{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.686 visninger | Oprettet:

ER JEG DEN ENESTE? - UNDERSTARTER? {{forumTopicSubject}}

Er jeg den eneste der er pisse træt af folk der understarter gang på gang, til feks århusmesterskaberne. Hvis vi nu tager et eksempel som århusmesterneskaberne i weekenden, personligt har jeg aldrig fået nogen placering på c plan i hverken la1 eller la2, når jeg så melder til så melder jeg til noget som svarer til det niveau jeg er på. Når jeg så ser startlisterne og to af de ponyer som starter er på prt+ niveau med rytteren, bliver jeg ganske enkelt rasende. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor man understarter så meget. Det er simpelthen så usportsligt.
Det sker bare gang på gang. Personligt er det ikke om jeg får en roset der betyder noget. Men om der er fair konkurrencer til mesterskaber.
Burde der ikke blive lavet nye regler så det ikke er muligt at understarte så meget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ER JEG DEN ENESTE? - UNDERSTARTER?
  • #1   6. jun 2016 her på Lolland har vi noget der hedder sydhavscup, der skal man starte det program eller højde man er blevet placeret i smiley på den måde er du fx blevet placeret i la2 og mb2 fx så skal du til mesterskabet starte mindst mb2 smiley

  • #2   6. jun 2016 Ja okay, men det er jo netop på c plan problemet også opstår, også er det jo ikke altid de har startet de høje klasser fordi de bare går efter rosseterne smiley

  • #3   6. jun 2016 på D plan udelukker OUT reglerne jo...

    På C plan, der er det rideklubberne som skal lave begrænsninger - for eks. på point eller hvilke sværhedsgrader equipagerne har redet osv...

    Nu er der jo også meget forskellige opfattelser af hvornår man er klar til et givent niveau.. Nogen mener man er klar, hvis bare man kan ride over 50% og andre mener først man er klar hvis man kan ride 65%

    Jeg vil sige, at som dommer der er det ikke sjovt at dømme en equipage der kommer til start fordi de "tror de er klar", og rent faktisk ikke er.. Det er virkelig ikke sjovt som dommer at sidde og give 5 taller osv...


  • #4   6. jun 2016 Altså vi snakker ponyer der har gået nm+ som let ville kunne gå pri+prt som er den anden ponyklasse der går


  • #5   6. jun 2016 Nej, du er ikke den eneste smiley Er ikke selv stævnerytter som sådan, men er med min mor til stævne. Hun rider pt. LB på sin unghest, og vi har flere gange oplevet at til selv LC klasser rider folk rundt på heste som kan lave seriechangementer.. Helt ærligt! Selvom det ikke går ud over mig, bliver jeg godt nok irriteret alligevel smiley

  • #6   6. jun 2016 Og derfor deltager jeg ikke i stævner smiley

  • #7   6. jun 2016 blev lige nysgerrig og tjekkede startlisten - går ud fra det er LA1 kvalifikationen du snakker om. (?)
    Ja der er et par ponyer som har gået højere - men det er jo nye ryttere der starter dem - og et eller andet sted skal de jo begynde. Dejligt for dem at de har fået nogle gode læreponyer. Men fordi ponyen kan gå højere skal rytterne jo også lige lære det. Så - ja undskyld men lige det her sure opstød er lidt uberettiget.


  • #9   6. jun 2016 Nogle gange kan hesten have været skadet i længere tid, og derfor startere lavere.
    Når min skal starte stævner igen, bliver det ikke højere end LC i starten, han har altså gået LA4, men har ikke startet hele 2016, og er ikke redet 100% regelmæssigt, så vil ikke starte ham i LA klasserne, selvom han kan.

    Og hvis det kun har været kvalifikations klassen, kan jeg ikke se det store problem, men er det mesterskabsklassen, kan jeg godt se irritationsmomentet. smiley


  • #10   6. jun 2016 Jeg havde nok ventet med at ride stævne til min hest var klar. men sådan er vi jo så forskellige.

    Jeg ville også blive pisse irriteret hvis jeg skulle ride mod nogen som havde gået meget højere klasser, derfor starter jeg ikke lavere klasser, og er min hest ikke klar. ja, så må jeg vente til at starte til han er. Jeg ville virkelig ikke føle mig særlig stolt, hvis jeg vandt i små klasser på min dressurhest, snerre lidt flov.


  • #11   6. jun 2016 Ryttermærkener (som jo er dem man som udgangspunkt går efter når man rider stævner, det er derfor man SKAL tage dem ved ABC stævner) siger at man til stævner skal starte et niveau der svare til 1 eller 2 klasser lavere end du rider derhjemme smiley

  • #12   6. jun 2016 Jeg kan godt forstå dig. Jeg synes også det er et problem, at der ikke er nogle lidt mere realistiske udelukkelseskriterier ved distriktsmesterskaberne. Her i det sydjyske har vi jo de sydjyske mesterskaber og de går i LA2/LA3 for juniorer, LA4/LA5 for youngridere og MB2/MB3 for seniorer. Mener udelukkelseskriteriet er placering i sværhedsgrad 4 på landsplan! Så kan man godt nok nå at have redet mange MB klasser på distrikts og landsplan og så alligevel have lov til at ride et mesterskab, der går i de første LA-klasser. Ved SJM i år lagde jeg også mærke til, at der var et par stykker, der havde fået placeringer op til MB2, men som så alligevel startede mesterskabet for juniorer som går i LA2/LA3 bare fordi de kunne. Her er det så jeg ikke helt forstår, at man gider bruge sin hests kræfter på det, bare for at have muligheden for at vinde et rødt dækken. Hvis jeg havde en hest der kunne gå til placeringer i MB klasserne, så gad jeg altså ikke ride LA2/3 bare fordi det var et mesterskab. Så rider man altså også kun for at vinde og for at kunne blære sig med pokal og rødt dækken bagefter, for pengepræmien er jo ikke engang en specielt stor sum i det regnskab. For mig er stævner en kontrol af, om man er på rette vej i hestens uddannelse og derfor mener jeg også kun man bør starte et mesterskab, hvis klassen, det går i, passer nogenlunde til det uddannelsesniveau, man som ekvipage er på på det pågældende tidspunkt. I øvrigt er der jo ikke nogen, der forhindrer en juniorrytter i at starte som youngrider eller en youngrider i at starte som senior, hvis den klasse passer bedre til ens niveau. Skal måske lige for en god ordens skyld orientere om, at jeg ikke selv deltog ved SJM i år, så det er altså ikke bare "sure opstød" fordi der var nogen, der var bedre end mig smiley

    Selvfølgelig er det ok, at man starter lavere end hesten har gået, hvis det var med tidligere rytter og man lige skal lære hesten at kende. Og jeg synes også det er helt fair, hvis hesten har været skadet, at man så går lidt ned i klasser, når hesten skal i gang igen. Men det andet forstår jeg ikke at man vil være bekendt eller gider bruge hestens kræfter på, og jeg synes virkelig distrikterne skulle få ændret lidt på deres udelukkelseskriterier.


  • #13   6. jun 2016 Du er ikke den eneste

    Jeg har oplevet det i både spring og dressur

    I dressur fx ride mod selma ( DM rytteren ) på samme pony ( heldigvis rider hun igen pri12 nu igen )

    I spring har jeg oplevet flere heste der har sprunget m klasser som rider lb med samme rytter





  • #15   6. jun 2016 jeg kan forstå hvis rytteren er helt rå inden for stævne verden at man starter nemt ud selvom hesten har startet stort

    eller omvendt hvis hesten er rå men rytteren er god

    men hvis både hest og rytter har startet stort dog ikke sammen så skal man ikke starte nemt bare fordi man kan i følge reglerne

    det er okay hvis man fx siger rytter har startet LA5 og hesten LA5 at man lige som det første stævne overhovedet sammen lige tager en LC1 for lige at se hvordan pokker går det lige at ekvipagen er afsted sammen

    men hvis man går helt ned og starter LD1 og bare bliver ved med at ride det til man er udklasset
    og så begynder man på LD2 til man er udklasset
    så LC1 til man er udklasset osv.

    samtidig med at man der hjemme ligger og rider MB MA øvelser
    så er det taber stil


  • #16   6. jun 2016 Altså hvis der ikke er lavet nogen udelukkedskrav, så er det teknik set ikke snyd at gøre sådan. Man kan jo så diskuterer hvorvidt det er usportsligt.

  • #17   6. jun 2016 Forstår godt hvis de skal lære ponyerne at kende, men nu har jeg set begge in action og de ville sagtens kunne ride højere. Det er altså ikke fordi jeg bare gerne vil have roset og vinde osv, men fordi jeg synes det er så fandens usportsligt.

  • #18   6. jun 2016 Rosa og Mulerne: Den der hvor nogen siger, at hesten/ponyen har gået langt højere klasser med anden rytter, den giver jeg ikke meget for.
    For det er jo netop med en ANDEN rytter!

    Jeg har sgu også startet LC1 dressur på en hest, som har gået landsplan i spring og kunne øvelserne i dressur til M-klasserne, men det ændrede da overhovedet ikke på, at jeg startede LC1 på den - ja jeg snakkede sågar med ejer af hesten om, at jeg måske bare skulle starte LD1 eller LD2, men vi blev enige om, at jeg kunne ride en LC1 på hesten.
    Dette var det allerførste stævne, som jeg red overhovedet, og jeg havde ikke redet hesten særlig mange gange inden - men hvis nogen havde kigget ind på hestens resultater, ville de da helt sikkert synes det var fuldstændig urimeligt, at hun var startet så lavt smiley

    Og bare lige for god ordens skyld; jeg vandt ikke klassen, bare fordi hesten har gået meget højere og kunne gå meget højere med anden rytter smiley


  • #19   6. jun 2016 Det er så træls. Rider tit mod en som har vundet mange lb'er og la'er til over 70%, men forsætter i de klasser.

  • #20   6. jun 2016 kan kun give dig ret.. Det ser vi desværre også til vores stævner... Det er som om det KUN handler om den skide roset

  • #21   6. jun 2016 Præcis, tænker tit over det, specielt fordi os som 'bare' har helt normale ponyer som kan gå et stabilt program i det vi nu rider ikke har en chance. Personligt har jeg startet mange klasser uden placeringer. Hvor jeg feks en anden gang har redet to la1'er og vundet begge på samme dag. Forstår bare ikke hvorfor smiley

  • #22   6. jun 2016
    Jeg bliver lidt træt af folk der rider rundt og viser højere øvelser end de starter. Fx rider LC men frisk render rundt og rider versader, schenkelvigning og andet på opvarmningen.

    Bare fordi hesten kan, behøver man ikke tvære det ud i andre der starter LC og har problemer med at få hesten rundt i en ok galop.


  • #23   7. jun 2016 At de rider versader på opvarmning ser jeg ikke noget galt i. Det gjorde jeg også selv da jeg red LC. Det er en super måde at få ponyen/hesten igennem på.

  • #24   9. jun 2016
    Muligt hesten kan, meeen gem det gerne væk.
    Jeg har set folk der red både schenkelvigning, versader, traversade og andet herligt til opvarmning i LC. Så får man altså lidt lange patter når man i forvejen kæmper med ens dame der ikke er helt enig i at hun skal gå til stævne.


  • #25   9. jun 2016 hmm vil det ikke være det samme som man til en spring klasse på 40cm

    valgte at sætte opvarming springet op til 110 cm


  • #26   9. jun 2016 Tja, Ina.. i princippet jo, men der er regler for at opvarmningsspringet ikke må være mere end 10 cm. Højere end den klasse man skal starte.
    Det kan man ikke rigtig lave i dressur. smiley


  • #27   9. jun 2016 Men Krikken, hvorfor skal man gemme noget væk, bare fordi andre har et andet problem med deres heste? Hvis det er det, som fungerer for ekvipagen under opvarmning, ser jeg ingen grund til, at man skal "gemme det væk", bare fordi andre måske har et eller andet problem med deres egen hest.

    Jeg ved da, at flere bruger versader, renverser, kontraversader og schenkelvigninger til at løsgøre hesten, og det skal man da ikke lade være med, bare fordi man kun skal starte en LC, hvis det er den type løsgørende, som virker bedst for hesten? Tror at det i absolut langt de færreste tilfælde handler om at "blære sig", når nogen ligger og laver sådanne ting på opvarmningen.


  • #28   9. jun 2016 møffe hmm er det ikke "bare" at sige man må ikke ride højere øvelser end hvad man skal lave i klassen så

    LD skridt trav
    let ridning ned sidning

    (så self kan der ske uheld at hesten får et chok og begynder at galopere men det kan man jo se forskel på )


  • #29   9. jun 2016 Jo, det kunne man godt, men så ved LC kommer problemet.
    Min fungerer ikke uden løsgørende opvarmning, så hvis der pludselig var regler om ingen versader osv. Hvis du starter LC, så er det, det samme som at sige til mig, du må ikke ride din hest rigtigt. For jeg vil, som mange andre jeg kender, have en mega stiv hest uden løsgørende arbejde. smiley


  • #30   9. jun 2016 Hvis jeg ikke måtte ride (specielt) versader på min hoppe, bare fordi jeg kun startede LD eller LC, så ville min hoppe IKKE blive en fornøjelse, hverken at ride på eller at se på. Hun ville være noget så stiv, da jeg ikke har haft muligheden for at varme hende ordentligt op så, og det vil jeg simpelthen ikke byde min hest. Hun skal ikke arbejde, hvis hun ikke er arbejdet tilpas igennem i kroppen, bare fordi nogen synes det ville være forkert smiley

  • #31   9. jun 2016 så er det der man må sige det må være jeres udfordring

    hvor andre har en udfordring at lave en pæn overgang fra trav til galop og tilbage igen

    ellers er der mulighed for at starte højere klasser hvor man så skal lave de øvelser i programmet og derfor på opvarmningen


    undskyld men der er jo en grund til at spring ikke må være højere end 10 cm end klassen

    det er jo for at vi ikke har nogle som ligger og springer 110 i 40 klassen for at de kan få en hest der kan bruge ryggen bedre eller sætte fra i god tid eller andre fordele


  • #32   9. jun 2016 Der er også grund til DRF ikke har lavet øvelses restriktioner i dressur.. højst sandsynligt fordi de ved, en velreden hest kræver, at den er løsgjort gennem hele kroppen.

    Og hvis det er sådan, så skal de andre, som brokker sig over understartere vel også bare se det som en udfordring, hvor andre har udfordringer med at lave pæne overgange.
    Der kan jeg ikke rigtigt se forskellen.. hvis det er så stort et problem, er det jo fordi man rider for placeringen, og så er man jo lidt samme sted som alle understarterne.


  • #33   9. jun 2016 møffe meningen er jo at konkurencen skal være lige

    så rytterne har de samme udfordringer

    så vi ikke har nogle som skal udfordres
    både på deres overgange
    og af dem som understarter


  • #34   9. jun 2016 Jeg kan hurtigt vende den om: At andre synes det er "unfair", at jeg varmer min hest op, ved at ride versader på opvarmningen, det er deres problem smiley

    Undskyld mig, der skal selvfølgelig være plads til alle på stævnepladserne, og folk som er mere end klar til at starte LA skal selvfølgelig ikke tulle rundt på LD/LC niveau, men jeg kunne godt nok ikke være mere ligeglad med, hvad andre synes om hvordan jeg opvarmer min pony, så længe jeg ved det er det bedste for min, så kan de såmænd være lige så mopsede som de har lyst til - for det kan vel heller ikke passe, at jeg skal "tvinges" til at starte en højere klasse, som jeg og min pony ikke er klar til, bare fordi vores problem ikke ligger i at lave en overgang, som Julie på Musse måske har problemer med, eller at mit problem ikke ligger i at lave en pæn slangegang, som Amalie på Flicka har et problem med?

    For jeg ved da godt, at hvis jeg ikke opvarmer min pony korrekt, ja så FÅR jeg problemer med at lave en pæn overgang, lave en pæn slangegang osv., fordi jeg ikke giver min pony de optimale forhold - og dét skal ingen andre ryttere godt nok stikke deres næser i, når det ikke er fordi jeg ligger og laver øvelser, som er langt over niveauet, men nu er min opfattelse nu engang den, at sådan noget som versader, schenkelvigninger og diverse andet løsgørende, er noget som man inkorporere i den daglige træning relativt hurtigt; jeg har redet versader på min, siden hun var 4½, ikke i længere tid af gangen, men en enkelt langside hist og pist i løbet af opvarmningen på begge sider, ganske simpelt af den grund, at jeg og min træner vurderede at det var det mest optimale for min pony, for at hun kunne udfolde sig korrekt, og det har virket fantastisk for min pony - så jeg ville da ikke lade være med at lave dem på opvarmningen, når de er en del af min daglige træning også?


  • #35   9. jun 2016 okay så skal vi også bare sætte springene op til 110 i en 40 klasse hvis det er det vi har lyst til

    fordi hvis vi ikke rider høje spring på opvarmningen

    så får vi nogle flade hop inde på banen og derved nogle bomme


    så kan jeg være fuldstendig ligeglad med de andre

    fordi det er det min hest og jeg har brug for

    og det er det vi træner der hjemme hvorfor så lave min opvarmning om
    fordi rideskole lotte har problemer med at få hesten hen til springet fordi der er fyld ved bommene


  • #36   9. jun 2016 Jeg kan faktisk heller ikke se, hvorfor nogen, som er så absolut klar til at starte LA, vil have lyst til at tulle rundt i LD/LC klasserne - jeg keder mig EKSTREMT i de her små klasser, men faktum er, at sidste år måtte min pony højest starte LC (4 års), og på daværende tidspunkt var hun faktisk ikke klar til andet end LD, da vi red stævner, og i år er hun gået lidt igang med LB herhjemme til træning, men dyret vil selvfølgelig ikke gå i trailer nu, så vi kommer da slet ingen steder pt. smiley

    Men fordi min kan gå versader, og enkelte trin af schenkelvigninger (vi snakker ikke mere end et par stykker endnu!), så starter jeg hende da ved gud ikke i LA - ja ikke engang LB - endnu, for hun er ganske simpelt ikke klar til de klasser endnu, og jeg synes i og for sig, at en understarter er lige så irriterende som en overstarter, for det er simpelthen ikke fair over for hesten, hvis den bliver kastet hovedkulds ud i en LA1, men i realiteten kun vil kunne gennemføre en LC nogenlunde, men rytter ikke gider ride de lave klasser.

    Jeg ser frem til, at min ikke skal gå de lave klasser mere, men hvis min mente, at hun fremover ville suse direkte ind i traileren, som hun har gjort tidligere, ja så kørte jeg da ikke ud og startede højere end LC på hende de første par gange, for jeg skal dælme ikke smide hende ud i noget, som hun ikke er 100 % forberedt på, bare fordi jeg keder mig i de små klasser.


  • #37   9. jun 2016 Nu er der jo ikke nogen ved sine sansers fulde fem, som har lyst til at starte noget så lavt som 40, hvis de rent faktisk springer 110 derhjemme til træning. Det kan jeg godt nok ikke forestille mig, så er man da den mest bagvendte springrytter jeg nogensinde har hørt om.

    Og som Møffe har pointeret, så er der regler ang. opvarmningen til spring, så du kan slet ikke sammenligne opvarmning til dressur og til spring.

    For jeg vil da så absolut sige, at hvis man har en springhest, som ikke kan finde ud af at springe pænt over de små spring, så skal man have redet hesten noget bedre. For den skulle da godt nok ikke gerne kunne hoppe 110 fejlfrit, men rage bomme i 40, så er der noget galt med rytters uddannelse af hesten, og så hedder det skisme tilbage på skolebænken - i hvert fald i mit hoved.


  • #38   9. jun 2016 rosetter og fordi alle andre under starter og fordi man "ikke tør"" andet

  • #40   9. jun 2016 Som alle de andre gange det her emne har været bragt op så er der jo et par forskellige løsninger på problemer. Hvoraf det faktisk kun er en der reelt er en løsning.

    Enten må man jo holde sig hjemme til man er bedre forberedt. Jeg mener helt alvorligt ikke man er klar til at starte Lc hvis man har bøvl med de overgange der er i det program. Det er jo der sværhedsgraden ligger i Lc, så det er det der skal være på plads førend man starter Lc. Og at man bare kan ride nogle programmer hvor man skal ride versader fordi hesten formår at løbe op ad langsiden mens den kigger indad, det viser jo bare at man overhovedet ikke har læst de højere programmer. Man skal først ride versade i La4 til ridestævne, der skal man så også kunne ride samlet trav, bagpartsvending, kontragalop etc. Versade er den letteste af de øvelser og klart den mine heste lærer først af de nævnte,

    Nå men den egentlig løsning på alt det her er jo at man går ind i stævneudvalget eller distriktsbestyrelsen og dermed er med til at lave reglerne. Der kan man have indflydelse på udelukkelseskriterierne ved stævnerne og hvilke klasser der afholdes. Man kan jo foreslå at der afholdes to La'er. En for ryttere der har redet til over 70% i La før og en for dem der ikke har. eller hvad ved jeg, hvad man kan finde på af udelukkelse.


  • #41   9. jun 2016 hmm kender da en som har en fin B hest som hun ligger og starter 70 80 og enkelte 90 på

    samtidig med hun ligger billeder af spring på 125 på nettet


  • #43   9. jun 2016 nanna men 125 cm og starte 70 80

    kunne forstå hvis man startede 70 80 at man red 100 der hjemme


  • #45   9. jun 2016 nanna har det stadig sådan at så længe man kan på enkelt spring

    så ligger man ikke og roder rundt der nede så tager man sig sammen og kigger på nogle 100 klasser


    specielt også når man som rytter har været på C plan og hesten på B plan (i mange klasser)

    og nu kan man også starte stil spring S4 og der er der jo konkurrence i klassen


  • #46   9. jun 2016 Så fordi en hest nu kan klare 135 på enkelt spring, så kan den også klare det på bane? arg, den må du sgu længere ud på landet med.
    min springer let 130-140 på enkelt spring, men han kan absolut ikke klare en bane på den højde! Så fordi jeg træner 130 på enkelt spring hjemme, så skal jeg starte 120 ude? - nej tak!
    Man springer jo netop højere hjemme, for hesten har overskud til klasserne ude


  • #47   9. jun 2016 møffe der er lang fra 125 til 70 80

    det er ca 50 cm

    hvis man springer 100 hjemme kan man godt starte 70 80


    110- 80 90
    120- 90 100
    130-100 110

    det kan sagtens lade sig gøre også selvom man kun har 2 spring hjemme at gøre godt med og derved ikke kan lave en bane


  • #48   9. jun 2016 Det kan godt være, det kan lade sig gøre, men det byder jeg absolut ikke min hest. Den skal være stort set sikker i det den starter.

  • #49   9. jun 2016 det kan den da også være selvom man kun kan stille 2-3 spring op og så lave baner ud fra det

  • #50   9. jun 2016 Jeg må indrømme at jeg ofte synes at dem som brokker sig over ryttere som rider "for lavt", det ofte er som som rider "for højt" selv og DERFOR ikke får de gode point...

    Lad os tage LA for eks.. Jo jo, måske man kan kaste sin hest/pony rundt i øvelserne, mens den "går til biddet" og ser pæn ud på billeder... MEN at den rent faktisk ikke svinger igennem i ryggen, ikke har aktive bagben, ikke er løs fortil - men bare "bøjer nakken"... Er det kun sådan nogle ponyer/heste vi skal se i LA klasserne, og så skal dem som rent faktisk er KORREKT redet, og svinger i kroppen - ja de skal huhej op i klasserne og presses - fordi de går korrekt og svinger???

    ej den er jo ikke fair...

    og bare fordi en pony/hest har gået for eks. PRI eller MB med en anden rytter - Så ser jeg absolut INTET galt i at en ny rytter går ned og starter den i nogle LC klasser.. Man skal jo altså lige lære hinanden og kende, rytter skal lære hvordan hesten reagere på stævne pladsen, hvor meget opvarmning dyret bør have osv...

    Og at ride "højere øvelser" på opvarmningen - jah - det er da i orden.. (men jo, jeg kan godt huske da jeg selv var mindre rutineret, at jeg synes det var DYBT provokerende, når jeg red rundt på min hest i en LC som knapt kunne gå til biddet, at der så var nogen der red sidelæns også)... På min tidligere lånehest har jeg sågar redet "passage" på opvarmningen i en LA2 - Men det betyder jo bestemt ikke at han var klar til sct geo smiley Han havde bare godt af at komme ind og sætte sig lidt ekstra lige inden vi skulle på banen..


  • #51   9. jun 2016 Altså nu synes jeg ikke selv jeg starter for højt når jeg starter en la1, eftersom jeg næsten er udklasset.
    Har redet næsten 65 % på C plan.
    Mit problem ligger i når jeg går ind laver et fint program til cirka 65 % så kommer der nogen som rider 70+ fordi de kan, eller som jeg oplevede til sidste c stævne som bare rider deres pony bag lod så den stritter med forbenede og mangler inderundertrædning, men kan sagtens lave øvelserne.
    Personligt er mit problem f.eks på opvarmning at jeg har et handicap i min ene arm så jeg har svært ved at sidde lige og har fået en ekstrem dårlig vane. Derfor kan jeg godt gå og blive lidt træt af når ryttere der bare sættter sig op og rider en la1 som havde de ikke lavet andet hele livet bliver ved med at starte dem.


  • #52   9. jun 2016 Jeg synes nu efterhånden dommerne er blevet ret gode til at dømme efter det der står i forceringerne. Kan selv ride pæne la programmer men møder da tit toplækre ponyer/heste med super gangarter. Og ja - det er det der skal til for at få de høje point. Vil man være med i toppen er et pænt redet program bare ikke nok. Der skal mere til. Hestematerialet er bare på et højt niveau efterhånden.
    Synes også emnet kom en smule af sporet.
    Der er jo stadig OUT til D-stævner. Men igen. Dem du startede med at hentyde til har altså ikke startet ret mange C-stævner og ja - mesterskabsklasser er da spændende og kan egentlig godt forstå mange starter dem.


  • #53   9. jun 2016 Forstår da sagtens at mesterskabsklasserne er spændende, men nu synes jeg personligt bare ikke at jeg hvis der var en lb mesterskabsklasse kunne tillade mig at ride den, fordi jeg rider la1+ til stævner og er påbegyndt travers til træning. Men ja det er fair at have lækre ponyer, det har jo ikke noget med det at gøre. Det har noget at gøre med at nu når jeg er klar til stævner at ride la1/2 så rider jeg ikke lc eller lb, bare fordi jeg gerne vil have roset og en flot procent


  • #54   10. jun 2016 Altså at du har et handicap og har svært ved nogle ting - det kan jo umuligt være andres problem? (ellers misforstod jeg dig?)... Hvis du har det stramt med andre ryttere bare kan sætte sig op og ride en LA1 uden problemer, så skulle du måske overveje at forsøge at blive klassificeret som pararytter (her tænker jeg pga dit handicap), der ville der jo være ryttere der kæmper lige som dig...

  • #55   10. jun 2016 Tror du misforstår mig, jeg har svært ved nogle af tingene ja. Men er slet ikke klar over om det er omfangsrigt nok til at blive pararytter. Dog har det ikke som sådan noget med sagen at gøre. Jeg mener personligt at hvis du sagtens og let kan ride en la1 till 68+ % så er du færdig med det program. Fordi hvis du kan det så lad da dem der kan ride 67% eller 65% få en chance, så det ikke bare handler om rosetjagt. Men kan godt høre vi er meget uenige her.

  • #56   10. jun 2016 Asta.
    Hvad så hvis man ikke er tilfreds før et program er redet til 68+?
    Man ved jo heller ikke på forhånd at man kan ramme den procent. Så der vil jo altid være nogen der kommer ind og rider til over 68, hvis det er , jden procent de vil kunne opnå, før de går videre.

    Nu vil jeg så heller ikke mene at procenten er det vigtigste, at forholde sig til før man går videre.
    Det sker, oftere end du nok tror, at man kan ride til 68+ men have en øvelse man ikke kan få til at fungere.
    Jeg ville aldrig starte la3 hvor der er overgang til skridt fra kontra galop og anspring igen, før min hest 100% kan gå kontra i la1-2. Og være 100% i de galopanspring fra skridt ila1-2.
    Så er det ikke nok at få 68, hvis jeg får under 7 point hver gang i de øvelser.


  • #57   10. jun 2016 Tror ikke man bliver enig om det her. Men vil så også sige at vi altid ser sådan på det, at man i dressur konkurrerer mest mod sig selv = der skulle jo gerne ske en udvikling i ens ridning så resultatet bliver bedre efterhånden. At der så kommer nogen der er bedre/har bedre hestemateriale - tja - det er der jo ikke noget at gøre ved. Hovedsagen er at man er tilfreds med det man selv har redet og har gjort sit bedste - samt kan se hvad der kan forbedres til næste gang.

    Min mor havde f.eks. sin hest med til stævne for første gang i år og red LD2 til over 69% (endda med fradrag for fejl). Det er en godt gående hest men urutineret og savner endnu balance og programmet kunne rides endnu bedre = til højere %. Må den så ikke starte LD mere? - den har slet ikke balance nok i galop endnu og har svært ved at lave anspring.

    Men håber da du får et godt stævne og at I gør jeres bedste smiley
    Tænk positivt og nyd det!


  • #58   10. jun 2016 Ja det er ALTID pokkers træls at få "bank" af andre ekvipager, og vi bliver skolet i, at du rider for at vinde....ikke kun for at deltage !

    Når man så ikke vinder, så kan man jo kun skælde ud på :
    Hesten/ponien var "dum"
    Dommeren var "dum" og "unfair" "kan kun lide brune heste" ect
    Sig selv - sker sjældent for man er jo selv det u-opdagede håb for OL i 2020
    ALLE de andre ekvipager til stede, både på opvarmning og i klassen.

    Og nu kommer det trælse lærdom her i verden - verden er uretfærdig !
    Der er ALTID nogle, som har råd til bedre heste/ponier, har en bedre underviser, har bedre muligheder for at komme ud og starte stævner, har råd til bedre sadler ect. Og så er der også nogle som har mere talent.....

    Så kan man selvfølgelig "skælde og smælde" over alle de med uretfærdig " bedre pony/hest, bedre, udstyr, forældre, trænere, trailer ect". Og det værste er, at man bliver ikke mere tilfreds eller glad af dette, og tingene går ikke væk af den grund. Og det allermest værste er, at hvis du hver gang du rider på opvarmningen fokuserer på alle de uretfærdige "andre", så mister du fokus, bliver sur, og så rider du dårligere.

    Jeg red forleden dag min første MB1 på c-plan på min lille lavstammede, middel gangart, ollebolleblanding - og jeg var verdens lykkeligste rytter da jeg blev andensidst med 61%. Hvorfor nu det - jeg burde nemlig have været grøn af misundelse ?
    Jeg red mod heste, som havde kostet 1,5 mill kr og 3 mill kr som 3 års !!! Selvfølgelig er det nogle herrelækker gangmaskiner, flotte flotte heste.
    Jeg red mod ryttere, som rider undervisning flere gange om ugen ved helgstrand. Jeg red mod ryttere, som red på heste, som havde gået INT 1 med Andreas helgstrand. Jeg red mod ryttere som red på heste, som tidligere havde startet GP på landsplan.
    Ryttere som havde grooms med, ryttere som kom i lastbiler med living, ryttere som med garanti ikke red rundt i en wintecsadel smiley

    Men jeg red for mit eget mål - nemlig at ride mellem 58-60% i en MB klasse på c-plan.
    Og selvom jeg mistede 6 point = 2,5% pga to fejlridninger ( jeg var nervøs), så var min heste en GUTTERMAND, så sød, så god, så rar, så nem - at han var min verdensklassehest smiley

    Var de andre ekvipager så nogle "lede understartere " njaaaaa de havde nok allesammen en god grund til at starte de små MB-klasser. Den ene vidste jeg har stået skadet i flere år, så de starter blidt ud med den - det er da i orden og god horsemanship overfor hesten. Andre ekvipager var gamle erfarne heste med youngriderryttere på ryggen, og hvis de skal starte landsstævner, så skal de ud og ride 2 x +65% i en MB på c-plan, så det var jo så bare lige det stævne hvor jeg også red ved - men de skal jo vælge et stævne at gøre det ved.

    Min den "unge" på 8 år er det lang tid siden jeg har startet stævne på sidst - han går MB med min berider, og er blevet B-hest, men jeg er altså den lalleglade amatørrytter, og hvis jeg skal ud og starte på ham, så bliver det sørme ikke MB, men nogle la3-5 til klubstævne. Han er sådan en hest, hvor det enten spiller maksimalt, og så kan selv jeg ride til placering på c-plan - og ellers kommer vi ikke op til dommerhuset den dag. Men han er da nok sådan en hest, hvor folk ude til klubstævner synes jeg understarter, hvis han har en god dag.

    Så mit råd er - forsøg at kig ud over det "uretfærdige i livet". Kig på dig selv, sæt dit eget mål, og hvis du bagefter kigger på de andre på opvarmning, så tænk at de nok er der af en grund, måske en du ikke lige kan se her og nu.

    Mvh Charlotte


  • #59   10. jun 2016 Jeg synes bare ikke man kan vurdere ud fra procenter, om man skal videre eller ej..

    Der er STOR forskel på hvad man får af de forskellige dommere.. Tag for eks. min tidligere lånehest, der var nogle dommere som altid havde ham mellem 68-75% i hans programmer, næsten lige gyldig hvad.. og ved andre dommere der lå han altid mellem 60 og 63% så det er jo MEGET forskellige afhængig af hvilken dommer man rider hos, hvordan procenterne ender ud...

    så jeg synes ikke man kan vurdere ud fra procenter, om folk understarter eller ej


  • #60   10. jun 2016 nej det synes jeg faktisk helt basalt heller ikke, men synes at når man har redet et program tilstrækkelige mange gange til rigtig gode procenter, så går man højere op. Det er selvfølgelig altid fair at man skal prøve det et par gange smiley

  • #61   10. jun 2016 Jeg er meget uenig med dig - Men det er nok også fordi jeg er dommer, og kan se det fra "den anden side af buret"...

    Personligt så ELSKER jeg at få lov til at give karaktere fra for eks. 2-9 i en og samme klasse... Men det skal være ret så gode ponyer/heste og ryttere, før der kan smides 8 og 9 tallerne...

    Det er simpelthen så kedeligt at sidde og dømme en klasse, hvor alle equipagerne er 6-7 tals equipager, og kritikken bliver utrolig tam med de samme karaktere igen og igen...

    Så er det, når man sidder som dommer, virkelig befriende når der kommer en ind på banen, som går super fint og man kan få lov at bruge nogle af de høje karaktere smiley

    Dermed ikke sagt at jeg "stemmer for" at starte under niveau... Der er, og vil altid være, bare delte meninger om hvornår man skal videre op i klassen.. Og lige der, har mine holdninger ændret sig efter jeg blev dommer selv smiley


  • #62   10. jun 2016 Hvis rosetten er vigtig, så kom til sløjfestævne i Hedensted d. 23-24 juli. Vi har fra ld-pri og mb0 smiley

  • #63   11. jun 2016 Tror du misforstår det Frederikke, det er ikke rossetten, men at man starte la1 selvom man sagtens kunne ride pri..

  • #64   11. jun 2016 Det virker bare ofte som om det er rosetten og ikke turen der er vigtig. For at en pri rytter stater la1 mod dig, burde da ikke betyde noget hvis en god tur var det vigtigste smiley

  • #65   11. jun 2016 Jeg synes bare det er virkelig usportsligt og ikke særlig god stil...

  • #66   11. jun 2016 Haha, jeg kunne også snildt fanges i en schenkelvigning og kontraversader på opvarmningen til en LC1 på min part, hvis vi skal ud og starte. Hesten er teknisk svær og den er lidt stiv i betrækket, så den skal rides og bøjes godt igennem, før den er løsnet op og arbejder korrekt. Én ting er hvad vi træner HJEMME, noget andet er hvad vi starter ude. Der er forskel og jeg har heller ikke startet i næsten 10 år, så jeg kan simpelthen ikke tage mig af at en eller anden føler sig uretfærdigt behandlet, fordi jeg er så fræk at lave en sidebevægelse eller 5 på opvarmningen... Så kan det sgu godt være at nogle har problemer med en lige skråt igennem eller en pæn slangegang. Jeg har problemer med slangegange, volter, skråt igennem, sving, bæring og afspændthed, hvis hesten ikke er redet godt igennem, så det giver vel det samme.



  • Susling
    Susling Tilmeldt:
    jul 2009

    Emner: 3 Svar: 37
    #67   11. jun 2016 Jeg har engang startet LC1 og LC2 i en periode på en hest som normalvis gik LA2-3 stykker. Hesten var skadet, og måtte ikke rides med ret meget samling eller på noget meget mindre end en 20-meter volte. Jeg red mine programmer for mere eller mindre løse tøjler, og hesten gik bare og lallede. Den eneste grund til jeg overhovedet startede var fordi jeg tænkte, at det kunne være god træning for hesten, der ellers havde det med at kigge en del og blive rimelig bange for banepynt med videre. Her gik den jo bare helt afslappet for løse tøjler i en stævnesituation, og det var virkelig gavnligt for den!

    Jeg fik aldrig placering i nogen af de LC1'er jeg startede. Til gengæld oplevede jeg SÅ mange andre ryttere der fik sindssygt ondt i måsen over, at jeg startede LC1 på min LA-hest. Jeg forstår stadig ikke hvad problemet var.


  • #68   11. jun 2016 Jeg må indrømme jeg også selv laver sidebevægelser bagbarts vendinger øgninger versader anspring fra skridt ( lidt travers nogle gange ) m.m for at få ham løs og smidig


    Det er i en lb og rider ikke højere en la endnu smiley men på den måde for jeg ham løs afslappet, lydig frem ad gående


    Så jeg for det sidste ud af ham
    smiley


  • #69   11. jun 2016 Johanne: Hvordan kan anspring fra skridt og bagpartsvendinger være noget, som løsgøre hesten? smiley
    Jeg forstår versader og sidebevægelser, men det andet ser jeg slet ikke som løsgørende.


  • #70   11. jun 2016 Tja, er de udklasset er det ikke fair.
    Men det er jo op til folks egen samvittighed til d stævner.
    Jeg kan ikke se problemet når det er til c-stævner, og især mesterskaber.
    Til diskrets mesterskabet i d10, måtte man som u25 ride, hvis man ikke havde placering i højere end sværhedsgrad 3 på b plan ( mener jeg) og mesterskabet gik i la2-3.
    Sådan er det at ride stævner, pisse unfair og skide svært... Man skal ride for sin egen skyld, for at blive bedre, og have noget at træne på. Kan man så også vinde, så er det jo fedt ??


  • #71   12. jun 2016 Cecilie det er det der gør ham mere lydig og for mere afskub

    Og han for mere energi og bliver mere afslappet m.m smiley så det er ikke så meget løs gørende smiley


  • #72   12. jun 2016 Susling, jeg kan godt forstå at folk var trætte af at du gik ned og red LC hvis du normalt red LA, men jeg går ud fra du ikke var udklasset og så må du jo sådan set gerne smiley

    Det er dog noget jeg aldrig selv ville gøre fordi jeg ikke synes det er fair for de andre som kan have problemer eller begrænsninger som gør at de måske aldrig kommer til at starte højere og derfor synes jeg ikke ekvipager der starter LA har noget at gøre der smiley
    Jeg har selv en hest som har stået skadet længe og som kigger meget, men har aldrig overvejet at starte den lavere på grund af det smiley Jeg venter i stedet lige de ekstra måneder på at den er klar så vi kan komme ud og starte de klasser hvor vi hører til smiley
    Jeg ville heller aldrig tage en hest med skade og begrænsninger på hvad den måtte med ud og kigge da de nemt kan springe rundt og man nemt kommer til at lave mere end man må hvis man skal forbi noget, men det afhænger også meget af hvordan hesten er, og ved intet om din smiley
    Og det er slet ikke for at sige du ikke må ride LC, det er bare for at komme med min synsvinkel på det, for tror det handler meget om holdning omkring det smiley


  • Susling
    Susling Tilmeldt:
    jul 2009

    Emner: 3 Svar: 37
    #73   12. jun 2016 Kathrine, jeg kan egentlig godt se hvad du mener. Jeg ved jo selv, at jeg er der for at min hest kan glo det den skal glo og blive lidt trykkere ved situationen. Men udadtil ser det selvfølgelig ud som om jeg kom ridende på mit LA-kræ med intentionen om at vinde det hele. Det er jo nogen år siden, og dengang meldte man til stævne ved at send en blanket med posten - og opdagede at der var stævne fordi der blev hængt opslag op på tavlen i ridehuset. Jeg kan huske, at der også altid stod klubbernes reglementer på de der stævne-info-sedler, og så startede jeg jo bare der hvor jeg gerne måtte. Egentlig kunne jeg jo bare have startet uden for konkurrence, men det koncept tror jeg aldrig jeg tænkte over dengang.

    Ret skal være ret, folk blev såmænd også flinkere efterhånden som det gik op for dem at jeg egentlig bare var der for at ride rundt for løse tøjler - jeg tror det var "rosetjægeren" de var bange for, og eftersom jeg aldrig vandt noget som helst og altid var nummer sjok, så holdt det jo ligesom op.

    Min havde en seneskade og var i genoptræning - den gik på fold som normalt, men ridning var for meget løse tøjler og med gradvist mere samling over et halvt års tid eller sådan noget. Det var meget en kigge-på-alting-hest, så jeg tænkte at jeg kunne bruge tiden på at gøre den lidt mindre kiggende. Vi trænede også "farlige sten i vejkanten" en hel del, og det kom den faktisk over. En måneds intensiv stenkigger-træning, så var stenene i vejkanten pludselig ikke så farlige mere, haha!


  • #74   12. jun 2016 Kan også sagtens forstå hvorfor du gjorde det, det var også for at komme med holdningen der er modsat fordi jeg også selv ville være træt af det hvis jeg kæmpede for overhovedet at kunne ride en LC og man så, så at der kom en der red højere smiley
    Det har jeg nemlig selv oplevet da jeg red LB på min lidt umulige pony og kæmpede for overhovedet at kunne være med, og der så kom en som normalt startede højere men som gik ned på grund af skade, men den vandt så det hele fordi den klart var bedre smiley

    Men dejligt folk også kunne se at du ikke var der for at vinde, folk er også ret hurtige til at blive fornærmet og snakke om folk der starter noget som andre ikke mener de burde smiley


  • Susling
    Susling Tilmeldt:
    jul 2009

    Emner: 3 Svar: 37
    #75   14. jun 2016 Mange dømmer også hårdt, hvis de kender hesten og rytteren tror jeg. Hvis nu de træner LA1-LA2 øvelser hjemme, men ikke rigtig har helt styr på det endnu, og derfor vælger at starte LB, så kan jeg godt forestille mig at nogen får ondt i måsen, fordi "de jo rider LA derhjemme".

Kommentér på:
ER JEG DEN ENESTE? - UNDERSTARTER?

Annonce