talte de slet ikke til mig mere....
Nu er jeg begyndt at ride dressur mod hest. Når jeg ønsker folk held og lykke for jeg oftest dræber blikket. Havd pokker altså? oO
jul 2005
Blandt andet derfor bruger vi kun D-stævner som opvarmning til stævne karrieren.
Men synes faktisk det sådan på mange punkter i heste-verdenen. Det er som oftest ved amatør rytterne alt snobberiet er.
sep 2006
jul 2005
Tænker tit, at da jeg var hestepasser, da snakkede alle sammen til stævnerne. Rytterne grinede sammen på opvarmningen, gjorde grin med hinanden på venskabelig maner, hvis der var en, der lavede en mega bommert inde på banen osv. På hjemturen kørte vi ofte i vorgntog på mortorvejene, for så kunne man holde ind de samme steder osv.
sep 2006
jul 2005
Nu skal jeg jo heller ikk ride de næste mange måneder, så jeg kan slappe af.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hver gang jeg bevæger mig ud på en stævneplads bliver jeg skuffet, både ridning og stemningsmæssigt. Det uanset om det er spring eller dressur.
jul 2005
E
jun 2007
sep 2006
Jeg synes folk på hest generelt rider pænt - men synes pony ridning er blevet træls at se på de sidste år
jul 2005
sep 2006
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.945
Folk ser kun dem de kender og forsvinder ligeså snart at programmet er slut. Nu er jeg godt nok kun med for at se min søster og veninder, men nyder at se deres konkurenter ride, for det er da også hyggeligt.
Inde i rytterstuen sidder alle dem fra stedet og kigger og kommenterer på dem der rider. Især dårlige ting og mangler. Øv, hvor er det trist.
- og nu vil jeg lige rose min egen klub, haha. Vi afholdte kvalifikationer til springstafet og en af de deltagende hold manglede en pony og et par støvler. Og wups, pigen lånte en pony (der også kunne springe;)) og et par støvler. Intet bøvl der og det var de selvfølgelig meget glade for.
apr 2007
Følger: 52 Følgere: 55 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 269
Jeg er meget enig i, at man glemmer at tage hensyn til hinanden generelt på banerne. Jeg prøver altid selv at holde pæn afstand, så vidt det er muligt.
Har godt nok oplevet at en del af de ryttere der har rød sløjfe i hestens hale ikke selv tager hensyn, det er trods alt nu dem der kommer ud til fremmede heste med en "sparkehest", så rød sløjfe eller ej, alle burde holde afstand.
sep 2006
apr 2007
sep 2006
apr 2007
sep 2006
jul 2007
Følger: 134 Følgere: 159 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 2.374
Med military, så det godt nok på højere plan, men der var de forholdsvist ret nede på jorden. I spring og dressur har jeg lidt den samme fornemmelse af begge. Jeg har aldrig set de helt store stævner indenfor det, hvor jeg ville tro det ville være lidt mere nede på jorden da det, typisk, er ældre (selvom det ikke altid tæller) og erfarne ryttere med deres trænere. De kan måske virke mopset, men så vidt jeg forstår på det, holder de god afstand og tager hensyn.
Jeg stresser enormt meget op ude til stævnerne fordi det virker så kaos agtigt med alle de mennesker der, til tider, vandrer rundt over det hele. Med og uden heste. - Det skal dog siges, det ikke er altid sådan jo.
Jeg var til et western stævne med min veninde. Det var noget fuldstændig andet! Folk lånte af hinanden, gav hinanden tips og hjalp generelt helt vildt. Hilste, snakkede om de forskellige hest osv osv. En helt anden ånd der.
sep 2006
apr 2013
Følger: 9 Følgere: 12 Svar: 29
Fordi jeg er lige begyndt at ride en ny unghest til da jeg snart er vokset fra min pony
Og da jeg sidst var til stævne skulle jeg kun starte LC fordi at det er jo en unghest så ikke for høje klasser og der var en der sagde til sin veninde at den der pone altså min pony ikke var fin nok til LC og at rytter burde starte LD bare fordi at jeg ikke har de rigtige støvle mærke jeg har pikuer *staves* jakke og montar ride bukser og så montar ridestøvler men de skulle altså være cavallo støvler
jul 2005
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Tag for ******* hensyn til "hesteryttere" selvom de rider pony. Hold da op hvor har min stakkels unge hest måtte være hurtig med bremseklodserne mange gange. For hun er jo "bare" en pony, så jeg kan bare smutte. Har sågar hørt fra en dommer, at ville jeg ride stævner når jeg var over 16, så måtte jeg bare købe mig en hest. For en pony hørte ikke til på stævnebanen.
Hold da op hvor blev jeg forarget. Det fik den kære dommer så sandelig også at vide.
Men det er virkelig ikke fedt at ride på pony mod heste. Ikke på opvarmningen i hvert fald. Jeg gør det kun for træningens skyld, og min pony er ikke specielt dygtig endnu, så det skal foregå lidt roligt. Men det er da ikke altid det er lige let, for hun skal godt nok kunne flytte røven i en vis fart..
Det var så min opsang!
- Og desuden synes jeg du har så evigt ret
jun 2007
Min hest kan gå et 100 % fejlfrit program, men kan dommeren ikke lide den, så bliver han jordet. Dog har vi efterhånden meget erfaring og får som oftest placering, men husker godt starten hvor vi altid lå i bunden uanset hvor godt han gik. Det bliver nemmere når man ved hvad dommerne vil have. Men det kan jo ende med en opsang til dressurdommere også, den må vi hellere gemme til en anden dag
Opsang til stævneryttere!