2.822 visninger
|
Oprettet:
D-stævne licens {{forumTopicSubject}}
Ja, så er der så ny ballade: https://www.rideforbund.dk/Information/Nyheder/2017/12December/Indfoerelseafdlicens.aspx
"Fra 2018 skal alle ryttere, der rider D-stævner, have en rytterlicens hertil – en D-licens. Herved får rytteren mulighed for at få registreret sine resultater på DRF Go!"
jul 2005
Følger: 67 Følgere: 109 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Det vil i fremtiden kunne stoppe en masse sælgere til at snyde med deres "har gået MB til D-stævner".
maj 2007
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Og folk der "bare lige skal prøve", eller lidt impulsivt deltager i en klasse for sjov kan jo så også blive hjemme fremover. I fremtiden er man enten stævnerytter (med licens) eller ikke.
Det er da den ringeste idé jeg har set længe og der har da ellers været nok af dem fra drf.
Hvorfor skal (stævne-)ridning være en lukket verden, hvor man helst ikke vil have andre med?
nov 2011
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 201
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Jeg kan sagtens se det smarte i at registrere resultater og komme rosetryttere til livs, men det må sgu kunne gøres på en anden måde.
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 638
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Synes det giver fin mening ifht. resultater. Men det er en del pege at opkræve, specielt fra folk der starter meget få stævner.
mar 2014
Følger: 7 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 101
Heldigvis er der ikke det samme bøvl med ryttermærker som jeg var igennem.. nøøøj
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Derfor er D licens indført og det er jeg sådan set glad for. Det er ikke mange penge.
Og det vil kunne gøre at man kan slå resultater op til D stævner, så man kan se om folk er udklasset ( det har man selv skulle holde øje med før ) og man kan tjekke om det der står i en salgsannonce passer.
Jeg har haft et par stykker jeg har haft mistænkt for at være udklasset men fordi jeg ikke ved hvor mange steder/starter de har haft og jeg derfor ikke har kunne finde dem, udover de jeg selv har deltaget i så har jeg ikke kunne underbygge påstanden - det kan man så nu, herligt.
maj 2007
sep 2007
Jeg elsker iøvrigt at folk synes det er for besværligt - det er vel ikke mere besværligt end at travle nettet igennem for at finde den perfekte julegave det billigste sted eller ende vende hestens boks.
Det kræver et par klik med musen.
Men det er da herligt, hvis der bliver luget lidt ud i folk til D stævner. Stævne verdenen er ikke mere lukket end alle mulige andre sportsgrene man kan deltage i stævner i.
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.019
jul 2005
Følger: 67 Følgere: 109 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
Elevrytterne som starter sjældent kan jo stadig ride E-stævner.
nov 2007
Det er ikke besvær, der afholder mig fra at starte et stævne, SÅ svært er det trods alt ikke at købe licens.
Men jeg rider generelt ikke stævner - vi kører med vores heste og får dækket stævnetrangen der, når min far starter, og betaler jo også for licens, medlemsskab osv. der (hvor licens i øvrigt kun er nødvendigt til landsstævner og opefter).
Men når ellers jeg har noget at ride på, kan jeg finde på (cirka en gang hvert 2. år) at slæbe pensionisthesten ud og starte et par småklasser til et D-stævne i en lokal klub, som jeg er kommet i som barn/teenager, og som bare er drønhyggelig. Det gør jeg så ikke, hvis det skal koste mig både medlemsskab, startgebyr og nu også 250 kroner i "bare-fordi-vi-kan-penge".
Ligesom RIGTIGT mange andre fritidsryttere bruger jeg ikke DRF overhovedet, udover de få ting de blander sig i i køreselskabet. Fair nok, at man alligevel må poste et medlemsskab i en DRF-klub for at starte til et DRF-stævne. Men det virker helt tåbeligt, at D-stævner, som jo netop er beregnet til at komme ud at øve sig, prøve om det der stævnenoget er noget for mig eller slet og ret hygge sig, nu skal være forbeholdt dem, som vil poste alle pengene i at blive stævnerytter... for mig virker det mest af alt som at DRF lige skulle finde en måde at få nogen penge i kassen, nu hvor de har afskaffet kravet om ryttermærker for at få licens.
Og det er altså ikke kun elevryttere der starter sjældent - men kan altså godt være en habil rytter med en god hest uden at være stævnerytter. Og vi kan vel godt blive enige om, at en god rytter med en god hest, ikke hører til en en LC-klasse, som er det de kan starte til et E-stævne.
Jeg gætter på, jeg ikke er den eneste der har det sådan, at skal man til at købe licens for at ride et hyggestævne, så kan jeg godt undvære... og det hænger jo ikke skidegodt sammen med, at man )i hvert fald her hvor jeg bor) til tider har ret svært ved at få starter nok til stævnerne.....
maj 2007
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
nov 2007
maj 2007
men så snart noget koster penge, og det ikke lige passer ind i folks hoveder så er alle pengegrisk osv
nov 2011
maj 2007
nov 2007
250 kr er ikke en formue nej - men jeg forstår slet ikke nødvendigheden af den licens. Det er jo netop til klubstævnerne man skal ud at prøve det af osv. Og som sagt er der en del klubber her i området, der har problemer med at få starter nok. Så virker det helt tåbeligt at begynde at lave tiltag der får FÆRRE istedet for flere til at være med. Og at man til netop klubstævnerne vil gøre det dyrere og sværere for hobbyrytteren at deltage under DRF .
maj 2007
folk brokker sig nu, og når de ligesom er kommet over det, så er det også det
jeg har da også startet stævner ved klubber der har haft svært med at finde startere, men det har ofte haft en sammenhæng - dårlige forhold, uinteressante stævner mm.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
nov 2007
Og 250 kr får altså mig til ikke at starte. Jeg kunne da med sikkerhed finde de 250 kroner, jeg har fuldtidsjob og trods alt ikke SÅ mange udgifter. Men jeg synes simpelthen det bliver urimeligt dyrt at starte en enkelt klasse eller to.
jul 2015
Havde da planer om at min den nye, skulle ud og starte et enkelt stævne næste år, og i 2019 at modrette ham på at kvalificere ham til DM for Fjord.
Som det ser ud nu, ja så bliver der nok ingen stævner til mig 2018 (eller kun stævner uden for DRF), også venter jeg til 2019, hvor han skal ud og starte noget mere. For selvom jeg også har pengene synes jeg at 300-350 for at starte en enkelt LA klasse er for dyrt. Så vil jeg hellere bruge pengene på undervisning.
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
Jeg rider heller ikke særlig meget stævner, jeg skal i weekenden af sted for 2. gang i år, sidste år red jeg 1 stævne, og så havde jeg ikke været af sted i 3 år, så det siger nok meget om hvor tit jeg rider til stævner..
MEN jeg betaler nu endelig bare det her licens, for 20 kr i måneder er sku ikke meget... Og nej jeg har ikke mange penge, langt fra
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 565
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men stævner bliver bare mere og mere for de professionelle (både steder og ryttere), de små klubber bliver skåret af stille og roligt. Jeg ved også at der sidder nogle i flere diskrikter osv der prøver helt at få afskaffet D-stævner - desværre.
Det rører ikke mig, da jeg alligevel køber C-licens, så det er ikke der min skepsis kommer af
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 106 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 53
Jeg synes det er en rigtig dårlig idé, og jeg tror det vil afholde rigtig mange ryttere fra at deltage i stævner.
nov 2007
sep 2007
Jeg er fan af alt den plads jeg får på opvarmningen til de 3-4 stævner jeg starter om året ;o)
dec 2006
Synes nu i forvejen der er rigeligt plads på opvarmningen til D-stævner. Lidt synd det glider sådan ud..
sep 2007
dec 2006
sep 2007
Jeg kan iøvrigt se i en kommentar til et indlæg på facebook at det også gavner stævnearrangørene.
" om stævnearrangør glæder det mig. Det er så meget nemmere at lave stævner når alle benytter GO samt vi desværre oplever mange starter uberettiget. Dette vil nu udelukkes.. og så ændre hele stukturen bag tilskud til drf sig jo også så klubberne fremadrettet ikke skal betale svimlende summer til drf som de skal idag. Det kommer til at gøre en stor forskel for de små klubber ?? det er øv at det nu koster penge, men mon ikke det hurtigt bliver en vanesag. Alt nyt tager ofte lidt tid "
dec 2006
Det kunne de nu også have opnået med et langt mindre beløb eller en helt anden løsning...
sep 2007
Well, for at vide det kræver det vel at man ved hvad det koster og holde go igang.
Og hvad klubberne nu betaler til go og hvad de skal betale fremover.
dec 2006
Men tænker da også at hvis det er hårdt for de små klubber at betale det til DRF, så er de vel også afhængige af deres allerede få starter, og så hjælper det jo ikke at skræmme dem helt væk.
sep 2007
De D stævner her på Fyn synes jeg faktisk har en super god tilslutning generelt :o) Så vidt jeg kan se rundt på facebook så er det kun C stævne arrangører der bliver ved med at slå op " du kan stadig nå og melde til ".
Blev nysgerrig og kiggede lige en måneds tid tilbage for D stævner på Fyn.
Der hvor der var mindst starter i spring var 25 ( men de har også elendige opvarmningsmuligheder ) og 17 i dressur ( hvor jeg ved klubben ikke har reklameret meget for det og mange ikke startede x2 fordi de ikke vidste man kunne, havde de skrevet det på, havde der været en del flere også har de sat klasserne dumt op ).
Det med flest starter i spring er 81 de andre er på 57 og 66 starter i spring.
I dressur er den højeste på 78 starter og de andre ligger på 39, 72, 50, 64 og 61.
Så vil ikke kalde det dårlig tilslutning.
dec 2006
Kigger jeg inde på live for den sidste måned af D-stævner i hele landet, så er der ikke mange klasser med over 10 starter. Det synes jeg er lidt når man kigger på C-stævnerne der gerne har omkring 50-60 eller mere i næsten hver klasse. Dermed synes jeg ikke det virker som en god tilslutning til D-stævnerne generelt. Hvis det så nu skærer endnu mere ned på det så er der jo mange aflyste klasser osv, da mange af klasserne er præget af 3 og 5 starter. Og klubberne afholder næppe stævner for et par klasser om dagen - så hellere aflyse hele stævnet eller holde helt op med at afholde...
sep 2007
Dagene deles op så lørdag er der spring og søndag dressur så fx er der 81 starter i spring den ene dag og fx 64 starter i dressur den næste.
Jeg tror næppe det indførte gebyr bliver døden for småklubber - hvis de havde det hårdt i forvejen var de nok lukket alligevel. De der starter stævner er i 90% af tilfældende nogen der starter mere end 1-2 stævner om året, så at der falder nogle få procenter fra i hvert distrikt det tror jeg næppe betyder noget.
Der er alligevel folk der ikke får startet stævner hvert år fordi hesten er skadet, solgt, de fokusere på noget andet osv. som ellers normalt starter.
Jeg ville have startet en del mere i år, hvis ikke jeg har haft en skadet hest i en del af månederne.
dec 2006
—
Mange af klubberne tror altså noget andet hvis man følger med på facebook. Og jeg tror de har en meget god ide om hvor mange starter de har og hvor mange af dem der er rideskoleelever der starter et par stævner om året, der nu næppe vil deltage. Så tror man skal passe på med at sige hvor stor en procentdel af starterne der der er de “hårde” stævneryttere før man oprigtigt ved det.
Og nej de klubber der har det hårdt lukker nemlig ikke bare lige, de kæmper videre og jeg ved at de kæmper og arbejder hårdt for hvert stævne for at få det til at køre bare en smule rundt. Så stævnerne kan mange gange være næsten altafgørende for en klub. Derfor kan man ikke bare sige at det nok næppe betyder noget. For det gør det altså.
Jeg tænker heller ikke kun på om klubberne kan få penge nok i kassen. Jeg tænker skam også på Lille Lotte der rigtig gerne vil starte. Men som nu måske ikke kan komme til det. Jeg husker tydeligt da jeg var lille og de lokale D-stævner var årets højdepunkter. Dermed ikke sagt at de ikke kan starte E-Stævner nej - men nu hører jeg sørme også at der er kommet andre regler for det som også gør det mere svært at afholde.
Igen - det virker som om at DRF osv lever mere for C-stævnerne og op...
sep 2007
Når man ikke kan mase flere starter ind på en dag - så tænker jeg at tilslutningen er god :o)
Vdr. E stævner synes jeg de nye regler er super - så man ikke bare kan sætte hvem som helst til at dømme.
Nå - men konklusionen er at jeg er glad for initiativet, så jeg glæder mig til det kommende stævne år :o).
dec 2006
sep 2007
Jeg tænkte at det var logik at 15 starter ikke er max antal :).
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Dorthe C: jeres elevstævner med de små klasser må kunne afholdes som E-stævner, så er der ingen licenskrav.
Og så skal du da ud og starte nogle R-stævner i løbet af året
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg kan godt forstå, at hvis man for hyggens skyld gerne vil starte på den lokale rideklub til et sommerstævne og et julestævne, så er det noget af en fordyrelse.
På den anden side som stævnearrangør vil det blive nemmere og mere overskueligt.
Jeg tænker, at de lokale rideklubber måske skal tænke lidt ud af boksen mht hvordan man stadig kan få de “jeg starter kun en gang om året” med til stævne - kan der udløses et “stævne på dagen medlemskab” til fx 30 kr ? Lige nu koster medlemskab for senior jo ofte 500 kr/året, og det er jo også en slat penge
Og ellers må de lokale specialstævner afholdes som E-stævner.
Mvh Charlotte
jul 2015
dec 2006
Kunne bare ikke lige se hvad din kommentar havde med noget at gøre så, når vi snakker om stævnet med 81 deltagende. Kan jo ikke vide at du så pludselig snakker om helt andre stævner på Fyn
nov 2011
Følger: 353 Følgere: 411 Heste: 8 Emner: 65 Svar: 501
Fedt hvis D-stævner ville komme på DRF men det er virkelig ikke fedt hvis man skal betale for det....
jul 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 321
dec 2016
Følger: 3 Svar: 1
nov 2007
Og på den måde kan man jo så "tvinge" folk til at købe licens, for med en kradtig reduktion i E-stævner, er man jo nødt til at tage til D-stævne (og dermed købe licens), hvis man vil afsted til de der 1-2 hyggestarter om året. Hvis de fastholdt E-stævnerne som de var, ville hyggerytterne jo ride dem istedet for at betale prisen for et D-stævne.
jan 2006
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 5 Svar: 606
Derfor har flere klubber i distrikt 9 valgt at sætte deres medlemskontigent ned. Dette tilgode for rytterne
De klubber som forsat tager samme medlemskontigent, har derved en større indtægt pr rytter.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2007
Tak fordi du nævner det Stald Hyldtoft, så giver tingene også fint mening - at det hele er rokeret rundt på - så det ikke bare handler om at hive penge fra klubberne :o). Men at det nu er rytterne der betaler mere til DRF og det så er mindsket det klubberne betaler.
Jeg bliver kun mere og mere glad for tiltaget :o)
feb 2008
Det betyder bare, at hvis man ikke ønsker at bruge 250 kr på en licens, så skal man gå efter E-stævner, og dem laves der faktisk også nogle af. Hvis egen klub ikke gør det, så må man jo stille forslag om det, og hvis der er ryttere nok som ønsker det, så er det vel i klubbens interesse at afholde stævne.
Og så er der jo os, der rider raceheste, i et forbund/forening, som afholder R-stævner - vi kan jo give os til at støtte op om dem
jul 2015
Så fremover vil jeg nøjes med R-stævnerne. (hvis de forsat må have de lidt højere klasser)
jan 2006
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 5 Svar: 606
Mener det er omkring 20 kr pr medlem klubberner skal indbetale til DRF.
Før var det vist 90 kr.
Ved at i distrikt 9 indbetaler klubberne også et beløb pr. medlem til distriktet.
Fra den 01.01 18 kan man i distrikt 9 få medlemskab til 100 kr og opad pr år
Dorthe C
R-stævner er omfattet reglementet som et D stævne.
Så de burde må have klasser der er højere end sværhedsgrad 0
sep 2007
" Et E-stævne må maksimalt være åbent for 3 klubber og der må kun
udskrives klasser i sværhedsgrad 0.
Der kan dog udskrives en klubmesterskabsklasse samt én
opvarmningsklasse hertil i højere sværhedsgrad.
Såfremt der afvikles klubmesterskab i sværhedsgrad 1 eller højere, skal der
for dressur anvendes autoriseret dressurdommer i henhold til
funktionsskemaet i dressurreglementet, som var det en D-klasse.
Såfremt der afvikles klubmesterskab i sværhedsgrad 1 eller højere, skal der
for springning anvendes autoriseret banedesigner i henhold til
springreglementet §332 vedr. banedesignerens funktionsområder. "
Er tilføjet til fællesreglementet i år.
feb 2008
Og mht. E-stævner og sværhedsgrader, så er 0 jo for hestene til og med LB3, og for ponyerne til og med LC3, og hvis man som Tindur “havde tænkt at prøve”, så kan man nok godt finde et program i dén samling, som passer
Hvis man så bliver helt vild og blodig og bare VIL ud at starte stævner, så er man nok også klar til at sætte lidt penge i det.
Man kunne jo vælge at spare lidt på udstyret; der er ingen der siger, at man SKAL have en stævnejakke, eller at hesten skal være iført sidste nye RBH-skrig med sten og pailletter og “jeg skal komme efter dig”
nov 2007
Og jeg har sgutte penge til at udstyre ridedyret med RBH fra top til tå e.l. Det er altså ikke en mulighed at spare på udstyret for at få råd til stævner, jeg rider i forvejen ikke med alverdens fancy udstyr. Og egentligt handler det for mig ikke om, hvorvidt jeg har råd, men om at jeg finder det helt vanvittigt at skulle betale et eller andet sted omkring 6-800 kr for at starte 2 klasser til et klubstævne en gang om året.
R-stævner er jo meget fint, hvis man har fjordhest, araber e.l. race, hvor sådan noget er udbredt. Jeg har en fuldblod og en holstener, så det bliver næppe til meget R-stævne for mig (og det vil i øvrigt næppe blive billigere, så for de der blot vil ride det der famøse ene stævne om året, er det sikkert heller ikke et oplagt alternativ). Og det burde da sådan set heller ikke være nødvendigt at søge udenfor DRF for at kunne ride et lille hyggestævne.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
Ja 250 er ikke meget for de fleste men nogen har flere børn og kører i forvejen et stramt budget for at deres børn kan dyrke deres drømme hobby ... ridning er jo ikke i den billige ende af hobbyer...!
Og så er der dem der lige har kastet 2 x alle rytter mærker ud af døren .. umiddelbart lidt spild af penge
feb 2008
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 29 Svar: 2
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Men jeg bliver nok glad for at jeg kan tage til stævne i løbet af næste år uden at rende ind i "Jeg-har-vundet-de-små-klasser-100-gange-men-mit-ego-er-så-satans-skrøbeligt-at-jeg-græder-snot-og-ter-mig-som-en-idiot-hvis-jeg-ikke-får-en-sløjfe ryttere".
Ellers er der jo lidt E stævner, som andre skriver.. Og hvis det stadig ikke er godt nok, så står det jo én frit for at lade være med at starte.
apr 2012
Følger: 31 Følgere: 28 Heste: 3 Svar: 61
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Mvh Charlotte
D-stævne licens